Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8801
Hei.
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i hydratkalk uten å måtte kjøpe det i enorme mengder?
Jeg vet det finnes på Felleskjøpet, men der har de det bare i 20kg-sekker og jeg trenger typ 500g -1000g.
kjøp deg en 3pk fuktsluker refill på biltema så tar du ut de hvite kulene inni posene (kalsium klorid).
Tips: Ha kulene inni posen til du skal veie dem opp å bruke dem
Så kjøper du deg litt kaustisk soda etter det oppløser du 88g kaustisk soda i 100ml vann og 110g kalsium klorid i 200ml vann.
Så heller du den ene oppi den andre da vil kalsium hydroksid komme ut av løsningen som et veldig fint pulver nesten som melk (Vist du syns den blir for tjukk så bare ha i litt mere vann). Rør godt å la det står i Ca. 10minuter filtrer, vask og tørk kalsium hydroksiden din. Å det du sitter igjen med da er som du kalte det meget ren hydratkalk
Du kan gjøre dette i en større skala men husk å bruk akkurat de forholdene mellom kaustisk soda og kalsium klorid.
Sist endret av CracklingPyro; 11. september 2013 kl. 00:42.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Eventuelt kan du hydrere kalsiumoksid ved å tilsette vann (dette utvikler en god del varme). Jeg tror dokalken du får kjøpt på bl.a. Coop OBS er forholdsvis ren CaO.
Hobbit
harald25's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for svar!
Jeg får bruke en av disse metodene hvis jeg ikke finner ferdig hydratkalk i passe mengde noe sted.
Eventuelt så kan du kjøpe en 1kg pakke med kalsiumkarbid på FK

CaC2+2H2O ----> C2H2 + Ca(OH)2

Bland med vann, da får du acetylengass i tillegg til kalsiumhydroksiden som du ønsker.
Hobbit
harald25's Avatar
Trådstarter
Jeg sitter og leser på sikkerhetsdatabladet til "Torrbollen fuktsluker" som som selges på Clas Ohlson.
http://www.clasohlson.com/medias/sys...0721138718.pdf

Så ser jeg at under ingredienser er det bare oppgitt "kalsiumklorid", og litt til høyre står det 50%-80%.
Så, da lurer jeg: hva er de restrerende 50%-20% ?

Er dette forøvrig rent nok til at jeg kan bruke det til å lage Ca(OH)2?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ja, det er rent nok. Resten er vann.
Hobbit
harald25's Avatar
Trådstarter
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
kjøp deg en 3pk fuktsluker refill på biltema så tar du ut de hvite kulene inni posene (kalsium klorid).
Tips: Ha kulene inni posen til du skal veie dem opp å bruke dem
Så kjøper du deg litt kaustisk soda etter det oppløser du 88g kaustisk soda i 100ml vann og 110g kalsium klorid i 200ml vann.
Så heller du den ene oppi den andre da vil kalsium hydroksid komme ut av løsningen som et veldig fint pulver nesten som melk (Vist du syns den blir for tjukk så bare ha i litt mere vann). Rør godt å la det står i Ca. 10minuter filtrer, vask og tørk kalsium hydroksiden din. Å det du sitter igjen med da er som du kalte det meget ren hydratkalk
Du kan gjøre dette i en større skala men husk å bruk akkurat de forholdene mellom kaustisk soda og kalsium klorid.
Vis hele sitatet...

Bare for å sjekke om jeg har skjønt riktig (jeg liker å skjønne ting nemlig!)

CaCl2 (aq) + 2NaOH(aq) = Ca(OH)2(s) + 2NaCl(aq)
Med andre ord så skal jeg sitte igjen med kalsiumhydroksid (Ca(OH)2) og saltvann hvis jeg har skjønt dette! Yeah?
Sitat av harald25 Vis innlegg
Bare for å sjekke om jeg har skjønt riktig (jeg liker å skjønne ting nemlig!)

CaCl2 (aq) + 2NaOH(aq) = Ca(OH)2(s) + 2NaCl(aq)
Med andre ord så skal jeg sitte igjen med kalsiumhydroksid (Ca(OH)2) og saltvann hvis jeg har skjønt dette! Yeah?
Vis hele sitatet...
Yepp good thinking
Hobbit
harald25's Avatar
Trådstarter
Ok, da har jeg enda et spørsmål.
Jeg sitter og prøver å regne ut om reaksjonen kommer til å generere varme, men jeg husker ikke akkurat hvordan man gjør dette.

Jeg har slått opp standard dannelses-entalpi for produkter og reaktanter:
CaCl2 = -877,3 kJ/mol
NaOH = -470,1 kJ/mol
Ca(OH)2 = -986,09 kJ/mol
NaCl = -407 kJ/mol

Kilde: Liste over dannelses-entalpier


Så har jeg tatt "SUM(produkter) - SUM(reaktanter) = 17,41 kJ/mol"
Altså skal reaksjonen være endoterm hvis dette er riktig, og det synes jeg hørtes rart ut.
Kan noen fortelle meg om, og eventuelt hva, jeg har gjort feil?

Sitat av harald25 Vis innlegg
Ok, da har jeg enda et spørsmål.
Jeg sitter og prøver å regne ut om reaksjonen kommer til å generere varme, men jeg husker ikke akkurat hvordan man gjør dette.

Jeg har slått opp standard dannelses-entalpi for produkter og reaktanter:
CaCl2 = -877,3 kJ/mol
NaOH = -470,1 kJ/mol
Ca(OH)2 = -986,09 kJ/mol
NaCl = -407 kJ/mol

Kilde: Liste over dannelses-entalpier


Så har jeg tatt "SUM(produkter) - SUM(reaktanter) = 17,41 kJ/mol"
Altså skal reaksjonen være endoterm hvis dette er riktig, og det synes jeg hørtes rart ut.
Kan noen fortelle meg om, og eventuelt hva, jeg har gjort feil?
Vis hele sitatet...
Ok.. nå blandet jeg nettopp og fikk følgende resultater:

Reaksjonen var IKKE endoterm. Det utviklet seg faktisk nok varme til at det var ubehagelig å holde på beholdern jeg blandet i.
Så, regnestykket mitt fra forrige post var helt klart feil.

Etter å ha løst kaustisk soda og kalsium klorid i vann lot jeg det stå noen minutter og kjøle seg ned.
Deretter blandet jeg disse løsningene sammen og rørte grundig.
Resultatet ble en skikkelig tyktflytende grå guffe.
Jeg kunne ikke se noe hvitt pulver skille seg ut.
Jeg tynnet ut denne blandingen med mer vann, men det var fortsatt ikke noe hvitt pulver som skilte seg ut så vidt jeg kan se.

Noen tips?