Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2218
Jeg står midt i et samlivsbrudd og må søke husbanken om lån for å kjøpe nytt.
Men jeg sliter mye med angst og psykiske problemet så håper noen sjeler her inne kan hjelpe med svar på ting.
Skal være ærlig si jeg sliter med selvmordstanker daglig og er på en virkelig mørk plass mentalt.

Saken er idag bor meg og x i en storby hvor det er alt for dyrt for meg alene. Vi selger leilighet nå til uka og vi vil sitte igjen med over 500k hver i fortjeneste.
Vi har (eller jeg) et billån hvor vi vil tape bortimot 80k om bilen må selges.
Men med lånet på bilen blir gjelden min alt for mye for å få lån i bank. Og uten bilen er det fremdeles ikke veldig stor sum. Og der jeg ønsker flytte er jeg avhengig av bil.

Leiligheten idag fikk vi innvilga lån fra husbanken selv om vi hadde høyt bilån på den tiden også (300k ca) og ingen EK.
Billån ble godkjent siden jeg har mye utbytte av den grunnet angst, hadde skriv fra lege så det ble godkjent.

Saken nå er at jeg vil bort fra storby, litt landlige omgivelser. Og helst ikke fult av naboer i høyden og bredden.

Men etter at xen snakket med husbanken for meg, fikk hun inntrykk av at jeg som enslig aldri vil få midler av dem til å kjøpe noe så stort. (Altså fler en 1-2 soverom.)

Men jeg syntes dette er veldig feil. Siden årsaken til at jeg ønsker en slik bolig er like mye omstendigheten rundt helsen min. Jeg selv mener at med en slik bolig har jeg mange muligheter for noe å gjøre gjennom dagene. Mens i en leilighet vil mye av hvordan bli styrt av angsten.
Jeg liker dyrke grønnsaker og holde på i hage. Men har for mye angst til at utbytte av og vært med i hagelag ikke er verdt det.
Jeg liker også holde på med trearbeid, noe som ofte kan bråke som gjør at jeg unngår det av hensyn til naboer som kanskje kommer å gir beskjed/klager.
Jeg kan forsette evig å argumtere for enebolig men dere fatter.

Jeg ser også for meg at behandlingskostnader jeg vil få er mye mye høyere om jeg ikke flytter en plass jeg vil trives!


Så at jeg ikke skal kunne få låne 2-2,5 mil for å kjøpe enebolig forstår jeg ikke. Jeg ber ikke om en villa! Tomta har mer betydning en huset, for det vil jeg pusse opp med tiden som en aktivitet/hobby. Her i Oslo hadde jeg fått 3-3,5 mil, og med avkastningen leiligheten gir på 1-2 år kunne lett utnyttet systemet og kjøpt for å selge. Men jeg vil bare ha en plass jeg føler meg hjemme og trygg! Ikke noe jeg skal tjene meg rik på.

Ble en lang tekst dette, men følte det var viktig med litt kontekst. For jeg er fult klar over at det å forvente 2-3mil i lån kan oppfattes veldig bortskjemt og muligens umodent.

Så det jeg lurer på, er det noen enslige her inne som har fått innvilga enebolig av husbanken til primær bolig? Og gitt alle opplysningen dere vet nå, ville dere sagt at jeg krever for mye og bare må jekke meg ned og være glad jeg kan få støtte å kjøpe leilighet.

For saken er jeg ønsker være i Norge om dette er mulig å kjøpe noe som blir privat.
Men om det faktisk ikke er gjennomførbart vurdere jeg flytte utenlands å leve på trygda og bruke fortjenesten fra salget på aksjer og fond.

Enkelte syntes nok jeg krever mye, men saken er at jeg prøver finne noe som gjør det verdt å leve videre. Dette sier jeg aldri høyt, fordi jeg vet hvor sprengt det er å si høyt.
Men kanskje noen her forstår tankegangen og har noen gode input.

igjen, takk for at du tok deg tid å lese alt! Det betyr faktisk mye at noen gidder lese gjennom det, selv om ikke alle vil svare.

For ordens skyld så har jeg vært aktiv leser her over 15 år straks. Men ville ikke avsløre brukeren så oppretta en ny. Håper jeg postet i rett forum
Sist endret av Broken_soul; 13. august 2023 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er inntekten din da? Med 500 i egenkapital så syns jeg ikke 2-3 mill i banken er bortskjemt. Du kan jo gjøre det meste av kommunikasjon med banken via mail men vet ikke om angsten setter en stopper for det også.

