Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 43478
Hei, hei freaks! nå har jeg fått KNO3'et mitt for en stund siden og nå har jeg hatt det gøy og eksprimentert litt, tenkte jeg skulle vise framgangen min så langt
http://i1153.photobucket.com/albums/p514/Martin_Sunde/th_6e0a8f78.jpg

Noen som kan gi men en enkel måte å forbedre dette på? jeg er nøt til å skaffe meg en liten vekt for til nå har jeg brukt en kaffe skje som måle enhet (1skje med KNO3 og litt over halvfull med fint sukker) har heller ikke kule mølle men har en kjempe kjekk mortel!

Er det noen enkel måte å lage dyre på? Har ikke tilgang på "proft" utsyr så metoden og materialene må vere ganske enkle (papp?)

Men uansett, be ganske fornøy med nedde testen selv om det ble litt mye røyk.
Sist endret av knivibaguet; 3. september 2012 kl. 16:50.
hvis du tilsetter bare lit jern oxid brenner den mye fortere
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
vet men har ikke Fe2O3 for hånden akkurat nå...
Hva er det du prøver å lage; rakett, røykgranat?
KnSu aka røykbombe.
Sitat av Sinken Vis innlegg
KnSu aka røykbombe.
Vis hele sitatet...
KNSU kan jo også brukes som rakettmotor..
Men rakretter pleier ikke å ligge, de har som regel tykkere casing, og bør ha en styrepinne.

TS: Fikk sett filmen din nå, og det ser bra ut. Du kan prøve å smelte det, da spiller ikke størrelsen noen rolle, om du bruker vann i tillegg. DU kan også prøve deg på R-candy. 4 deler KNO3 - 2 deler sukker og 1 del sirup. Hadde stor suksess med den.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jo prøvde å lage en rakett motor. Men dette var jo egentlig bare en test for å se hvor stor stikk flamme og mye røyk det kom. Men skal prøve den med sirup i dag
Dette blir litt offtopic: Men det er vell greit å ikke dele videoer med fullt navn når det er snakk om amatørmessig pyroteknikk?
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Dette blir litt offtopic: Men det er vell greit å ikke dele videoer med fullt navn når det er snakk om amatørmessig pyroteknikk?
Vis hele sitatet...
Den er nok i så fall lurere å ta via PM, om ikke alle har oppdaget det
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Men er det mulig å bytte ut sirup med feks honning? Eller lys sirup?
La ikke merke til at bildet førte til en video før nå... Synes det så fint ut jeg, men det ble kanskje litt mye røyk ja.
Sitat av Avatar Vis innlegg
La ikke merke til at bildet førte til en video før nå... Synes det så fint ut jeg, men det ble kanskje litt mye røyk ja.
Vis hele sitatet...
Som er hele meningen. Røyk=Gass. Gass=Trykk.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
tok en liten test med sirup blandinga + vann akkurat. Funka mye bedre en blandinga mi! Ser nå at jeg skulle hatt vann i fra starten pgr. av at det blir en mye gjevnere blanding som resultat

Edit: er det mulig å smelte dette på nytt viss man ønsker en annen form? bare bruke vann og koke det ned på nytt sant?
du må lage en video av den nye da så vi kan se resultat
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Her har vi en ny video, denne er en med 4deler KNO3 1del sukker og 1del sirup
http://i1153.photobucket.com/albums/p514/Martin_Sunde/th_b308cda5.jpg
2 deler sukker. Hadde du forresten dyse på raketten? Og ja, du kan smelte om.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
nei har ikke dyse på raketten, vet ikke hvordan jeg skal lage en hvor jeg ikke trenger å bruke spessielt utstyr :-/
Når man lager dyse er det vanlig å bruke bentonitt. Finn en massiv sylinder i tre/metall eller andre materialer, men det er viktig at diameteren er lik innerdiameteren på røret du bruker. Fyll litt bentonitt i røret og bank det hardt sammen med sylinderen, bruk eventuelt en presse. Etter det kan du bore et hull i bentonitten og du har en flott dyse som tåler en trøkk

