Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 4320
Har ikke såå mye peiling på gitar Har spilt litt på en billig kassegitar fra Ikea xD Nå har jeg tenkt å gå opp et hakk [el-gitar] Tenkte en Fender Stratocaster eller en Les Paul

Hvem burde jeg velge og hva slags forsterker burde jeg kjøpe?
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Handler du en Gibson Les Paul så er du dømt til kvalitet! Men så koster de flesk også da.
Sitat av GreenDay4ever
Har ikke såå mye peiling på gitar Har spilt litt på en billig kassegitar fra Ikea xD Nå har jeg tenkt å gå opp et hakk [el-gitar] Tenkte en Fender Stratocaster eller en Les Paul

Hvem burde jeg velge og hva slags forsterker burde jeg kjøpe?
Vis hele sitatet...
Først og fremst, stratocaster og les paul er ikke en gitar model, det er en serie med gitarer, det finnes mange forskjellige typer Les Paul og strat. Når det er sagt så er Les Paul (Gibson) rå dyr, så vil ikke anbefale det for en fersk gitarist. Hvis du absoltt på ha enten LP eller Strat burde du gå for en billig Strat model.
Vil sterkt anbefale cube serien til roland. Ellers vil jeg anbefale aa dra i en musikkforetning og proeve deg frem!
Kjøp en billig "samlepakke" i din nærmeste musikkbutikk. Dvs, mest sannsynlig, en Epiphone + Roland cube + jacks til 3000-4000,-. Å gå rett til ekte Strat eller LP fra ikea-kassegitar er direkte tåpelig.
Sist endret av Lootfisk; 13. april 2008 kl. 21:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette blir nesten som en linux distro war: Les paul og stratocaster har begge sine fanboys, og endel av de krangler opp i mente..

Kvalitetsmessig er de jo suverene, velg den DU liker best.
Sist endret av Dodecha; 13. april 2008 kl. 22:09.
Hvis du er fan av Green Day or liknende musikk, har vel kvaliteten på gitaren lite å si.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
forsterker : Roland cube 30 (billig og jævli bra) eller En kvalitiets forsterker Marshall 100 watt satan de forsterkerene er det futt i..

ellers anbefaler jeg Gibson Les paul Standard på det sterkeste, men ambefaler ikke denne gitaren før du er veldig god, kjøp heller en Fender Stratocaster veldig bra gitar, har denne og.
"Diskusjonen" er jo ikke om han burde kjøpe Fender Stratocaster eller Gibson Les Paul, da begge gitarer er som kjent av veldig god kvalitet. "Problemet" er at 14-åringen, som heter Greenday4ever, går fra 200-kroners kassegitar til 12 000-kroners elgitar, hvilket er helt unødvendig da han ikke kommer til å merke forskjell mellom undermodellen Epiphone og Gibson i den distortion-fasen han er i nå.
Er enig med det mange har sagt. Å gå fra IKEA-gitar til les paul/strat er tåpelig. Man blir ikke en god gitarist av å kjøpe en god gitar. Skal du ha en god El-gitar vil jeg anbefale en ibanez, eller muligens en epiphone les paul hvis du liker den typen. For mange år siden kjøpte jeg et effektbrett (Boss-ME50) for deler av konfirmasjonspengene. Dette var på den tiden unødvendig godt utstyr, og fikk ikke så mye ut av det før etter noen år. Det jeg vil anbefale er som sagt epiphone eller ibanez og en billig forsterker med litt effekter (Roland cube- serien er bra). Eventuelt finnes det en del pakkeløsninger som sikkert er mer enn bra nok. Jeg tror at hvis du for tiden sitter og hamrer Green Day-sanger på en IKEA-gitar vil ALLE gitarer være en forbedring. Men kjøp for ALL del ikke en Les Paul eller Stratocaster og tro at du får Jimi Hendrix-talenter med på kjøpet...
Du blir ikke fortalt hva du bør kjøpe av strat og les paul. Du kjøper det du liker. De er totalt forskjellige. Liker du grøt-lyd og har dritsvære hender, så kjøp deg en les paul. Liker du ærlig lyd, og en skikkelig hals, så kjøper du en strat. Jeg tipper du ender opp med en ibanez uansett, jeg.
Herregud da Lootfisk =S Jeg kjenner mange som BEGYNTE på en Les Paul.. Jeg sier ikke at man blir bedre av å spille på en god gitar.. Men det er faktisk forjell på kvalitet og lyd.... Det kjønner jo du og ... Jeg vill ha en gitar med ordentlig lyd og kvalitet, og det vet jeg at de har ... Jeg ser ikke etter en dyr gitar som får meg til å se bedre ut...
Ibanez SA120 + Marshall 15W Combo skal vel tilfredstille dine behov
Vet du i det hele tatt hva en Les Paul er? Les posten min bedre. Det jeg sier er at du merker ikke forskjell på en Epiphone Les Paul og Gibson Les Paul når du er på det nivået du er nå. Epiphone har bra kvalitet og lyd og koster 10 000,- mindre. Du ser/merker ikke forskjell!
Sist endret av Lootfisk; 13. april 2008 kl. 23:06.
Start med en billig gitar (pakke) som du kan dundre løs på. Og når du føler at du er klar for å kanskje bli litt mer seriøs og faktisk satse på detta...da er det bare å peise på.
Morgan har noen helt ok "startpakker".Jeg bruker fortsatt bass forsterkern fra den pakken (knall lyd..) og spiller på en warwick bass Så... kjør på!
Jeg sier som je ghar gjordt i flere andre tråder om det samme: Les Paul Gitar, og Cube forsterker.
Selv kjøpte jeg en brukt Les Paul Epiphone for 2000 kr og den er mer enn god nok for meg. Tipper den holder for deg de 5-6 nermeste åra også, så dermed har du en anbefaling fra meg
Jeg starta med en Squier stratocaster jeg, og syntes det var verdens beste gitar. Ble litt flinkere og trengte da mer. Så kjøpte jeg LP etter 4-5 år med Squieren. Råder deg til å begynne med en billig gitar. Som sagt over, du kommer ikke til å se eller høre noen forskjell. Ikke kjøp mer enn du trenger. Altså, en billig gitar.
Ibanez er bra, har en selv
Esp, ltd, eller Ibanez er anbefalt. Ibanez 370-DX er anbefalt nybegynner gitar for heavy musikk.
Har du små fingrer som meg kjøp deg en japansk fender ellerno, vis ikke du vil ha det gå for fatstrat/strat hss.Btw Fender Mustang gitarene er noe av de mest sexye som finnes.