Stay strong forresten.
Sist endret av Astro Man; 13. august 2023 kl. 02:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mail går bra til en viss grad. Det er gjennomførbart liksom.

Men det som er greia, vi eller jeg har dette billånet på bilen. Det er på underkant av 400k. Men der jeg ønsker flytte er jeg avhengi av bil. Men må jeg selge bilen nå har jeg et tap på ca 80k som må dekkes etter salg. Så må jeg nok ta 80-100k for å kjøpe ny bil med tanke på hvor jeg ønsker bo. Så da forsvinner ko 160-200k av pengene etter salg.

Sendte sendt med uhell så forsetter:
Sist endret av Broken_soul; 13. august 2023 kl. 02:39.
Jeg vet ikke hvor strenge bankene er nå men du har jo 10-20% og det er jo ikke verst. Du har jo attest på at du trenger bil så det teller vel i din favør. Om legen også kan skrive noe om at det er gunstig for deg med hus på landet er jo det noe også.

Jeg hadde startet med en mail til bank for å høre hvor mye du kan låne. Kanskje du kan bruke andre banker også nå som du har egenkapital. Kanskje husbanken er lettere å jobbe med når du har psykiske utfordringer mtp de attestene men jeg er ikke sikker.
Så uansett åssen jeg snur og veder på det så klarer jeg aldri oppnå kravet for Ek. Pluss at inntekten min idag er så pass lav at uten gjeld kan jeg låne ca 1,7mil i en bank om jeg også har EK. Men med gjelden på bilen bli det vanskelig. Og bruker jeg pengene for å redusere bilån har jeg uansett ikke EK for lån i bank etterpå.

Selger jeg bilen og dekker tapet vil uansett inntekten min være for lav med tanke på 5X lønn=Max lån og EK kravet som stilles hos bakene.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor strenge bankene er nå men du har jo 10-20% og det er jo ikke verst. Du har jo attest på at du trenger bil så det teller vel i din favør. Om legen også kan skrive noe om at det er gunstig for deg med hus på landet er jo det noe også.

Jeg hadde startet med en mail til bank for å høre hvor mye du kan låne. Kanskje du kan bruke andre banker også nå som du har egenkapital. Kanskje husbanken er lettere å jobbe med når du har psykiske utfordringer mtp de attestene men jeg er ikke sikker.
Vis hele sitatet...
Forstår alt dette. Men bakene bryr seg ikke om attester du måtte ha. De har sine formler som 5X inntekt og 15% EK.
Nå som renten er på vei opp er jeg usikker på stresstest for utgifter. Poenget er uansett at i en vanlig bank har jeg veldig lite muligheter.

Derfor jeg nevner husbanken. Siden kravet om 15% og 5x lønn bortfaller.
Men etter den samtalen hun hadde den dem så virket det litt som at «ikke faen om vi gir en enslig lån for å kjøpe en enebolig, er du helt på styr»
og derfor stresser jeg nå :/

Leilighet vet jeg at jeg vil få lån til. Men vil husbanken gi meg noe som egentlig er «bedre» en hva andre enslige får midler for å kjøpe er hva jeg trenger vite
Sist endret av Broken_soul; 13. august 2023 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husbanken har vel noe snillere krav enn resten. Du får mye hus og bil for 2 mill hvis du bor øde til. Jeg har troa hvertfall! Hvis du trenger hjelp til å utforme brev til banken er chatgpt ganske ok. Hvis du får angst av å skrive selve mailen liksom.

Hvis du finner en enebolig som koster det samme som en leilighet de sier er innafor rammene er det veldig rart hvis de sier nei. De ser på summen ikke på utformingen av boligen vil jeg tro. Er bedre å gå inn i dialog med de selv om det gir noia men regner med du skjønner det.
Sist endret av Astro Man; 13. august 2023 kl. 02:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Husbanken har vel noe snillere krav enn resten. Du får mye hus og bil for 2 mill hvis du bor øde til. Jeg har troa hvertfall! Hvis du trenger hjelp til å utforme brev til banken er chatgpt ganske ok. Hvis du får angst av å skrive selve mailen liksom.

