Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3874
narsissist-nihilist
Hei. Jeg er ganske oldschool når det gjelder telefoner, og har konsekvent gått for "gammeldagse" telefoner, fordi jeg vil ha en telefon, ikke en datamaskin. Nå har jeg imidlertid fått meg en jobb der det er veldig greit å ta tilgang på mail over alt og til alle tider, og jeg bør derfor skaffe meg en smarttelefon.

Men en smarttelefon uten taster er helt utelukket, da touchscreen er noe herk. Ja, jeg har prøvd den nyeste iPhonen og Galaxy 4, og jeg kan ikke kjenne tastene noe bedre på dem enn på eldre smartphones. :P

Finnes det noe jeg kan benytte meg av (helst med 4G eller i det minste 3G+), eller må jeg bare innse at tiden da man kunne slå et nummer og skrive en melding uten å se på skjermen er forbi?
Jeg kan fortsatt skrive meldinger og nummer uten å se på skjermen, så det er bare en tilvenningssak.
narsissist-nihilist
Trådstarter
Dét har jeg vanskelig for å tro. Vi snakker forskjellen mellom å spille gitar og fiolin, eller tompet og trombone her. De fleste jeg kjenner har smarttelefon med trykkfølsom skjerm, men ingen av dem skriver meldinger uten å se på skjermen. Mulig du kan det, men jeg vil helst slippe å lære meg et nytt instrument.
Sist endret av nigger; 7. oktober 2013 kl. 19:36. Grunn: typo
Sitat av nigger Vis innlegg
Dét har jeg vanskelig for å tro. Vi snakker forskjellen mellom å spille gitar og fiolin, eller tompet og trombone her. De fleste jeg kjenner har smarttelefon med trykkfølsom skjerm, men ingen av dem srkiver meldinger uten å se på skjermen. Mulig du kan det, men jeg vil helst slippe å lære meg et nytt instrument.
Vis hele sitatet...
For å få det sagt, det har spart meg mange anmerkninger, problemet er bare å få lest meldingen igjennom ett bord

Men hvor "smart" snakker vi? Far hadde en Nokia som hadde en basic Mail funksjon, samt en ekstremt limitert nettleser, men den hadde full QWERTY. Dog ikke 3G. Kan sjekke opp etter modell om det høres interessant ut.
Du får disse også med 3G, de hadde flere modeller med Symbian. Om du vil fortsette å gå old-school, uten å være i forhistorien, kan du titte på f.eks Nokia E71. Denne telefonen har fantastisk tastatur, og er ok å sitte på freak.no med i tillegg.
narsissist-nihilist
Trådstarter
Takk for tilbudet, men hvis det ikke finnes moderne smarttelefoner med taster, får jeg kanskje bare bite i det sure eplet..

Iroedal, takk for tipset, skal sjekke det ut.
Btw, trompet og trombone er nærmere hverandre enn gitar og fiolin. Mya av blåseteknikken er lik, det eneste en må lære seg er hvor tonene ligger. Hilsen en som har spilt alle fire instrumentene.


Men om du ikke har noe imot en tykk klump i lomma kan du jo finne tastatur caser til diverse mobiltelefoner idag, enkelte har tilogmed ekstra batteri til mobilen. (Som kan være en god ide)

eksempel til iPhone 5
narsissist-nihilist
Trådstarter
OK, bass og fretless bass da. :P Hehe.

Takk for tips om eksternt tastatur, skal se på dette.
Sitat av nigger Vis innlegg
OK, bass og fretless bass da. :P Hehe.

Takk for tips om eksternt tastatur, skal se på dette.
Vis hele sitatet...
Den var bedre, fretless er faktisk en del annerledes

Det som jeg linket til der føles nesten som det gamle som nokiaen til far hadde. (Etter litt googling fant jeg ut at det var en forgjenger til E71 som ble linket til tidligere)
Har du sjekket ut Blackberry? De lager smarttelefoner med fysisk QWERTY-tastatur, akkurat det du er på leting etter.

Mvh
narsissist-nihilist
Trådstarter
I utgangspunktet er jeg på jakt etter en telefon med gammeldags 0-9-tastatur, da det er dét jeg bruker til daglig, men fysisk qwerty er absolutt å foretrekke fremfor touchscreen. Jeg vet Blackberry er populært i en del andre land, skal sjekke ut disse òg!

Edit: Takk igjen, Freddy_fred5
Sist endret av nigger; 7. oktober 2013 kl. 20:00.
Ser denne har epost muligheter og 0 - 9 tastatur

http://www.doro.no/Kampanjer/Skyvetelefoner/#2
Numerisk tastatur er utelukket. Men med swiftkey til Android (app; nytt tastatur) kan jeg faktisk skrive ganske fort, det var som en helt ny verden. Da kan jeg bare hamre løs sånn ca innen 2-3 tasters radius og så fikser ordboken resten. Og ja, det er tilvenningssak, går ganske raskt etterhvert.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Numerisk tastatur er utelukket. Men med swiftkey til Android (app; nytt tastatur) kan jeg faktisk skrive ganske fort, det var som en helt ny verden. Da kan jeg bare hamre løs sånn ca innen 2-3 tasters radius og så fikser ordboken resten. Og ja, det er tilvenningssak, går ganske raskt etterhvert.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, har selv kjøpt SwiftKey og det er som en drøm å bruke. Skriver mye raskere enn jeg har gjort med et hvilket som helst annet tastatur.
narsissist-nihilist
Trådstarter
Takk igjen for tips folkens. Skal sjekke ut både doro og swiftkey, men nå er det kvelden.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Nokia E serie er et godt alternativ for 0-9.
Hvis du vil ha en litt mer moderne telefon har du Sony Xperia Pro/Mini Pro med qwerty tastatur. Disse kjører android 4.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Nokia E serie er et godt alternativ for 0-9.
Hvis du vil ha en litt mer moderne telefon har du Sony Xperia Pro/Mini Pro med qwerty tastatur. Disse kjører android 4.
Vis hele sitatet...
Xperia Pro/Mini Pro kjører Android 2.3 (Gingerbread), ikke 4.
Her har du en oversikt over smarttelefoner med QWERTY.

