Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1510
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker Aduvanz for å behandle en ADHD diagnose og har stått på de i cirka et halvt år nå. Helt siden jeg begynte med de så har jeg hatt en stor usikkerhet rundt det å ta medisiner som dette. Jeg har pratet en del med lege om det men føler ikke at jeg blir noe særlig klokere på det.

Jeg har vært borti mye rus før jeg begynte med dette. Nå er det ikke snakk om misbruk, bare bruk av og til. En av de stoffene har vært amfetamin. Med den bakgrunnen, så har jeg alltid vært veldig skeptisk til daglig dosering av det. Når jeg har brukt det før diagnosen min, så har jeg alltid vært flink til å aldri dosere mer enn en gang i uka da jeg har vært bekymret for konsekvensene det kan gi.

Nå skal jeg ikke late som om at jeg er noe ekspert, men jeg vet så pass at hjernen alltid prøver å opprettholde en balanse. Blir det mye dopamin, så trekker den dopamin reseptorene unna slik at det ikke blir tatt opp for mye. Om det er en medisinsk grunn eller om man bare vil ruse seg burde ikke ha noe si, eller? ADHD eller ei, så vil vel hjernen alltid jobbe med å opprettholde den balansen den ønsker? Så hvor effektivt er egentlig amfetamin som medisin i lengden?

Jeg har også hørt "skrekkhistorier" om folk som har ødelagt dopamin reseptorene sine etter tungt misbruk. Om dette er sant vet jeg ikke. Uansett så er det en bekymring jeg har. Ikke at jeg blir helt hjernedød, men at de problemene jeg sliter med skal bli verre over tid om jeg går på disse medisinene.

Så er det også det kroppslige aspektet. Hvordan påvirker disse medisinene ting som hjerte i lengden? Jeg opplever dårlig sirkulasjon til både hender og føtter. De blir tørre og blå om jeg blir sittende for lenge, eller når jeg lar henda henge når jeg skal pusse tenner. Jeg har nevnt dette til legen og det får ikke så mye fokus. Jeg derimot stresser en del med det.

Man kan vel si at jeg ser dette veldig fra et rus perspektiv. What goes up has to come down. Jeg har også alltid tenkt og sagt til meg selv at man aldri skal bruke disse stoffene for å få hverdagen til å fungere. Men så endte det opp med at ble sånn pga diagnosen. Det føles ikke bra ut.

Jeg har et ønske om å få det til uten medisiner slik at jeg slipper bivirkninger og stress. Men alle rundt meg og de jeg finner via Google sier alle at pytt, medisiner er bra, punktum. De funker jo men det er en del bivirkninger som kommer med på kjøpet. Så er det også den ekle følelsen av at man egentlig ikke får ting til og at man er nødt til å ha amfetamin i kroppen for å fungere.

Ser at det ble et ganske ufokusert innlegg. Jeg håper at det er noen her som sitter med lignende tanker eller eventuelle erfaringer med å takle ADHD uten bruk av medisiner.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei OJ. Er du enda i tenkeboksen rundt disse tingene? Jeg sliter med mye av det samme. Både med bakgrunn som tidligere rusavhengige og med spørsmålene du stiller. Bruker kun aduvanz til hva det skal brukes til, men er redd langvarig bruk kan gi både nevrologiske og hormonelle skader.

Virker ikke som psykiateren deler de samme bekymringene som meg heller.

Jeg er helt dust på å bruke Internett, og finner derfor heller ikke svar, samt adhd er så forskjell fra person til person, og det virker som alle har en subjektiv oppfattelse av hvordan effekt, bivirkninger og symptomene varierer - og dermed er det få objektive svar å få.
Anonym bruker
"Vred Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker også disse, og har fått en ny hverdag.
Jeg er redd for det samme. Hva mener du når du skriver at hjernen alltid vil jobbe mot den balansen den ønsker?
Mener du da at den alltid vil jobbe mot slik den var før medisin?
Med andre ord, så vil min hjerne være sur og sint hele tiden.
Hvorfor vil hjernen være ukonsentrert og sur, når kroppen faktisk vil overleve?

Hva mener du med hormoner? Har dette innvirkning på hormoner ellers? Tenker du på overvekt?