Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1239
Er det allment ansett som juks å bruke drag'n'drop programmer som eJay og Magix Musicmaker for å lage musikk? Er man rett og slett latterlig og patetisk da?

Eller må man sample hver jævla lyd sjæl og sy de sammen på en mer tungvint måte?

Kan det tenkes at selv Deadmau5 og Skrillex bruker f.eks. Fruityloops osv.?
De bruker ikke Ejay ihvertfall. Det har vel aldri vært noe tvil om at ihvertfall Ejay er mer et leketøy enn et musikkprogram. På de seinere versjonene er det en del mulighet for å lage egne riff osv så muligheten er der, det er bare uendelig mye mer klønete enn f.eks FL studio(fruityloops).
Sist endret av Bothrops; 4. november 2011 kl. 19:12.
Sitat av Fawkes Vis innlegg
Er det allment ansett som juks å bruke drag'n'drop programmer som eJay og Magix Musicmaker for å lage musikk? Er man rett og slett latterlig og patetisk da?

Eller må man sample hver jævla lyd sjæl og sy de sammen på en mer tungvint måte?

Kan det tenkes at selv Deadmau5 og Skrillex bruker f.eks. Fruityloops osv.?
Vis hele sitatet...
Deadmau5 bruker blant annet FL Studio ja. Hva er problemet med det? Tror du lydene hans skaper seg selv?
Nei, men jeg synes vek ikke brukervennligheten mtp. lagring osv har vært veldig å skryte av alltid, men det er mulig det er en misoppfattelse fra min side. Har henta noen ganske bra samplere til pad'n og lurte på å kombinere litt med FL Studio faktisk, så vi får se.

Bruker deadmau5 FLS trenger hvertfall ikke jeg å skamme meg over å bruke det.
Sitat av Fawkes Vis innlegg
Nei, men jeg synes vek ikke brukervennligheten mtp. lagring osv har vært veldig å skryte av alltid, men det er mulig det er en misoppfattelse fra min side. Har henta noen ganske bra samplere til pad'n og lurte på å kombinere litt med FL Studio faktisk, så vi får se.

Bruker deadmau5 FLS trenger hvertfall ikke jeg å skamme meg over å bruke det.
Vis hele sitatet...
Tro meg, hvis du heter deadmau5 så trenger du ikke et brukervennlig samplingsprogram

Ja, jeg vet at han egentlig ikke heter deadmau5.
Sist endret av Fanz44; 4. november 2011 kl. 19:21.
Jaja, et sted må man jo begynne.
Sist endret av Fawkes; 4. november 2011 kl. 19:40.
Ableton Live! er også et veldig populært program. Brukes av f.eks. Daft Punk og Skrillex.

Nøkkelen til fete låter ligger nødvendigvis ikke såååå mye i DAW-en, men heller hvilken kombo av VST-er du bruker for å lage unike lyder.
Tror du FL studio er for amatører eller? Finnes flere "superstjerner" som bruker det. Tiësto, Armin Van Buuren og Faithless og Basshunter er alle artister som bruker mye FL studio i musikken sin. Se på antall fans de har Du kan lage nesten hva du vil m FL bare du lærer deg å bruke det skikkelig.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Tror du FL studio er for amatører eller? Finnes flere "superstjerner" som bruker det. Tiësto, Armin Van Buuren og Faithless og Basshunter er alle artister som bruker mye FL studio i musikken sin. Se på antall fans de har Du kan lage nesten hva du vil m FL bare du lærer deg å bruke det skikkelig.
Vis hele sitatet...
FL studio er et veldig morsomt verktøy, men tviler veldig på at Tiesto, Armin van Buuren og Faithless bruke FL altså. Basshunter kanskje.
Å lage musikk med drag & drop er ikke direkte juks. Men du lager jo ikke din EGEN musikk. Du setter jo bare sammen loops til en låt som sikkert 1000 andre har laget fra før av.

Om du vil lage din egen musikk må du bruke et program (DAW) som faktisk gir deg den muligheten. FL Studio er ett av de programmene som mange velger å bruke. Man har også programmer som Cubase, Reason, Ableton Live, Logic, Protools og mange mer.

I FL Studio så kan du i motsetning til foreks Ejay lage dine låter helt fra grunnen. Du kan lage melodier, lyder, effekter, beats og alt annet en du vil din låt skal bestå av fra grunnen ved hjelp av verktøyene som følger med i programmet. Dette er såklart en mye mer tidkrevende og vrien prosess enn i Ejay, men du lager i vertfall musikken din selv. Du kan selvfølgelig også "jukse" litt i FL Studio også, ved hjelp av midi-filer, presets og loops. (Dette kan være greit for nybegynnere, for å se hvordan ting funker) Men dette gjelder alle programmer. Det viktigste er uansett deg som musiker og ikke programmet du bruker! En som er flink å spille gitar, spiller bra på de fleste gitarer. Det samme gjelder en produsent innen digitale verktøy. Innholdet i programmene er stort sett veldig like , men utseende (interface) er forskjellig.

Så kort oppsummert: Begynn gjerne med FL Studio, der du har uendelige muligheter til å lage din egen musikk. Og husk å produser musikk DU brenner for. Ikke sett deg å produser musikk bare for å gjøre det! Sett deg ned å lag musikk når du kjenner på kroppen at du har noen ideer eller følelser i kroppen du vil få ut musikalsk.

Jeg sklei sikkert litt offtopic her men jeg ville bare få frem at du er ikke musiker om du bruker drag & drop. Så vil du lage egen musikk har jeg tre forslag du bør velge mellom:
1. Finn deg en skikkelig DAW du lærer godt, og start produseringen!
2. Begynn å spill et instrument!
3. Finn deg et band!

Lærer du deg en DAW skikkelig er det ingen grenser for hva du kan få til!
Sist endret av ohmusic; 4. november 2011 kl. 20:48.