Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9498
Har jo kikket litt.. dette er en plan jeg og et par kompisser i 20 åra har tenkt litt på.. ta en ferie på ubestemt tid.. feks reise innom danmark.. belgia.. Spania. . Ha med en ekstra båt på slep med ting vi trenger.. bensin. Mat.. vann.. alt sånn. Er dette mulig? Så lenge man følger kysten oppover? Er jo ikke snakk om å kjøre midt i Atlanterhavet. ..

hat prøvd å regne ut litt med hastighet og tid.. et fly flyr jo ca 750 kmt.. som bruker ca 5-6 timer til spania.. si vi har 40 kmt hele veien er det rundt 90-100 timer kjøring. Stemmer dette? Man må jo legge til litt stopp og spising men.. si 120 timer da.. så er man der?

Kom gjerne med forslag til utstyr eller ideer :-D
Med en så liten båt og så mye utstyr, så vil dette ALDRI gå bra..

Bare tenk på hvor mye drivstoff du må ha, for selv de korteste etappene...

Skaff større båt, om dere skal ha sjangs.. og ha 100-150 000 til drivstoff tilgjengelig..
Evt skaff dere en seilbåt.
Altså om du holder skuta di i lik luftlinje som askeladden, så bruker du nok 120timer i 40kmt. Men dere serriøst vurderer ikke det her? Sett opp reiserute, budsjett og båtforslag så forstår dere nok fort at dette ikke lar seg gjennomføre.
Med mindre du har en campingvogn full av penger er det ikke noe kjempetriks å dra på langtur med motorbåt. For å gjøre det billig trenger du seil.

Men om du absolutt vil er det er par ting du bør finne ut av:

hvor mange nautiske mil er det fra sør i Norge, via danmark, gjennom den engelske kanal, over biscaya-bukta, langs kysten av portugal og ned til Gibraltar? (hint: flytid, eller distanse med fly er ikke relevant)
hvor mange liter drivstoff vil motoren bruke per time? dette er ofte oppgitt i manualene til motoren
hvor langt kommer du på en time? med 10 knops fart (som jeg vil si er optimistisk som snittfart) klarer du 10 nautiske mil på en time.
hvordan har du tenkt å evt komme deg fra vestkysten av Afrika til kanariøyene i en båt som ikke tåler noe særlig sjø? sitte i ørkenen og vente på vindstille?
hvordan har du tenkt å varsle omverden når dette går til helvete og dere ligger midt mellom England og Frankrike og plasker midt på natta fordi dere har sovnet og blitt rent i senk av en fraktebåt?

Skaff deg erfaring langs kysten, lær deg å seile, kjøp deg en båt som tåler høyere bølger enn du klarer å lage i Frognerbadet.
Biscaya bukta er kjent for svært vanskelige forhold og mye bølger. Den engelske kanal har sine problemer med en voldsom skipstrafikk. Er en grunn til at mange nordmenn som seiler den ruta dere tenker seiler rundt UK først.

Som andre sier så høres dette ut som risikosport. Dårlig vær og 10-12 meter bølgehøyde hva gjør dere da?
Og det er jo nesten umulig å beregne hvor mye fuel dere trenger. Vind, vær og strømforhold vil være faktorer som spiller inn. Og det å ha ennå en båt lastet med drivstoff spiller jo også inn på forbruket. Denne ideen høres ikke særlig smart ut. Som andre alt har sagt så løses dine problemer best med en seilbåt. Brukte havseilere kan kjøpes temmelig billig. Og det er mange som har seilt jorda rundt i seilbåter på noen og tyve fot.

Bottom line, dropp tanken på kjøre båt. Bruk heller penga på en brukt havseiler og kast loss hvor enn dere ønsker.
Til det der trenger du en seilbåt
Kan jo begynne med å si at dere skal følge kysten nedover og ikke oppover.

4003 km i luftlinje fra Oslo til Sahara = 2161 Nautiske mil, om dere klarer 10 knops fart og 10 nautiske mil på en time som moridin sier betyr det at dere ville brukt 216 timer om det ikke var land i veien og dere seilte rett fram fra Oslo til Sahara, det blir selvfølgelig mye lengre enn dette.