Edit:Jeg sa kun fender pga det virker som om alle har gibson nå til dags.
Edit:Jo du nedfor du har rett tror jeg.
Sist endret av StaiN; 14. april 2008 kl. 23:29.
En fatstrat og en standard strat er vel akkurat det samme, bortsett fra at det er en humbuckker i broen på fatstrat?

Mtp. at du liker green day er vel en les paul type gitar et godt valg. Epiphone Les Paul standard koster ikke veldig mye, og er en ganske bra gitar.
Du må gjøre deg fortjent til dette. Skal du ha en gibson må du kunne vite hvordan det er å spille på en god gitar. Man starter ikke med det beste, og i allefall ikke fra en ikea-gitar over til en gibson LP eller en fender strat. Det er direkte skammelig. Skal du absolutt ha deg noe som likner på dette, noe jeg syns du absolutt burde gå for, så kjøp en epiphone eller liknende. Epiphone har helt greie gitarer, og de er så og si identiske med Gibsonene i utseende, bare ikke "innvendig". Det fins mange tråder på forumet om gitarer, men for all del, ikke start med det beste, det er kvalmt, det bringer skam på gibson, og det viser en aura eller en negativ utstråling når folk spiller tom dooley på gode gitarer og ikke kan noe annet. Skal du teste ut fotball med en kompis, så drar du ikke å kjøper de beste fotballskoene? Du kjøper noe adidas-drit eller noe, og hvis du virkelig liker fotball, kjøper du dyre nike-sko.
Kan vel kjøpe seg dyr gitar vis du er really into it (musikk altså).Menne jeg selv liker å ha noe som er ganske bra iforhold til dårlig, for da vet jeg att jeg har kun meg selv å klage på og da får jeg mer motivasjon til å spille mer og bli bedre.Menne kommer jo an på hvilken person man er, er jo ikke vits å kjøpe seg en gitar til 12000 å gi opp like etterpå.
Sist endret av StaiN; 14. april 2008 kl. 23:36.
Jeg driter i hvordan gitarene ser ut og alt det der > Jeg vill ha MEGA kvalitet ! Jeg vet om folk som BEGYNNER å spille på bedre gitarer !!! Og det fins mange forsjelige Les Paul's og Fender's ! Jeg vill bare høre hva dere syns om DE gitareren da > Ikke om hvor tåpelig det er og blablabla ! Jeg ser etter KVALITET !! Kjønn det.. > Har dere ikke noe hyggelig å skrive så IKKE SKRIV DA >

