Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 12860
I lys av 22. Juli vet de fleste at det nå blir utrolig mye vanskeligere å drive med pyroteknikk i Norge, tragisk som det er. En manns handling, kollektiv avstraffelse. Jeg tror alle her inne forstår HVORFOR det blir slik, men det er ikke mindre kjipt for det. Vi får bare leve med det og se hva vi får til.

Men.. Jeg går ut i fra at ikke alle her på forumet har kapitulert og sunket ned i jorden etter i sommer? Det har vært mye diskusjon rundt lover, import og slikt siden 22.7. Det jeg lurer på er hva slags nyttårplaner folk har nå? Etter 22. Juli? Det har vært stille ang. det temaet siden i sommer.
Er det de samme planene som før, tar du ekstra hensyn til ting nå eller holder du på som før? Er du redd for at noe skal skje? Derfor har jeg laget denne nye tråden, for å separere de gamle planene fra de nye, som mest sansynlig ikke er de samme.



For min egen del har jeg laget en del. Jeg har gjort meg for det meste ferdig med det jeg skal ha. Jeg har laget meg en stjerneruller, "perfeksjonert" lift-kruttet og laget opp en hel del luftbomber. Jeg venter bare på en batch med TigerTail til multicolor rullede stjerner som tørker som skal i 7 stk 2.5" runde luftbomber, så har jeg laget de luftbombene jeg har planlagt, men det kan bli noen flere.

Har ikke de presise tallene foran meg nå, men det jeg har laget er omtrent
30 2" Sylinderluftbomber
20 2" Runde luftbomber (Gamle crappy greier som egentlig bare skal destrueres)
40 2.5" Runde luftbomber
10 2.5" Sylinderluftbomber

Til forskjell fra i fjor har jeg tatt sikkerthet enda mer seriøst i år enn i fjor. ALT skal skytes elektronisk. Absolutt alt, uten unntak. Jeg har null lunter å tenne på i år.

Kan være det blir en del flere 2.5" sylinderluftbomber, da jeg skal prøve å redusere mengden stjerner jeg har liggendes til null. Reste-luftbomber med andre ord. Jeg skal lage opp en ny beholdning stjerner som skal brukes når jeg lager en luftbombe eller tre i ny og ne fremover til selskap og fest, og de skal være rullede stjerner. Jeg har veldig mye D1 glitter kuttede stjerner liggendes som jeg hadde likt å få brukt opp.

Jeg skal egentlig prøve å så godt som slutte med pyro etter denne nyttårsfeiringen, da jeg skal flytte og begynne med studier, og ønsker ikke at griseriet med pyroet skal flytte inn med meg. Men alt av utstyr og kjemikalier blir ståendes, klar til å starte opp igjen en gang i fremtiden.
Tar ikke noe mere hensyn på nyttårsaften bare pga det som skjedde den 22. Juli. Det som har skjedd, har skjedd. kan ikke gjøre noe med det.
Men mine planer er ikke endret pga det nei.
Og hva er planene dine? Jeg skal ihvertfall bruke opp det jeg har ferdig. Tror det er hele 8 stk 2" runde luftbomber med simple white.
Tenkte å kose meg glugg ihjel med stjerneskudd og sky lanterns i år.
Når som jeg begynner å få orden på kulemølla er det godt mulig det blir noen shells. Skal dog sies at budsjettet er noe stramt så det må bli litt improvisering når det gjelder mortere og lignende.
Har litt dårlig utvalg av kjemikalier nå for tiden så blir vel ikke så mye i år. Blir vell noen små kinaputter og et par fontener i år. Har bare til KNO3, tysk mørkt aluminuim og kaliumperklorat. Noen som har tips til hva dette kan brukes til? (noe annet en fontener og kinaputter)
Vel, du kan jo lage svovelfritt krutt, og lage noen raketter. Kanskje sette på noen headere om du finner noen stjernekomps med de ingrediensene? Men du skulle jo gjerne hatt en klordonor ihvertfall.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lurer på om noen kanskje har nyttårsplaner, men er skeptisk på å skrive det her pga PST?