Vestkysten av Afrika er jo kjent for pirater som kaprer gigantiske lasteskip, dere hadde nok endt opp som de enkleste byttet de noen gang har opplevd.
Finnes bedre turbåter enn 15-16 fots motorbåt.....

http://www.finn.no/finn/boat/used/re...SS=2188&sort=2

http://www.finn.no/finn/boat/used/ob...ckthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/ob...ckthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/ob...ckthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/ob...ckthrough=true

Om dere ikke har penga til en av disse kan dere heller kjøpe togbiletter, og dra på spareinterrail. Ikke noe dårlig alternativ det heller.
Sist endret av frtoretang; 17. juni 2014 kl. 22:36.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Glem det. Kommer garantert til å gå rett lut til helvete om dere legger ut på en slik langtur uten særlig erfaring i den lille båten. Det kan jeg nesten garantere.
Sist endret av Bombasa; 17. juni 2014 kl. 22:37.
Ridder av 1. klasse
Har en 15fot daycruiser med 70hk og den bruker 30liter i timen når jeg ligger i 30knop. Dere hadde aldri kommet dere til danmark en gang, med mindre det var vindstille og ingen bølger over skagerrak. Foreslår dere tar dere en tur på danskebåten og opplever hva bølger kan være, selv på en fin dag.
Trådstarter
11 0
hehe, mye bra svar her men altså, som jeg sa da, så lenge man følger land oppover, så kommer man jo ikke innom de værste stormene, og vist det er meldt / begynner å bli ille vær er det jo bare å stikke til land, stikke til et motell å chille litt, vi skal jo også såklart lage et stort budkjet på dette, det er jo ikke snakk om og ha med seg 250kr vær, vist vi er en 6-7 stk med minst 10,000 vær så tror jeg faktisk dette er mulig, jeg har mye erfaring ang båt å vær og vind, utgangspunktet er jo en deilig ferie på ubestemt tid, ikke noe hastverk med å komme frem på noen som helst måte, men etter 10-30 dager være på en øy langt langt utenfor canariøyene alene med hvit sandstrand.
Ridder av 1. klasse
Hvis dere er 6-7stk med 10.000kr hver, så har dere ikke i en gang nok penger til bensin. Tror du har sett for mye film...
men etter 10-30 dager være på en øy langt langt utenfor canariøyene alene med hvit sandstrand
Vis hele sitatet...
Ta heller de 10.000kr og reis til asia, da kan du også få din egen strand med hvitsand.
Jeg tror ikke du skjønner hvor mye drivstoff dere vil trenger nedover. Dere vil bruke mer penger på drivstoff alene enn om dere kjøper dere en seilbåt og seiler på tur. Du får havseilere fra 10-15 k og oppover. Men om dere legger inn 20-40K i båt så har dere alt dere trenger for å dra på tur.

Kjøre motorbåt til Gran Canaria er urealistisk mtp drivstoff kostnader alene. Også kommer det å være ute på åpent hav i en åpen båt. Om dere skal inn alle fjorder, viker, og bukter for å unngå å kjøre utaskjærs blir turen ennå lengre. Og selv da har dere ingen garantier for å ikke drukne i dårlig vær.

Pri 1 for dere bør være å skaffe en farkost som faktisk er konstruert for å krysse åpent hav.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Dette er på randen av idioti. Så jeg håper at dette er bare troll, det er de som har rodd over atlantern men de trente også i 2 år først. så sats heller på en tur langs kysten med hurtigruta dere tror jeg.
Det skal en del erfaring til for og gå gjenom den engelske kanal pluss at det er et hellvette med trafikk og det blir ikke bedre lengre dere kommer på ferden så ganske enkelt dropp det. 70000 tror jeg helder ikke holder, sjekk heller med Cristian Radich og ta dere en tur med den
Ridder av 1. klasse
Du vil garantert oppleve bølger som båten din vil slite med, når går ned langs kysten på frankriket, spania og portugal. Der kommer atlanterhavet rett inn. Nå vet ikke jeg hvilken båt dere har med 6-7stk i en 15fot?
Her kan dere se litt på distanser: http://www.sea-distances.org/

Å komme seg til Kanariøyene med motorbåt krever et romslig budsjett, men alt er mulig. Arendal - Tenerife er 2133 nautiske mil. Hvis du har en båt som går i 40km/t så er det ca, 22,6 knop. Det gir en effektiv reisetid på 94timer.

Et forsiktig forbruk med drivstoff på 20l i timen gir et totalforbruk på 1880liter. Et gjennomsnittspris på 13kroner pr liter drivstoff blir da 24 440,-. Så noen økonmisk ruin er det ikke, men du skal kanskje tilbake igjen også? Ville vurdert en seilbåt i steden.

Kalkulatoren for distansen bruker nok korteste veien i skipsledene så jeg ville nok lagt til 20-30% hvis dere skal i land flere steder.
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Dette er på randen av idioti.
Vis hele sitatet...
Det er idioti.

Selv en fin sommerdag kan været skifte fort.
Har selv vært med på nesten havari på en tur fra Arendal til København.

Det blåste opp på noen minutter fra stille til slik vær at vi fikk slått inn vinduer, targabøylen var rensket for antenner inkl radaren og alt løst på dekk var borte.

