Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208338
kan man ikke bruke gopro 3 på fly da? blir det vanskelig for meg å lage ett fly med fpv gopro med signaler som virker 5-6 km?
Du kan bruke alt mulig på fly, det kommer helt an på hvor stort det er. Rekkevidden på signaler er omtrent som på en quad.
Om det er vanskelig for deg å bygge et fly, det er ikke så lett å svare på.
Hva har du bygget/fløyet fra før?
Holder på å bygge quadcopter. Venter på noen deler for å bygge det ferdig men det går fint. Er det vanskeligere å bygge fly da?
Har lyst å lage fly med bensinmotor.
Hva som er vanskelig eller ikke kommer an på deg, hvor flink du er til å lære, hva du kan fra før ++.
Ingen av delene er vanskelig slik jeg ser det.
Begynn med en enkel quad du, og lær deg å fly den uten video først. Det tror jeg kan lønne seg.
Fly er litt mer dramatisk av seg pga hastigheten.
Noen som kan hjelpe meg litt med en enkel krets?

Jeg tenkte å lage en enkel krets til å fordele strøm fra batteriet (3S LiPo) til forskjellige enheter på quad'en, nemlig FC'en (5V), LED-striper (12V) og en spenningsdeler som går til adc'en på mottakeren for å sende batterispenningen over telemetrien. En prinsippskisse av kretsen er vist under, spørsmålet er om denne er grei nok som den er, eller om jeg bør legge inn noen kondensatorer eller noe annet lurt?

Hvis jeg i tillegg ønsker å la en mosfet styre strømmen til LED-stripa med 5V input fra FC'en på gate'en, må jeg i tillegg gjøre noen andre endringer?
Sist endret av LTd; 6. august 2014 kl. 21:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til info så har jeg enda ikke fått siste pakka fra HobbyKing. Har nå gått 3 måneder siden jeg bestilte, og de har nå startet "etterforskning" som de bruker 2 måneder på. Hvis dem ikke har funnet ut noe da vil dem sende deg ny pakka.

Herregud for en gjeng med idioter!
Ridder av 1. klasse
Du er ikke alene... Har en ordre som jeg bestillte 04.juni, pakken ble shipet samme dag, men har enda ikke sett noe til den... Begynner å lure på om de skal gå fra Kina til Norge med pakken...

Her er det som kommer opp når jeg sporer pakken på pakkesporing.no

25-Jul-2014 2220 Item sent to OSLO LETTER CENTER MPC PMIH (KLIA)
17-Jun-2014 1728 Item posted over the counter MPC PMIH (KLIA)
06-Jun-2014 1140 Dispatch Pre-Alert 05/06/2014 In Transit

Ser jo ut som at det skjer noe, men tar bare sinnssykt lang tid...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Du er ikke alene... Har en ordre som jeg bestillte 04.juni, pakken ble shipet samme dag, men har enda ikke sett noe til den... Begynner å lure på om de skal gå fra Kina til Norge med pakken...

Her er det som kommer opp når jeg sporer pakken på pakkesporing.no

25-Jul-2014 2220 Item sent to OSLO LETTER CENTER MPC PMIH (KLIA)
17-Jun-2014 1728 Item posted over the counter MPC PMIH (KLIA)
06-Jun-2014 1140 Dispatch Pre-Alert 05/06/2014 In Transit

Ser jo ut som at det skjer noe, men tar bare sinnssykt lang tid...
Vis hele sitatet...
25-Jul-2014 2115 Item sent to OSLO LETTER CENTER MPC PMIH (KLIA)
04-Jul-2014 1155 Item arrived MPC PMIH (KLIA) MPC PMIH (KLIA)
04-Jul-2014 1155 Item forwarded to carrier/agent
04-Jul-2014 1155 Item forwarded to carrier/agent MPC PMIH (KLIA)
04-Jun-2014 0940 Dispatch Pre-Alert 04/06/2014 In Transit

Samme her. Samme dato faktisk også!
Kanskje det sendes med båt...
Ridder av 1. klasse
Det bør ikke bli sendt med båt, siden det er EMS (Express Mail Service) med en leveringstid på 3-7dager, litt avhengi av hvilket land det skal sendes til. Har brukt EMS mange ganger og har som regel fått pakkene innen 2-3 uker. Noen ganger har pakken kommet etter 8-9 dager.
Har rundt 40 ordre fra hobbyking og aldri opplevd noe lignende, det hele er veldig merkelig. Ser ut til at hobbyking har shipet med en gang, men at problemet ligger hos posten i kina.