PS: kattesanden hos europris er nærmest 100% bentonitt
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
ok!Høres kjempe bra ut da får jeg teste litt ktte sand og

Edit: alle andre som tester dette stoffet, noen som villet legge ut noen vdeoer av sine tester? syes det alltid er gøy å se andres arbeid
Når du kjøper kattesand, husk å sjekke at det er 100% bentonitt. Det er som oftest billigmerkene.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
du hadde rett i det at de solgte katte sand på europris, men du sa ikke noe om hvor mye! XD 10kilo er litt i storste laget for meg akkurat nå altså... men har hørt at man kan bruke sement eller gips?
Kattesand på europris koster jo nesten ingen ting, skal du bruke sement får du jo nesten ikke under 25 kg hvis ikke du har det hjemme da Og gjør som Sinken sa, sjekk at det er 100% bentonitt hvis du kjøper.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jo, har sement hjemme ser du. Fler typer ser det ut som og :P Men er nok ille langt ifra at jeg bare kjøper kattesand, men ar egentlig ikke noe serlig komprimerings verktøy hjemme, finner ikke noen rør som passer bra heller :-/
Hvis problemet er at du ikke har en sylinder som passer papphylsene dine kan du jo lage hylsene rundt sylinderen selv ved å bruke kraftpapir og trelim eller gummiert papirteip. Bare husk å smøre inn sylinderen med noe så det ikke er så vankelig å få av røret når det har tørket
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Fant ut at det jeg har brukt kanskje ikke var sement alike vell :P Det ser mer ut som det kan vere mur puss, men det blir jo hardt etter vert og da kan det brukes
Bruke 70kr på kattesand jeg aldri igjen kommer til å trenge å kjøpe>Få en failet rakket.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Du hadde nok rett... Kattesand er nok tingen. Fant og ut at det var ikke 10kg sekker men det var 5kg sekker der og...(der fikke jeg igjen for å sende noen andre for å skjekke :P.) Ser nå at kattesanda/Bentonitt var kjempe bra! lett å granulere, enkelt å borre i og holder bra! skal teste en lite rakett i morgen. Men har det noe å si om jeg bruker kobberrør eller papp? (tror jeg vet saret allerede.)

EDIT:
Fant og ut at man ikke kan bruke melis i KNSu, grunnen tror jeg er den ene proset andelen som er potetmel, fikk ivertfall ikke tent på blandinga heller ikke kokt/stekt den skikkelig. Ble seende ut som brun drops.
Bra at du kjøpte kattesand, bedre å gjøre det ordentlig isteden for å finne på slike Mac Gyver løsninger for å gjøre det noen kroner billigere. Brukte du presse eller banket du bentonitten i røret forresten ? Og en ting til, hold deg til papp
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jeg banket livet ut av den! Et problem jeg har når jeg banker det i papp er at pappen blir presset ut, men så tenkte jeg i dag "Jeg kan jo bare finne et litt større rør og legge det ferdig hylsteret og bane bentonitten der"

Edit: mitt 100de inlegg !
Sist endret av knivibaguet; 8. september 2012 kl. 21:52.
Du trenger ikke å banke så hardt. De tåler mer enn man skulle tro.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker papp fra pizza kartong, er det sterkt nok? Hva annet papir burde jeg bruke?
Til hva da? Om du ruller casings selv, så anbefaler jeg å bruke masse kraftpapir.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
ok, takk for tipset, skal legge ut video i morgen, skal teste rakett med dyse.

