Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10199
Har hørt mye snakk om nato-pillen som skal være en slags amfetamin-blanding designet for å holde soldatene opplagte i strid.

Har søkt litt rundt uten å finne noe som helst om den.

Er dette noe som eksisterer?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hvor gammel er du? Høres veldig ut som en urban myth vi kunne funnet på på ungdomsskolen.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hvor gammel er du? Høres veldig ut som en urban myth vi kunne funnet på på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Så du tror det aldri har blitt brukt sentralstimulerende i strid?

En av mange treff på Google: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17484308
Det er som Muradi sier, blitt brukt stimulanter, og til og med Psykadelika som lsd i krig opp til flere ganger. At Nato skulle produsere/distributere, eller gi ut slike piller er for meg helt på jordet og høres ut som en myte, men det med soldater og stimulanter var helt vanlig, da spesielt morfin, og amfetamin.
Sist endret av Relevant; 11. mai 2014 kl. 23:12. Grunn: Skriveleif
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Mener å ha sett en dokumentar om piloter som brukte noe de kalte "the green pill", som hadde mye av de samme effektene som amfetamin. Noe slikt du sikter til?
Tenker du på Modafinil?
"Medisinen kom til Norge rundt år 2000, men den har sitt utspring fra Frankrike der medisinen opprinnelig ble utviklet for det franske forsvaret. Bruken var da at flyvåpenets soldater skulle føle mindre tretthet og bli mer fokusert på de oppgavene som de gjorde."
Ettersom jeg har vært i Afghanistan i regi av Forsvaret kan jeg bekrefte at den eksisterer. Det er et amfetamin-lignende stoff.
Har ikke mere detaljer dessverre. Men de som har vært i Afghanistan med en kampenhet kan vel bekrefte dette
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Ettersom jeg har vært i Afghanistan i regi av Forsvaret kan jeg bekrefte at den eksisterer. Det er et amfetamin-lignende stoff.
Har ikke mere detaljer dessverre. Men de som har vært i Afghanistan med en kampenhet kan vel bekrefte dette
Vis hele sitatet...
Så du mener att forsvaret deler ut amfetamin-lignende stoffer til sine soldater i strid? Uten att soldatene vet hva det er?
kjøper ikke den sånn uten videre gitt!
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Ettersom jeg har vært i Afghanistan i regi av Forsvaret kan jeg bekrefte at den eksisterer. Det er et amfetamin-lignende stoff.
Har ikke mere detaljer dessverre. Men de som har vært i Afghanistan med en kampenhet kan vel bekrefte dette
Vis hele sitatet...

Og siden jeg er General her i Norge, så kan jeg avkrefte dette.

Ser du troverdigheten?
Vi trur ikke på ting som blir postet på Internett uten at det blir gitt kilder og beviser på gitte påstander
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Så du tror det aldri har blitt brukt sentralstimulerende i strid?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17484308
Vis hele sitatet...
Jeg vet da vel at det har blitt brukt i strid og i ordentlig krig som for eksempel i Cubakrisen! "Problemet" mitt var at det var litt uspesifisert og at jeg var sur pga noen IRL sosiale konflikter. Er dog skeptisk til at NATO har enerett e.l til denne pillen. Kanskje det er snakk om en slags tryptofan- og/eller melatonin nevtrotransmitterblokkeringsfunksjon?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så du mener att forsvaret deler ut amfetamin-lignende stoffer til sine soldater i strid? Uten att soldatene vet hva det er?
kjøper ikke den sånn uten videre gitt!
Vis hele sitatet...
Han nevnte ikke at soldatene _ikke_ vet hva de får.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Og siden jeg er General her i Norge, så kan jeg avkrefte dette.

Ser du troverdigheten?
Vi trur ikke på ting som blir postet på Internett uten at det blir gitt kilder og beviser på gitte påstander
Vis hele sitatet...
Dette er vel noe som vanskelig bevises pga. tenk hvis media fikk tak i at soldatene benyttet rus for å fungere. Huff og huff.
Sist endret av uaexed; 12. mai 2014 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Og siden jeg er General her i Norge, så kan jeg avkrefte dette.

Ser du troverdigheten?
Vi trur ikke på ting som blir postet på Internett uten at det blir gitt kilder og beviser på gitte påstander
Vis hele sitatet...
Den aktuelle informasjonen er ikke tilgjengelig uten sikkerhetsklarering. Hvordan har du ambisjoner om kilde eller bevis? Gradert materiale publiseres vel kun av wikileaks og Edward Snowden, hvilken troverdighet er disse verd?

Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg vet da vel at det har blitt brukt i strid og i ordentlig krig som for eksempel i Cubakrisen! "Problemet" mitt var at det var litt uspesifisert og at jeg var sur pga noen IRL sosiale konflikter. Er dog skeptisk til at NATO har enerett e.l til denne pillen. Kanskje det er snakk om en slags tryptofan- og/eller melatonin nevtrotransmitterblokkeringsfunksjon?
Vis hele sitatet...
Enerett? Dersom et land har RSP, kan vel et annet land kalle det noe annet? Branding er vel kanskje ikke det viktigste i strid? Hemlighold, chain of command, og evnen til å ta ordre derimot...
Sist endret av nudo; 12. mai 2014 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Den aktuelle informasjonen er ikke tilgjengelig uten sikkerhetsklarering. Hvordan har du ambisjoner om kilde eller bevis? Gradert materiale publiseres vel kun av wikileaks og Edward Snowden, hvilken troverdighet er disse verd?
Vis hele sitatet...

Som sagt, så trur jeg ikke noe på at dette er tilfelle med Norske soldater i aghanistan. Kan hende enkelte soldater bruker forskjellige ting, men jeg tar ingenting for god fisk så lenge det skrives her uten noen troverdige kilder.

Kommer selv fra en militærfamilie og de jeg har snakket med om dette tidligere har selv aldri hørt om dette.
Det sies at tyskerne ga soldatene Pervitin under andre verdenskrig. Finner ingen kilder på dette i farten men har lest det i flere sammenhenger i noe vi eldre kaller "bøker"
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Charger Vis innlegg
Det sies at tyskerne ga soldatene Pervitin under andre verdenskrig. Finner ingen kilder på dette i farten men har lest det i flere sammenhenger i noe vi eldre kaller "bøker"
Vis hele sitatet...
Her er én kilde fra Europas største og Tysklands mest innflytelsesrike ukentlige nyhetsmagasin. http://www.spiegel.de/international/...-a-354606.html
Bøker er fine, de. Dog er det litt tungvindt å oppgi f.eks ISBN eller tittel, gå til et bibliotek, lete/spørre etter bok og bla til siden(e) det gjelder kontra en link på nettet. Men helt klart mer kredibilitet i bøker, ja.
Sist endret av Duckie; 12. mai 2014 kl. 13:09.
Diverse sentralstimulerende midler har gjennom årene blitt brukt av soldater, og delt ut av militæret i strid. Tidligere var også sigaretter og sprit en del av dagsrasjonen til soldatene, men av en eller annen grunn er det ikke slik lenger

At det i noen grad fortsatt kan være midler i bruk er ikke usannsynlig, men etter hvert som man har blitt klar over bieffektene ved sentralstimulerende midler har dette blitt svært uvanlig. I dag har man også mye mer dokumentasjon på hvordan ytelse og konsentrasjon blir dårligere ved utmattelse enn man hadde tidligere, og man vet også at en "kjemisk våkenhet" gir enorm økning i risikoen for feilvurderinger og ulykker.

At NATO (og det norske forsvar) har noe på lager ville ikke overraske meg, men bruken er sannsynligvis ekstremt sjelden. Kaffe derimot...
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Som sagt, så trur jeg ikke noe på at dette er tilfelle med Norske soldater i aghanistan. Kan hende enkelte soldater bruker forskjellige ting, men jeg tar ingenting for god fisk så lenge det skrives her uten noen troverdige kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at dersom det finnes, vil det neppe komme noen form for dokumentasjon i det offentlige rom.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kommer selv fra en militærfamilie og de jeg har snakket med om dette tidligere har selv aldri hørt om dette.
Vis hele sitatet...
Men har noen av familiemedlemmene dine vært i strid?

Er dette et slags Se & Hør: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...STAL-METH.html ?
Jeg kjenner ikke til den siden, men de skriver om pervitin som ble nevnt lenger oppe.
Sist endret av nudo; 12. mai 2014 kl. 13:51.
Du har historier som den om SAS soldaten som løp gjennom ørkenen i Iran. Brukte stimulanser for å holde det gående. Bravo two zero heter filmen btw.

Ellers så har det gått rykter om at amerikanske piloter har bomma grovt med bombing på grunn av å bruke stimulanter mens de flyr bombetokt. Bli i Afghanistan.

Tror stimulanter i alle former blir brukt. Koffein til amfetamin.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Og siden jeg er General her i Norge, så kan jeg avkrefte dette.