Pakken jeg venter på er noen plater med carbonfiber, så det burde ikke være noe problem å sende det med fly.

Vet ikke om de kan ha fått problemer med æ,ø,å siden det er en del av adressen. Det har i alle fall aldri vært et problem før, dessuten er jo pakken merket med Norway...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk refundert penger på mandag, bestilte på nytt med DHL og i dag ble det levert. Men venter såklart på siste pakka med batterier da disse ikke var plass til i esken. Så går vel en uke til før jeg får prøvd å flydd :/
Kan noen hjelpe?

Har kjøpt det settet som ts anbefalte, men kjøpte også med frsky. Kobler opp kabler til frsky og kobler til battery, men ingenting lyser på frsky mottakeren. På multiwii lyser det en grønn led og en rød led som blinker.

Hva er galt?

EDIT: Kjenner jeg er rimelig lei nå! MultiWii blinker bare rødt og får ikke kontakt med Frsky. Har også et KK kort koblet mot et F450 kort, og her bare piper det, men får faen ikke strøm på kortet.

Ser bare for meg tusenlappene som bortkastet nå -.-
Sist endret av Storebrand; 30. august 2014 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg burde kanskje hatt en advarsel i første tråd om at dette er for litt viderekomne DIY-ers.
Jeg har ikke pugget multiwii LED-fargene eller hva som skjer når dem blinker, bare så det er sagt.

Det mangler en del info i posten din, bl.a. hva en frsky er? Frsky er en serie med produkter og det er enormt mye å velge blant. Regner med at du har en slags radio med denne mottakeren din, og disse har du parret. Vanligvis lyser en LED i mottaker når de er parret og begge er påskrudd.

Hvis du svarer på alle disse spørsmålene så finner vi fort ut hva som er galt:
1. Er det spenning på mottakeren (på de riktige pinnene), rundt 5v?
2. Er mottakeren parret med radioen?
3. Har du koblet multiwii til PCen og sett om du har radiokontakt?
4. Gi link til alle produkter du har kjøpt og skal bruke på dette quadcopteret.

Du sier du har et KK-kort på en F450(-kort?), dette regner jeg med er et annet prosjekt som vi kan fikse senere...
Sist endret av wanna-b; 30. august 2014 kl. 19:07.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg burde kanskje hatt en advarsel i første tråd om at dette er for litt viderekomne DIY-ers.
Jeg har ikke pugget multiwii LED-fargene eller hva som skjer når dem blinker, bare så det er sagt.

Det mangler en del info i posten din, bl.a. hva en frsky er? Frsky er en serie med produkter og det er enormt mye å velge blant. Regner med at du har en slags radio med denne mottakeren din, og disse har du parret. Vanligvis lyser en LED i mottaker når de er parret og begge er påskrudd.

Hvis du svarer på alle disse spørsmålene så finner vi fort ut hva som er galt:
1. Er det spenning på mottakeren (på de riktige pinnene), rundt 5v?
2. Er mottakeren parret med radioen?
3. Har du koblet multiwii til PCen og sett om du har radiokontakt?
4. Gi link til alle produkter du har kjøpt og skal bruke på dette quadcopteret.

Du sier du har et KK-kort på en F450(-kort?), dette regner jeg med er et annet prosjekt som vi kan fikse senere...
Vis hele sitatet...
Hei!

Kjøpte så og si alt som sto i førsteposten din bortsett fra at jeg kjøpte en 9xr Radio med Frsky mottaker. Multiwii kortet er jo ferdig loddet, og koblet opp slik at det eneste jeg har gjort var å koble kabler fra Multiwii til Frsky, men ingenting lyser på denne modulen.