Og Jeg kan MANGE grep, og MANGE sanger !! Jeg har spilt litt før jeg begynte på ordentlig !! Herregud > WooHoo ... jeg sitter hjemme å spiller Tom Dooley og Gubban Noa jeg.. Jaa.... Har du hørt om rock!? At jeg kansje spiller MCR Green Day Metallica og mye mer.. Har dere TENKT tanken... Jeg er IKKE en komplett nybegynner -.-

Jeg er HELT enig med StaiN !

Og KakeFlekk =) Han har kjøtn hvorfor jeg vill ha en Les Paul
De aller fleste kvalitetsprodusenter har bra budsjett-gitarer. Sjekk ut de store: Fender, Gibson(Epiphone), Ibanez, Washburn, Yamaha, ESP/LTD, PRS (har visstnok noen råbra "billig"-modeller for tida (noen som har prøvd disse!??)) osv, osv.
Og ikke glem bruktmarkedet; hovedgitaren min nå er en Yamaha SBG 500 fra tidlig 80-tall(?). Billig, lettspilt, pen, riktignok litt nøytrale pick-ups, men en skikkelig bra all-rounder. Har du tid og gidd, kan du sikkert gjøre geniale kjøp uten å blåse tusenvis på merke-tillegg.
Sitat av GreenDay4ever
Jeg driter i hvordan gitarene ser ut og alt det der > Jeg vill ha MEGA kvalitet ! Jeg vet om folk som BEGYNNER å spille på bedre gitarer !!! Og det fins mange forsjelige Les Paul's og Fender's ! Jeg vill bare høre hva dere syns om DE gitareren da > Ikke om hvor tåpelig det er og blablabla ! Jeg ser etter KVALITET !! Kjønn det.. > Har dere ikke noe hyggelig å skrive så IKKE SKRIV DA >

Og Jeg kan MANGE grep, og MANGE sanger !! Jeg har spilt litt før jeg begynte på ordentlig !! Herregud > WooHoo ... jeg sitter hjemme å spiller Tom Dooley og Gubban Noa jeg.. Jaa.... Har du hørt om rock!? At jeg kansje spiller MCR Green Day Metallica og mye mer.. Har dere TENKT tanken... Jeg er IKKE en komplett nybegynner -.-

Jeg er HELT enig med StaiN !

Og KakeFlekk =) Han har kjøtn hvorfor jeg vill ha en Les Paul
Vis hele sitatet...
Hahaha! Var det ikke du som for noe dager siden spurte om enkle Bare Egil Band chords a? Men da skjønner jeg jo at du trenger Les Paul!
Hvis jeg ville spilt fotball med en venn,, kjøper jeg billig ... Hvis jeg ville spilt gitar en gang i uka, kjøper jeg en til 500 ,-
Hvis jeg brenner for fotball, kjøper jeg de beste skoa og den beste ballen. Hvis jeg brenner for gitar, spiller maange timer vær dag.. Kjøper jeg en kjempebra .. Kjønner du Max-Mekka ?

