Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 502
Jeg begynte på bipolar-medisin Litium i januar. Denne skal jo på et vis blokkere at man stiger for høyt og lavt.

Det jeg har merket er at når jeg av og til tar amfetamin eller Ritalin så er rusen mer dempet. Jeg blir ikke gira og glad, blir ikke skikkelig pratsom og artig som før, får ikke oppheng i å prøve alle kjolene mine. Jeg merker jeg ikke er på samme bølgelengde som de andre så føler meg mye dum.

Det er jo en stemningsstabiliserende medisin. Kan det tenke at den blokkerer noe i hjernen som er det som gjør at en blir høy og giret? Også rusmidler?

Har noen andre erfaringer med dette? Der er så skuffende for jeg pleide å bli kjempehøy og være underholdende for de andre og få sånn pratekik at jeg ikke kom meg fra stua til kjøkkenet med er glass. Fra kl 11 til kl 16 har jeg i to doser og på to inntaksmåter (den ene av de to typene pepper er ikke av den sterkeste så tok 1 g, og jeg er ikke innkjørt har holdt på fire dager) inntatt 1,6 g pepper. Men jeg tok to Rivotril i går så mulig det fortsatt demper effekten. Men var samme greia før jeg tok rivo.

Tenker jeg i så fall må planlegge i forkant å slutte på medisin en uke før jeg skal ruse meg så medisinen er ute av kroppen. Så en uke senere når jeg som vanlig nykter opp igjen trapper jeg meg opp på medisin igjen. Til og med MDMA gjorde meg ikke euforisk lykkelig.

Det beste er naturlig rus. Hypomani/mani. Beste rus jeg har hatt i mitt liv. Jeg blir som en superspeeda person ganger tusen som snakker på inn og utpust, svært humoristisk, sosial , aktiv, euforisk som flyver som raketter i kroppen. Til de av dere som ikke er bipolar så vit at det beste eusmidlet er det hjernen lager selv. Men man blir sliten og får en nedtur som med alle rusmidler.

Nå skriver jeg meg bort. For selv om jeg ikke får energien, euforisk, taletrangen osv pga Litium (tror jeg) så kan jeg bli lokete og når jeg begynner å skrive et innlegg så bare skriver og skriver jeg med fullt fokus også glemmer jeg av hvor langt det blir og hvor mange unødvendige detaljer jeg har tatt med i innlegget. På andre forum har jeg skrevet rene avhandlingene om tema, men med masse digresjoner, stikkveier sammenkoblet med omveier for å komme til poenget fordi jeg føler det blir et bedre poeng med den detaljerte informasjon. Har brukt sånn én time på ett innlegg med skriving, gjennomlesning, sletting av masse for det er så langt, kommer så på mer jeg må ha med osv. Tilslutt klarer jeg å rive meg løs og poste det. Men jeg tror jeg har ADHD og at amfetamin roer hjernen ned slik at jeg ender med å hyperfokusere. Jeg hyperfokuserer ikke like intenst hvis jeg ikke tar Ritalin eller amfetamin. Jeg tror også det er derfor jeg alltid skriver så masse unødvendige detaljer og slikt fordi jeg klarer ikke skille det viktige fra det uvesentlige når det gjelder å få fram et budskap. Så da tar jeg alt med, men da risikerer jeg at budskapet drukner i all vesentlig og uvesentlige informasjon.

Nå gjør jeg det igjen jeg klarer ikke rive meg løs Har gått fra å handle om Litium, amfetamin og virkning til hvordan jeg loker på forum ved å skrive lange og til dels rotete innlegg (for meg er der veldig oversiktlig) til at det fokuset jeg får på Ritalin og amfetamin forsterker mistanken som en nevropsykolog hadde om ADHD etter noen tester over to dager. Jeg fikk en diagnose, mens ADHD ble anbefalt å utrede videre for pga testresultatene. Jeg har en sønn med adhd som ikke kommer fra faren og siden jeg må opp i ganske store mengder amfetamin og Ritalin før jeg blir speeda (samme dose som min eks med ADHD, en voksen mann som har ruset seg i 30 år) sammenlignet med mange andre. Folk som skyter 0,3 feks. Jeg skyter 0,6 og fortsatt blir jeg ikke speeda.

Nå må jeg klsre å avslutte.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Morsom lesing, du er flink til å skrive =) at du bruker litium har nok noe å si at du ikke opplever rusmidler like bra / kraftig lengre.

Jeg bruker ssri medesiner og må planlegge når jeg skal ta syre, sopp og mdma feks.
Da kutter jeg pillene to dager før og tar de ikke før to dager etter.
Jeg bruker også litium og har lurt på det samme. Spessielt mtp amfetamin. Jeg merker effekt men synes det er vanskelig å si om den er svakere eller om det kun er tolleranse.

Jeg er forøvrig også enig i at hypomani knuser all rus jeg har prøvd.
Ironisk nok er det dette jeg vil unngå med litium, men det ga meg ofte mye problemer fordi jeg gjorde mye rart under disse fasene.
Sist endret av Lykkeleeten; 2. juli 2023 kl. 19:44.