Så til dine spørsmål:

1: Aner ikke. Hvordan sjekker jeg det?
2: Nei, ingenting lyser på mottakeren
3: Nei, da må jeg vel ha et eller annet for å koble til? Link?
4: likt oppsettet i førstepost bortsett fra dette http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...le_rx_v2_.html

Ang KK-kort så kjøpte jeg dette i tillegg fordi Goodluckbuy greide å sende meg feil copter i utgangspunktet. Slik at jeg satt igjen med et ekstra copter, men uten noe kort.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Hei!

Kjøpte så og si alt som sto i førsteposten din bortsett fra at jeg kjøpte en 9xr Radio med Frsky mottaker. Multiwii kortet er jo ferdig loddet, og koblet opp slik at det eneste jeg har gjort var å koble kabler fra Multiwii til Frsky, men ingenting lyser på denne modulen.

Så til dine spørsmål:

1: Aner ikke. Hvordan sjekker jeg det?
2: Nei, ingenting lyser på mottakeren
3: Nei, da må jeg vel ha et eller annet for å koble til? Link?
4: likt oppsettet i førstepost bortsett fra dette http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...le_rx_v2_.html

Ang KK-kort så kjøpte jeg dette i tillegg fordi Goodluckbuy greide å sende meg feil copter i utgangspunktet. Slik at jeg satt igjen med et ekstra copter, men uten noe kort.
Vis hele sitatet...
1. Du bruker et voltmeter/multimeter og måler spenningen, i volt. Det er de midterste pinnene på rekken hvor du kobler til mottakeren. Du har selv koblet mottakeren til multiwiikortet, er du sikker på at du har gjort det riktig?
2. Spørsmålet var: Er mottakeren parret med radioen?
3. Fulgte det ikke med? Du trenger en slik for å koble til PC http://www.goodluckbuy.com/ftdi-basi...i-lite-se.html, men det er ikke sikkert det er nødvendig til å begynne med.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
1. Du bruker et voltmeter/multimeter og måler spenningen, i volt. Det er de midterste pinnene på rekken hvor du kobler til mottakeren. Du har selv koblet mottakeren til multiwiikortet, er du sikker på at du har gjort det riktig?
2. Spørsmålet var: Er mottakeren parret med radioen?
3. Fulgte det ikke med? Du trenger en slik for å koble til PC http://www.goodluckbuy.com/ftdi-basi...i-lite-se.html, men det er ikke sikkert det er nødvendig til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Koblet utenom MultiWii nå og rett i KK. Da fungerte KK og mottakeren. Kan se ut til at MultiWii er defekt.
Har hjulpet en venn med å bygge ett quadcopter som han kjøpte i deler fra hobbyking. Har bundet radioen til copteret, men motorene starter på ulikt gasspådrag så viss vi gir mye gass så flipper den. Har gjort det som grix gjør i videoen i førstepost men det hjelper ikke. Vennen min sier det er noe med at han har ett billig kontroll bord. Likevel prøver jeg å spørre her om noen vet hva som kan være galt. Setter pris på svar.
Finn ut hvordan du kalibrerer ESCene. Det har ikke noe å si om det er et billig "kontrollbord", men hvilket er det snakk om? Metoden er forskjellig fra kort til kort.
Veldig interessant tråd dette her. Har null erfaring med å fly quadcopter selv. Tenkte kanskje det derfor var best å starte med noe som var lite og håndterbart innendørs for å rett og slett få nok flytid (håpløst å fly ute på natta).

Er det overhodet noen av de små ferdige kitene som Hubsan X4 mini eller andre som overhodet kan anbefales for totalt nybegynnere? For meg er det viktigst nå å få opp flyferdighetene og kunne fly inne om kvelden uavhenig av være og mørke. Vil en slik mini drone være helt uflybar?

Leser at det står en del om forskjellige oppsett på kontrollerene i startposten. Hva er normalt oppsett i forhold til dette på mini dronene som hubsan x4 mini?