Til: Homer ... Det er fordi da sender mange Tabs.. Og sånne med Borregrep? (hvis det er sånn det skrives xD) Jeg er ikke gitarlegenede... Men jeg sitter ikke å spiller tom dooley.... Kjønn litt a >
Rettskriving er ikke ditt sterkeste fag? Utifra det du skriver kan du umulig ha kommet lengre enn 6. klasse, så det er kanskje forstålig. Overdrivelse er det faktisk noe som heter. Når Max-Mekka skriver at du spiller Tom Dooley, mener han ikke nødvendigvis den. Men kan ikke si at Bare Egil Band låter er veldig langt unna!
Vel, det er vel ikke noe svar på dette spørsmålet. Du må nesten selv finne ut hva du liker best å spille på. Og jeg tror ikke du er i stand til å ta et skikkelig riktig valg hvis du går rett fra en ikea kassegitar til en Gibson el-gitar.
Sitat av max-mekka
Du må gjøre deg fortjent til dette. Skal du ha en gibson må du kunne vite hvordan det er å spille på en god gitar. Man starter ikke med det beste, og i allefall ikke fra en ikea-gitar over til en gibson LP eller en fender strat. Det er direkte skammelig. Skal du absolutt ha deg noe som likner på dette, noe jeg syns du absolutt burde gå for, så kjøp en epiphone eller liknende. Epiphone har helt greie gitarer, og de er så og si identiske med Gibsonene i utseende, bare ikke "innvendig". Det fins mange tråder på forumet om gitarer, men for all del, ikke start med det beste, det er kvalmt, det bringer skam på gibson, og det viser en aura eller en negativ utstråling når folk spiller tom dooley på gode gitarer og ikke kan noe annet. Skal du teste ut fotball med en kompis, så drar du ikke å kjøper de beste fotballskoene? Du kjøper noe adidas-drit eller noe, og hvis du virkelig liker fotball, kjøper du dyre nike-sko.
Vis hele sitatet...
Gjøre seg fortjent til en gitar. Hva er det for noe sprøyt ? Du trenger nok bare pengene. Aura, skam.. Tror du legger litt mye i en gitar. Det er jo nok av folk som har greid å bringe skam over Gibson fra før av. Hadde du sagt du var religiøs hadde jeg ikke tvilt et sekund.

Jeg er fullt klar over at han ikke kommer til å merke nevneverdig forskjell, men han får ihvertfall et kvalitetsinstrument med holdbarhet. Jeg kjøpte en gitar som ble ubrukelig etter et år. Og nå har jeg ikke penger til å kjøpe ny. Det gjør virkelig vondt når jeg ser på den og tenker, hvorfor brukte jeg ikke litt mer penger ? Men jeg hadde det jo morro.

Så GreenDay4ever, kjøp gjerne en Gibson hvis du har pengene. Du får solgt den hvis du finner ut at det ikke er morro lenger.
Hva med å heller brenne litt for norsk rettskriving? Det hadde gjort seg. Kjønn = hvilken seksualitet en har. Skjønner?

Mitt tips: Gå ned til den lokale gitarforhandleren og finn deg en du liker. Dersom du finner flere og ikke er sikker, DA kan du komme og spørre om råd.

Selv har jeg en Ibanez RG tremolo:
http://www.instrumentbutikken.no/images/Ibanez-RG-370DX-BK-El-Gitar.jpg

og en Roland Cube 60:
http://youtube.com/watch?v=t7J3caoAvXE

EDIT: Som egner seg dersom en spiller metal, hard rock etc. Om ampen er god så går det forsåvidt greit å spille det meste. Men som sagt, finn en gitar du trives med i butikken. Når du først får øye på den så får du sommerfugler i magen
Sist endret av Pheromone; 16. april 2008 kl. 23:43.
Vil egentlig påstå at det er dumt å spørre på et forum. Vi vet ikke hva du synes er godt å spille på. Vi har ikke dine fingre. Det finns ikke noe faktasvar.

Ellers vil jeg si at jeg er enig med max-mekka.

Sitat av Blackspot
Men som sagt, finn en gitar du trives med i butikken. Når du først får øye på den så får du sommerfugler i magen
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Sist endret av hopalong; 16. april 2008 kl. 23:50.
Sitat av St.Vitus
Gjøre seg fortjent til en gitar. Hva er det for noe sprøyt ? Du trenger nok bare pengene. Aura, skam.. Tror du legger litt mye i en gitar. Det er jo nok av folk som har greid å bringe skam over Gibson fra før av. Hadde du sagt du var religiøs hadde jeg ikke tvilt et sekund.

Jeg er fullt klar over at han ikke kommer til å merke nevneverdig forskjell, men han får ihvertfall et kvalitetsinstrument med holdbarhet. Jeg kjøpte en gitar som ble ubrukelig etter et år. Og nå har jeg ikke penger til å kjøpe ny. Det gjør virkelig vondt når jeg ser på den og tenker, hvorfor brukte jeg ikke litt mer penger ? Men jeg hadde det jo morro.