Hvis du finner en enebolig som koster det samme som en leilighet de sier er innafor rammene er det veldig rart hvis de sier nei. De ser på summen ikke på utformingen av boligen vil jeg tro. Er bedre å gå inn i dialog med de selv om det gir noia men regner med du skjønner det.
Vis hele sitatet...

Ja derfor meg er avhengig av husbanken får lån. Siden kravene bankene operer med gjelder ikke dem.

Men etter exen snakka med dem.
Må bare nevne at selv om det er slutt vil hun hjelpe meg videre noe som er ganske utrolig! Så hun formidler jo ønskene mine videre til dem.

Så når hun hadde snakket med en saksbehandler sitter vi med inntrykket av at jeg fint kan få låne 2 mil, men det må være en bolig for enslig. Og de mente at enebolig ikke er noe enslige trenger. Ergo leilighet.

Si si jeg byr på en enebolig med stor tomt til 2 mil. Får jeg avslag fra hun. Men bruker jeg 2,5 og kjøper leilighet i samme kommune men sentrumsnært blir der innviklet kanskje.

Og etter den beskjeden slo overtenkingen og angsten virkelig inn. Derfor jeg søker litt råd her. Så om jeg forklarer behovene mine og får lege/behandler til å bekrefte dette mener du at det fremdeles er et håp for at jeg kan bo videre i Norge?
  1. Det finnes bare EN storby i Norge, så det er ikke no vits å insinuere at det finnes flere ved å referere Norges eneste storby som "storby".
  2. Hvorfor har du tatt opp lån til en bil som koster underkant av 400-fuckings-løk når du bor i Oslo?
  3. Mann deg opp og snakk med saksbehandler fra husbanken selv, face2face. Hvis du må ty til rusmidler som gir deg kunstig høy selvtillit, så gjør du det, skamløst.
  4. Meld deg på luksusfellen, bli kjendis og få høy status slik at eksen blir keen på løken din igjen. Blir nok enklere å forhandle seg frem til et større hjem når dere er to. Enslige menn er luguber, enslige menn er å passe seg for. Du vil vel ikke være en av DEM, vil du vel?

Mine to ører og ha en fortsatt fin søndag videre
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
  1. Det finnes bare EN storby i Norge, så det er ikke no vits å insinuere at det finnes flere ved å referere Norges eneste storby som "storby".
  2. Hvorfor har du tatt opp lån til en bil som koster underkant av 400-fuckings-løk når du bor i Oslo?
  3. Mann deg opp og snakk med saksbehandler fra husbanken selv, face2face. Hvis du må ty til rusmidler som gir deg kunstig høy selvtillit, så gjør du det, skamløst.
  4. Meld deg på luksusfellen, bli kjendis og få høy status slik at eksen blir keen på løken din igjen. Blir nok enklere å forhandle seg frem til et større hjem når dere er to. Enslige menn er luguber, enslige menn er å passe seg for. Du vil vel ikke være en av DEM, vil du vel?

Mine to ører og ha en fortsatt fin søndag videre
Vis hele sitatet...
Mange gode tips, tnx bro

For å svare så jo jeg bor i Oslo idag. Og er delvis enig med deg. Men å si at Bergen og andre «store» byer er små blir feil i en norsk sammenheng. Oslo er jo ikke stor i internasjonalt perspektiv men stort her i Norge.

Vi kjøpte den bilen fordi vi hadde råd! Planen var jo ikke samlivsbrudd på den tiden. Og om du ikke bor midt i gryta så er bilen et praktisk verktøy i hverdagen. Spesielt siden jeg unngår kollektiv så godt jeg kan.

Og lett for deg å si mann deg opp. Har du noe du virkelig er redd for? Gå å gjør det da. All frykt sitter bare i hodet ditt


Luksusfellen er eneste fornuftige du kom med, problemet er at jeg ikke er i økonomisk nød så de hjelper nok ikke meg…

Flott søndag til deg også mister
Inntekter får du ikke gjort mye med. Utgiftene derimot kan du kanskje gjøre noe med?

Kanskje må du vurdere bolig ennå "lengre på landet" enn du har gjort til nå? Du finner rimeligere eneboliger enn de du har tittet på. Siden du er oppsatt på at du trenger bilen uansett så er det kanskje helt ok for deg at du bor et stykke unna?

