Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3828
Jeg kjøpte en bil av en fyr på Finn.no, og når jeg helt tilfeldig så under setet fant jeg en iPod. Først tenkte jeg at jeg burde levere den tilbake fordi han allerede hadde vært kul og godtok en pruting på 5000. Og samtidig vet jeg hvor kjipt det er å miste en iPod!

Men så har det seg sånn at MIN iPod er ødelagt, så jeg trenger en ny. Og attpåtil var det utrolig mye bra musikk på den iPoden jeg fant, f.eks opeth, pink floyd, bigbang, the who, bob marley.
Er det riktig av meg å beholde iPoden? Siden jeg har kjøpt bilen burde jo alt innholdet også være mitt?

Hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? Burde jeg ringe han eller holde kjeft om det?
Jeg kommer nok til å få dårlig samvittighet om jeg beholder den...
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Hvilken type iPod er det snakk om?
Gitt han iPoden. Du kjøpte bilen, ikke iPoden.
Sitat av telorix Vis innlegg
Er det riktig av meg å beholde iPoden? Siden jeg har kjøpt bilen burde jo alt innholdet også være mitt?
Vis hele sitatet...

Trenger du egentlig å spørre om det er riktig av deg å beholde den??
Hvis du mener du trenger å spørre, så kan jeg svare ganske enkelt: NEI.

Du sier selv at du veit hvor kjipt det hadde vært å mista den, så da veit du kanskje hva selger føler om han merker at den er borte.

Hvis du vil være litt godhjertet og gjøre fyren glad, så ringer du å sier at du fant en iPod i bilen.
Han var snill å lot deg få bilen 5k billigere, så da bør du levere tilbake ipod'en.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Hvilken type iPod er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Er litt usikker, ikke touch men en litt nyere versjon enn nano ihvertfall.
Den er ihvertfall veldig praktisk, har masse plass og god lyd!

Jeg kan legge til at den lå ganske langt under setet og var avslått når jeg fant den, så det kan hende at eieren har gitt opp å finne den!

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Trenger du egentlig å spørre om det er riktig av deg å beholde den??
Hvis du mener du trenger å spørre, så kan jeg svare ganske enkelt: NEI.

Du sier selv at du veit hvor kjipt det hadde vært å mista den, så da veit du kanskje hva selger føler om han merker at den er borte.

Hvis du vil være litt godhjertet og gjøre fyren glad, så ringer du å sier at du fant en iPod i bilen.
Han var snill å lot deg få bilen 5k billigere, så da bør du levere tilbake ipod'en.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng her, ja... tror nok jeg burde ringe han i morgen, men samtidig bor han veldig langt unna så jeg må sende den i posten isåfall!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av telorix Vis innlegg
Er litt usikker, ikke touch men en litt nyere versjon enn nano ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Eneste iPod-modellen som har kommet ut etter nano er touch, så modell forblir et mysterium.

Moralsk sett er det ikke riktig å beholde iPodden. Men eieren har tydeligvis ikke giddet å lete godt nok etter den når han mistet den. I tillegg har han ikke ryddet bilen før han solgte den til deg (hadde han det, hadde han funnet iPodden sin). Hvis du ser etter en grunn for å beholde iPodden har du den der
Ring å fortell fyren det. Kanskje sier han at han har kjøpt ny og lar deg beholde den fordi du var ærlig å sa ifra, så kan du samtidig ha god samvittighet..? :P
Gi den tilbake. Den er ikke din. Han blir sikkert glad. Og du får en heftig dose karma din vei, samt en god følelse.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Eneste iPod-modellen som har kommet ut etter nano er touch, så modell forblir et mysterium.

Moralsk sett er det ikke riktig å beholde iPodden. Men eieren har tydeligvis ikke giddet å lete godt nok etter den når han mistet den. I tillegg har han ikke ryddet bilen før han solgte den til deg (hadde han det, hadde han funnet iPodden sin). Hvis du ser etter en grunn for å beholde iPodden har du den der
Vis hele sitatet...
Kan hende det er Nano likevel, jeg er litt usikker... den er ihvertfall 9cm lang og 4cm bred, grå bakgrunn og svarte taster!