Er det ventuelt noen andre innendørsdroner som anbefales for bybegynnere? Det gjør ikke om det koster noen kroner.
Går det ann på en innendørsdrone å benytte denne kontrolleren eller andre "proffe" kontrollere?http://hobbyking.com/hobbyking/store...Firmware_.html

Når det gjelder simulatorflygning som det også nenves i tråden. Hvilke kontrollere anbefales til simulatorflygning med quadcopter?
Sist endret av supal33t; 2. september 2014 kl. 08:55.
Sitat av villsvin Vis innlegg
Har hjulpet en venn med å bygge ett quadcopter som han kjøpte i deler fra hobbyking. Har bundet radioen til copteret, men motorene starter på ulikt gasspådrag så viss vi gir mye gass så flipper den. Har gjort det som grix gjør i videoen i førstepost men det hjelper ikke. Vennen min sier det er noe med at han har ett billig kontroll bord. Likevel prøver jeg å spørre her om noen vet hva som kan være galt. Setter pris på svar.
Vis hele sitatet...
At den flipper er helt garantert en koblingsfeil eller at en av propellene er montert feil. Hvis du har det aller billigste KK-kortet med kun gyroer så kan det også være en reversert gyro. Det kortet er forresten notorisk vanskelig å fly for en nybegynner. At motorene starter ulikt kan være som nevnt at ESCene ikke er likt kalibrert, eller at motorene dine ikke er helt likt produsert. Ikke tenk på at dem ikke starter likt før du har fått den i lufta...

Sitat av supal33t Vis innlegg
Veldig interessant tråd dette her. Har null erfaring med å fly quadcopter selv. Tenkte kanskje det derfor var best å starte med noe som var lite og håndterbart innendørs for å rett og slett få nok flytid (håpløst å fly ute på natta).

Er det overhodet noen av de små ferdige kitene som Hubsan X4 mini eller andre som overhodet kan anbefales for totalt nybegynnere? For meg er det viktigst nå å få opp flyferdighetene og kunne fly inne om kvelden uavhenig av være og mørke. Vil en slik mini drone være helt uflybar?

Leser at det står en del om forskjellige oppsett på kontrollerene i startposten. Hva er normalt oppsett i forhold til dette på mini dronene som hubsan x4 mini?

Er det ventuelt noen andre innendørsdroner som anbefales for bybegynnere? Det gjør ikke om det koster noen kroner.
Går det ann på en innendørsdrone å benytte denne kontrolleren eller andre "proffe" kontrollere?http://hobbyking.com/hobbyking/store...Firmware_.html

Når det gjelder simulatorflygning som det også nenves i tråden. Hvilke kontrollere anbefales til simulatorflygning med quadcopter?
Vis hele sitatet...
Mange av de små quadcopterne er helt herlige å fly og en flott læringsplattform. De aller fleste burde egentlig begynne med en sånn, grunnen til at jeg ikke har nevnt det i førstetråden (men ofte etterpå) er fordi dette er en DIY-tråd.

Det følger oftest med radio når du kjøper et mini quadcopter. Men tror du kan kjøpe uten også for å bruke din egen. Protokollen som er mest brukt heter DSM2 eller DSMX, litt usikker på forskjellen men tror de er kompatible med hverandre. Radioen du linker til har muligheten for å bytte ut selve sendermodulen bakpå, det er denne som faktisk kommuniserer med mottakerne i quadcopteret. Du må bytte til en modul som passer radioen og som bruker DSM2/X protokoll, så kan du bare følge anvisningene til quadcopterprodusenten for å binde radioen med quadcopteret!
Denne passer http://hobbyking.com/hobbyking/store...mpatible_.html

Han fyren her har flydd, filmet og anmeldt en haug av slike minier og kanskje denne videoen her gir deg noen tips: https://www.youtube.com/watch?v=ejvKcVLiyYg

