Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4391
Hei. Har da tenkt til å kjøpe meg et MIDI-keyboard, og trenger derfor en MIDI-kabel. Har dog heller ikke et lydkort som har noen MIDI-innganger, derfor trenger jeg en MIDI-USB-kabel/konverter (eller hva nå det heter). Noen som har noen anelse om hvor jeg kan få tak i dette?

Vil helst kjøpe det i en "fysisk butikk", altså ikke på nettet.

Så at det fulgte med en usb-kabel. Hva er forskjell på midi og usb? Vil helst ta opp livelyder på PC-en, altså at jeg spiller det rett inn i FL-studio, etc, slik at jeg kan redigere underveis.

Forresten, hva er deres mening om M-Audio Keystation 88es , keyboardet jeg har tenkt å kjøpe. Vet at dette er et av de billigste man kan få (med 88 tangenter) og jeg er heller ikke veldig profesjonell, så jeg tenkte jeg kunne starte med dette. Hva er din mening?

Takker og bukker for svar!
De fleste midi-keyboards i dag bruker USB, som fungerer på akkurat samme måte som MIDI-kabler, bare at det er lettere. Så du trenger ikke kjøpe noe som helst.
Sist endret av Grix; 29. oktober 2011 kl. 12:04.
Mitt MIDI board bruker en standard skriverkabel...
Hei.

Hva med å bare bruke USB kabelen som følger med? Har du rette driverene (Asio4all) så kan du lett spille uten latency bare ved at keyboardet er koblet til med USB.

Angående M-audio så har de veldig gode midikeyboard til gode priser. Jeg har selv blant annet et M-audio keystation keyboard, og er veldig fornøyd. Den eneste bakdelen med et slikt keyboard at du ikke har knapper/slidere/knobs til å assigne til forskjellige parametere i FL Studio.

Ser ikke noe i veien for at du kjøper et slik

Ohmusic
Test
Trådstarter
Takker og bukker for svar! Da skal jeg skaffe meg et M-audio Keystation keyboard.

Sitat av ohmusic Vis innlegg
Den eneste bakdelen med et slikt keyboard at du ikke har knapper/slidere/knobs til å assigne til forskjellige parametere i FL Studio.
Ohmusic
Vis hele sitatet...
Takker for gode ord ohmusic! Jeg er fortsatt en nybegynner innen dette, og tror det skal gå helt fint! Er jo ikke hundre prosent sikker på om dette er noe å satse på enda, så derfor kan jeg heller begynne med billige instrumenter, enn å kjøpe et på flere tusen kroner med engang.

Takker atter en gang!
Helt enig med deg!

Du greier deg fint med et slik keyboard! Knapper o.l blir bare ekstrautstyr for mere morsomheter, men absolutt ikke en nødvendighet! Bruker det nesten aldri selv heller.

Lykke til videre
Test
Trådstarter
Takker!
Fikk aldri kontakt med selger, så kjøpte meg heller et Behringer UMX610. Har installert alle driverene og programmene som fulgte med, men får ikke en eneste lyd! Har slitt med dette i rundt en time nå, og har ingen anelse om hva som er galt.

Noen av dere som vet hvordan jeg kan fikse dette?
Hvilken software bruker du?
Test
Trådstarter
Bruker energyXT ettersom det var det som fulgte med (Vet ikke om det bare var en prøveversjon eller ei)

Klarte å få frem noter i noteworthy Composer, men ingen lyd da jeg trykket på tangentene.
Har aldri hørt om det programmet dessverre.

Har du valgt en VST (Virtuelt instruments/synth) som keyboardet skal kontrollere? Selveste keyboardet lager ikke noe lyd, noe jeg regner med du vet. Keyboardet sender bare midi-signaler til en DAW (Foreks Cubase, FL Studio, etc) som igjen har VSTs som gir lyd. Eventuelt kan du sende direkte til stand-alone VST plugins.

Hva skjer om du installerer noen av de VST'ene som skal følge med Behringer keyboardet og prøver å spille etter du har åpnet en av de?
Sist endret av ohmusic; 29. oktober 2011 kl. 19:09.
Test
Trådstarter
Takker! Ja, er klar over at keyboardet ikke lager noe lyd.
Er ikke helt sikker på hvordan jeg installerer og ordner på de VST'ene som følger med.
Ser ut som jeg ikke trenger å installere alle, da det bare er en .zip fil med en .dll fil inni. Hva skal jeg gjøre med denne? .dll fila jeg snakker om nå heter "4Front EPiano Module.dll"
.dll filene er vst plugins. .dll filene skal i VST plugins folderen. (Ofte er standard vst mappe programfiler/VstPlugins), om denne har blitt opprettet når du innstallerte energyXT vet jeg ikke. Om du ikke finner den vil jeg tro du har en VST mappe i energyXT folderen. Du kan nok finne ut hvor vstplugins skal om du leser help-filen i energyXT.

Les litt der, prøvd å få åpnet en VST i energyXT, eller en VST som standalone. (Altså en VST du kan åpne som en exe fil uten noe annet program).Da tipper jeg du får lyd! ;D

http://www.energy-xt.com/index.php?id=0104#

Der ser du hvor du skal sette opp VST-innstillinger ;D

Ut ifra hva som står på beskrivelsen på linken jeg sendte ser det ut som du kan velge hvilken folder du skal hente VST plugins fra

"In order to use VST instruments and effects, you will first need to tell energyXT where to search for plugins. To do this choose "File" > "Setup"."