Så GreenDay4ever, kjøp gjerne en Gibson hvis du har pengene. Du får solgt den hvis du finner ut at det ikke er morro lenger.
Vis hele sitatet...
Såklart er det snakk om pengene, men jeg syns at man burde kunne spille gitar og føle en gitar hvis du skal kjøpe en god gitar. Fins det noe verre enn folk som kommer: "Hei, jeg har fått tenninga på noe dritfett noe, jeg har startet å ta bilder, så jeg kjøpte meg en canon eos 1ds jeg. Man burde jo ha kvalitet når man kjøper, sant?" Dette er folk som kjøper ting, bare fordi det er et spesielt merke og fordi det er "respekt" å ha det. Hadde jeg kjøpt meg en ny gibson nå, så hadde jeg blitt stolt, og følt at jeg hadde fått mer "respekt" selvom det ikke er faktum. Nei, man starter i det små, og gjør seg fortjent til en ting.
Sitat av max-mekka
Såklart er det snakk om pengene, men jeg syns at man burde kunne spille gitar og føle en gitar hvis du skal kjøpe en god gitar. Fins det noe verre enn folk som kommer: "Hei, jeg har fått tenninga på noe dritfett noe, jeg har startet å ta bilder, så jeg kjøpte meg en canon eos 1ds jeg. Man burde jo ha kvalitet når man kjøper, sant?" Dette er folk som kjøper ting, bare fordi det er et spesielt merke og fordi det er "respekt" å ha det. Hadde jeg kjøpt meg en ny gibson nå, så hadde jeg blitt stolt, og følt at jeg hadde fått mer "respekt" selvom det ikke er faktum. Nei, man starter i det små, og gjør seg fortjent til en ting.
Vis hele sitatet...
Helt enig.Ikke gå fra IKEA gitar til Les Paul/Mustang uansett hvor mye du brenner for musikk kjøp en Epihone, spill noen år så kjøper du eventuelt en Gibson.
Sitat av max-mekka
Såklart er det snakk om pengene, men jeg syns at man burde kunne spille gitar og føle en gitar hvis du skal kjøpe en god gitar. Fins det noe verre enn folk som kommer: "Hei, jeg har fått tenninga på noe dritfett noe, jeg har startet å ta bilder, så jeg kjøpte meg en canon eos 1ds jeg. Man burde jo ha kvalitet når man kjøper, sant?" Dette er folk som kjøper ting, bare fordi det er et spesielt merke og fordi det er "respekt" å ha det. Hadde jeg kjøpt meg en ny gibson nå, så hadde jeg blitt stolt, og følt at jeg hadde fått mer "respekt" selvom det ikke er faktum. Nei, man starter i det små, og gjør seg fortjent til en ting.
Vis hele sitatet...
Ja det finnes noe verre, folk som blir helt fanatiske når de snakker om gjenstander. Og man vil jo ikke ha ett kamera der man ikke kan finne ut hva man gjør feil fordi kvaliteten er for røten til å kunne se noe. Hvis GreenDay4Ever kjøper seg en Gibson er nok han bare en bortskjemt drittunge. Han har ingen erfaring med Gibson men han har forstått at det er et kvalitetsmerke. Tenker du måtte spare en stund for å få råd til din Gibson og at du også startet med ett billig sett. Du kanskje føler at det er urettferdig at han bare kjøper seg den med en gang fordi du ikke hadde de pengene da du var på hans alder. Og nå som du har en selv kan du tenke tilbake på hvor mye du kanskje sleit og sparte. Man siklet jo etter Gibson nesten før man hadde funnet ut at man ville spille gitar.

Sorry for den lille psykoanalysen men det er bare det at jeg startet med en dritt gitar som varte alt for kort. Og det er ikke festlig når man sitter med en ubrukelig gitar når man vil spille men man har ikke råd til en ny. Uansett du kan jo le av at han liker Green Day. Men for hans skyld håper jeg ikke nicket kommer til å være representativt for han om noen år hvis han får/kjøper seg en Gibson, for hvis det er det tilbyr jeg deg å være med når jeg knuser den. Bortskjemte drittunger finnes uansett og egentlig finnes det vel for mange av gitaristene også.
gibson, fender, jackson, squier, ibanez... whatever.. it's all in the fingers
Kan ikke få blitt mer enig med St.Vitus.
Det er snakk om en gitar, og det er snakk om en som vil ha en gitar. At noen får seg selv til å si "Ikke start med noe bra, det må du ha gjort deg fortjent til." blir jo for dumt.
Jeg hadde selv en møkkagitar fra helvetes niende sirkel, og jeg kan love at det gikk ut over spillegleden. Når jeg etterhvert fikk en Gibson så ble det mye morsommere og spille.
Skjønner heller ikke at noen kan anbefale Ibanez RG og fortsatt ha god samvittighet, det er et perfekt eksempel på en gitar som knuser spilleglede.

