Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8471
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Så har en i slekta som snart fyller år, og tenkte og sende litt penger i en konvolutt som en gave! Er dette trygt? Og hvordan skal det gjøres?

Er vel snakk om et beløp på rundt 500-600 så vil jo helst at de skal dukke opp selvfølgelig!

Håper på anbefalinger!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vel i prinsippet best å unngå - skal ikke beskylde Posten for korrupsjon, men man vet jo aldri - dessuten er de jo absolutt inkompetente nok til å rote bort litt av hvert.

Hvorfor ikke ganske enkelt overføre pengene fra konto til konto?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Send til konto til personen/foreldrene, send kortet i posten, skriv mengden i kortet så du er sikker på at du det blir rett.
Stort sett så skal det vel gå fint. Har hørt skrekkhistorier om penger som blir sendt og blir borte, trolig fordi posten som alle andre bedrifter har noen som ikke alltid er til å stole på.
Jeg regner med det skal gå bra, men dersom penger forsvinner i posten har de ikke erstatningsansvar for pengene.

Man kan eventuelt sende pengene som verdibrev, men dette koster en god del ekstra.
Jeg jobber som postbud, hvis du vil være safe så sender du en pakke med sporing. Denne vil bli scannet ved forskjellige "stop" og du vil alltid ha kontroll på når den har kommet =) Ellers er jeg rimelig sikker på at pengene kommer frem som brev også =)
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Virker som det aller beste er og ikke gjøre det, grunnen til at jeg vil sende dem i posten er jo for og overraske dem litt! Men kan jo funke og heller gi et gavekort kanskje!

Men ja, tror det beste er og sende med norgespakken som er sporing og sikkerhet? Blir vel ganske så dyrt i frakt da tenker jeg.. Haha

Ja, skal du være sikker må man betale en god del og har jeg skjønt.. Kjenner ingen som har mista noe i posten så langt, men det som er typisk da er at da blir det nok jeg som blir den første som mister noe..
Det er strengt tatt ikke lov å sende penger i vanlig konvolutt. Det skal gjøres i verdibrev. Det vil nok ikke være noe problem å bruke vanlig konvolutt, men du bør legge ett par ark mellom pengene så det ikke syner igjennom.
Du tar et litt stivt stort ark og bretter pengene inni arket i en konvolutt. Null stress
Sitat av Young Kobe Vis innlegg
Det er strengt tatt ikke lov å sende penger i vanlig konvolutt. Det skal gjøres i verdibrev. Det vil nok ikke være noe problem å bruke vanlig konvolutt, men du bør legge ett par ark mellom pengene så det ikke syner igjennom.
Vis hele sitatet...
Første innlegget mitt!!11

For oss som tenker selv, så bryr vi oss LITE om det er lov eller ei. Skal staten komme og fortelle meg at jeg ikke kan sende penger til noen her i landet via posten eller? could not care less ..
Døde litt når du sa at det ikke var lov men..

OT; Sendt penger i posten i ca 1års tid, kanskje 100ganger. Gått fint hver eneste gang! Greit å ta med sporingsnummer om du vil ha kontroll på pakken din. Men det er jo en liten sum bare. Sporingslapp koster forøvrig ca 150,-
Sitat av albozz Vis innlegg
Første innlegget mitt!!11

For oss som tenker selv, så bryr vi oss LITE om det er lov eller ei. Skal staten komme og fortelle meg at jeg ikke kan sende penger til noen her i landet via posten eller? could not care less ..
Døde litt når du sa at det ikke var lov men..

OT; Sendt penger i posten i ca 1års tid, kanskje 100ganger. Gått fint hver eneste gang! Greit å ta med sporingsnummer om du vil ha kontroll på pakken din. Men det er jo en liten sum bare. Sporingslapp koster forøvrig ca 150,-
Vis hele sitatet...
For oss som tenker selv (nesten alle i tråden), har jo allerede sagt at det ikke er fornuftig. En ting er at det ikke er lov, men det er også på eget ansvar. Ikke så kult om du sender 600kr som aldri dukker opp. Da kommer du ingen vei videre med den saken. Jeg døde litt når du sa at du ikke kunne bry deg mindre

Anbefaler heller gavekort eller bankoverføring altså Sikrere enn å risikere at penger havner på avveie. Albozz, få en litt annen holdning på freakforum, for slike kommentarer trenger vi ikke
Sitat av albozz Vis innlegg
Første innlegget mitt!!11

For oss som tenker selv, så bryr vi oss LITE om det er lov eller ei. Skal staten komme og fortelle meg at jeg ikke kan sende penger til noen her i landet via posten eller? could not care less ..
Døde litt når du sa at det ikke var lov men..

