Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1276
Hvis man for eksempel er på ferie i annen kommune eller fylke, og blir litt dårlig. Har alle lege-kontor plikt til å ta imot alle som kommer dit, eller kan de kreve at man heller kontakter lege-kontoret i den kommunen man faktisk er bosatt i?

Legevakt er kanskje annerledes, ettersom dette er for nødstilfeller. Så de MÅ vel ta imot alle som plutselig kommer innom. Men er det annerledes ved de vanlige lege-kontorene rundt omkring?
mener de ikke har noe plikt til å ta deg imot, dog kan jo ringe å spørre om de har en time ledig, ellers så er det legevakten/privat lege, koster jo litt men er ikke allverdens
Trur vanlig fastlegekontor bare tar fastlegepasienter. Da er det legevakt eller private klinkkker, volvat o.l.
Det er i utlandet.
Her har de ingen PLIKT. Trynefaktor.

I Norge må du gå på private legekontor i fall.
Og dokumentere at du bruker medisinene.

Få som tør å overprøve kollegaer her.

Volvat er helt konge.
Sist endret av slitenRealist; 20. juli 2023 kl. 00:13.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg var hjemme hos mine foreldre i jula for noen år siden, da jeg fikk ørebetennelse. Det var ikke noe problem å få time hos lege, selv om jeg ikke var hjemmehørende i kommunen.
BRAND ∞ STRONG
Husker ikke helt hvor jeg leste det, men fastleger har i gjennomsnitt ca. 15min per pasient og det inkluderer også det
som måtte være av papir arbeid, oppdatering av journal osv., så jeg tror ikke drop-in pasienter er det første tenker på
de hvis det er litt stille en dag.
Trur fastlegeordninger er prosentvis. En fastlege med 100% offentlig avtale vil ikke kunne ta i mot andre pasienter.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis man for eksempel er på ferie i annen kommune eller fylke, og blir litt dårlig. Har alle lege-kontor plikt til å ta imot alle som kommer dit, eller kan de kreve at man heller kontakter lege-kontoret i den kommunen man faktisk er bosatt i?
Vis hele sitatet...
De har plikt til å yte øyeblikkelig hjelp. Står mer her: https://www.helsedirektoratet.no/run...ikkelig-hjelp#

Hvis dine plager ikke bærer preg av å kreve øyeblikkelig hjelp, så er vel det beste å ringe de å høre.
Du kan gå til en hver lege som er villig til å ta imot deg. Men du må betale mer enn en egenandel hvis du har en fastlege.
mener at de alltid har leger som er tilgjengelige, sånn at folk bare kan droppe inn hvis det skulle haste
Det enkelte legekontor vil ikke ha noen selvstendig plikt til å ta deg imot, men alle kommuner vil ha et dagtilbud for nødvendig helsehjelp for de som oppholder seg i kommunen. Det vil normalt enten være organisert som en daglegevakt, eller en vaktordning som går på rundgang mellom legekontorene i kommunen eller i et større område. Sjekk nettsidene til kommunen du oppholder deg i, vil normalt stå noe der om hva du skal gjøre.

Merk at legevaktsordningene dekker ting som ikke kan vente, men det er ikke et krav om at det er nød. Dersom det ikke vurderes som akutt, kan du bli avvist.