Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2842
hei, jeg vurderer og lage et hjemme studio, men vet ikke helt hva jeg trenger for og få til det. Jeg er veldig flink med alt som har med PA, miksebord feedback killere og annet som hører hjemme i et studio.

Men jeg trenger litt hjelp med og finne ut hvilke komponenter jeg bør ha.

Takker på forhånd
Hei.

Det kommer an på hvilken musikk du skal lage/spille inn, erfaring/kunnskap med studio, kapasitet mtp romstørrelse, budsjett, utstyr du allerede har osv.
Mens vi venter på svar på dette kan jeg jo liste opp utstyret jeg bruker.
Jeg lager mye forskjellig musikk - trance, house, dubstep, handsup, pop, cover, instrumentals, rap, mye forskjellig.
Alt lages på pc hvor jeg bruker Cubase for innspilling av gitar/vokaler.
Resten av låta bygger jeg opp i FL Studio 10.
Med andre ord bruker jeg kun software når det kommer til mixer, kompressorer, effekter osv.
Unntaket er gitareffekter.

Utstyrsliste:
Mikrofon: SLX Audio Rc1
Mic pre-amp: SLX Audio MAP100TU
Headset: SLX Audio TH150
Lydkort: Steinberg CI2
Akustikkbehandling: SLX Audio popfilter, Alctron PF30 reflextion filter
Trommer: Pearl og Zjildan cymbaler, Mapex hardware
Keyboard: Panasonic
Midi keyboard: Roland PCR 500
Gitarer: BC Rich Kerry King Wartribe, Reno og Sierra Nordic
Gitarforsterker: Marshall MG50FX
Effekter: Tonelab VOX ST
Ukulele: Lenikai
DAW: FL Studio, Pro Tools, Ableton
VSTi: ezDrummer, wavestation, KORG Legacy +++
Sitat av KimKjosnes Vis innlegg
Hei.

Det kommer an på hvilken musikk du skal lage/spille inn, erfaring/kunnskap med studio, kapasitet mtp romstørrelse, budsjett, utstyr du allerede har osv.
Mens vi venter på svar på dette kan jeg jo liste opp utstyret jeg bruker.
Jeg lager mye forskjellig musikk - trance, house, dubstep, handsup, pop, cover, instrumentals, rap, mye forskjellig.
Alt lages på pc hvor jeg bruker Cubase for innspilling av gitar/vokaler.
Resten av låta bygger jeg opp i FL Studio 10.
Med andre ord bruker jeg kun software når det kommer til mixer, kompressorer, effekter osv.
Unntaket er gitareffekter.

Utstyrsliste:
Mikrofon: SLX Audio Rc1
Mic pre-amp: SLX Audio MAP100TU
Headset: SLX Audio TH150
Lydkort: Steinberg CI2
Akustikkbehandling: SLX Audio popfilter, Alctron PF30 reflextion filter
Trommer: Pearl og Zjildan cymbaler, Mapex hardware
Keyboard: Panasonic
Midi keyboard: Roland PCR 500
Gitarer: BC Rich Kerry King Wartribe, Reno og Sierra Nordic
Gitarforsterker: Marshall MG50FX
Effekter: Tonelab VOX ST
Ukulele: Lenikai
DAW: FL Studio, Pro Tools, Ableton
VSTi: ezDrummer, wavestation, KORG Legacy +++
Vis hele sitatet...
Hey hey! det er ikke meningen å bryte denne tråden, men. Kimkjosnes! du bruker cubase til blandt annet vokaler, og lager selve låta i FL studio? hvordan gjør du det? altså, funker flp fila inn i cubase? og i hvilket program gjør du siste touch til produktet er ferdig?
Han lagrer vel låta som mp3 eller waw i fl og importerer den til cubase og spiller inn? Selv bruker jeg cubase, og fl til rap
+ denne: http://4sound.no/itempg.aspx?id=32080&artno=283503
Ja, det bruker jeg og å gjøre, men det funker ikke noe bra ;s selv om man har mikset låta bra i fl, blir det jo en helt annen sak når du legger vokal over.. da er man jo nødt til å mikse låta på nytt.
Jeg bruker å lage hele låta ferdig, og så importere kick'en på et spor og basslinja på et spor. og så resten av låta på et eget.. men eg lurte bare på om det er en enklere og bedre måte å gjøre dette på? som og har noe å si på kvaliteten på det endelige produktet.

Ja, det bruker jeg og å gjøre, men det funker ikke noe bra ;s selv om man har mikset låta bra i fl, blir det jo en helt annen sak når du legger vokal over.. da er man jo nødt til å mikse låta på nytt.
Jeg bruker å lage hele låta ferdig, og så importere kick'en på et spor og basslinja på et spor. og så resten av låta på et eget.. men eg lurte bare på om det er en enklere og bedre måte å gjøre dette på? som og har noe å si på kvaliteten på det endelige produktet.
Hvorfor ikke bare lage alt i cubase/pro tools/live/logic (hvilken som helst daw med støtte for audio-opptak), og mikse alt der?
Sitat av Lazaron Vis innlegg
Hey hey! det er ikke meningen å bryte denne tråden, men. Kimkjosnes! du bruker cubase til blandt annet vokaler, og lager selve låta i FL studio? hvordan gjør du det? altså, funker flp fila inn i cubase? og i hvilket program gjør du siste touch til produktet er ferdig?
Vis hele sitatet...
Hei.

Jeg bruker cubase kun til selve innspillingen av vokaler eller gitarspor.
Dette er hovedsaklig fordi jeg synes kvaliteten på sporene blir bedre enn innspilling i FL. Lydkortet jeg bruker er i tillegg meget godt egnet for Cubase.
Når innspillingen er gjort lager jeg bare mp3/wav og importerer den i FL.
Grunnen til at jeg ikke bruker Cubase til resten av låta er rett og slett fordi jeg er mest kjent med FL både med interface, plug ins osv osv, jeg føler meg mer komfortabel i FL:-)

Sitat av Lazaron Vis innlegg
Ja, det bruker jeg og å gjøre, men det funker ikke noe bra ;s selv om man har mikset låta bra i fl, blir det jo en helt annen sak når du legger vokal over.. da er man jo nødt til å mikse låta på nytt.
Jeg bruker å lage hele låta ferdig, og så importere kick'en på et spor og basslinja på et spor. og så resten av låta på et eget.. men eg lurte bare på om det er en enklere og bedre måte å gjøre dette på? som og har noe å si på kvaliteten på det endelige produktet.

Ja, det bruker jeg og å gjøre, men det funker ikke noe bra ;s selv om man har mikset låta bra i fl, blir det jo en helt annen sak når du legger vokal over.. da er man jo nødt til å mikse låta på nytt.
Jeg bruker å lage hele låta ferdig, og så importere kick'en på et spor og basslinja på et spor. og så resten av låta på et eget.. men eg lurte bare på om det er en enklere og bedre måte å gjøre dette på? som og har noe å si på kvaliteten på det endelige produktet.
Vis hele sitatet...
Det er mange forskjellige måter å mastre på, det er mange forskjellige meninger om hvordan man skal gjøre det og hvilke metoder som er best.
Jeg bruker å laste alle instrumenter og lyder til en egen kanal i mikseren og tweake eq's, effekter, kompressorer, volum etc
Dette fungerer veldig bra for min del:-)
Sist endret av KimKjosnes; 28. oktober 2011 kl. 15:10. Grunn: glemt en setning