Det kan hende han har kjøpt ny, ja. Men tror uansett ikke at jeg har samvittighet til å beholde den!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Var bilen verdt beløpet du betalte for den? Hvis du mener at den ikke var det har du jo god grunn for å beholde den.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Var bilen verdt beløpet du betalte for den? Hvis du mener at den ikke var det har du jo god grunn for å beholde den.
Vis hele sitatet...
Tror du han hadde kjøpt bilen da? Det tror egentlig ikke jeg.
Sitat av missjones Vis innlegg
Gi den tilbake. Den er ikke din. Han blir sikkert glad. Og du får en heftig dose karma din vei, samt en god følelse.
Vis hele sitatet...
Virker som at de fleste på freak er litt mer godhjertet enn jeg hadde trodd

Har bestemt meg nå for å ringe han opp i morgen, og fortelle han om den... det er for langt å kjøre dit så jeg kan jo sende den i posten. Det er vel også en mulighet for at han sier at jeg kan beholde den, det hadde vært det beste!
Flott! Nå ble jeg litt glad. Flotte greier Du er flink!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jaja... Husk finnerlønn!

Hvis iPodden er av denne typen har du vel krav på... 150 kr minst?

http://img.gfx.no/644/644750/toppbilde.788x334!.jpg
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Var bilen verdt beløpet du betalte for den? Hvis du mener at den ikke var det har du jo god grunn for å beholde den.
Vis hele sitatet...
Ja, bilen var verdt mer enn det... og jeg trengte egentlig ikke å prute på den, jeg ville bare se hvor langt han ville gå for å selge den
Det er vel iPod classic? Koster 2000 ny ca.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jaja... Husk finnerlønn!

Hvis iPodden er av denne typen har du vel krav på... 150 kr minst?
Vis hele sitatet...
Den iPoden var det, ja!

Tja, har jeg egentlig krav på det da? Det hele handler om hva som er moralsk riktig å gjøre, det blir vel litt feil å si "Vil du ha tilbake iPoden din? gi meg 150 spenn"... det høres jo ut som en kidnappeaksjon!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Du har faktisk krav på finnerlønn ja. 10% av verdien til funnet.
Sist endret av Buddapower; 2. juni 2012 kl. 01:40.
Keep it, en smir sin egen lykke! ^^
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Du har faktisk krav på finnerlønn ja. 10% av verdien til funnet.
Vis hele sitatet...
Hvor har du lest dette egentlig? Synes uansett at hvis jeg først skal si at jeg har iPoden, er det bedre å gi den og håpe på kompensasjon istedenfor å tigge :P

Å tigge etter 150kr er jo litt smålig... da hadde jeg heller beholdt den!
Angående at han var snill som slo av prisen.. Vel, de fleste som har solgt noen biler vet at de må legge på prisen slik at kunden kan prutte den ned og tro at han har gjort et godt kjøp. Så jeg tror ikke han var snill.

Jeg ville ha levert ipoden tilbake, og heller kjøpt min egen om jeg ønsket/trengte det.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av telorix Vis innlegg
Hvor har du lest dette egentlig? Synes uansett at hvis jeg først skal si at jeg har iPoden, er det bedre å gi den og håpe på kompensasjon istedenfor å tigge :P

Å tigge etter 150kr er jo litt smålig... da hadde jeg heller beholdt den!
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9

Se § 9.
Hvorfor venter du ikke en mnd eller to, så ringer du fyren og sier at du fant en iPod da du vasket i bilen. Hvist det da er viktig for han, så har han enten fått seg ny, eller så blir han megahappy fordi du ringer etter så lang tid
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En ting er at det står i en eller annen lov at du har krav på det, men om det er moralsk rikktig er noe annet.
Du krever feks. ikke finnerlønn om noen har glemt noe hjemme hos deg. Dette vil jeg anse som noe lignans.
iPoden var ikke en del av kjøpet. Sett deg selv i hans situasjon, og du innser hvor jævelig dust du synes han hadde vært om han gjorde det samme mot deg. Du har fått bilen 5000 kr billigere, du kan ta en brøkdel av de 5k og kjøpe deg en ny iPod.
Ring han å fortell at du fant ipoden i bilen, å gjerne vil levere den tilbake. Du blir å få en skikkelig feelgood feeling etter på.
Det "riktige" å gjøre er vel å være grei og levere den tilbake, som andre sier så vil du nok få en ganske god følelse etterpå

