Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010887
Den ser ut til å komme seg etter overfallet fra katten. Men den ser litt små ødelagt ut
Sitat av Cybergasm
Den ser ut til å komme seg etter overfallet fra katten. Men den ser litt små ødelagt ut
Vis hele sitatet...
Huff.. Får håpe "cattabisen" din blir friskere etterhvert.
Den kommer nok til å greie seg, og om et par uker vil du nok ikke kunne se at den var skadet engang, tror jeg =)
hei hei folkens.. jeg har en plante på snart 1,5 meter, tror det er en jack herrer, den har stått tre uker i blomst og begynner å se bra ut.. jeg lurte på hvor mye kan jeg forvente av no sånt? bruker canna terra jord, biobizz næringer, og har hun stående under en 400w hps i skapet mitt.. venter spent på svar:=)
VEldig vanskelig å si, men alt ifra 50g oppmot 200g tørket vare kan vere mulig. Det er en plante som har vokst rett opp, eller har bundet den ned for å få flere topper ?
Om den bare har vokst rett opp, så blir det nok under 100g.
Sitat av Trippa
Nope, var ikke det. Er ikke det mange år siden det ble funnet planter der a?
Vis hele sitatet...
Sant, begynner vist å bli noen år siden nå ja:P..
planta har vokst rett opp.. kan du forklare litt med det å binde ned planta? kan jeg gjøre dette nå, når planta har stått i blomst i ca. 3 uker... takk for svaret:=)
Jeg har begynt å oppdage små oransje flekker på enkelte av bladene. Har ikke noe annet en mobil kamera foreløpig så får ikke tatt noe bra bilde av det. Noen som vet hva det kan komme av? Bladene har også begynt å krølle seg oppover en millimeter ytterst på noen av bladene.

Jeg har nettop satt opp lampa til 100cm fra 80cm for det kan se ut som det har vært for varmt. Jeg har også satt inn en ekstra vifte for å holde temperaturen på 25-27 grader. Vanner ca hver andre dag.

Her er noen bilder:
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00561.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00563.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00564.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00565.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d.../Utennavn1.jpg
Kan tyde på magnesium mangel.
Men ikke bry deg så mye om de eldste bladene, se på de nye skuddene, om du ser det samme på de, sp kan du heller begynne å tenke på hva du skal gjøre, de eldre bladene har vert utsatt for mye stress. Så er ikke rart om de oppfører seg litt rart, så vidt jeg ka se på bildene, så ser det nye skuddet ganske bra ut =)
De nye bladene ser fine ut, hvis du ser vekk fra at bladene krøller seg litt
Sitat av Cybergasm
De nye bladene ser fine ut, hvis du ser vekk fra at bladene krøller seg litt
Vis hele sitatet...
Gir du den næring? Hvor ofte vanner du? Bruker du perlite? Har du hull i bunnen av bøtta?
Har ikke begynt å tilføre noe næring enda. Burde kanskje vurdere det? Husker ikke hvilken næring jeg kjøpte, men disse nærings verdiene stemmte med det som er annbefalt under veg fasen hvertfall.

Bruker ikke perlite, er det forseint å hblande dette inn i jorda nå?

Det er ei vanlig blomsterpotte så det er 4 hull i bunnen av bøtta.

Jeg vanner 0.3-0.4 liter hver andre dag, eller når jorda begyner å bli tørr.
hmm alt høres jo bra ut, er nok ikke nødvendig å bruke noe næring enda, som du selv sier=), da er det nok bare litt stress etter angrepet=P Den kommer til å klare seg fint=) Ja er vel litt seint å blandet dette inn nå, men bruk det ved neste runde=) Regner med dette blir en morplante? Får håpe på en jente da=) Lykke til
Ser jo bra ut=) Hvilket lys bruker du? Har du sjekket ph'en du har på vannet du bruker?
Sist endret av LoveToGrow; 24. september 2007 kl. 13:21.
Bruker 400WHPS 22 timer med lys og 2 med mørke, for å få kjølt ned litt. Har ikke peiling på PH verdi i vannet, men jeg kan vel bare ringe til vannfolkene å høre om slikt.

http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00602.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00598.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/d...2/DSC00596.jpg

