Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1554
((AKUTT- VÆR SÅ SNILL, LES ALT. JEG ER DESPERAT OG TRENGER HJELP.. I DET MINSTE NOEN Å PRATE MED FØR DET KLIKKER FULLSTENDIG OPPI SKROTTEN HER

Yoyo. Har vært heroinavhengig i sånn cirka 5-6 år, 4/5 år på nåla. Hender jeg røyker, men det er gjerne kun på morran bare for å få en quick fix før jeg må skynde meg ut m/bikkja, eller dersom jeg er midlertidig tom for utstyr eller ikke finner blodsvar etter å ha gjort om hele kroppen til en nålepute. Så går i all hovedsak i injeksjoner (forklarer lenger ned hvorfor jeg nevner dette).

Det har seg slik at jeg har merka de siste få ukene, kanskje siste mnd at når jeg setter et skudd, uansett mengde, så begynner synet mitt å fucke seg opp. Prøver jeg å lese noe, enten det er på skjermen eller papir, må jeg fokusere noe så vanvittig for å klare å lese. Samme gjelder hvis jeg skal skrive noe, igjen har det ingenting å si om det er på en skjerm eller på papir. Jeg må alltid lukke det ene øyet for å se litt bedre (eller klare å se i det hele tatt), og det har ingenting å si hvilket øye jeg bruker. Dersom jeg ikke lukker det ene øyet, blir alt fullstendig blurry og det blir umulig å både lese og skrive.

Det skal sies at jeg ikke har vært hos en optiker siden jeg var et lite barn, og er nå 23 år. Greia er likevel det at når jeg ikke går på dop (har korte perioder i ny og ne der jeg bruker Subutex av div grunner), har jeg ikke dette problemet i det hele tatt. Hadde det vært kronisk hadde jeg selvfølgelig sett på det som et optisk problem fullstendig urelatert til dop, men har merka at det er fullstendig relatert til dopbruken.
For å spole litt tilbake til det jeg skrev tidligere ang tidvis røyking i stedet for skyting.. dersom jeg kun røyker er synet helt som vanlig. Det skal sies at en tur til optikeren bør skje uansett, da jeg har merka at jeg med åra har begynt å se noe dårligere, men veldig langt ifra så dårlig som jeg forklarte med synsfunksjonen ved dopinjisering.
Dette forteller meg jo da at det er en klar sammenheng mellom dopskyting og synsforstyrrelser.

Er det noen som har opplevd liknende, eller har noen som helst idé på hvorfor dette skjer?

~

Neste problemet som har ankommet den siste korte tiden er at jeg har begynt å få hallusinasjoner når jeg skyter dop. Tenker ikke på bare sånn når man dupper av litt og smådrømmer litt, det er faktiske visuelle hallusinasjoner i våken og (semi-)bevisst tilstand. Jeg kan for eksempel plutselig finne meg selv på helt andre steder enn der jeg er, i samtale med folk, masse rare greier. Jeg kan føle meg fullstendig bevisst, for eksempel (som om det faktisk skjer) ha besøk i stua, bli spurt om å ordne litt kaffe til besøket eller hva enn, gå inn på kjøkkenet, og brått innse at jeg er helt alene. Det er vanvittig ekkelt og til tider veldig skremmende. Det er ikke alltid jeg er så "heldig" med hallusinasjonen der det bare er et uskyldig ikke-eksisterende besøk, andre ganger kan situasjonen være at jeg blir "jagd"/erta av klovner (liknende "IT"-klovnen.. iiip ), jeg kan ha blitt kidnappa og alt mulig rart. Det er heller ikke jeg som bare dagdrømmer/sovner og får mareritt, det er mer enn ekkelt nok det, men disse greiene her skjer faktisk (vel, det "skjer" jo egt ikke, men det skjer i bevisstheten min i hvert fall fysisk våken tilstand. Det er forferdelig skummelt, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler jeg mister vettet fullstendig. Er redd for hva som hadde skjedd dersom jeg prøvde å fortelle noen om dette (som en psykolog eller noe slikt). Legen, NAV, LAR, ARA osv er fullstendig klare over både rus- og psykiatri historikken min, og har blitt tvangsinnlagt tre ganger allerede, 7/8 mnd til sammen (to ganger på rus og psyk-tvang på ARA IR på Akershus sykehus, resten har vært korte innleggelser her og der på psyk-avdelingen på Ullevål osv, i tillegg til som "gammel" tenåring i barneverninstitusjon). Har virkelig ikke lyst til å havne i nærheten av et slikt sted igjen, da det virkelig alltid kun har gjort vondt verre.