Da var jeg nesten der! har begynt å få til litt bedre rakett nå .
Her er en video av dagens test :P :
http://i1153.photobucket.com/albums/p514/Martin_Sunde/th_6041de20.jpg
er ikke helt sikker på om dyse hullet var for stor eller lite, men jeg tror det var for lite, hva tror dere? (har desverre ikke bilde av dysa, men får holde med videoen).
Er nok for stort hull! Jo mindre hull jo bedre fordi da blir det høyre trykk i raketten. obs, blir trykket for stort smeller det.
En annen ting du kan prøve å å borre hull gjennom dysa og opp i raketten, så den for større forbrenningsareal, da den brenner fortere.
Sist endret av BeWee; 9. september 2012 kl. 17:54.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Har allerede forbrennings hull i raketten men det jeg sliter litt med nå er lunta, til nå har jeg nemlig brukt kaffe papir dynket i en vann/KNO3 blanding og det har funka fet det men det funker ikke like bra når jeg skal tenne på gjennom dyse :-/ suggestions?
En tynn stripe knsu?
Evt lage lunte om du har Bp.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
nix, BP har jeg ikke, har hørt det er mulig å lage uten svovel da? stemmer det? Blir det noen større forskjell?
Blir mindre gasser, men funker fint til lunte.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Men BP skal etter det jeg har hørt kjøres i kulemølle ganske lenge, jeg har derrimot bare en morte og pestel, funker fet det og sant?

Men når man lager BP skal men (etter det jeg har hørt) kjøre blandinga i kulemølle ganske lenge. Jeg har bare en morter, funker det og sant?
Les guiden på oppskriftsforumet, den funker fint med kun morter.
kommer det snart en oppdatering eller vi vill ha flere videoer
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Skal se hva jeg får til, bor i et byggefelt med grettene naboer. Tenkte jeg skulle lage litt BP først og eksprimentere litt med det :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Morterkrutt blir litt sånn... tjah. Ingen kjempehøydare. Om du er veldig ivrig på knusingen KAN det bli greit, men ikke ha så høye forventninger.

Bruker du vekt når du måler opp? Alle forhold er oppgitt i vekt. Dersom du bruker volum blir ikke resultatet noe særlig med mindre du har veldig flaks.

Av den siste videoen synes jeg det ser ut til at brennstoffet er litt saktebrennende og/eller at dysa er for stor.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Tror nok at dysa mi ble litt for stor ja :P
Bruker ikke vekt når jeg måler opp, pleier å bruke kaffe eller teskje... skal se om jeg får somlet meg til å kjøpe en liten lomme vekt

Her er en video hvor jeg og pyrotec [u]fikk[u] en til å fly!
http://i1153.photobucket.com/albums/p514/Martin_Sunde/th_c3f7070f.jpg
Her tror jeg nok jeg laget bittelitt lite hull, halvveis oppe i lufta spratt nemlig dysa ut og KNSu'n slokna.
For meg høres det ut på de små "hostene" som om du enten har pakket KNSUen for dårlig, eller at den fortsatt er våt, selvom jeg trodde det var mer vanlig med BP-raketter.

Hva brukte du til lunte?
Sitat av Sinken Vis innlegg
For meg høres det ut på de små "hostene" som om du enten har pakket KNSUen for dårlig, eller at den fortsatt er våt, selvom jeg trodde det var mer vanlig med BP-raketter.

Hva brukte du til lunte?
Vis hele sitatet...
til lunte brukte vi bare papir lunte
bare bp inni papir som er snuret er ikke hjeme laget
Sist endret av pyrotec; 11. september 2012 kl. 18:41.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
-Ok, du sier KNSu'n kanskje var for våt. Vi brukte smeltet KNSu med blanding 4/2/1 KNO3, sukker, sirup. (i deler, har ikke vekt)
-Vann spiller vel ikke noen rolle hvor mye vi bruker av?
-Bare vi koker det vekk og sitter igjen med en liten "deig" klump?
-Vet ikke hvor lenge denne skal kjøles/tørkes, til den er hard kanskje?
-Sirupen derimot kan vere årsaken, den er nemlig fler år gammel og ikke rennende lenger. ser egentlig ut som den har stivnet. Eller kanskje til og med begynt å tørke/krystallisere seg (skal ikke vere mulig da.)
Sist endret av knivibaguet; 11. september 2012 kl. 19:09.
Dere må være sikker på at vannet er kokt ut. I tillegg anbefales det at den ligger til den er hard, men stap den nedi raketten så fort som mulig. I tillegg må dere passe på at det ikke er luft i raketten, da dette kan føre til fusking. Tviler på at sirupen er årsaken. Jeg brukte selv sirup som gikk ut i 2005(?). Om den brenner for tregt, bruk mer KNO3.