Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5022
Satt og funderte på hvor merkelig det er at det finnes naturlige stoffer som forandrer virkelighetsoppfattningen vår fullstendig.. Så om de stoffene ikke fantes.. Vi ville ikke hatt et problem med narkomane, så det er kanskje helgefylla som er den største faktoren. Hva ville folk gjort i helger? Er historiske beslutninger tatt under påvirkning? Hva med kultur (her er det vel mest ulovlige rusmidler som gjelder)?

Ville det blitt bedre eller verre?
Jeg tror ikke vi ville hatt et bra liv uten rusmidler, da vi ruser oss for å slippe grenser vi ikke ellers har. Det er mitt synspunkt.
Mennesker har ruset seg i all tid. Noen ganger i forbindelse med kulturelle begivenheter, religiøse handlinger eller rett og slett for å "ta den helt ut". Og naturlige rusmidler har nok vært det aller første som ble aktivt brukt. Før mennesket lærte seg fermentering. Det taes nok viktige beslutninger hver eneste dag i ruset tilstand.
Nå er ikkje jeg noe rusmiddel expert eller stor bruker av rusmiddler, er faktisk veldig sjelden jeg tar meg en fylla eller røyker noe cannabis. Men jeg følte en viss trang for å svare i denne tråden.

Det du foreslår er teknisksett umulig, menneske er laget for å ruse seg. Og kroppen produserer selv flere stoffer som gir rus, der i blant adrenalin. Men det er jo ikkje til å komme bort fra at vi er glad i å putte i oss stoffer som gir en rus, men som vi egentlig ikkje trenger. Og vi er jo ikkje de eneste, det finnes også dyr som er glad i å ruse seg. Har et inntrykk av at katter og hunder er veldig glad i rus. Jeg vet om flere katter som elsker når det røykes samt hunder som elsker alkohol. Hadde en episode her for en stund siden der en kompis hadde levnet en halvfull vinflaske på kjøkkgulvet, og når han kom tilbake så hadde hunden veltet den å slikket opp vinen.
Dyr som går på beite spiser flein straks de kommer over det er jeg blitt fortalt. Og da gjør sikkert ville dyr det også.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Satt og funderte på hvor merkelig det er at det finnes naturlige stoffer som forandrer virkelighetsoppfattningen vår fullstendig.. Så om de stoffene ikke fantes..
Vis hele sitatet...
Inkluderer dette de stoffene som får deg til å drømme, gjøre deg forelska, glad, forbanna, lei deg, m fl?
Tror folk ville vært mer oppegåendes, eventuelt fetere eller død.

Oppegåendes fordi de ikke har noe å ruse seg på, derfor gjør de mer fornuftige ting med livet sitt.

Fetere fordi de tyr til junk food for rus i stedefor.

Og død, fordi noen folk med psykiske/andre problemer vil heller tatt selvmord for å holde seg unna problemene sine
Etter min erfaring "ruser" de fleste seg på noe. De som ikke ruser seg på rene rusmidler, gjør det på andre ting, som religion, spenning, eller sukker, salt og fett. Uten rusmidler ville folk funnet seg andre ting å ruse seg på.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hvis rusmidler også omhandler alle legemidler som kan gi rus, så hadde nok verden hatt store problemer med helsa til folket.
Snakker vi kun om droger som inntas for rusens skyld og ikke noe annet så tror jeg verden ikke hadde vært så veldig forskjellig fra idag. Tror det hadde finnes folk som jobbet hardt for å forsørge familien, latsubber som lever av nav og generelle retards, akkurat som idag. Kanskje en liten økning i ekstremsport.

Dette blir jo dog synsing fra ende til annen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dyr som går på beite spiser flein straks de kommer over det er jeg blitt fortalt. Og da gjør sikkert ville dyr det også.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? En kilde som ikke var full når han fortalte deg dette...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har du noen kilder på dette? En kilde som ikke var full når han fortalte deg dette...
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ikke det, men ble fortalt det av en som jobbet på en støl om sommeren. Der var det kyr, samt sau. Og han fortalte at spesielt sau var helt tullete etter flein og når de gikk runder for å sjekke sauenes beiteområder så kunne de se når sauene hadde beitet på flein pga merkelig adferd.

Men det er jo kjent og dokumentert at maur ruser seg, på bladlus feks. Og en billeart som de kan bli så hekta på at de glemmer sine plikter. Delfiner er også dokumenterte ruser nytere. Som inntar giftig fisk for rus og kos. .
Det er sikkert ennå flere arter som er godt dokumentert men de to jeg kommer på i farta.