Det var en 35 fots Targa med en veldig erfaren sjømann til rors.
http://oi61.tinypic.com/1h40h1.jpg

Blåser det opp har man liten sjanse til å klare seg i en 15 foter.
Sitat av kåreconradi Vis innlegg
Her kan dere se litt på distanser: http://www.sea-distances.org/

Å komme seg til Kanariøyene med motorbåt krever et romslig budsjett, men alt er mulig. Arendal - Tenerife er 2133 nautiske mil. Hvis du har en båt som går i 40km/t så er det ca, 22,6 knop. Det gir en effektiv reisetid på 94timer.

Et forsiktig forbruk med drivstoff på 20l i timen gir et totalforbruk på 1880liter. Et gjennomsnittspris på 13kroner pr liter drivstoff blir da 24 440,-. Så noen økonmisk ruin er det ikke, men du skal kanskje tilbake igjen også? Ville vurdert en seilbåt i steden.

Kalkulatoren for distansen bruker nok korteste veien i skipsledene så jeg ville nok lagt til 20-30% hvis dere skal i land flere steder.
Vis hele sitatet...

Tror nok dine 20L timen er et svært lavt estimat. Vind, bølger, strøm etc vil også spille inn. De skal være 7 stykker ombård og ha en båt på slep med forsyninger og drivstoff. Tipper nok den kalkylen din veldig raskt vil dobles. Drivstoffkostnad er likevel ikke det største problemet gutta vil få. Det største problemet er jo å overleve i en båt som ikke er egnet for den type tur.

Ps du regnet ikke med oljeforbruk om det er 2T gutta har. Og prisen på 13 kr l vil nok være noe høyere...

Marinaer har ofte en slem pris på pumpene.
Sist endret av frtoretang; 17. juni 2014 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Frtoretang: Selfølgelig er ikke innlegget mitt en fasit, det er er kjapt "forskiktig" anslag over hva de minst må regne med. Å overlever er ikke noe stort problem hvis man følger med på værmelding og går nære land. Men igjen avstanden jeg satt opp vil fort doble seg hvis man skal følge kysten hele veien.

Har de penger til det hvorfor ikke? Alt skal være så farlig i våre dager, men det er ingen ekstremsport å kjøre langs kysten til Spania med motorbåt. Det tar bare jævlig lang tid og koster skjorta. Det innser de nok når de har reist en uke og ikke kommet lenger enn til København.
Sitat av kåreconradi Vis innlegg
Frtoretang: Selfølgelig er ikke innlegget mitt en fasit, det er er kjapt "forskiktig" anslag over hva de minst må regne med. Å overlever er ikke noe stort problem hvis man følger med på værmelding og går nære land. Men igjen avstanden jeg satt opp vil fort doble seg hvis man skal følge kysten hele veien.

Har de penger til det hvorfor ikke? Alt skal være så farlig i våre dager, men det er ingen ekstremsport å kjøre langs kysten til Spania med motorbåt. Det tar bare jævlig lang tid og koster skjorta. Det innser de nok når de har reist en uke og ikke kommet lenger enn til København.
Vis hele sitatet...

Om det plutselig blåser opp til storm og bølgene blir høye så kan de glatt gå under før de når å ta seg i land. Det kan være klipper, undervannsskjær eller værforhold som gjør at de ikke kommer seg til land raskt nok. Tror nok de fleste med litt erfaring i båt vil si akkurat det samme.

En havseiler er ofte designet med "bilring" dvs at de er relativt brede midt på i forhold til lengden. Lavt tyngdepunkt pga bly fylt kjøl eller bulb bidrar til stabilitet sammen med master og seil. Altså er selv de 30-40 år gamle seilbåtene du finner til under 20K tryggere enn en åpen båt. Og det er tross alt enklere å seile en skute som er designet for langtur enn å sitte time etter time i en åpen båt. De trenger ikke hotell, det er plass til å koke mat, kaffe etc. Nesten ingen drivstoffutgifter siden vind er gratis. Kort sagt seiling er løsningen. Motorbåt er i mine øyne urealistisk og koster langt mer enn det smaker. Ja nær sagt en guttedrøm som ikke bør oppfylles.
Sist endret av frtoretang; 18. juni 2014 kl. 00:05.
Har en del båterfaring selv, både med motor og seil, og som du sikker så så anbefalte jeg de heller en seilbåt. Men jeg står på mitt, følger de kysten og ser på værmeldingene er ikke dette noe farlig med motorbåt i det hele tatt om de gidder det.

Det er f.eks stor forskjell på å krysse Skagerak fra Arendal til Skagen i forhold til det å følge svenskekysten nedover. Førstnevnte ville jeg ikke anbefalt med en 15fots motorbåt, selv om det finnes folk som har gjort det uten problemer.

Er man fem minutter fra land er det ikke noe problem å komme seg i le om det blåser opp.