Ser du troverdigheten?
Vi trur ikke på ting som blir postet på Internett uten at det blir gitt kilder og beviser på gitte påstander
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting jeg kan bruke for å bevise min påstand, har for øvrig ikke noe behov for det dersom noen ikke tror på det. Men jeg kan kaste litt lys over hvorfor man får disse utlevert.

Den er en del av satsen i bailoutbaggen, og skal kun brukes under helt ekstreme forhold. Jeg og min enhet havnet aldri såppas på strå at vi fikk bruk for denne, men mindre enheter som opererte litt mer for seg selv og som ble tatt i bakhold og måtte vente 1-2 dager før vi kom på plass for å hjelpe måtte ta dette i bruk.

Som sagt, har ingen bevis, og kommer ikke til finne frem noe heller. Men om du kjenner noen som har vært i Afganistan, sammen med Task Uniten eller MOT'ene, kan disse bekrefte det.
Sist endret av pulzzz; 12. mai 2014 kl. 16:54.
http://m.ebay.com/itm/261471870944?nav=SEARCH
Brukes av amerikanske Forsvaret. Dette er vel det nærmeste du kommer noe som er lovlig og utdelt til soldater
Sitat av Putas Vis innlegg
http://m.ebay.com/itm/261471870944?nav=SEARCH
Brukes av amerikanske Forsvaret. Dette er vel det nærmeste du kommer noe som er lovlig og utdelt til soldater
Vis hele sitatet...
100mg koffein nærmeste man kommer noe som er lovlig utdelt til soldater? Driver du humor?

Efedrin er et stoff som er sentralstimulerende, ulovlig i Norge men lovlig i mange andre land. Absolutt sterkere enn koffein. Tror også at amfetamin i piller blir brukt i situasjoner der det kan være til hjelp. Man kan ikke være helt trangsynt.
Litt ironisk at det diskuteres hva som er lovlig og ikke. Hvordan forklarer man at å ta liv er greit i strid? Men et rusmiddel for å hjelpe til i en ekstrem situasjon ikke er det?
Er vel ikke å stikke under en stol at tyske soldater fikk amfetamin under WW2, er jo flust av historier hvor de allierte rapporterte om en hinsides utholdenhet fra de tyske soldatene. Kunne marsjere i dagevis uten mat eller pauser...

At NATO bruker slikt tror jeg personlig bare er sprøyt og fantasi som har fått "føtter å gå på" gjennom sladder.

Tviler veldig sterkt på at noe så avhengighetsskapende skal bli brukt uten at noe slags media ikke skal ha fått ferten av det...
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Som sagt, har ingen bevis, og kommer ikke til finne frem noe heller. Men om du kjenner noen som har vært i Afganistan, sammen med Task Uniten eller MOT'ene, kan disse bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt du skjønte at "generalen" slo tvil om din faktiske tjeneste i Afganistan (for det alene er noe hvem som helst kan dikte opp på diverse fora som en desperat forsøk på å legge tyngde bak en enda latterligere påstand.. Hvis du skjønte det, så hoppet du iallefall glatt over det og heller fokuserte på at andre enn deg selv skulle bevise din påstand..

Sitat av pulzzz Vis innlegg
Litt ironisk at det diskuteres hva som er lovlig og ikke. Hvordan forklarer man at å ta liv er greit i strid? Men et rusmiddel for å hjelpe til i en ekstrem situasjon ikke er det?
Vis hele sitatet...
Selv det å ta liv i strid har et visst regelverk.. Det å ikke kunne velge hvilken ammo du skal kunne drepe med vil vel kanskje de fleste, selv sivile, påstå er ganske rigid regelverk..
Sist endret av bashfoo; 14. mai 2014 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det eneste stoffet jeg har hørt om er Modafinil, men hvorvidt dette faktisk benyttes av noen soldater har jeg aldri hørt noe om.

Modafinil skal vist kunne påvirke hjernen til å forskyve døgnrytmen slik at man kan holde seg våken (og oppmerksom) veldig lenge uten å bli trøtt / sliten..
Sist endret av Fishface; 14. mai 2014 kl. 22:50.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Det eneste stoffet jeg har hørt om er Modafinil, men hvorvidt dette faktisk benyttes av noen soldater har jeg aldri hørt noe om.

Modafinil skal vist kunne påvirke hjernen til å forskyve døgnrytmen slik at man kan holde seg våken (og oppmerksom) veldig lenge uten å bli trøtt / sliten..
Vis hele sitatet...
At medikamentet fungerer som beskrevet er korrekt, i henhold til bla.a. Legemiddelverket. Det virker uansett noe rart, da referansen viser til kliniske studier hvor bivirkninger som magesmerter og tåkesyn, er vanlige.