Tror behovet for rus ligger latent hos alle skapninger.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=98221

Det er vel de samme belønningssytemene hos dyr og insekter som hos oss mennesker. Dopamin etc.
Det blir dobbel lykke. Og dermed oppsøkes rus etter å ha blitt introdusert til den.

Katter ruser seg på kattemynte. Aper bøffer alkohol og fester, puler og slåss i fylla. Elgen tråler hagene våre om natten på jakt etter gjæra frukt og sjangler drita ut i skogen på morgenkvisten.
Sist endret av frtoretang; 13. juli 2014 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten rusmidler. Så hadde vi endt opp med mye mer av adrenalinjunkier. Det er den værste type junky som finnes.
Jeg tror at det ikke hadde gjort stort om verden aldri hadde hatt rusmidler, men om rusmidlene vi har nå forsvinner så vil verden reagere. Folkehelsa vil gå nedover, jeg vil tro at flere mennesker vil ta ibruk meditasjon for å få tid til å tenke og slappe av fult for seg selv da de ikke har rusmidler, jeg tror at adrenalinjunkier vil komme frem, da rusmidler ofte fyller et tommerom hos mange brukere.
En verden der groteske skrik fra blodige operasjonsstuer måtte overdøves med trist musikk uten sjel.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror at det ikke hadde gjort stort om verden aldri hadde hatt rusmidler, men om rusmidlene vi har nå forsvinner så vil verden reagere.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er urealistisk å omtale rusmidler separat fra hva rusmidler egentlig er; da det vi omtaler som rusmidler kun er stoffer som i større eller mindre grad påvirker de naturlige prosessene i kroppen.
Sist endret av nudo; 13. juli 2014 kl. 16:16.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har du noen kilder på dette? En kilde som ikke var full når han fortalte deg dette...
Vis hele sitatet...
Ikke noen kilde, men en kompis som driver med reindrift kan bekrefte at reinen ofte viser tegn på soppspising. Det er dog ikke mulig å si om dette er noe reinen ønsker eller skjer tilfeldig.
Enten psykoaktive substanser i naturen er der helt tilfeldig eller ei, har antagelig stoffene hjulpet oss med å finne ut av ting og utvikle oss. Kanskje fant en steinalderfyr ut hvordan han klarte å skape ilden da han hadde snublet over noen flintsteiner og satt fyr på en slette med cannabis og sto der i røyken og så alt fra en litt annen side?

Hvem vet ... Klart følelser gir en kjemisk reaksjon i hjernen, men jeg liker å tro at plantene i naturen er der for en grunn – enten det er for å utvikle oss eller få oss til å innse hva vi faktisk gjør på denne planeten.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Uten psykedelika hadde vi ikke hatt religion, musikk eller Internett. Kanskje vi hadde hatt noen kvasi-variasjoner, men de mest geniale oppfinnelsene menneskeheten kjenner til er resultanten av århundrer med tripping.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg tror det er urealistisk å omtale rusmidler separat fra hva rusmidler egentlig er; da det vi omtaler som rusmidler kun er stoffer som i større eller mindre grad påvirker de naturlige prosessene i kroppen.
Vis hele sitatet...
Hva har det å gjøre med innlegget mitt?
"antall selvmord" ganget med minst 10.000 er det første jeg tenker på.
Uten rusmidler som alkohol tror jeg også at det ville blitt mye vanskeligere, og tatt mye lenger tid, evt. ført til at jeg aldri ville blitt frisk fra sosial angst, da jeg uten noen form for "kunstige" angstdempende midler aldri ville kunne sett hvordan verden "egentlig" er.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Uten psykedelika hadde vi ikke hatt religion, musikk eller Internett. Kanskje vi hadde hatt noen kvasi-variasjoner, men de mest geniale oppfinnelsene menneskeheten kjenner til er resultanten av århundrer med tripping.
Vis hele sitatet...
Kan noen her motbevise dette? Eller bør jeg la meg overbevise?
Hvorfor motbevise noe som ikke er bevist(?). Om den setningen der overbeviser deg så tror jeg dette er et mysterium du skal la være i fred
Sitat av murloc Vis innlegg
Ikke noen kilde, men en kompis som driver med reindrift kan bekrefte at reinen ofte viser tegn på soppspising. Det er dog ikke mulig å si om dette er noe reinen ønsker eller skjer tilfeldig.
Vis hele sitatet...

Reinsdyr har også et belønningssenter i hjernen sin. Dette for å få nyfødte reinsdyr til å patte melk. Når rusmidler virker på samme måten må jo gå ut fra at det nok ikke er tilfeldig at de spiser sopp år etter år. De vet helt sikkert at det vil føles digg, lært på samme måte som de lærte å patte melk som liten. Rett sopp = deilig. Også for reinsdyra.