Er det noen som enten kjenner seg igjen i noe som helst av det her, eller har noen tips, erfaringer, hva enn? Alle svar er uvurderlige, jeg trenger hjelp nå.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen opplever hallusinasjoner på heroin. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg sakt at det er fordi heroin aktiverer kappa reseptorer, som kanskje kan gi en opplevelse noe lignende salvia?
Du sier at du ikke har dette problemet når du bruker subutex. Kommer det tilbake med en gang du får i deg heroin, eller går det en dag eller to?
Kilder nederst. Dette er vanlig!

De gangene jeg har brukt større doser Opiater/Opioider blir synet mitt også fucka og jeg sliter med å lese f.eks undertekst på TVen, ting på mobilen eller ting på PCen.

Jeg har fått det av Metadon, Heroin, Kodein.
Jeg har også fått det av Subutex i doser større enn 3-4mg.
Ikke av Tramadol, men med det stoffet har jeg heller ikke brukt svære doser.

Det er definitivt plagsomt, men ikke noe å være redd for i seg selv - det er tross alt en normal bivirkning.

Dette er noen av bivirkningene ved bruk av Opiater:

- Sensory impairments
- Illogical speech
- Inability to feel pain
- Speech impairment
- Blurred vision
- Repetitive abnormal eye movements (nystagmus)

https://discoverymood.com/conditions/opiates/

Visual effects:

Suppressions:

Double vision - At high doses, opioids can cause the eyes un-focus and re-focus uncontrollably. This creates a blurred effect and double vision that is present no matter where one focuses their eyes.

Hallucinatory states
Internal hallucinations - One may experience feelings of hypnagogia during a state of "nodding" which is often accompanied by vivid dream-like visions.

https://m.psychonautwiki.org/wiki/Opioids
Sist endret av krystallkongen; 22. mai 2021 kl. 20:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Du sier at du ikke har dette problemet når du bruker subutex. Kommer det tilbake med en gang du får i deg heroin, eller går det en dag eller to?
Vis hele sitatet...
Kommer tilbake med en gang, assa. Så fort jeg tar dop (store mengder.. som jeg alltid tar) så skjer det.
Skjedde ikke før, så syntes det er litt rart at det plutselig har begynt å skje..

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kilder nederst. Dette er vanlig!

De gangene jeg har brukt større doser Opiater/Opioider blir synet mitt også fucka og jeg sliter med å lese f.eks undertekst på TVen, ting på mobilen eller ting på PCen.

Jeg har fått det av Metadon, Heroin, Kodein.
Jeg har også fått det av Subutex i doser større enn 3-4mg.
Ikke av Tramadol, men med det stoffet har jeg heller ikke brukt svære doser.

Det er definitivt plagsomt, men ikke noe å være redd for i seg selv - det er tross alt en normal bivirkning.

Dette er noen av bivirkningene ved bruk av Opiater:

- Sensory impairments
- Illogical speech
- Inability to feel pain
- Speech impairment
- Blurred vision
- Repetitive abnormal eye movements (nystagmus)

https://discoverymood.com/conditions/opiates/

Visual effects:

Suppressions:

Double vision - At high doses, opioids can cause the eyes un-focus and re-focus uncontrollably. This creates a blurred effect and double vision that is present no matter where one focuses their eyes.

Hallucinatory states
Internal hallucinations - One may experience feelings of hypnagogia during a state of "nodding" which is often accompanied by vivid dream-like visions.

https://m.psychonautwiki.org/wiki/Opioids
Vis hele sitatet...

Takker for svar! Veldig dreven på dop osv, så det jeg syntes er merkelig er at jeg ikke opplevde det før, til tross for å "alltid" ha brukt store doser.
Sist endret av Intravenøsa; 2. juni 2021 kl. 05:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.