Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1922
Hei, befinner meg i prossesen å ta billappen. Og i den sammenheng har jeg arvet utgave 6 fra 1998, førekortboken. Og lurer usikkert på om jeg bør gjøre et innkjøp eller låne en nyere utgave på bibloteket, antar at utgave 6 inneholder samme forskrifter og lover, som nyere utgaver. Fint noen kunne ha opplyst meg litt mer bevisst på dette, takk.
Sist endret av jegerjeg; 3. juli 2011 kl. 21:13.
Det bassis reglene er vel inntakt, men skiltene har forandret seg dramatisk siden 98
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kain Vis innlegg
Det bassis reglene er vel inntakt, men skiltene har forandret seg dramatisk siden 98
Vis hele sitatet...
Kva skilt er det som er kritiske for å forstå trafikkbildet som har endra seg ein flekk sidan 1998?

Det er mindre endringar, men ikkje i grunnreglane, så som vikeplikt, fartsgrenser, feltvalg etc.
Jepp, har kommet en del nyere regler som er viktig.
Koster ikke boken rundt 200kr?
Vil tro du overlever yppelig med boken du har, om du fyller på ekstra med innholdet du finner i tester på nettet (teorilappen.no).
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vil tro du overlever yppelig med boken du har, om du fyller på ekstra med innholdet du finner i tester på nettet (teorilappen.no).
Vis hele sitatet...
Eventuelt at du bare kjører MYE bil - det er trossalt å slå to fluer i en smekk (praksis + teori). Beste måten å lære teori på imo.
Jeg hadde også en gammel bok. Skal ikke tørre å si at den var fra 89, men kan godt hende.

Jeg leste ikke hele boka, jeg hoppa fint over det jeg følte meg trygg på, tok tester på nett, og kjørte litt med`a mor Både teori og lappen gikk som en drøm..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva skilt er det som er kritiske for å forstå trafikkbildet som har endra seg ein flekk sidan 1998?

Det er mindre endringar, men ikkje i grunnreglane, så som vikeplikt, fartsgrenser, feltvalg etc.
Vis hele sitatet...
De endret skilt for overgangsfelt ved å ta vekk hatten på strekfiguren. Det var visst diskriminerendes ovenfor kvinner :P
Sist endret av Clr; 3. juli 2011 kl. 22:47.
Og det er kritisk, Clr ?


Ingenting har generelt endret seg di siste årene, annet enn enkelte nye regler.
Men teoriprøven har vel endret seg betydelig? Praksis har ikke veldig mye å si på om du består teoriprøven eller ikke da alternativene er ganske identiske, men med kun juridiske forskjeller som f.eks. 'hverdager' eller 'mandag til fredag' som alternativer (der da mandag-fredag er korrekt rent juridisk, da norsk lovverk ikke har definert akkurat hva 'hverdager' går ut på).
Innholdet i boken har da fint lite med hva som måtte skje på teoriprøven da?
Innholdet i boken speiler bare innholdet på teoriprøven, og svarene vil være det de alltid har vært, som oftest. Annet enn evt prikkbelastninger og størrelse på bøter o.l (tho usikker på om man får slike spørsmål på teoriprøven?)
fy faen som jeg sliter med teoriprøven, vet ikke hvor mye penger og tid jeg har brukt på det. men får aldri noe til å sitte, og før i tiden(?) så var det teorikurs om jeg ikke tar feil?
da var strykprosenten på 10%
mens i dag uten teorikurs skulle strykprosenten være 60-75% :P
Sitat av skeletoret Vis innlegg
fy faen som jeg sliter med teoriprøven, vet ikke hvor mye penger og tid jeg har brukt på det. men får aldri noe til å sitte, og før i tiden(?) så var det teorikurs om jeg ikke tar feil?
da var strykprosenten på 10%
mens i dag uten teorikurs skulle strykprosenten være 60-75% :P
Vis hele sitatet...
Men i dag har de ett kurs du må gjennom får å få lov til å øvelseskjøre, Det er noe det tilsvarende som det kurset som var tidligere.

Trafikalt grunnkurs heter det nå.
Sist endret av Tsunami; 5. juli 2011 kl. 16:18.
Du får teorikurs på de fleste kjøreskoler. Noen steder er det obligatorisk.