Trådstarter: Om du har lyst til å bruke en del ekstra penger på en gitar som du så og si kan ha livet ut så syns jeg ikke du skal la sjalu forum-brukere hindre deg. Bare tenk over saken så du er helt sikker. Jeg for min del har en Gibson Les Paul Studio, som kostet meg 12000, og jeg angrer virkelig ikke et eneste sekund.
Sist endret av Sot-Jo; 19. april 2008 kl. 14:43.
Kan folk slutte å si HAN om meg eller xD Er jo faktisk en jente x'D Jeg er ganske enig med Sot-Jo
Jeg har spurt fetteren min, som har spilt gitar en tid np Han hadde en helt grei kassegitar og gikk opp til en fender med en gang... Jeg har ikke tenkt å gå rundt til alle "å, jeg har fåt en strat jeg " Da kjønner ingen noe xD Ingen av de jeg kjenner i klassen og sånt haer noe peiling på gitarer xD Så jeg vill nokk ikke ha bra for å skryte
Kvalitet gir spilleglede, og spilleglede gir mer øving=mer spilleglede, og man blir sannsynligvis gladere, samt får en god følelse inni seg når man mestrer licks og riff etterhvert.
Muligheten for å brenne seg er jo der om man kjøper en gitar til 15k, og går lei etter en måned. Det er ikke sånn jeg oppfatter trådstarter..

Mener sjøl fendern er mer lettspilt, men har begrensninger "bare" 22 bånd elns, gibson har ihvertfall flere, men oppfattes som mer tungspilt av mange. Men les paul er min favoritt, da jeg syns den har tyngre, fetere lyd, samt er mer takknemlig å dra soloer på langt oppe på halsen.

Kommer litt an på hva du skal spille, samt din egen oppfatning, etter å ha prøvd de, kanskje en halvtime hver på den lokale sjappe, om dette er mulig, helst på samme amp, da du vil merke forskjell på lyd, single coil vs humbuck lettere.
Amp kjøper du etter hvor du skal bruke den, er det på loftet hjemme hos mor trenger du Ikke 100w marshall og 4x12 kabinett, selv om det er grisefett, fornuft er og lov

Har nå sjøl bare en gammel samick, en japse stratos og kassegitar+ en liten (15w) fender her jeg bor, men det holder her, og jeg blir ikke kasta ut.
Like viktig er det at du får den lyden du vil ha når du jammer med metallica, he he.

En boss mt-2 er min favorittboks, mellom gitar og forsterker :
http://www.bosscorp.co.jp/products/en/MT-2/ - Er du i tvil finnes det som nevnt mange andre gode gitarer enn disse to, men det får du finne ut av selv. Lykke til med kjøpet !
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av GreenDay4ever
Kan folk slutte å si HAN om meg eller xD Er jo faktisk en jente x'D Jeg er ganske enig med Sot-Jo
Jeg har spurt fetteren min, som har spilt gitar en tid np Han hadde en helt grei kassegitar og gikk opp til en fender med en gang... Jeg har ikke tenkt å gå rundt til alle "å, jeg har fåt en strat jeg " Da kjønner ingen noe xD Ingen av de jeg kjenner i klassen og sånt haer noe peiling på gitarer xD Så jeg vill nokk ikke ha bra for å skryte
Vis hele sitatet...
Dette er jo igrunn ganske relevant for ditt gitarvalg dog, noen modeller har bredere hals og bånd enn andre, jeg har selv merket at etter at jeg gikk over fra en Les Paul til en Variax at variaxen passet mye bedre til mine større "basshender".
Sitat av AtXbYeA
Dette er jo igrunn ganske relevant for ditt gitarvalg dog, noen modeller har bredere hals og bånd enn andre, jeg har selv merket at etter at jeg gikk over fra en Les Paul til en Variax at variaxen passet mye bedre til mine større "basshender".
Vis hele sitatet...
Beklager off topic, men kunne du fortalt hva du mener om Variax? Har alltid lurt på om dette er noe å ha, eller om det er plastleketøy?:P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sot-Jo
Beklager off topic, men kunne du fortalt hva du mener om Variax? Har alltid lurt på om dette er noe å ha, eller om det er plastleketøy?:P
Vis hele sitatet...
Knall gitar og passer fint for mitt nivå, Har selv Variax 300 og det eneste jeg savner er vibratopinne.