Mine tips er:

Planlegg korte dagsetapper og ha minst to altentive ankringsplasser
Ha gode sjøkart
Følg nøye med på værmeldinger, vurder betalingstjenester
Gå nære land
Kjøp VHF/ta kurs
Ha en hjelpemotor på båten
Sett dere inn i regler for å ankomme landene dere skal besøke med båt
Ha bøttesvis med penger og tolmodighet tilgjengelig
Ikke vær skuffet om dere gir dere allerede i Sverige eller ikke kommer av gårde i det hele tatt. Planleggingen og drømming er halve morroa
Ned til middelhavet går det muligens bra om dere følger svenskekysten og så går gjennom europa på kanalene. http://www.worldcanals.com/english/vne_Europe.html

Når dere kommer ned til Middelhavet foreslår jeg at dere gir dere mens leken er god
Det er alltid mennesker som mener at alle idiotiske reiseideer andre får er, vel, idiotiske. Poenget de dog overser når de argumenterer mot er at trygge, skikkelige, velorganiserte turer sjeldent blir spesielt minneverdige.. imens idiotiske ideer alltid blir det.

Det er derimot viktig å gå innom erfaringer som er litt idiotiske før man går direkte på de klin idiotiske. Jeg støtter forslaget deres til tur, men anbefaler også å kjøre en liten forsøksrunde først. Hva med en tur København først?

Da får dere erfaring med båt, ett godt overslag for hva det vil koste og finner ut av hva dere må ta hensyn til, samt ett mye bedre overblikk over hvilke problemer dere vil møte.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er alltid mennesker som mener at alle idiotiske reiseideer andre får er, vel, idiotiske. Poenget de dog overser når de argumenterer mot er at trygge, skikkelige, velorganiserte turer sjeldent blir spesielt minneverdige.. imens idiotiske ideer alltid blir det.

Det er derimot viktig å gå innom erfaringer som er litt idiotiske før man går direkte på de klin idiotiske. Jeg støtter forslaget deres til tur, men anbefaler også å kjøre en liten forsøksrunde først. Hva med en tur København først?

Da får dere erfaring med båt, ett godt overslag for hva det vil koste og finner ut av hva dere må ta hensyn til, samt ett mye bedre overblikk over hvilke problemer dere vil møte.
Vis hele sitatet...

Kan på mange måter si meg enig med deg, MEN, i dette tilfellet så er ikke betingelsene for å kunne ha en idiotisk tur tilstedet.
Betingelsene er en sikker død.


Vi snakker om en åpen båt på 15 fot (tilsvarer 5 meter). En båt som normalt har sitteplass til 2-5 personer. Og da er det ikke så ekstremt mye plass til noe annet.
6-7 stykker skal bo/leve i denne båten over lengre tid.

Hvor skal all drivstoff plasseres f.eks?


Generelt så må størrelsen på båten minst dobles. Og så bør man ha en båt som er laget for å kunne gå i litt røffere sjø. Allerhelst en seilbåt.
Sitat av kåreconradi Vis innlegg
Har de penger til det hvorfor ikke? Alt skal være så farlig i våre dager, men det er ingen ekstremsport å kjøre langs kysten til Spania med motorbåt. Det tar bare jævlig lang tid og koster skjorta. Det innser de nok når de har reist en uke og ikke kommet lenger enn til København.
Vis hele sitatet...
Fordi det er en forbanna dårlig idè, som overhode TS ikke trenger noen form for oppbacking på er noe annet.

Dersom dere er eventyrlystne, anbefaler jeg heller å sykle eller haike. Evt som flere kommenterer her - lær dere seiling og kjøp en seilbåt.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ned til middelhavet går det muligens bra om dere følger svenskekysten og så går gjennom europa på kanalene. http://www.worldcanals.com/english/vne_Europe.html

Når dere kommer ned til Middelhavet foreslår jeg at dere gir dere mens leken er god
Vis hele sitatet...

Kanalene vil nok gå bra men første problemet er jo å komme levende til kanalene. Har noen av dere som lovpriser ideen noen gang forsøkt å ha en båt på slep når båten du kjører allerede er søkklastet med folk? Det har singnifikant innvirkning på drivstoff forbruket. Og gutta planlegger jo å fylla båten de sleper med proviant og drivstoff. De ønsker også å gå på relativ høy marsj fart for å spare tid. Høy fart alene gir høyt forbruk. Når båten er lastet til randen pluss sleper en annen båt som også er tungt lastet begynner det hele å virke som et eventyr og i overkant urealistisk.

Personlig har jeg ingen tro på at gutta vil komme levende frem til Nederland slik at de kan starte på kanalene. Enten vil sjøgang, bølger eller skipstrafikk ta knekken på dem før de kommer frem. Det er stor trafikk inn mot Nederland og ofte svært dårlig vær med høye bølger.
Sist endret av frtoretang; 18. juni 2014 kl. 15:50.