Personlig ville jeg nok sett meg om etter en så rimelig transport som mulig. Alt fra moped/scooter/tinyELbil. For er du kvitt billånet vil du nok raskere få gjennomslag for det du ønsker enn du gjør idag når du har såpass mye billån. Billånet på 400 000 spiser jo opp mye av din betalingsevne når det kommer til boliglån. For ved boliglån må de se på din totale gjeldsbyrde vs betjeningsevne.

Tl;dr 1: Kvitt det med billån eller i det minste selv bilen du har idag og kjøp en rimeligere bil slik at du kanskje ender opp med en tredel eller max halvparten av dagens billån.

2: Vurder boliger ennå lengre fra folkeskikken. Bruk finn.no aktivt til å søke opp boliger innenfor det du kan forvente å få lån til. Når du finner noe du kunne taklet å bo i så kontakter du husbanken og ber om lånetilsagn på den aktuelle boligen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Inntekter får du ikke gjort mye med. Utgiftene derimot kan du kanskje gjøre noe med?

Kanskje må du vurdere bolig ennå "lengre på landet" enn du har gjort til nå? Du finner rimeligere eneboliger enn de du har tittet på. Siden du er oppsatt på at du trenger bilen uansett så er det kanskje helt ok for deg at du bor et stykke unna?

Personlig ville jeg nok sett meg om etter en så rimelig transport som mulig. Alt fra moped/scooter/tinyELbil. For er du kvitt billånet vil du nok raskere få gjennomslag for det du ønsker enn du gjør idag når du har såpass mye billån. Billånet på 400 000 spiser jo opp mye av din betalingsevne når det kommer til boliglån. For ved boliglån må de se på din totale gjeldsbyrde vs betjeningsevne.

Tl;dr 1: Kvitt det med billån eller i det minste selv bilen du har idag og kjøp en rimeligere bil slik at du kanskje ender opp med en tredel eller max halvparten av dagens billån.

2: Vurder boliger ennå lengre fra folkeskikken. Bruk finn.no aktivt til å søke opp boliger innenfor det du kan forvente å få lån til. Når du finner noe du kunne taklet å bo i så kontakter du husbanken og ber om lånetilsagn på den aktuelle boligen.
Vis hele sitatet...
Ja inntekten kan jeg iallfall ikke booste permanent. Utgiftene må jeg kutte uansett. Siden jeg går jo ut av et forhold hvor vi hadde godt over million i året.


Vet at billånet er drøy. Og spiser opp mye av et eventuelt lån. Men om jeg selger den vil kostnaden bli ca 50% av lånet.
Og det å kaste 80k ut av vindu for å frigjøre seg sitter langt inne når jeg Uansett må anskaffe meg noe annet.
Føler jeg heller burde bruke de midlene for å innfri deler av lånet sånn at gjelden på bilen reduseres.

Område er jeg ikke låst til, men her fungere husbanken ikke likt som andre banker.

Si i Oslo så kan jeg få ca 3 mil å kjøpe for. Men da må det være Oslo.
Ønsker jeg lån i eks. Gran kommune må jeg søke dem og deres satser er ikke like som Oslo.
Så der kan jeg risikere få 1-1,5mil, så si jeg finner en enebolig i den prisen vil de avslå lånet siden boligen er for stor for enslig.

Eller det sa de iallfall.


Så spørsmålet er jo om med nok skriverier fra leger vil de se behovet for den type bolig og så lenge jeg kan betjene lånet vil det mulig at de godkjenner det?
Bytt til en billig bil og snakk deretter med husbanken selv. Da har du vist evne til omstilling, noe de bryr seg om. Greit at du trenger bil, men du kan (og bør) gå for et mer økonomisk alternativ. Husbanken ser på hele bildet, og bil til en halv million kan fremstå uansvarlig med ditt budsjett som trygda.
Søkte husbanken ifjor, fikk enebolig som enslig søker, hadde 200 000 i billån, solgte selvfølgelig bilen, og kjøpte en Mitsubishi til 20 000, og den holder mer enn nok. Bilen du har kommer bare til å tape seg mer og mer for hvert år som går, bil er rent tap. Selg bilen og kjøp en Toyota eller no til 15-20k, det holder lenge. Bil er bare transportmiddel, bare tull å ha så høy gjeld på ett objekt som taper seg i verdi, da man heller kan kjøpe hus og det stiger i verdi. Gi det 5-10 år så kan du refinansiere huset og kjøpe akkurat den bilen du vil ha, men per dags dato er det høl i hue.
Og ha en gammel bil er like dyrt som en ny bil etter min erfaring. 400k er kanskje litt drøyt hvis du går på trygd da.
Sitat av Broken_soul Vis innlegg
Ja inntekten kan jeg iallfall ikke booste permanent. Utgiftene må jeg kutte uansett. Siden jeg går jo ut av et forhold hvor vi hadde godt over million i året.