Den er forresten 16 dager gammel på disse bildene.
Digital nomade
trippy's Avatar
flott det det går så bra Cybergasm, det jeg lurer på er: Hvor kan jeg få en rimelig lampe til 1-3 planter? Sparegrisen stritter litt hvis jeg må punge ut med noen tusen....
Hvilken størrelse snakker vi om? Syns du burde ha en hps lampe hvis det skal være noe vits å dyrke. Hva med en 250hps, pærene der er jo rimelige, ballast og reflektor er rimelig det også, noe spenn må man jo ut med uansett, hvis du vil ha noe resultat da=)
Digital nomade
trippy's Avatar
Takk for svar ja da blir det nok to 250hps Lampe, kjøper to siden jeg ska gro Salvia også jippi.
Sist endret av trippy; 24. september 2007 kl. 19:16.
400W er faktisk omtrent samme pris som 250W, iallefall på mrgrowgear.no.

Skal du gro salvia er det ikke vitsi med hps, da det er har et mer gult spekter, og salvia skal bare vokse, ikke blomstre, til salvia kan jeg anbefale feks.:
Sparepære i 6400K (blått)
Plantagrow 125W E40 - Leveringsklar i oktober , PGW125D
http://designbelysning.no/site/maler...produktid=2148
Som er mer enn nok til å gro et par salvia planter =)
Sist endret av _haha_; 24. september 2007 kl. 20:17.
Digital nomade
trippy's Avatar
takk for hjelpen bestiller da en 250W plantagrow og to 250hps lamper, men på den 250W plantagrow pæra ska den bare henge 3-4 cm over planta? ødelegger ikke det planta?

(er du interisert i Salvia bli medlem på http://www.salviasource.org/ masse growlogs med bilder )
3-4cm er nok kanskje i minste laget, men den er ikke så vedlig varm, har en 220W lignende selv, og jeg har den ca 8cm over planten sist jeg sjekket =)
Og det fungerer fint, den kunne nok sikkert vert nærmere uten å skade planten og, så de utvikler veldig lite varme, noe som er vedlig positivt

takk for salvia linken =)

Var nettopp bort og kjente på lampen, den har stått på konstant i en uke, ganske nøyaktig, og jeg kunne holde rundt selve pæren, uten problem, så varm er den absolutt ikke =)
Sist endret av _haha_; 24. september 2007 kl. 23:12.
Sitat av trippy
takk for hjelpen bestiller da en 250W plantagrow og to 250hps lamper, men på den 250W plantagrow pæra ska den bare henge 3-4 cm over planta? ødelegger ikke det planta?

(er du interisert i Salvia bli medlem på http://www.salviasource.org/ masse growlogs med bilder )
Vis hele sitatet...
Om armaturet er hps eller ikke har ikke noe med watt å gjøre da=/ Jeg anbefaler at du kjøper to av de 250, men kjøper en hps(high pressure sodium) pære og en MH(metal halid) pære. MH pæra er ypperlig til stiklingfasen, frøfasen og veggfasen, mens hps'en er som sagt bedre egnet til blomstring. Måtte vel uansett ha to forskjellige da du helst ikke vil blomstre Salvia'en=)
https://imma.gr/1865

Den "store" har to bunnblader og vanlige blader som vokser parvis, mens den "lille" har fire bunnblader og tre vanlige blader... er den mongis?
Hørtes litt "mongis" ut ja, men vent å se, så kommer den nok til å bli som alle andre vanlige
Sitat av dexter
https://imma.gr/1865

Den "store" har to bunnblader og vanlige blader som vokser parvis, mens den "lille" har fire bunnblader og tre vanlige blader... er den mongis?
Vis hele sitatet...
Det kan faktisk være du er så heldig at du får en av de få plantene som har 3 bud "sites" i stedet for 2. Har klart å få en av de sjøl, men kun en gang=(

Uansett, er det det husk å ta stikling, er det ikke, vil den nok begynne å vokse normalt i løpet av en uke.
https://imma.gr/1873

Skal klone mongisplanta, ja!

Hva skjer med at kanten på bladet nærmest kamera på den største planta ser svidd ut? Det er hull i bunn av koppene, jeg vanner plantene _litt_ hver dag, og har lys på dem rundt 16 timer i døgnet fra to (svake) lysstoffrørlamper a 11 watt.
Det er veldig forvirrende alt dette med utstyr, alle sier forskjellige ting.