At strykprosenten er på 60-75% nekter jeg å tro. Typisk slik som kommer fra folk som har strøket. Ta deg litt sammen, og vis at du faktisk klarer å tilegne deg kunnskap.
Sist endret av henrikxt; 5. juli 2011 kl. 16:21.
trodde ikke det var teorikurs nå lengre?
ta meg sammen? gjør ca alt jeg kan, men er vel værre å få det til å sitte inne.. dessverre
og på teoriprøven syns jeg det er så sinnsykt mye spørsmål som ikke hører hjemme der, og lure spørsmål. men hva vet vel jeg


(tatt fra teorikurs.no)

Teorikurs-

Teorikurs var tidligere obligatorisk for alle som skulle ta førerkort for personbil - et 34 timers teorikurs som dekket hele pensumet. Strykprosenten på den tiden var rundt 10 %. Dette er nå blitt noen år siden og det er i dag ingen slike krav til teorikurs. Dette har ført til at teorien er blir et selvstudium uten andre hjelpemidler enn lærerboka. Mange elever opplever derfor at det er vanskelig å tilegne seg den kunnskapen som må til for å best teoriprøven.

60-75 % stryk

De siste årene har strykprosenten på teoriprøven ligget på 60-75 %. Det betyr at hver elev, i gjennomsnitt, stryker på teoriprøven minst en gang. Mye av grunnen til den høye strykprosenten er at mange ikke får optimal læring kun ved å lese teoribok. Det kreves ofte litt andre læremetoder for å få ordentlig tak på stoffet.
Det er ikke noe krav til teorikurs nei, men de fleste skoler jeg har sett på, har kurs og tilbud om teoritimer.

Om strykprosenten er så høy, viser bare hvordan folk ikke klarer å lære noe på egenhånd. Presterer du å stryke på teoriprøver fortjener du ikke lappen, enkelt å greit.
Skal ta teori prøven imorgen, rapporterer tilbake på hvor vanskelig den var
Trådstarter
19 2
Ble en uventet surpriseing waves av innlegg. Til dere som kanskje står ovenfor eller overfor spørsmålet: kan jeg seire over teoriprøven med førekortboken utgaven 6? Ja og fungerer utmerket som en fagbok, som dekker alt det basic nødvendige need to know (formel for utregning av bremselengde finner dere via nettet). Leste boken to ganger, deretter tok jeg alle 9 teoriprøvene på lappen123.no (koster 40 kr) og slutt resultatet ble at strykk 2 gang. Den teorien tar til neste uke og takk for alle svar igjen.
Stemmer at strykprosenten på teorien ligger på rundt 55-70 % og oppkjøringa ligger på 10-15 %!

Vil anbefale teoritentamen.no

Har nettopp tatt teorien selv på første forsøk, kun ved å ta prøvene på teoritentamen.no

Lykke til!
kanskje jeg må prøve meg der ;D har kun tatt på proven.no :P
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
OFFTOPIC.

Noen som vet om man må ha MC teorien(tung mc) hos den lokale trafikk skolen før man tar teoriprøven hos Statens Vegvesen?
Er så lang vente tid på mc teori kurs her på Hedmarken om dagen.
Sitat av henrikxt Vis innlegg

Om strykprosenten er så høy, viser bare hvordan folk ikke klarer å lære noe på egenhånd. Presterer du å stryke på teoriprøver fortjener du ikke lappen, enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
det er mange av de som leser på teorien, og tar prøven som HAR lest, men klarer ikke å skjelne på ordlyden av en setning.
Setningene kan være utrolig like!

Strøyk selv 2 ganger, men med en gang jeg brukte headsetet, bestod jeg med en feil bare (dysleksi i tilleg)

TS: Boka di holder nok mål, det er jo egentlig bare masse forklaringer til reglene, og de har da ikke blitt endra såå mye på.

prove.no er en kjekk side for å skjekke om du klarer spørsmåla. Lykke til!
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
OFFTOPIC.

Noen som vet om man må ha MC teorien(tung mc) hos den lokale trafikk skolen før man tar teoriprøven hos Statens Vegvesen?
Er så lang vente tid på mc teori kurs her på Hedmarken om dagen.
Vis hele sitatet...
Da jeg kjørte opp sa kjøreskolen at jeg måtte ha kurset først. Så du må nok smøre deg med tålmodighet.
Var en voksen kompis av meg som sa at da han tok lappen, var reglene slik at dersom det er opptatt for utkjøring fra en rundkjøring, tok man en runde til i rundkjøringa. Dersom dette står i boken din: IKKE GJØR DET!