F.eks. den å så populære walkera ladybird er DSM2.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
At den flipper er helt garantert en koblingsfeil eller at en av propellene er montert feil. Hvis du har det aller billigste KK-kortet med kun gyroer så kan det også være en reversert gyro. Det kortet er forresten notorisk vanskelig å fly for en nybegynner. At motorene starter ulikt kan være som nevnt at ESCene ikke er likt kalibrert, eller at motorene dine ikke er helt likt produsert. Ikke tenk på at dem ikke starter likt før du har fått den i lufta..
Vis hele sitatet...
Er det ikke sammenheng med at den flipper og at motorene starter på ulikt gasspådrag? Siden 2 av propellene ikke starter før gassen er nesten halv (ca 40%). Viss vi øker gasse sakte så letter 2 av benene seg, og øker vi mer så vil den velte til siden. Viss vi gir mye gass på kort tid skjer egentlig bare det samme at den hopper på ene sida. Er dette et problem som fikses ved å kalibrere ESCene?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan høres ut som feil-kalibrerte ESC, sjekk også som wanna-b nevner, at alle motorene snurrrer riktig vei. En annen feilkilde kan være gyroene i kontrollerkortet som ikke er kalibrert (typisk kk kort)

Hvilket kontrollerkort bruker du? Dersom du bruker kk, så kan du også sette opp "minimum throttle" for å få motorene til å starte tilnærmet likt.
Bruker dette kontroll kortet. https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=21977
Det er det samme som grix bruker i video guiden sin. Har gjort slik som han gjør for at motorene skal starte på likt men det har ikke fungert. Har turnigy radio og når man kommer til delen man tar spaken fra bånn gass til null, så lager ikke ESCene noe lyd. Skal hjelpe han å kalibrere ESCene hans i morgen. Bruker manualen som ligger på hobbyking. Motorene går riktig vei og har rett propeller det er ikke noe problem
Det er hobbyking sin versjon av KK kortet ja, bestill noe annet med én gang... KK2.1.5 f.eks. det grønne med lcd display. Den kontrolleren der vil ikke være i stand til å flate ut quadcopteret når du slipper stikkene, du må alltid kompensere og flyveopplevelsen blir mye lik RC helikopter = krevende!

Når du beskriver det sånn som at de propellene som flipper quadden er også de som starter først; jo da er det et sammenhengende problem, noe jeg antok. Derfor, gjør som jeg sa og fokuser på flippe-problemet ditt først. Les manualen og lær hvordan du reverserer gyroen på den aksen hvor den flipper rundt.

Som sagt kan dette også være en feilkobling av noe slag.
Sist endret av wanna-b; 3. september 2014 kl. 00:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men uansett:
Etter flere dager med research har jeg bestemt meg for å bygge et quadcopter jeg også.
Nesten alt er spikra, men jeg er noe usikker på hva slags fligt controller som jeg bør bruke.
Av det som finnes i norske nettbutikker så finner jeg stort sett DJI Naza, dette er jo for såvidt greit nok det i-og-med at disse vistnok er lette å fly med og slike ting, i tilleg til "out-of-the-box" støtte for Zenmuse gimbal.
Problemet er at jeg ser mange som raporterer om flyaways med disse kontrollerene, er det noen som har noen erfaring med dette?
Disse kontrollerene står vel for mesteparten av markedet så det er vel ikke så rart at det er flere flyaways siden det er så mange av denne typen, er alt sammen bare veldig opphausa mon tro...?

På den annen side så er jeg åpen for andre FC'er så lenge de er kurrante å programmere uten å måtte bruke dagevis i linux-konsoller med uforstålige parametre og har GPS lock osv, er jo dette som gjør Naza'en atraktiv. Har lest om ZeroUAV og EagleTree Vector, der ser det ut som man må ha gimbal med egen kontroller, noen som har erfaringer med disse?
Viss man har FC som er tilkoblet med Futaba S-Bus og en gimbal som har egen kontroller, vil da Futaba Rx'en være i stand til å styre både FC'en og gimbalen, eller er det bare enten-eller?

EDIT: Finnes det enten gimbaler eller andre typer kontrollere som kan styre enkle funksjoner på et GoPro-kamera? Slik som Start/stopp opptak, ta stillbilde og slike ting.
Sist endret av varg300; 17. september 2014 kl. 17:37.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hva slags funksjoner skal du ha på flightcontrolleren din? Er du avhengig av gps, return to home, waypoints eller position/altitude hold?