Kan noe nevne noe som er bra og billig av Armatur? Må den være digital?
Og jeg skal kjøpe en 600W Master Son-T pia Green Power.
Hva er Ballast? Hvor mye koster det, og hvor får jeg tak i alt dette.


Hva mer MÅ jeg ha da? Når jeg har pære, Armatur og Ballast?




Vet noen om noen nice jordblandinger også?


Takk
Kan anbefale deg å ta en kikk på følgende butikker :
http://cropshop.no
http://mrgrowgear.no

vil anbefale mrgrowgear, da den har mye lavere priser, og om du sender de en email får du skikkelige svar og de har peiling.

Ellers vil eg anbefale vifte og kullfilter, da det kommer til å lukte, garantert, så om du ikke bor langt utpå landet, med en kilometer til nærmeste nabo, så er det hva jeg vil si obligatorisk med kullfilter.
Ballast er det som tenner pæren, trenger større spenning enn det som er i støpselet.
ballasten må ikke være digital, en digital utvikler mye mindre varme og mindre slitasje på selve ballasten. Men det er ikke nødvendig, og de magnetiske ballastene er som regel mye billigere.

Jordblandinger kan feks. anbefale biobizz sine, som er feks. all-mix eller light-mix eller pre-mix elns. De vil fungere alle sammen, ellers can coco "jord" også anbefales.

Ellers bør du lese igjennom "groguide" tråden til Lovetogrow her på forumet =)
Takk;P Var nice der, jeg fant en ballast som er 600w, som jeg trenger.
VSA 600 Watt MH/HPS, men det står ikke noe info om den... noen som har erfaringer?

Og jeg finner ikke armatur der?
Hvis du velger å ikke kjøpe biobizz jord(light-mix kommer ferdig med perlite), MÅ du uansett kjøpe perlite, meget viktig, den er å få på www.mrgrowgear.no i 100liter sekker eller på plantasjen, plantasjen sin er 69,- pr 3 liter. Burde egentlig være 50/50 med perlite/jord, men prøv hvertfall få 1liter perlite pr. 10liter jord=) Kan også godt være 1,5-2,5 cm lecakuler i bunnen, spesielt ved større potter. Nå er www.mrgrowgear.no de første med firkantige potter! Noe som jeg har ventet på lenge, ba de ta de inn der, men det hadde de allerede gjort, men ikke rukket å legge på nett. Som sagt skriv en mail og de har garantert masse annet som ikke står på nett. Er også noen meget hyggelige priser der=)

Nå er det ikke bestandig det er nødvendig med kullfilter, hvor stort skal du sette? Hvordan er bositvasjonen din? Hvilken strain snakker vi om?
Sitat av dexter
https://imma.gr/1873

Skal klone mongisplanta, ja!

Hva skjer med at kanten på bladet nærmest kamera på den største planta ser svidd ut? Det er hull i bunn av koppene, jeg vanner plantene _litt_ hver dag, og har lys på dem rundt 16 timer i døgnet fra to (svake) lysstoffrørlamper a 11 watt.
Vis hele sitatet...
Det er muligens flere ting, men i første omgang villel jeg ikke vannet hver dag, øk heller mengden slik at du kan la de 2 øverste cm med jord tørke ut før du må vanne på nytt. Kan også være for dårlig lys, ser plantene har strekt seg litt, ha lyset på 24 timer om mulig! Eller kanskje det begynner å bli på tide å omplante, selv om jeg tviler på det er sistnevte, kan også være dårlig vann, eller dårlig jord. Sjekket vannet du bruker? Hvilken jord bruker du?
Sist endret av LoveToGrow; 27. september 2007 kl. 02:12.
Jeg tror jeg tar 4-5 planter, inni en campingvogn ca 25-30 meter fra huset, inne i et rom som ca er 1x1m. Eller hvis det er for lite kan jeg sette de i et rom som er 2x1m.

Jeg er temmlig ny innen dyrking, så strain skjønte jeg ikke helt=)
Hvis det bare er du som har tilgang på den vogna er kullfilter og en "utsug" vifte ikke nødvendig i første omgang, det du ser etter er ikke et armatur, men en reflektor til ballasten din=) Strain er det samme som sort, hvilken sort er det snakk om=) Hvor stor bunnen blir er opp til deg og antall planter, men skal du bruke 600w, må det være minst 2 meter fra gulv til tak..
Bare et lite tips. Å legge ut på en åpen nettside som daglig besøkes av politiet at du er fra J*******, og at du har tenkt til å gro planter i campingvogna i hagen din, er ikke akkurat noe sjakktrekk..