http://www.digitaltrends.com/best-qwerty-phones/

- Motorola Photon Q 4G LTE
- Motorola Droid 4 LTE
- Blackberry Q10

Må bare nevne at "alle" seriøse business folk i merika benytter seg av Blackberry.
Sist endret av uaexed; 8. oktober 2013 kl. 16:06.
Droid 4 kan bare brukes på Verizon sitt nett, Photon Q er nok et godt valg.
Har selv kjøpt Swiftkey, siden jeg ikke var fornøyd med standard tastaturet til S3 (for liten spacebar). Det eneste jeg opplever som litt irriterende, men som jeg vet selv er ganske åpenbart, det er at jeg kommer i fra nord-norge, og for meg er det irriterende å hele tiden bli rettet av ord på bokmål (ikke noe å klage på hovedsaklig, var bare ment som en påpeking om han var nord-norsk)

Du finner ikke veldig mange Smart telefoner som er spesielt bra som har et eget dedikert tastatur.


OG som sagt, så var ikke det første jeg skrev ment som en klage på noen måter, siden det finnes uttalige forskjellige måter å skrive dialekt på, og det er stort sett umulig legge opp et retteprogram som er tilpasset for nord norske, det var heller ment som en påpeking at det kan være litt små irriterende.
Sist endret av Furyon; 8. oktober 2013 kl. 16:59.
Sitat av Furyon Vis innlegg
Har selv kjøpt Swiftkey, siden jeg ikke var fornøyd med standard tastaturet til S3 (for liten spacebar). Det eneste jeg opplever som litt irriterende, men som jeg vet selv er ganske åpenbart, det er at jeg kommer i fra nord-norge, og for meg er det irriterende å hele tiden bli rettet av ord på bokmål (ikke noe å klage på hovedsaklig, var bare ment som en påpeking om han var nord-norsk)

Du finner ikke veldig mange Smart telefoner som er spesielt bra som har et eget dedikert tastatur.
Vis hele sitatet...
Tar heldigvis ikke så lang tid for SwiftKey å lære seg dialekter.
Hva med Galaxy Note 3 med denne? http://www.ebay.com/itm/3-0-Bluetoot...item33852ac903
Kan vel kanskje være en mulighet.

Eller Galaxy S4 med denne http://www.ebay.com/itm/Detachable-W...item4611ecff61
narsissist-nihilist
Trådstarter
Mange gode forslag her, takker igjen. Jeg skal nok klare å finne noe brukbart basert på disse tilbakemeldingene!
Er det noen som har prøvt Doro sine modeller? Synes det såg ut som en perfekt telefon for meg når jeg er på reise/festivaler/fester.
http://www.elkjop.no/product/mobil-o...iltelefon-hvit
Min gamle HTC Desire Z hadde fult querity tastatur.
I tillegg har du Xperia Pro modellene.
Sitat av Obster Vis innlegg
Er det noen som har prøvt Doro sine modeller? Synes det såg ut som en perfekt telefon for meg når jeg er på reise/festivaler/fester.
http://www.elkjop.no/product/mobil-o...iltelefon-hvit
Vis hele sitatet...
Det er telefonen du gir til bestemor.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er telefonen du gir til bestemor.
Vis hele sitatet...
Men som han sa, den er perfekt for reise/festivaler etc.


Doro lager ganske solide mobiler, og de har som oftest helt grei dekning. Ikke forvent Nokia nivå med uknuselighet og ikke forvent 5 streker konstant, men definitivt helt greit på begge. Batterilevetiden på den ene Doro mobilen jeg har prøvd var i essensen uendelig, jeg brukte den i en uke (lånemobil) til ringing, sms og det ene, basice spillet som var på den, og jeg klarte å få batteriet ned 1/3.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er telefonen du gir til bestemor.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva er poenget ditt? Les hva jeg skrev.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Doro lager ganske solide mobiler, og de har som oftest helt grei dekning. Ikke forvent Nokia nivå med uknuselighet og ikke forvent 5 streker konstant, men definitivt helt greit på begge. Batterilevetiden på den ene Doro mobilen jeg har prøvd var i essensen uendelig, jeg brukte den i en uke (lånemobil) til ringing, sms og det ene, basice spillet som var på den, og jeg klarte å få batteriet ned 1/3.
Vis hele sitatet...
Takk for info
Sitat av Obster Vis innlegg
Ja, men hva er poenget ditt? Les hva jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Kan jo ikke dra på festival uten kamerafunksjon og med manglende Snapchat, Insta, FB o.l. Det er jo livsviktig.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Kan jo ikke dra på festival uten kamerafunksjon og med manglende Snapchat, Insta, FB o.l. Det er jo livsviktig.
Vis hele sitatet...
For en fjortis kanskje


Men om en skal til en festival ol. ville jeg faktisk heller fokusert på det jeg faktisk kom dit for.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Xperia Pro/Mini Pro kjører Android 2.3 (Gingerbread), ikke 4.
Vis hele sitatet...
Jeg har en Xperia pro og har oppgradert til android 4 på den.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jer er på jakt etter det samme!! håper denne kommer til Europa!!

http://www.sammobile.com/2013/10/05/...lder-for-asia/
Det finnes vel eit utvalg av smartphones med utskyvbart tastatur? Slik som HTC Desire Z?