Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1213
Hei freakere.

Jeg har kommet i en kjedelig livssituasjon akuratt nå. Pga en skade er jeg for øyeblikket på AAP. Jeg sa opp jobben for ca. et halvt år siden. Deltar for øyeblikket aktivt i fysisk behandling + smertemestring / terapi.

I forveien av dette har jeg også vært den eneste i huset med inntekt. Så nå som jeg redusert inntekt pga AAP, så er økonomien ganske stram.

Kona er ikke fra Norge, men har oppholdstillatelse. Hun deltar for øyeblikket i språkopplæring. Jeg har snakket med henne for muligheter for å jobbe, hun ser positivt på å prøve seg på en 20% stilling eller lignende. Det eneste er at hun har en ekstrem sosial angst, som kommer av det faktum at hun har Schizoaffektiv lidelse + ADHD.

Jeg har ikke lyst å være en "samfunnssnylter", men pga inflasjon, økte renter og at jeg nå må selv betalte for min egen helseforsikring nå som jeg ikke er i arbeidslivet lengre.... så må vi nesten bruke de mulighetene vi har.

Planen er at vi kontakter NAV, og spør dem for hjelp til å søke jobb for henne, da hun ikke har arbeidserfaring + problematikkene som kommer av å være schizoaffektiv + adhd (hun har periodisk uprovoserte episoder av paranoia, hallusinasjoner osv...)

Så da blir spørsmålet egt, hvor langt frem i perspektiv, og evt hvilke muligheter finnes det for henne mtp økonomisk stønad fra NAV? Ville evt. ADHD eller Schizoaffektiv gi grunnlag for grunnstønad

Om hun klarer å jobbe 20% eller 30% eller 50%, ville det vært mulig for henne å likevel få en ytterlige prosentsats som ufør? Hva skjer evt. om hun prøver å jobbe 20%, men ikke klarer å jobbe mer enn 10%?

Det er en spesiell situasjon vi er i, fordi jeg prøver så godt jeg kan å ivareta henne, samtidig som jeg prøver å ivareta "oss" i sin helhet økonomisk også. Og jeg vet ikke om vi kommer til å bli møtt som mennesker, eller møtt som "innvandrer søker om å bli naver sammen med sin navermann".

Jeg har blitt skadet og uføre i etterkant av at vi giftet oss og søkte om familieinnvandring, og slik som det er nå, oppfyller jeg *akuratt* kriteriet på min AAP inntekt for at hun kan få fornyet oppholdstillatelse... Hjelp!
Sist endret av Fremtidig; 25. juni 2023 kl. 01:00.
Meg bekjent får hun ikke uføretrygd, evt svært svært lite da hun ikke oppfyller kravene med botid, pluss må ha vært med i folketrygden i 5 år før hun ble syk, Adhd kan gi grunnstønad for sliting av klær og diverse, minstesatsen der er 705kr mnd. hvis jeg ikke tar feil så er du på en litt dårlig stilling mtp at du ikke har så mye å gå på med nav for hun sin del, da du skal egentlig klare å forsørge dere begge, uføre hos deg vil hjelpe litt, øker jo fort med 100k ved minstesats, men er jo ikke allverdens heller
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Meg bekjent får hun ikke uføretrygd, evt svært svært lite da hun ikke oppfyller kravene med botid, pluss må ha vært med i folketrygden i 5 år før hun ble syk, Adhd kan gi grunnstønad for sliting av klær og diverse, minstesatsen der er 705kr mnd. hvis jeg ikke tar feil så er du på en litt dårlig stilling mtp at du ikke har så mye å gå på med nav for hun sin del, da du skal egentlig klare å forsørge dere begge, uføre hos deg vil hjelpe litt, øker jo fort med 100k ved minstesats, men er jo ikke allverdens heller
Vis hele sitatet...
Er stønaden man kan få ved ADHD ett månedlig beløp?

Får man den på toppen av alt annet, uansett?
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Meg bekjent får hun ikke uføretrygd, evt svært svært lite da hun ikke oppfyller kravene med botid, pluss må ha vært med i folketrygden i 5 år før hun ble syk, Adhd kan gi grunnstønad for sliting av klær og diverse, minstesatsen der er 705kr mnd. hvis jeg ikke tar feil så er du på en litt dårlig stilling mtp at du ikke har så mye å gå på med nav for hun sin del, da du skal egentlig klare å forsørge dere begge, uføre hos deg vil hjelpe litt, øker jo fort med 100k ved minstesats, men er jo ikke allverdens heller
Vis hele sitatet...
Er de fem årene for grunnpensjon? Såvidt jeg har forstått så er man med i folketrygden sålenge man har oppholdstillatelse som har blitt innvilget med 12 eller mer mnd.


100k hadde hjulpet veldig mye i vår situasjon. For dem som ikke har inntekt er 8k mer kr i måneden en STOR forskjell. Det hadde gitt oss økonomisk stabilitet vi sårt trenger, i påvente at jeg blir frisk nok til å jobbe igjen.

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er stønaden man kan få ved ADHD ett månedlig beløp?

Får man den på toppen av alt annet, uansett?
Vis hele sitatet...
Er slik jeg skjønner det.

Hun har en tendens til å fikle med div ting som går i stykker. Siste ting som gikk i stykker var brillene hennes, som jeg måtte levere inn til reparasjon.
Sist endret av Fremtidig; 25. juni 2023 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Er de fem årene for grunnpensjon? Såvidt jeg har forstått så er man med i folketrygden sålenge man har oppholdstillatelse som har blitt innvilget med 12 eller mer mnd.


100k hadde hjulpet veldig mye i vår situasjon. For dem som ikke har inntekt er 8k mer kr i måneden en STOR forskjell. Det hadde gitt oss økonomisk stabilitet vi sårt trenger, i påvente at jeg blir frisk nok til å jobbe igjen.



Er slik jeg skjønner det.

Hun har en tendens til å fikle med div ting som går i stykker. Siste ting som gikk i stykker var brillene hennes, som jeg måtte levere inn til reparasjon.
Vis hele sitatet...

Ja er mnd beløp, så verdt å søke på det,
Dog for å få aap/sosialstønad og div så er botiden minst 5 år, før det er det sosialstønad du kan søke på for henne ifølge min lesning, usikker på om hun får uføretrygd da hun har godt under 40års med trygdetid, for grunnpensjon trenger hun de nok trygdetid, vet ikke hvor mange år dere har vært sammen i norge

sosialstønaden er heller ikke den største siden dere er gift og dere har forsørger plikt. Norge/nav er litt stuka synes jeg når det kommer til Familegjenforenings saker

MIRASENTERET har litt grei lesning om det
https://mirasenteret.no/om-mira/nyhe...nett-for-alle/