Tipper jeg kunne funnet den vogna der på et par timer om jeg ville. Med mindre du egentlig befinner deg et helt annet sted da..
Min plante er nå i sin 3. uke. 22cm lang og den har begynt å lukte en del
Er det noe jeg bør begynne å gjøre annerledes enn det jeg har gjort til nå?

Vanner 0.2-0.3dl hver andre dag, planten står i ei 4liters potte med 21 timer lys i døgnet. Temp er ca 22-28 grader. Har ikke begynt med næring enda. 400W HPS ca 100cm fra planten.

Eneste skader jeg kan se på planten er at bladene begynner å brette seg på midten.
Brette seg i midten? Bilde? Ellers er det bestandig bedre med 24 timer lys i vekstfasen.
SKal skaffe ett bilde av det. Men det ser ut som ett sigarettpapir, den bretten som er på midten der.
Sist endret av Cybergasm; 27. september 2007 kl. 15:34.
aha, har ikke en annelse på sort;P men er blir 4-5 planter!
Men armatur er det dyreste og det som jeg skrur pære inn i?:P
Så er ballasten det som gir extra strøm til Armaturen?
Så lurte jeg på om jeg kan ta stiklinger av planten nå, la de vokse 3-4 uker for så å sette stiklingene og moderplanten i blomstring samtidig?
Nå har jeg lest gjennom alle sidene og noen sider flere ganger og fått vite veldig mye (er selv ubernoob)
meg og en kompis begynte og plante noen nyinnkjøpte mexican haze seeds fra nettet, og trodde vi hadde litt peil, helt til jeg leste her og fikk kompisen min(som planta er hos) til og få LoveToGroW på msn og etter 5 min var planta kasta, men vi skal starte på nytt nå og har allerede fått endel hjelp, tusen takk veit du har sagt det bare er og spørre. jeg tenkte egentlig og spørre om en lett forenkelet fra frø til ferdig bud liste, for 100 forskjellig har spurt om 100 forskjellig ting og lys så det er litt vanskelig for et hue som meg og få med alt når du har svart forskjellig næring og lys greie til alle som har forskjellige greier, hehe men kan vel ta det på msn med PipeKen merker at du har endel peil ass, TUSEN HJERTELIG TAKK! beste tråden jeg har lest her inne ps : kommer snart no ice seeds også
Sist endret av slink; 28. september 2007 kl. 01:37.
Sitat av Cybergasm
Så lurte jeg på om jeg kan ta stiklinger av planten nå, la de vokse 3-4 uker for så å sette stiklingene og moderplanten i blomstring samtidig?
Vis hele sitatet...
Er ikke det litt tidlig da? Hvor mange stiklinger får du ut av planten din? Du burde ha muligheten til å ta dobbelt så mange stiklinger som du trenger, fordi det nesten bestandig er noen av stiklingene som stryker med før de har fått røtter. Men ja du kan blomstre alt samtidig, men du må jo uansett vente 12-21 dager som det tar stiklingene å få røtter, og da har vel kanskje moderplanten blitt endel større, og fare for ujevn vekst er stor, da morplanten din vil overskygge stiklingene. Du må jo uansett ha en stikling i vekstfase, ellers må du jo skaffe nye frø.

Alle dyrkere burde ha et eget rom for morplanten og stiklinger, det gjør hvertfall livet mye enklere for mange.
Alle dyrkere burde ha et eget rom for morplanten og stiklinger, det gjør hvertfall livet mye enklere for mange.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der. Sliter litt med den saken foreløpig.
Men når er det annbefalt å ta stiklinger da? de nederste greinene er vel blitt 10-12cm lange nå. Leste en plass at de burde være mellom 5 og 10 cm og at de burde tas ganske tidlig for at stilken lettere skulle få røtter.

