Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1494
Har lekt med tanken på å lage egen absinth. Nøytralt brennevin og tilsette malurt. Såvidt jeg vet er malurt lovlig å kjøpe og selge i Norge. Noen som vet om denne malurten inneholder tujon? Hvilken konsentrasjon m malurt måtte være nødvendig for at tujonkonsentrasjonen skal bli virksom? De andre aromastoffene som f.ex anisfrø osv finner jeg selv ut av.
Høres ekstremt skummelt ut, jeg hadde faktisk latt fra meg tanken.
Har laget dette mange ganger og det er svært enkelt å få et godt resultat som ikke er så søtt og klissent som det du får kjøpt. Spriten bør dog være 70 -80% hvis du skal få til den klassiske grønnhvite fargen når du heller vann og sukker over.
Malurten du får kjøpt på apoteket inneholder tujon på lik linje med malurt du kan dyrke i hagen. For at tujon i slike mengder som finnes naturlig i malurt skal skade deg på noen som helst måte må du tylle i deg store mengder absinth over flere år. Det er med andre ord den høye alkoholprosenten som har gitt absinthen ryktet sitt, et alkoholutløst delirium som ikke har noe særlig med tujon å gjøre.
Malurt er ganske kurant å lage. Jeg fikk plukket selv ved hjelp av en kompis som har peiling på planter (utdannet innen dette). Men som andre sier, tror ikke malurten i seg selv er særlig utslagsgivende, da må du tylle i deg enorme mengder. Mener å huske at jeg presset / knuste bladene litt oppi spriten før jeg tilsatte dem og lot det stå en tid. Laget med vodka jeg, men det ble med den ene gangen siden jeg ikke følte det gav noen effekt utover vanlig vodka.
Tror ikke det har så mye å si med Malurt. Det var en som forklarte det ganske fint her:

''Absinthe traditionally contains flavorings from herbs, primarily an Artemesia sp. commonly known as Wormwood. Wormwood can alledgedly be toxic in high quantities and contains a hallucinogenic (psychotrophic) chemical., but in very very small quantities. The amount in a bottle of properly prepared Absinthe does not contain enough to affect a person. However, due to misunderstanding about he addictive and affective nature of Absinthe, it was outlaws by many countries, including USA. '

Placeboeffekten er veldig sterk, og det er ingenting å skamme seg over å ha opplevd. Den er veldig ekte. Synes den er iherdig morsom å lure folk med though.