Få importert noen VSTs å legg dem til i sequenceren, så regner jeg med du greier å spille.
Husk også å sjekk at audio-innstillingene er rett. (Audio ut er rett driver, og midi input er keyboardet ditt)

Test
Trådstarter
Tusen, tusen takk! Men ser ut som EnergyXT bare er en prøveversjon. De ber meg alltid om å oppgradere til fullversjon :P
Kan du anbefale noen lyd-redigeringsprogrammer? Vet om FL-studio, men det koster penger. Vil helst ha et gratis (trenger ikke å være et bra program i det hele tatt), slik at jeg kan få teste om jeg faktisk får lyd :P
Vet du hva, jeg tror du bare skal laste ned FL Studio demoen her:
http://flstudio.image-line.com/documents/download.html

Demoen er kjempefin til å prøve ut om dette er noe for deg. Du kan ikke lagre låter du eventuelt lager her, men som sagt, veldig bra for å prøve!

Jeg bruker selv FL studio mye, og synes det er et fantastisk program.
Anbefaler virkelig å kjøpe det om det er noe for deg!

Ps: Om du får problemer med midi keyboard i FL studio, bare spør. DET kan jeg vertfall gi deg svar på! energyXT har jeg dessverre aldri prøvd! :S
Test
Trådstarter
Takker!
Da var FL-studio lastet ned. Hvordan legger jeg keyboarded til FL-studio, for å si det sånn? Og hvor finner jeg VSTs på FL-studio?
Keyboardet legger du til slik:

Options -> Midi settings (F10), Rescan midi devices og velg keyboardet ditt og trykk enable. (Oransje lys skal være på)

Legge til VST:
Channels -> Add one. Så velger du en på lista der, eller trykker på more om du vil legge til noen nye du har kjøpt/installert. FL Keys er en enkel piano vst du kan bruke i starten om du vil. Ikke noe realistisk piano lyd akkurat, men fint for å prøve

Når du har lagt til en VST så vil den komme opp i sequenceren, og da velger du den der. (Trykk en gang på navnet, der det står foreks Kick, Snare, Clap, FL Keys, etc). Så er det bare å spille i vei!
Sist endret av ohmusic; 29. oktober 2011 kl. 19:49.
Test
Trådstarter
Hm... Klarer fortsatt ikke å få lyd :S

EDIT:
Fikk lyd! Tusen takk!
Sist endret av stigi; 29. oktober 2011 kl. 21:26.
Yey! Have fun
Test
Trådstarter
Hm... Syntes det var litt delay (det det kalles?) Hvis jeg trykker raskt ned på tangenten, kommer lyden først etter at jeg har sluppet den. Noen idé om hvordan jeg kan fikse dette?
Kan godt kalle det et delay ja.. Eller latency problemer. Skjønner uansett hva du mener!

Dette fikser du slik:
Options -> Audio settings. På driver må du velge Asio 4 all. (Du bør bruke Asio4All driver når du skal bruke midikeyboards)
Prøv å spille nå, om det ikke funker enda, gjør det samme som over men trykk på "Show Asio Panel", så "skiftenøkkelen". Her har du forskjellige latency innstillinger

Prøv å gi beskjed om det funker
Test
Trådstarter
Takker! Men da jeg gjorde det forsvant lyden helt. Hva nå? :P
Asio4All driveren kan være litt forvirrende i begynnelsen, men jeg regner med at du bare må stille inn rett output inne på Asio4All driveren så får du lyd. (Til venstre)
Test
Trådstarter
Har ingen anelse om hvordan :P Kan ikke huske at jeg har installert noen Asio4All driver heller.

Sitat av ohmusic Vis innlegg
men jeg regner med at du bare må stille inn rett output inne på Asio4All driveren så får du lyd. (Til venstre)
Vis hele sitatet...
Hvor til venstre?
Når du er inne på Options -> Audio settings og skal velge driver har du Asio 4 all som et alternativ der da? I tillegg til din ordinære driver? Den skal komme automatisk med FL 10 tror jeg.

Sjekk dette bildet jeg satt kjapt sammen:
http://i39.tinypic.com/w8ujpc.jpg


Der jeg har skrevet "3" er der du velger input/outputs i Asio4All.
Der jeg har skrevet "4" er der du stiller inn eventuelle latency problemer.

- OM du ikke har Asio4All kan du finne den her: http://tippach.business.t-online.de/...10_English.exe
Test
Trådstarter
Hm.. Har ikke Realtek HD Audio output, Audio Mic input og Audio Stereo input under Realtek High Definition Autio

http://i41.tinypic.com/2vn1lcx.png
Sist endret av stigi; 29. oktober 2011 kl. 23:46.
Trykk på skiftenøkkelen først ;D Nede til høgre

BTW!!!!! Har du åpne noen andre programmer som bruker lyd? Winamp, spotify, chrome? etc.. Det også kan være årsaken skjønner du.. det har jeg glemt å si! Lukk alle programmer og prøv igjen om det jeg sa nå ikke funker
Test
Trådstarter
Derja! Tusen takk! Skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk lyd. Gikk ut av de 5-6 andre lydprogrammene jeg hadde kjørende, og da kom lyden! Tusen hjertelig takk!
Haha, idiotisk av meg å ikke si det først :P Var akkurat samme jeg fitta mye med første gang jeg fikk Midikeyboard også :P

Uansett, have fun
Test
Trådstarter
Hehe :P Siste spørsmål! Kom på det akkurat nå.
Er det mulig å ta opp det man spiller, altså at det kommer inn i "Piano Roll" automatisk?
Jepps! Det er mulig ja

Er bare å trykke record, (ved siden av play) så automation and score!
Test
Trådstarter
Takk skal du ha! Får teste det senere

Raskt spørsmål:
Hvilke VST anbefaler du til FL-Studio?