Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2369
Hei,

Nylig flyttet inn i en nyoppusset leid leilighet. Alt var fint til dagen jeg mottok mitt internett utstyr og koblet dette opp. Det viste seg at det ikke var lagt opp internett kabel til leiligheten.

Da jeg var på visning var det allerede "stikkkontakt" med tv/radio og nett i veggen. Spurte samtidig huseier om dette og han mente dette skulle være klart.

Vi er i 2019 og å bo uten nett er uakseptabelt. Uten videre betalte jeg for montering og kabling opp til leiligheten.

Jeg mener huseier skal betale for montering. Men jeg er uviten om hva loven sier om dette?
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sendt han en sms/ringt eller møtt han.

"Hei, det er vist ikke lagt opp internet her, det koster det og det for å montere dette. Kunne du dekket hele eller deler av dette, det er jo tross alt ikke noe jeg kan ta med meg videre"

Istedet for å kreve ditt i henhold til datt og skape dårlig tone med huseier, surt å ha en dårlig tone med huseier, just sayin.
Vedkommende mente han ikke skulle betale for dette. Så der er tvisten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du det skriftleg at det var kabelnett i området? Sjekka du sjølv i forkant? Har du sjekka om det er t.d. mogeleg å få DSL i leiligheita? Var han usikker på om det var nett der?

Kort sagt kjem det an på kva som er avtalt og gitt uttrykk for.
Det koster vel ingenting å legge inn kabel? Har gjort dette utallige ganger gjennom Telenor uten å betale en kroner.
Det står vel i kontrakten om internett er inkludert eller ikke? Hvis det er inkludert, så er det huseiers ansvar å sørge for det, og om det ikke er inkludert så er det jo ditt ansvar å sjekke at du faktisk har muligheten til å få det..?
Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Vedkommende mente han ikke skulle betale for dette. Så der er tvisten
Vis hele sitatet...
Da er det litt værre, jeg ville så godt jeg kunne prøvd å ha en god tone med de. Hadde ringt telenor og hørt om de kan gi deg ett tilbud på 12 mnd, kan hende de slenger ved gratis etablering om det bare er kort strekke fra hovedkabel.


Vant over en huseier en gang, men tonen var så sur (sokkel) at jeg fant en annen plass å bo.
Har du kabel-tv kommer jo internett via den samme kabelen. Da er det vel kabel-selskapet som står for oppkoblingen.?
Muntlig "avtale" med et relativt uklart svar (han "mente" det skulle være klart). Dernest går du hen, formodentlig uten å avklare med utleier først, og betaler for tilknytning selv.

Jeg er ikke jurist, men jeg tror du har en dårlig sak her. Det er litt rart at du ikke fikk beskjed om manglende tilknytning ved bestilling, dog - mulig det har vært tidligere, men så har det blitt fjernet under renovering eller noe slikt? Det kan evt være et poeng å bruke.

Uansett, dersom det er snakk om en leilighet som ikke er i tilknytning til utleiers bolig, så kan du jo forsøke å ta det videre. Husleietvistutvalget evt forliksrådet (avhengig av hvor du bor, HTU dekker ikke hele landet per nå) er rette instans. Dersom du bor i type sokkel eller annen leilighet tett på utleier så ville jeg droppet det. Svelg den kamelen. En ting er å synes huseier er urimelig, det er enda verre om han får deg i vrangstrupen synes jeg i alle fall.
Hvem er det som har sendt deg utstyr som ikke kan levere internett? Prøv heller noen som kan levere på bredbåndsguiden, har du gjort det?
"Uten videre betalte jeg for montering og kabling opp til leiligheten. ", da har du kanskje boret i utleiers vegger uten samtykke ? Kanskje han ikke ønsker denne kabelen ?
Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Jeg mener huseier skal betale for montering. Men jeg er uviten om hva loven sier om dette?
Vis hele sitatet...
Siden du ikke klarte å finne loven, her er den; https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17