At sentralstimulerende midler er blitt gitt i strid, er som nevnt, ikke til å stikke under en stol. Hvordan praksis er i dag er naturlig nok hemmelighetsstemplet, og hvorvidt dette er i bruk eller ei vil nok ikke nå dagens lys før om veldig lenge - men da er naturligvis også en annen praksis og ordning dagsaktuell.
Sitat av Charger Vis innlegg
Det sies at tyskerne ga soldatene Pervitin under andre verdenskrig. Finner ingen kilder på dette i farten men har lest det i flere sammenhenger i noe vi eldre kaller "bøker"
Vis hele sitatet...
Panzerschokolade kalte de det. Mener jeg leste en gang at amfetamin tilskrives mye av "æren" for at invasjonen av Polen gikk så raskt som den gjorde.
Er det ikke "go-pill" det er snakk om da?
isåfall her
Men siden alt er blackwater klassifisert(figure of speech)
, så er dette den beste ledetråden.
Sist endret av Eyeamare; 15. mai 2014 kl. 23:37.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
La det bli nevnt; sentralstimulerende brukes i relativt mindre grad nå enn for noen tiår siden. Dette fordi stadig mer utstyr er maskindrevet og automatisert, dermed er det mindre behov for menneskelige krefter. Jeg antar at spesialstyrkene og andre deler av Forsvaret som har behov for folk med stor fysisk kapasitet, mer eller mindre benytter like "mye" stimulanter eller andre helt lovlige metoder som er prestasjonsfremmende.
narsissist-nihilist
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Er det ikke "go-pill" det er snakk om da?
isåfall her
Men siden alt er blackwater klassifisert(figure of speech)
, så er dette den beste ledetråden.
Vis hele sitatet...
Det kalles Go-Pills i US Air Force ja, og er ikke hemmelig i det hele tatt. Pilotene snakker om det selv her.
Sist endret av nigger; 16. mai 2014 kl. 17:54. Grunn: skrive riktig
Når jeg var ute i militæret, så var jeg med å telle opp og sjekke holdbarhetsdato på amfetaminampuller i vinteren 1995. Jeg husker ikke hvilket stoff dette var, men jeg og sykesøsteren telte opp over 500 ampuller, hvis jeg ikke husker feil. Disse var til flyvere i krig, og ble sprøytet inn i en muskel.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Når jeg var ute i militæret, så var jeg med å telle opp og sjekke holdbarhetsdato på amfetaminampuller i vinteren 1995. Jeg husker ikke hvilket stoff dette var, men jeg og sykesøsteren telte opp over 500 ampuller, hvis jeg ikke husker feil. Disse var til flyvere i krig, og ble sprøytet inn i en muskel.
Vis hele sitatet...
Husker du hva disse het eller hva dere kalte dette? Greit med litt mer info når du hevder slik.
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Husker du hva disse het eller hva dere kalte dette? Greit med litt mer info når du hevder slik.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bare høre amfetamin. Forsvaret er ikke hyperaktive med å dele informasjon om en del ting. Deriblant slike ting, du får bare vite nok, til å utføre en god eller tilfredsstillende jobb. Og bra er det! Jeg gikk også med nøklene til "morfinksapet" ca 1 mnd. også, da en person glemte dem.
Sist endret av aluminiumfluorid; 19. mai 2014 kl. 17:03.
Jeg tror ikke det ER amfetamin, men noe som har tilsvarende effekt. Ingen rus-guder som har navn på tilsvarende?
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Jeg tror ikke det ER amfetamin, men noe som har tilsvarende effekt. Ingen rus-guder som har navn på tilsvarende?
Vis hele sitatet...
Synd ingen har fortalt deg dette før, men amfetamin(er) er faktisk en gruppe stoffer, som deler lignede effekt.

Og sykesøstra var av den erfarne sorten, så hun viste nok hva hun sa og gjorde!
Sist endret av aluminiumfluorid; 20. mai 2014 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
narsissist-nihilist
All info jeg har sett/lest om såkalte go-pills indikerer at det er amfetamin/metamfetamin, og ikke andre beslektede stoffer, som brukes. Dette er nok fordi amfetamin gir den reneste effekten. Jeg ville nok ha vært mer tilbakeholden med å sende jagerflypiloter opp i luften fulle av ritalin/metylfenidat. Men da snakker jeg av personlig erfaring, YMWV.