Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2874
Hei.

Jeg lurer på om en av dere vet om en medisin som faktisk hjelper mot angst. Jeg har rust meg veldig mye på f.eks amfetamin og xanor, og jeg vet at dette hjelper betydelig. Problemet med de 2 er at jeg havner for lett ut på kjøret. Jeg vil helst ha et eksempel sånn at jeg kan gå til legen f.eks og faktisk få det på resept. Legen vet jeg har et rusproblem så han vil nok ikke med det første skrive ut B-preparater...

Takk
Det finnes jo mye som kan tas fast mot angst og andre psykiske plager. Selv står jeg på Cipralex, med god effekt og lite plager. Får dog milde B-preparater å ta periodevis mot akutte situasjoner. Ulempen er jo at faste medisiner bruker tid på å få effekt. Forholdsvis enkelt å få på resept vil jeg tro, da det ikke er ruspotensiale. Dog dritt å seponere uavhengig av rusen det gir eller ikke gir.... Hadde enda bedre effekt av Zyprexa, men møkkabivirkninger som blandt annet heftig vektoppgang og aldri metthetsfølelse. Forsøkt sikkert 10-15 preparater da jeg lå på lukket avdeling, men er svært følsom for bivirkninger, så eneste jeg tåler godt er Cipralex. Men det er og veldig individuelt, da jeg vet flere ikke tåler den godt heller. Må bare forsøke rett og slett. Start med en samtale med legen, og hva du ønsker. Men det finnes i allfall preparater som kan forsøkes som ikke gir rus og som legene kan skrive ut.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et SSRI preparat
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kan også anbefale cipralex.
Gikk på det for over 10 år siden. Hadde så sykt mye angst og uro den gangen, var som å leve i en annen dimensjon.
Men så kom jeg meg endelig til legen og fikk cipralex, og det forandra livet mitt totalt til normalen.

Nok en gang for snart et år siden ble angst og uro alt for mye og jeg begynnte på cipralex igjen.
Funker ok nå, men drikker og tar for mye drugs, så funker ikke så bra som den gang jeg var ung og rusfri..

Men test ut ssri medesiner, du kan være heldig at det funker kjempe bra på deg og stygge på ryggen drar til helvete =)
Taurus420's Avatar
Trådstarter
5 0
Sitat av Amøbe66 Vis innlegg
Det finnes jo mye som kan tas fast mot angst og andre psykiske plager. Selv står jeg på Cipralex, med god effekt og lite plager. Får dog milde B-preparater å ta periodevis mot akutte situasjoner. Ulempen er jo at faste medisiner bruker tid på å få effekt. Forholdsvis enkelt å få på resept vil jeg tro, da det ikke er ruspotensiale. Dog dritt å seponere uavhengig av rusen det gir eller ikke gir.... Hadde enda bedre effekt av Zyprexa, men møkkabivirkninger som blandt annet heftig vektoppgang og aldri metthetsfølelse. Forsøkt sikkert 10-15 preparater da jeg lå på lukket avdeling, men er svært følsom for bivirkninger, så eneste jeg tåler godt er Cipralex. Men det er og veldig individuelt, da jeg vet flere ikke tåler den godt heller. Må bare forsøke rett og slett. Start med en samtale med legen, og hva du ønsker. Men det finnes i allfall preparater som kan forsøkes som ikke gir rus og som legene kan skrive ut.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Ja denne zoloften jeg går på fikk jeg full effekt av etter 6 uker, så desverre tar det jo lang tid. Men tror ikke det skal være noe problem å bytte medisin iforhold til effekt og det der. Jeg gikk på kvetiapin for et år siden og hadde gått på det 4 år periodevis. Så disse antipsykotiske medisinene er det ganske sterke bivirkninger på. Jeg gikk også veldig fort opp i vekt. Men er glad jeg sluttet med det asså. jeg bodde på rusbehandling i 2021 i et halvt år og de legene og psykologene følte jeg ikke tok meg helt seriøst. Det behandlingsstedet der skriver aldri ut B preparater med mindre man er på LAR. Det var faktisk jeg som sa jeg måtte ha medisin for depresjon selvom de visste jeg hadde angst og depresjon xD.

Jeg skal høre med fastlegen og høre hva han tenker om Cipralex!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et SSRI preparat
Vis hele sitatet...
Takker

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan også anbefale cipralex.
Gikk på det for over 10 år siden. Hadde så sykt mye angst og uro den gangen, var som å leve i en annen dimensjon.
Men så kom jeg meg endelig til legen og fikk cipralex, og det forandra livet mitt totalt til normalen.

Nok en gang for snart et år siden ble angst og uro alt for mye og jeg begynnte på cipralex igjen.
Funker ok nå, men drikker og tar for mye drugs, så funker ikke så bra som den gang jeg var ung og rusfri..

Men test ut ssri medesiner, du kan være heldig at det funker kjempe bra på deg og stygge på ryggen drar til helvete =)
Vis hele sitatet...
Skjønner deg veldig godt med det der at man føler man er i en annen dimensjon. Det er helt jævlig! Bra at cipralex funker for deg da. Håper legen godkjenner bytte av medisin og at den også funker på meg!
Sist endret av Taurus420; 11. januar 2022 kl. 05:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Smertestillende som morfin og oxycodone er det eneste som har fungert for meg. Det skyldes at det tar lenger tid før man får toleranse og den går raskt ned igjen. Benzodiazepiner derimot, der får man toleranse så og si med engang og den tar svært lang tid på å gå ned igjen.

Men anbefaler ikke dette med mindre ingenting annet funker.

