Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1657
Valgte å forhåndsstemme på kommune- og fylkesvalg i år og på de sedlene kunne man krysse av på så mange navn man ville tydeligvis. Skjønte egentlig ikke greia med det og har ikke satt meg inn i hvem lokal politikerne er, så jeg bare leverte stemmesedlene uten å krysse av på navn (kjempetabbe?). Ja, hva burde jeg egt ha gjort? Skjønner ikke meninga med å gi personstemmer.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Valgte å forhåndsstemme på kommune- og fylkesvalg i år og på de sedlene kunne man krysse av på så mange navn man ville tydeligvis. Skjønte egentlig ikke greia med det og har ikke satt meg inn i hvem lokal politikerne er, så jeg bare leverte stemmesedlene uten å krysse av på navn (kjempetabbe?). Ja, hva burde jeg egt ha gjort? Skjønner ikke meninga med å gi personstemmer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe poeng å gi personstemmer hvis du ikke har noen formening om de enkelte. Du har ikke gjort noen tabbe, du har fortsatt stemt på partiet du valgte, med den lista de har satt opp.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Lurer også på hvorfor valget ikke er digitalisert. Det er jo skit enkelt å drive med valgfusk. Valgarbeiderne så også hva jeg stemte på (litt min feil). Fikk DET blikket.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Lurer også på hvorfor valget ikke er digitalisert. Det er jo skit enkelt å drive med valgfusk. Valgarbeiderne så også hva jeg stemte på (litt min feil). Fikk DET blikket.
Vis hele sitatet...
Hvordan skjedde det? Fucka du opp? Skal jo gjøres i en boks med duk foran slik at ingen skal se hva du har stemt for noe.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Lurer også på hvorfor valget ikke er digitalisert. Det er jo skit enkelt å drive med valgfusk. Valgarbeiderne så også hva jeg stemte på (litt min feil). Fikk DET blikket.
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hvordan du ville ha gjennomført valgfusk, om du har sett noen åpning for det!
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvordan skjedde det? Fucka du opp? Skal jo gjøres i en boks med duk foran slik at ingen skal se hva du har stemt for noe.
Vis hele sitatet...
Bretta feil (utydelig instruksjon), medarbeider åpnet sedlene og alle så hva jeg stemte . Det var ingen duk så vidt jeg husker?

Sitat av Snillorg Vis innlegg
Forklar gjerne hvordan du ville ha gjennomført valgfusk, om du har sett noen åpning for det!
Vis hele sitatet...
Vel, det er bare å fjerne stemmesedlene man ikke liker og stemple de man foretrekker? Det er ingen kontroll ved valglokalet jeg var på i hvertfall.
Sist endret av Sjefen Sjæl; 24. august 2023 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Bretta feil (utydelig instruksjon), medarbeider åpnet sedlene og alle så hva jeg stemte . Det var ingen duk så vidt jeg husker?



Vel, det er bare å fjerne stemmesedlene man ikke liker og stemple de man foretrekker? Det er ingen kontroll ved valglokalet jeg var på i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det skal være et avlukke der alle stemmesedlene er, der du putter seddelen i konvolutten (kommer an på lokalet, noen steder går du bare inn i et annet rom). Du er altså aleine når du velger stemmeseddel, og så putter du selv konvolutten i boksen mens de ser på.

Hvis du måtte stå sammen med andre og velge seddel, og deretter bare leverte den i hånda til den som sto der så hadde jeg klagd! Men har litt vondt for å tro det altså.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Det skal være et avlukke der alle stemmesedlene er, der du putter seddelen i konvolutten (kommer an på lokalet, noen steder går du bare inn i et annet rom). Du er altså aleine når du velger stemmeseddel, og så putter du selv konvolutten i boksen mens de ser på.
Vis hele sitatet...
Putta det oppi sånn gul postboks iirc.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du måtte stå sammen med andre og velge seddel, og deretter bare leverte den i hånda til den som sto der så hadde jeg klagd! Men har litt vondt for å tro det altså.
Vis hele sitatet...
Pleier det å skje? Fikk stemme stemme alene i sånn avlukke, men bretta feil så medarbeideren tok seddelen når jeg skulle levere, bretta opp og alle så hva jeg stemte på. Ikke verre enn det.
Tror de færreste avgir personstemmer.

Det hadde vært mer og potensielt drøyere/mer ekstremt valgfusk om det var digitalt.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Estland har greid seg bra.
Syntes Tom Scott sier det best.

TL;DR:
Stemming må være anonymt, du skal ikke kunne forfølges, insentiveres eller straffes for det du stemmer av vennene dine, mannen din, eller politikerne dine.

Det må være troverdig. Det er lett å legge tillit i et fysisk system fordi det er lett å forstå. Det er vanskelig å angripe fordi du må påvirke mange folk for å gjøre en stor endring. Digitale systemer kan angripes på mange måter og kan skaleres til hele landet enkelt. Og selv om det ikke ble angrepet, så er digitale systemer for kompliserte for at all forstår det og budskap om at det var "fake" kan lett spres.

Støtter fysisk stemming - selv som en teknolog.
Sitat av Source Vis innlegg
Tror de færreste avgir personstemmer.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Jeg gir masse personstemmer, det er jo det gøyeste. Alltid minst tre-fire partier involvert når jeg stemmer i lokalvalg.

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Putta det oppi sånn gul postboks iirc.
Vis hele sitatet...
Hvis du puttet den i urna så er det jo ingen som kan "fjerne den fordi de ikke liker den".
Sist endret av *pi; 25. august 2023 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Source Vis innlegg
Tror de færreste avgir personstemmer.
Vis hele sitatet...
Det er flere aspekter ved det å avgi personstemme, man er ikke bare med på å hjelpe noen inn,
men kan forhindre noen også. Syns du ikke det høres ut som menneskelig aktivitet?
Sist endret av vindaloo; 25. august 2023 kl. 02:23.