De fleste som får flyaways med Naza bruker somregel FPV utstyr og flyr LANGT bort fra TX'n, evt failer de når de setter return to home posisjonen, eller presterer å bruke denne på feil måte. Ved normalt bruk skal selvfølgelig ikke dette skje. Mye kan ha skjedd idet siste også mtp oppdateringer.

Naza er veldig lett å programmere, du trenger nesten ikke å leke med innstillinger for å få den til å fly skikkelig, samt har den gps, og funksjoner deretter.

En KK kontroller derimot, må man tusle litt mer med for å få til å funke greit, og etter min mening er det veldig gode kontrollere dersom man setter de opp skikkelig,(Enkelt med skjermen) det eneste jeg savner på en slik kontroller er barometer, slik at høyden kan holdes automatisk.

Du må altså velge kontroller etter budsjett/funksjoner, smart å begynne billig, da det vil uansett bli litt knall og fall, velger du KK kontrolleren, får du veldig innblikk i hvordan quadcopteret oppfører seg, hvilke innstillinger som har innvirking på hva, og ikke minst hvordan det skal styres UTEN gps, dette er helt klart en fordel, og etter min mening mye mer givende. Denne kontrolleren er veldig billig også, KK2.1.5 koster 166,- pr idag, kontra en Naza m lite som koster 1300,- ca.

Dersom du har minst 1 ekstra ledig kanal, og helst 1 potmeter på TX'n din, så kan du styre gimbal og quaden på en gang.

Å kontrollere gopro via kontrollen kan bli knot, vil anbefale å bare starte filming når du er nede på bakken og skal lette, evt bruk modusen der du filmer, og tar et bilde hvert X sekund, er du heldig får du et par gode blinkskudd.
Sist endret av Fleff; 17. september 2014 kl. 20:16.
Waypoints trengs ikke, men mulighet for å automatisk holde posisjon og/eller høyde er jo greit og ha og RTH kan være kjekt i et knipetak, samt at den er i stand til å lande selv viss batteriet går tomt. har tenkt å montere en gimbal på.sikt så da vil man jo få bedre opptak viss maskinen kan holde seg rolig på egenhånd. Jeg har sett litt på KK som du nevner, og det er absolutt en mulighet. Har tenkt å kjøpe en 8-kanalers futaba med mottaker med s-bus. Er det veldig knotete å sette opp denne KK'en mtp kalibrering av motorer, oppsett av radio og slike ting? Hvilke gimbaler kan denne styre, og er den i stand til å stabilisere gimbalen?

Kom akkurat over Iris+ fra 3D-Robotics, byggesett uten batteri og radio. Den leveres med Pixhawk FC som ser ut til og ha en del funksjoner i tillegg til og være ålreit å sette opp. Har noen vert borti disse og vet om det er noe og ha?
Sist endret av varg300; 18. september 2014 kl. 09:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har skrudd på KK2.1.5 og koblet alt sammen. Når man gir gass og så slipper den så begynner den ene propellen å rotere av seg selv, selv når man gir 0 gass. I tilegg starter motorene på forskjellig gasspådrag. Leste i manualen til ESC hvordan man skulle "kalibrere" og der stod det samme som grix gjør i videoen. Gir bånn gass på radioen og starter alt og så slippe gassen igjen. Får ikke lyden som skal komme når man slipper gassen. Hva må til for at propellene skal starte på samme gasspådrag?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du holder inne de 2 knappene på KK'en når du starter den opp?
Hva står minimum throttle på?
Er en god ide å sette tilbake innstillingene til fabrikkinnstillinger dersom man havner mye på bærtur, husk da å sette den opp i quadcopter X modus.
Sitat av villsvin Vis innlegg
Har skrudd på KK2.1.5 og koblet alt sammen. Når man gir gass og så slipper den så begynner den ene propellen å rotere av seg selv, selv når man gir 0 gass. I tilegg starter motorene på forskjellig gasspådrag. Leste i manualen til ESC hvordan man skulle "kalibrere" og der stod det samme som grix gjør i videoen. Gir bånn gass på radioen og starter alt og så slippe gassen igjen. Får ikke lyden som skal komme når man slipper gassen. Hva må til for at propellene skal starte på samme gasspådrag?
Vis hele sitatet...
Sjekk også om trottle-kanalen er reversert på senderen.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Waypoints trengs ikke, men mulighet for å automatisk holde posisjon og/eller høyde er jo greit og ha og RTH kan være kjekt i et knipetak, samt at den er i stand til å lande selv viss batteriet går tomt. har tenkt å montere en gimbal på.sikt så da vil man jo få bedre opptak viss maskinen kan holde seg rolig på egenhånd. Jeg har sett litt på KK som du nevner, og det er absolutt en mulighet. Har tenkt å kjøpe en 8-kanalers futaba med mottaker med s-bus. Er det veldig knotete å sette opp denne KK'en mtp kalibrering av motorer, oppsett av radio og slike ting? Hvilke gimbaler kan denne styre, og er den i stand til å stabilisere gimbalen?