Uansett, jeg er slem og ville beholdt den selv.
Dette poenget her avhenger jo litt på hvilken prisklasse bilen du kjøpte befinner seg i. Men når jeg selger biler, så rengjør jeg bilen i kriker og kroker. Jeg tømmer bilen for eiendeler og gjør den i stand før salg. Kjøper jeg biler hvor forrige eier har lagt igjen gjenstander, annser jeg det som mitt, nemlig fordi forrige eier ikke har gjort en god nok jobb med klargjøring og rengjøring før salget. Å prute under et bilsalg handler ikke om at selger er snill, men at slikt er helt normalt innen dette markedet. Jeg kan garantere av erfaring at pruting er helt normalt.
Sist endret av Neutralizer; 2. juni 2012 kl. 06:13.
Sitat av telorix Vis innlegg
Hvor har du lest dette egentlig? Synes uansett at hvis jeg først skal si at jeg har iPoden, er det bedre å gi den og håpe på kompensasjon istedenfor å tigge :P

Å tigge etter 150kr er jo litt smålig... da hadde jeg heller beholdt den!
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at du skal ha finnerlønn, jf. hittegodsloven § 9. http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9

Edit: Dette var for øvrig mitt første innlegg!
Sist endret av Diarmuid; 2. juni 2012 kl. 06:52.
Sitat av telorix Vis innlegg
Hvor har du lest dette egentlig? Synes uansett at hvis jeg først skal si at jeg har iPoden, er det bedre å gi den og håpe på kompensasjon istedenfor å tigge :P

Å tigge etter 150kr er jo litt smålig... da hadde jeg heller beholdt den!
Vis hele sitatet...
Det ståri loven at man skal få 10% i finnerlønn.

Til ts. Ikke vær gnardn å krev finnerlønn. Om du får det, da er det greit.
Det som sjokkerer meg her, er at han ikke har rengjort bilen sikkelig, før han solgte den....
Hadde han gjort det, så hadde han jo lett funnet ipoden selv.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, vent en måned før du sier du fant den (litt rasshølversjonen)

Eller ring og si ifra med en gang (nice guy joe versjonen)
Jeg ringte han og sa at jeg hadde funnet en iPod, han sa at det var søstra hans sin og at hun hadde letet etter den lenge. Jeg skal sende den ii posten i morgen, men det er jo litt urimelig at jeg er nødt til å gjøre dette samt betale porto!
Jeg er enig med Blackkoz i at dette er den tidligere eieren sin skyld at han ikke gikk igjennom bilen godt nok, jeg har forresten også funnet gamle CDer og masse småpenger!

Uansett, jeg får vel bite i det sure eplet og sende det i posten Jeg har forresten brukt iPoden ganske mye, såpass fortjener jeg!
Også er det litt kult at det var søstra hans sin iPod, hun hadde jaggu bra smak!
Sist endret av random63339; 4. juni 2012 kl. 12:03.
haha, oh wow.
Jeg vil ha Ipoden, men ånei da får jeg dårlig samvittighet.
Lever den tilbake siden du tydeligvis ikke kan leve med deg selv, viss du lar vær.
Hadde jeg kjøpt en bil så hadde jeg beholdt alt inni så lenge ikke selgeren hadde spurt om noe av det i etterkant.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Hadde uten tvil sagt ifra til selger om jeg hadde funnet en iPod eller lignende i bilen, men hadde IKKE betalt frakten. Får være måte på.
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Hadde uten tvil sagt ifra til selger om jeg hadde funnet en iPod eller lignende i bilen, men hadde IKKE betalt frakten. Får være måte på.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel nødt til å gjøre dette siden det er jeg som sender pakka? Hadde vært fint om han måtte betale, synes det er litt dårlig gjort at jeg først er grei for å gi han iPoden men itilegg må betale for frakten!

Han virket ikke så veldig takknemlig heller, han bare sendte meg adressen og ba meg om å sende den så fort som mulig!
Sitat av telorix Vis innlegg
Jeg er vel nødt til å gjøre dette siden det er jeg som sender pakka? Hadde vært fint om han måtte betale, synes det er litt dårlig gjort at jeg først er grei for å gi han iPoden men itilegg må betale for frakten!

Han virket ikke så veldig takknemlig heller, han bare sendte meg adressen og ba meg om å sende den så fort som mulig!
Vis hele sitatet...
Kanskje han angrer på prutinga og er litt bitter? Også blir han påminnet om dette ved at du kontakter ham fordi du har funnet ipod'n søstra mista for flere år siden, og som han ikkje klarte å finne i sin egen bil?

Be the better man, bare betal de usle kronene som minimumsfrakten koster... eller, ring han først, og si at dersom han ikke punger ut for rekkomandert frakt, sender du den i den billigste konvolutten du finner!

Tviler han ønsker en knust ipod i posten, så han burde ta ansvar for søstra si skyld.