Vet at billånet er drøy. Og spiser opp mye av et eventuelt lån. Men om jeg selger den vil kostnaden bli ca 50% av lånet.
Og det å kaste 80k ut av vindu for å frigjøre seg sitter langt inne når jeg Uansett må anskaffe meg noe annet.
Føler jeg heller burde bruke de midlene for å innfri deler av lånet sånn at gjelden på bilen reduseres.

Område er jeg ikke låst til, men her fungere husbanken ikke likt som andre banker.

Si i Oslo så kan jeg få ca 3 mil å kjøpe for. Men da må det være Oslo.
Ønsker jeg lån i eks. Gran kommune må jeg søke dem og deres satser er ikke like som Oslo.
Så der kan jeg risikere få 1-1,5mil, så si jeg finner en enebolig i den prisen vil de avslå lånet siden boligen er for stor for enslig.

Eller det sa de iallfall.


Så spørsmålet er jo om med nok skriverier fra leger vil de se behovet for den type bolig og så lenge jeg kan betjene lånet vil det mulig at de godkjenner det?
Vis hele sitatet...
Blir litt forvirret over det billånet. Du har skrevet både 300 000 og 400 000 på billån. Også skriver du at om bilen selges taper du 80 000.

Tapet er kanskje ikke så intr. i seg selv egentlig. For bilhold er alltid tap. Bilhold er en enorm kostnad om du faktisk har motet til å regne inn alle utgifter. Så om du også taper noen kroner på salget så er det slik en kan forvente når en kjøper seg bil.

Får du nok for bilen om du selger den til at du får dekket lånet på bilen? Når lånet på bilen er cashet ut, tror du det blir penger igjen av salgssummen? Evt hvor mye?
Sist endret av _abc_; 13. august 2023 kl. 17:23.
Du får kun husbanklån 1 gang og siden du har fått det før så får du det ikke igjen
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Du får kun husbanklån 1 gang og siden du har fått det før så får du det ikke igjen
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander kortene her. Du tenker kanskje på gjeldssanering? Den såkalte gjeldsordningene kan en bare få 1 gang.

Det virker merkelig å bare kunne få husbanklån 1 eneste gang. Fant ikke noe på sidene til husbanken som støtter det.

Ts, har du sjekket med kommunen om du kan få topplån fra kommunen?
Sist endret av _abc_; 14. august 2023 kl. 17:05.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg tror du blander kortene her. Du tenker kanskje på gjeldssanering? Den såkalte gjeldsordningene kan en bare få 1 gang.

Det virker merkelig å bare kunne få husbanklån 1 eneste gang. Fant ikke noe på sidene til husbanken som støtter det.

Ts, har du sjekket med kommunen om du kan få topplån fra kommunen?
Vis hele sitatet...
Jo fordi husbanklån er for spesielt vanskeligstilte som ellers aldri ville kommet inn på boligmarkedet. Er noe man bare får 1 gang i livet.
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Jo fordi husbanklån er for spesielt vanskeligstilte som ellers aldri ville kommet inn på boligmarkedet. Er noe man bare får 1 gang i livet.
Vis hele sitatet...
Hm burde ikke det vært publiserte i fete fonter på husbanken.no? Aldri hørt om det. Og neppe ts heller. Er jo litt rart egentlig. Feks kan jo samlivsbrudd eller andre ting gjøre at postnummer må byttes og da er det jo veldig merkelig at svake grupper blir fastlåst i situasjonen og pga finansieringen ikke kan skape et bedre liv.

Men kommunalt startlån kan sikkert være et alternativ?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men kommunalt startlån kan sikkert være et alternativ?
Vis hele sitatet...
Han blander nok litt mellom startlån/tilskudd/husbanklån.

Sier seg jo selv at spesielle vilkår gjelder for Startlån/Tilskudd og at man ikke kan få flere gunstige lån for å f.eks tjene penger
på leie ut boliger.
Sist endret av vindaloo; 14. august 2023 kl. 22:29.