Men jeg bruker denne i sammenheng med en Pod XT live, så får noe mer utbytte av den enn bare selve gitareffektene.
Bare for å gjøre en ting klart, man MÅ ikke betale mye for å få en god gitar. Har hatt Les Paul en stund nå, og på lørdag kjøpte jeg meg en Michael Kelly til 5000kr. Den er helt fantastisk å spille på, og føles faktisk ganske lik LP'en, bortsett fra litt lengre avstand mellom båndene. Den er jo også drittøff.

Er ikke sikker på om det er akkurat denne modellen, men den ser helt lik ut hvertfall:
http://www.michaelkellyguitars.com/vibe.html
Sist endret av hopalong; 21. april 2008 kl. 00:53.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er Det De To Det Er Snakk Om Så ville jeg valgt Epiphone LES PAUL Special II
vil anbefale ibanez JEM 777 el.lign. (steve vai sign.) http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_norway.html s e under signaturmodeller, steve vai. utrolig god gitar.ellers er også signaturmodellene til joe satriani fra ibanes gode...
Sist endret av norwegianfarmer; 24. august 2008 kl. 23:29. Grunn: feil link
▼ ... flere år senere ... ▼
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hei!
Hvilken gitar for man mest for pengene for?
http://www.gitarhuset.no/product/300...r-gitarpakke-1
eller
http://www.gitarhuset.no/product/300...ack-gitarpakke (skjønner jo at man får "mer" for pengene men hvilken gitar bør jeg kjøpe?)

Takker for svar!
Sist endret av Clayton; 28. oktober 2011 kl. 22:37.
Anbefaller en Epiphone Les Paul, hvilken som helst!

Visste dere at epiphone opprinnelig lagde les paul?
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Anbefaller en Epiphone Les Paul, hvilken som helst!

Visste dere at epiphone opprinnelig lagde les paul?
Vis hele sitatet...
Finns det en pakke for den? Vil kun bruke rundt 2000.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Anbefaller en Epiphone Les Paul, hvilken som helst!

Visste dere at epiphone opprinnelig lagde les paul?
Vis hele sitatet...
Visste du at urban legends er full av piss ?

The Epiphone Company is a musical instrument manufacturer founded in 1873 by Anastasios Stathopoulos. Epiphone was bought by Chicago Musical Instrument Company, which also owned Gibson Guitar Corporation, in 1957. Epiphone was Gibson's main rival in the archtop market[citation needed]. Their professional archtops, including the Emperor, Deluxe, Broadway and Triumph, rivaled (and some contend surpassed) those of Gibson[citation needed]. Aside from their guitars, Epiphone also made upright basses, banjos, and other stringed instruments. However, the company's weakness in the aftermath of World War II allowed Gibson to absorb it[citation needed]. 
Vis hele sitatet...
Epiphone instruments made between 1957 and 1969 were made in the Gibson factory at 225 Parsons Street,and on Elenor st, Only solid guitars with flat tops and back were made at Elenor St. plant(both Gibson and Epiphone), Kalamazoo, Michigan. These Epiphone instruments were effectively identical to the relevant Gibson versions, made with same timber, materials and components, and by the same people as the contemporary equivallent Gibson guitars. They shared the Gibson serial-number sequence.
Vis hele sitatet...
In the early 1970s, Epiphone began to manufacture instruments in Japan. From the 1980s, Epiphones were manufactured mainly in Korea but also in Japan by contractors licensed by Gibson[citation needed]. One of these contractors was Samick[citation needed], which also built instruments under license for other brands and in its own name. The brand was primarily used to issue less expensive versions of classic Gibson models[citation needed].
Vis hele sitatet...
Nei, ikke si at Fender var orginalt produsert av Squier.

Sitat av Clayton Vis innlegg
Finns det en pakke for den? Vil kun bruke rundt 2000.
Vis hele sitatet...
Billigste pissepiphonen du får fra sound1 koster 1500,- mao hiver du på en pissforsterker fra obs får du sikkert noe til 2000,-

Sitat av Clayton Vis innlegg
Hei!
Hvilken gitar for man mest for pengene for?
http://www.gitarhuset.no/product/300...r-gitarpakke-1
eller
http://www.gitarhuset.no/product/300...ack-gitarpakke (skjønner jo at man får "mer" for pengene men hvilken gitar bør jeg kjøpe?)

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Same shit, different wrapping er neppe mye merkbart fra x til y.