Evt. Kan man prøve Lyrica.
Taurus420's Avatar
Trådstarter
5 0
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Smertestillende som morfin og oxycodone er det eneste som har fungert for meg. Det skyldes at det tar lenger tid før man får toleranse og den går raskt ned igjen. Benzodiazepiner derimot, der får man toleranse så og si med engang og den tar svært lang tid på å gå ned igjen.

Men anbefaler ikke dette med mindre ingenting annet funker.

Evt. Kan man prøve Lyrica.
Vis hele sitatet...
Har også hat suksess med opiater for angst. Men jeg er livredd for å bli avhengi av det. Dessuten så skriver nok ikke legen ut oxy dessverre
Sist endret av Taurus420; 12. januar 2022 kl. 00:18.
Hva er du redd for?
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cipralex fungerte nada mot sosial angst for min del, men folk har jo forskjellige reaksjoner på all mulig type medisin.
Dog, husker jeg kom til maksdosen på cipralex, var død innvendig.
Satt bare å stirret i veggen halve dagen.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del ble adhd min forvekslet med angst/depresjon i mange år. Da jeg fikk diagnosen og adhd medisin fikk jeg betraktelig mindre angst.

Kanskje det ligger noe der for deg og?
Skal sies at sentralstimulerende medisiner var antidepressiva før.
Så er adhd ofte forbundet med angst.
Hvis du vil behandle angst med hjelp av legemidler/rusmidler, har jeg én anbefaling.

Skaff deg Diazepam eller Oxazepam (Valium eller Sobril) og bruk terapeutiske doser i situasjoner du vet gjør deg engstelig.
For Valium er det 2-10mg.
For Sobril er det 10-25mg.

Eksponer deg for situasjoner eller settinger du vet er angstfremkallende under den angstdempende effekten av disse legemidlene. Ikke dag etter dag etter dag (daglig bruk er nono), men sporadisk her og der.

Stressende møte på jobb eller med veileder på NAV eller sosial setting (date f.eks)?
Prøv å ta 5mg Valium eller 15mg Sobril en times tid før, og se om det blir enklere. Virket det? Flott! Da prøver du neste gang uten å ta noe, samtidig som du minner deg selv på hvor mye mindre engstelig du var forrige gang. Det var jo egentlig ikke noe å bekymre seg for
Prøv å hente frem den angstfri tilstanden du opplevde under effekten av lave doser Benzodiazepiner.

Forhåpentligvis vil denne formen for eksponeringsterapi med medisin som verktøy hjelpe deg til å skjønne at angsten i de aller fleste tilfeller ikke er berettiget.

Husk også at det er normalt å være engstelig/spent/nervøs før for eksempel en date eller et jobbintervju. Det er ikke fordi noe er gærent med deg, det er fordi du er menneskelig.

------

Hele målet med dette må være å overvinne angsten med Benzodiazepiner som verktøy, ikke å maskere angsten ved jevnlig og eskalerende bruk av Benzodiazepiner

Nøkkelord: terapeutiske doser og sporadisk bruk.
Jobb med angstfremkallende situasjoner på en bærekraftig måte.

Husk også at det å begynne på faste medisiner som SSRI, som kan ha omfattende effekter på psyken/personligheten din kan ha negative sider, så det bør være gjennomtenkt og berettiget. Viser til:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
husker jeg kom til maksdosen på cipralex, var død innvendig.
Satt bare å stirret i veggen halve dagen.
Vis hele sitatet...
Har hørt om flere lignende tilfeller.
Sist endret av krystallkongen; 12. januar 2022 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kratom kan funke for noen. Benzo som allerede nevnt ovenfor er best men blir fort en ond sirkel. Med kratom så slipper man den kjipe rebound angsten og man blir ikke like fysisk avhengig.
Co-signer kratomen!
Rus hjelper ikke på angst. Det gjør det bare værre. Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på å bli riktig medisinert. Med en gang medisin går over til rus er det ingen hjelp. Å fortsette å ruse seg for å slippe angst er en sikker vei til store problemer. Medisinering og rus er IKKE det samme.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For min del ble adhd min forvekslet med angst/depresjon i mange år. Da jeg fikk diagnosen og adhd medisin fikk jeg betraktelig mindre angst.

Kanskje det ligger noe der for deg og?
Skal sies at sentralstimulerende medisiner var antidepressiva før.
Så er adhd ofte forbundet med angst.
Vis hele sitatet...
Bra skrevet man. Skal begynne snart på aduvanz pga adhd håper det hjelper mot sosial angst også kan du utdype litt mere om hvilke medisin og mg du bruker samt hvordan du følte hverdagen før medisinering og hvordan du føler den nå?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Rus hjelper ikke på angst. Det gjør det bare værre. Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på å bli riktig medisinert. Med en gang medisin går over til rus er det ingen hjelp. Å fortsette å ruse seg for å slippe angst er en sikker vei til store problemer. Medisinering og rus er IKKE det samme.
Vis hele sitatet...
Medisiner kan brukes til rus og rusmidler kan brukes som medisin.
Men jeg er helt enig i at det å ruse seg ikke vil hjelpe på angsten i lengden.

Det er mulig å bruke stoffer i riktige mengder og med lange nok mellomrom, samtidig som man fokuserer på problemet (angst i dette tilfellet), og over tid oppleve forbedring.

Det beste er selvsagt å medisineres lovlig og gå til behandling slik at man er forholdsvis sikker på at man får profesjonell og riktig hjelp.

Men det er ikke umulig å klare noe lignende på egen hånd.

Om TS har rushistorikk og problemer med selvkontroll er det virkelig ikke å anbefale å skaffe rusgivende medisiner/rusmidler og satse på at man ikke brenner seg.
Man må kjenne stoffet godt og seg selv enda bedre
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De selger noen tabletter på Sunkost som roer nerver men som ikke er søvndempende. Kan anbefale de. Inneholder urter og kamille te