Kom akkurat over Iris+ fra 3D-Robotics, byggesett uten batteri og radio. Den leveres med Pixhawk FC som ser ut til og ha en del funksjoner i tillegg til og være ålreit å sette opp. Har noen vert borti disse og vet om det er noe og ha?
Vis hele sitatet...
Pixhawk = 32 bits APM. Veldig god fc, anbefales! Men vanlig APM holder nok i massevis.

Se etter taranis radio, mye bedre og til en god pris! Gimbalen tar bare en kanal fra mottakeren til tilt, ellers fungerer den helt uavhengig av fc osv.


Sitat av villsvin Vis innlegg
Har skrudd på KK2.1.5 og koblet alt sammen. Når man gir gass og så slipper den så begynner den ene propellen å rotere av seg selv, selv når man gir 0 gass. I tilegg starter motorene på forskjellig gasspådrag. Leste i manualen til ESC hvordan man skulle "kalibrere" og der stod det samme som grix gjør i videoen. Gir bånn gass på radioen og starter alt og så slippe gassen igjen. Får ikke lyden som skal komme når man slipper gassen. Hva må til for at propellene skal starte på samme gasspådrag?
Vis hele sitatet...
Men letter den da? Høres ut som om aksellerometeret kan ha blitt kalibrert i en svak helning.
Sist endret av wanna-b; 21. september 2014 kl. 00:48.
den letter på den ene sida når den siste motoren på andre siden akkurat begynner. Viss jeg akkurat har nok gass til at alle motorene sviver så vil den såvidt lette. viss jeg gir mer gass da vil den flippe over og knuse seg selv. Regner med problemet er løst når jeg holder inne knapp s1 og s4 før oppstart med bånn gass, for så å slippe gassen. Da burde den bli god, eller? Eller tror dere det må være en annen feil?

edit: Med oppstart mener jeg å sette i batteriet. og tar på radieon først seffølgelig med full throttle.
Sist endret av villsvin; 21. september 2014 kl. 11:16.
Hvada fornoe holde inne noen knapper under oppstart, hva er det du gjør da? Glem kalibrering av ESCer, det er ikke problemet hvis quadden tipper rundt når du letter. Regner med at du nå har kalibrert aksellerometeret på en helt rett flate?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sørg også for at alle kanalene er korrekte, dvs ikke reversert, og er på rett plass.