Venter heller til jeg får bestillt noen skikkelige frø til en god moderplante. Den jeg har nå var bare ett prøve prosjekt så jeg tenkte at jeg likegodt kunne prøve å ta noen stiklinger for å få mest mulig ut av den.
Sitat av Gdawg
aha, har ikke en annelse på sort;P men er blir 4-5 planter!
Men armatur er det dyreste og det som jeg skrur pære inn i?:P
Så er ballasten det som gir extra strøm til Armaturen?
Vis hele sitatet...
Men armatur er det dyreste og det som jeg skrur pære inn i?:P, denne linjen skjønte jeg fint lite av=P Men la oss prøve illustrasjon som virkemiddel=P

Så som du kan se på bilde er det en av delene du skal velge, grunnen til at jeg anbefalt deg den som må settes sammen sjøl, er sånn at du kan ha ballasten stående en annen plass en reflektoren, dette er umulig med et "armatur" siden ballasten er intregrert i reflektoren. Ballaster lager endel varme og når man dyrker i et så lite området er det viktig at det ikke blir for varmt i det lille rommet, den er forsåvidt en sinnsyk støvtrekker også! Ballaster veier som regel endel( 400w 10 kg). Noe stress og flytte de opp og ned.

Ballasten gir vel ikke noe xtra strøm, men konverter 230v som er i stikkontakten til X watt, som er det pæren må ha. Skal ikke bli for teknisk av meg, men husker jeg ikke feil, er det også en noe kraftig tenner i en ballast=)
Jeg vet ikke hvilken kilde som har fortalt deg at det er mer sjanse for at stiklingen overlever lettere ved at den tas tidlig i vegfasen, men det at det er lurt å ta i begynnelsen hørtes rart ut, men det stemmer at den burde være hvertfall 5cm og helst 10-12cm. Men det fins metoder for at det skal gå fortere å få røtter, lager et eget svar på akkurat dette feltet, slik at det lettere kan søkes frem=)

Jeg anbefaler å ta stiklinger når du har det dobbelte antallet du trenger, altså skal du ha 5 planter, vær sikker på at du har 10 lange nok stiklinger=P
Hhmmm.. Tror jeg bare dropper stiklinger denne gangen. Får heller vente til jeg har fått kjøpt meg skikkelige frø.

Men nå har bladene begynnt å få ei klo-form. De bøyer seg nedover og innover.
Har du begynt å gi næring? Høres ut som for mye næring.
Hvor lenge skal den egentlig være i vekstfasen?
Kan jeg sette den til å blomstre etter 4-5 uker?
Har ikke begynt med næring enda forresten.
Sist endret av Cybergasm; 2. oktober 2007 kl. 22:04.
Sitat av Cybergasm
Hvor lenge skal den egentlig være i vekstfasen?
Kan jeg sette den til å blomstre etter 4-5 uker?
Har ikke begynt med næring enda forresten.
Vis hele sitatet...
Bra du ikke har begynt med næring enda=)

Ja, du kan blomstre den akkurat når du vil, planten skal vel generelt ha en vekstperiode på minimum 4 uker, men virker ikke som planten blir påvirket av tidlig blomstring. Men det som er greit å huske på er at, blir planten noe særlig lengre enn 70cm penetrerer ikke lyset igjenom til det nederste partiet av planten og vil gi liten til ingen forskjell på en planten som er 50cm når den er satt til blomst eller om den er 100cm, dessuten vil planten vokse ganske mye de første 14 dagene i blomst som kalles for preblomstringsfasen. Så har du en 30cm plante vil den etter preblomstfasen hvertfall være 60-90cm og venter du til den er 50 cm, vil den bli ca 110-140cm, noe mindre jo mer indica som er i strainen din. Dette kan variere endel etter hvilken strain det er, men det er jo ganske logisk at de plantene som har kort blomstringstid(Indica strains), trenger noe lengere vekstperiode fordi den ikke vil strekke seg seg fullt så mye som de som har en lang blomstringstid(Sativa strains). Har erfart at Nothern Light5#XHaze som er en 50% Indica og 50% Sativa, ble satt i blomst når de var 25-45cm og når jeg høstet var de 145-160cm.
haze hybriden klona med nothern light kan en sette til blomstring etter 1 -2 uker . du får totalt sett en mer effektiv produksjon. flere planter under hver hps og mindre tidsbruk fra stikling til ferdig ryge. vi eksperimenterte mye med denne i 90 årå. rå ryge den der. ellers gjør du en god jobb. love to grow. Har sjøl slutta å dyrke men har mye erfaringer. sikrere å være konsulent og få gratis når jeg vil ha litt.