OT; Sendt penger i posten i ca 1års tid, kanskje 100ganger. Gått fint hver eneste gang! Greit å ta med sporingsnummer om du vil ha kontroll på pakken din. Men det er jo en liten sum bare. Sporingslapp koster forøvrig ca 150,-
Vis hele sitatet...
Står ikke i det norske lovverket, nei. Men i Postens eget reglement, de ønsker jo ikke masse krav om beløp som har blitt borte i uregistrerte sendinger.

Ellers er greit å sende med et kort ellert et ark rundt så det ikke er så synlig at det er penger.
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
For oss som tenker selv (nesten alle i tråden), har jo allerede sagt at det ikke er fornuftig. En ting er at det ikke er lov, men det er også på eget ansvar. Ikke så kult om du sender 600kr som aldri dukker opp. Da kommer du ingen vei videre med den saken. Jeg døde litt når du sa at du ikke kunne bry deg mindre

Anbefaler heller gavekort eller bankoverføring altså Sikrere enn å risikere at penger havner på avveie. Albozz, få en litt annen holdning på freakforum, for slike kommentarer trenger vi ikke
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen og ha noe dårlig holdning om det var det du satt igjen med etter å ha lest innlegget mitt! Bare veldig lei folk som skal skrike etter "lov og ikke lov" for småtteri som det der.

Jeg er bare uenig i at det ikke er fornuftig! Det er 99.9% av gangene ingen problem om du har med sporing på pakken. Sendt penger fler ganger i uka i et års tid og har venner som har gjort det samme over fler år!
Aldri mistet når det har vært sporingsnr på pakken. Men har hørt historier om folk som har mistet når det IKKE har vært sporingsnr.

Men TS får velge selv
Putt pengene i et cd-cover. Ingen vil finne på å stjele det.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Putt pengene i et cd-cover. Ingen vil finne på å stjele det.
Vis hele sitatet...
Ta noe tilfeldig og relativt latterlig noe isåfall, så mottagere også får en liten latter, typ "Ole Ivars fest-CD -nå med mer trekkspill". Ingen som åpner det bortsett fra mottager.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Noe så genialt, det har jeg ikke tenkt på... Det skal jeg akkurat gjøre, sende det i et DVD kover eller cd kover! Haha

Høres jo bare genialt ut, tusen takk! Er vel litt tryggere enn og bare sende det i et brev også...

Hva er prisen for og sende apost i Norge? Og sende et brev med noen penger i kan vel ikke koste mye?
Se på http://www.posten.no/, på grunn av den lave vekten koster det relativt lite.
Om du bestiller billetter på billettservice så sender dem verdipapir på opptil flere tusen i posten i en konvolutt merka med "billettservice" som vanlig post. Om du er kjeltring nok så er dem ikke vansklige å finne, men dem kommer stort sett frem, ellers så hadde dem vel slutta med den praksisen.. Tror nok det skal være relativt trygt å sende den 500lappen i posten sålenge du legger den inni eit kort slik at det ikke synes igjennom konvolutten hva som er inni. Men om du skulle være uheldig og den forsvandt i postgangen og du har sendt som vanlig post så kan en vinke hadet til dei pengene..
Posten krever ikke en gang UPA av sine postbud.. Det i seg selv finner jeg helt utrolig med tanke på at bankkort, pinkoder til bankkort og selv pass blir sendt uten noen form for sporing eller legitimasjonssjekk..

Hundrevis av bankkort forsvunnet i posten.
Postbud stjal 200 bankkort (og PIN-koder).
Sikkerhetseksperter vil ha slutt på pass i posten.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Posten krever ikke en gang UPA av sine postbud..
Vis hele sitatet...
Hva er UPA ?
Utvidet politiattest..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Posten krever ikke en gang UPA av sine postbud.. Det i seg selv finner jeg helt utrolig med tanke på at bankkort, pinkoder til bankkort og selv pass blir sendt uten noen form for sporing eller legitimasjonssjekk..

Hundrevis av bankkort forsvunnet i posten.
Postbud stjal 200 bankkort (og PIN-koder).
Sikkerhetseksperter vil ha slutt på pass i posten.
Vis hele sitatet...
Posten har bedt om å få sjekke vandel på sine ansatte, men de får ikke lov ifølge informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten. Det står i artikkelen fra Nordlys som du linket til.
Sist endret av KultNick; 11. juli 2014 kl. 21:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Oppdatering!

Fungerte som gull, kan si det var gøy når dem fikk et CD-kover med DDE på.. ( ikke noe i mot DDE )