Regner med du har sjekket at motorene går riktig vei, og at KK brettet er satt opp til riktig modus(quadcopter X modus antar jeg?)
Trodde ikke det kunne starte og gå osv på denne måten viss noen av kablene eller noe var koblet feil? Jeg tror det er noe som ikke er kalibrert riktig. Er det mulig å finne en liste over alt som må gjøres etter at copteret BARE er bygget ferdig? Tror vi har glemt/gjort feil ved kalibrering, innstillt osv. Eller kan noen si alt som må gjøres etter at vi KUN har bundet radioen til mottakeren?
Du skal kunne fly uten å gjøre flere instillinger. Hvis du leser gjennom manualen til kk2.1 så finner du nok alle svar på trivielle ting som kalibreringer osv.
Har funnet feilen tror jeg. På kontrollkortet ser jeg på receiver test. Der står aileron på -56, elevator -7, throttle 0, rudder -8. Det er når stikkene står i midten og gassen helt tilbake. når jeg tar høyre stick helt til høyre kommer aileron til 0 ca. Dette er vel årsaken for at det går sjevt? Det står også at auxilliary er no signal. Har ikke i noe aux. Trenger jeg det?
Regner med det er på radio kontrollen jeg kan stille alt til å stå på 0. (ail, ele, thro, rud)
Har du kanalene på rett plass?
ja. nå er det i orden. måtte bruke trimmerne til å sette det til 0 og aux er på on.
Hva slags radio hadde du igjen? Det høres ut som du har på en slags helikoptermix eller noe. Du skal ikke ha på noe slikt, du skal ha helt rene lineære verdier i hele stikkens utslag. Om jeg husker rett så skal de stå i 0 på midten og +-100 i endepunktene.
Det er turnigy 9ch. Hadde sett en videoguide der det sto type select skulle stå på heli. MEN nå har det blitt satt på acro (som har bilde av fly? (rart)). Alt står på 0 utenom aux, den står på 92 eller noe når den står på ON, men den skal stå på ON hele tiden da
Ja men hvilken radio er det? Turnigy lager mange radioer. Hvilken funksjon har du tilegnet AUX, siden du sier den alltid skal være på?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tipper på det er "den vanlige"

Aux er kjekt å ha autolevel på, dersom du ikke skal fly 3d/stunts, kan du bare la den være på.

Ikke sett den på heli, men acro, da slipper du å få en sær mix.
Riktig, jeg har den radioen der ja. Funksjoen aux er på gear. Er det ikke der den skal da? Er det så mye forskjellig den kan brukes på siden du spør, wanna-b? Har blitt bedt om at den skal stå på ON så lenge dronen kjøres. HVertfall i begynnelsen til man får dreisen på det. Når den står på on står det på -92 elle så var det 92.

Lurer også på om hovedbatteriet er ødelagt. Lada det uten å ha i ledningen som lader cellene (3s). Uansett hvor lenge det laes blir det ikke noe reaksjon når det plugges i dronen. Har det noe med balance, load, storage å gjøre eller noe?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Aux kan brukes på hva enn du vil, setter du den på gear, så vil den slås av/på med den høyre bryteren bak kontrollen:
http://quadcoptergarage.com/wp-content/uploads/2013/09/Turnigy-9x-f-mode-and-gear-switches-620x464.jpg

Bruker du en iMax lader? Kan du måle spenningen over hver celle?
Om batteriet har en død celle ville jeg kastet det. Naboen har akkurat hatt lipo-brann fordi de ladet et batteri uten å noen gang balansere det. Hele øverste etasjen ble svidd og de er på 2. måneden i renoveringen nå.
Da har jeg ikke forstått hvordan batterie skal håndteres. Batteriet ble nok ødelagt ved at jeg KUN hadde det på charge uten å bruke ledningen som styrer for cellene. Kan noen si hvordan jeg skal gjøre? Først balance, så charge, eller hvordan er det?

Bruker denne laderen: https://www.hobbyking.com/hobbyking/...idProduct=5548
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Merkelig, min lader vil begynne å pipe og nekte å lade med mindre balansekabelen og hovedkablene er koblet i.
Balansering er noe man vanligvis ikke trenger å gjøre når man kjøper LiPo fra en god produsent, noen sider anbefaler å balansere første gangen man bruker batteriet og hver 10ende syklus.

Edit: Jeg har denne laderen
Sist endret av Dodecha; 28. september 2014 kl. 13:21.
Jeg bare velger program li-po. så trykker jeg inn riktig strøm (ampere) og riktig spenning (volt). 3.3 og 11.1 Da står den på charge. Da er det bare å plugge i pluss og minus og den andre ledningen som har 4 koblinger som er 3s på en måte. Eller så tar jeg i alle ledningene imens jeg velger program osv. Har hatt batterie på storage, balance, charge, fast charge og alt nå. Når jeg holder inne knappen start i 5 sek kommer det opp "battery check" low voltage. Første gangen jeg hører maskinen kan lage lyd. Kan det stemme at batteriet ble ødelagt da jeg lada det opp første gangen uten å ha i den siste ledningen?