Selv blir det et 49 kroner batteri eller to!
Sitat av Knask Vis innlegg
Tenkte å kose meg glugg ihjel med stjerneskudd og sky lanterns i år.
Vis hele sitatet...
Jeg skal også kjøre skylanterns i år. Lager du disse selv eller kjøper du dem?
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg skal også kjøre skylanterns i år. Lager du disse selv eller kjøper du dem?
Vis hele sitatet...
tipper det blir ferdigkjøpt med kvitteringen arkivert, Knask skal vel neppe lage noe som helst med det første
Hey all, jo det er blitt dempet pga. Dusten!
Men blir en tur til Engelsrud og handle litt , Effektb. og 4" mortere.
Cryshantimum 6 ,Cryshantimum Mystery og TT lager jeg selv.
Har også ved en fluke laget noen stjerner som heter (wait fore it) Suprise mother F*****, Makan til hissig sjerne har jeg aldri sett.
Mangler endel snadder for og lage noe annet, så det blir ikke sprekt med hjemmelaget
Men uansett så blir det helt knall.

Stay safe
Er ikke så veldig god innen pyro og har ikke lagd stort mere enn noen store kinaputter med flash og større rørbomber og røykbomber, selv om jeg har en haug av kjemikalier.

Til Nyttår så blir det bare noen kinaputter på ca 15g flash, det smeller rimelig høyt! pluss at det blir noen små fontener / røykbomber.
Jeg skal skyte opp pinneraketter importert fra Sverige, takket være Norges ræva-lover.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg skal skyte opp pinneraketter importert fra Sverige, takket være Norges ræva-lover.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Takket være fulle idioter som ikke kunne gi seg mens leken var god.

Moret: Tenkte på å kjøpe sky lanterns her: http://www.pyrodirect.com/ecom-catsh...erns_CASE.html
Sitat av Knask Vis innlegg
Rettelse: Takket være fulle idioter som ikke kunne gi seg mens leken var god.

Moret: Tenkte på å kjøpe sky lanterns her: http://www.pyrodirect.com/ecom-catsh...erns_CASE.html
Vis hele sitatet...
Riktig, Knask. Er bare så forbanna irriterende at noen klarer å ødelegge for alle

Godt det fortsatt er lovlig med slike "bakke-batteri", de største av dem er jo ganske flotte å se på
Sitat av Knask Vis innlegg
Rettelse: Takket være fulle idioter som ikke kunne gi seg mens leken var god.

Moret: Tenkte på å kjøpe sky lanterns her: http://www.pyrodirect.com/ecom-catsh...erns_CASE.html
Vis hele sitatet...
Sender dem internasjonalt?

Vil ha noen lanterns selv

Planen blir vel bare som vanligt å sende opp en haug med batterier, til en stiv pris.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Sender dem internasjonalt?

Vil ha noen lanterns selv
Vis hele sitatet...
http://www.pyrodirect.com/cms-displa...rnational.html
Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Leste det nettop, skulle ha lest litt rundt! Takk for linken.
Blir 20 2grams FP kinaputter der 10 har + 5% Ti
Har også laget noen 1grams Whistle mix kinaputter
Hvis jeg får tid vil jeg også lage en eller to fontener + en starmine.

+ masse kjøpt fyrverkeri selfølgelig.
Sist endret av Morsam.; 23. november 2011 kl. 17:29.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sier dere det, så kjedeligt Selv skal jeg fyre opp et stort knippe med 4" og et medium knippe med 6". For å ikke snakke om et 50mm saluttbatteri med X antall rør. Hjemmelaget selvfølgelig Var så heldig å få hjem noen store bokser med kjemikalier rett før det store smellet. Men etter dette nyttåret og kanskje neste, så er det vell kroken på døra
Har selv greid å anskaffe en del fyrverkeri, rundt 500 pinne raketter :-). Så om noen skal feire jul på Geilo så blir det fin utsikt!
Blir ferdiglaget på meg også Europris FTW!
Lage en 10 kilos røykbombe som http://www.youtube.com/watch?v=fMhlQAuvD64
Sende opp noen raketter som http://www.youtube.com/watch?v=SAnkqQFaRw4
eller ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=pVnaZT6pvEk tenkte jeg skue kose meg med noe i denne dimusjonen?
Selger de kinaputter i sverige enda?
Sitat av selvmord Vis innlegg
Selger de kinaputter i sverige enda?
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du vil ha smell så må du lage det selv(det rimte nesten)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Nei. Hvis du vil ha smell så må du lage det selv(det rimte nesten)
Vis hele sitatet...
Ikke bare nesten...

Synes dog det er morsomt at så få vil lage ting selv nå, men jeg har aldri sett så mange som sier de skal smugle inn eksplosiver fra sverige.
Kjøpe ett par 25 skudds batterier, ta utav hver enkel kule fra hver sylinder, ta kruttet utav de og plassere kruttet i en thermos eller noe..
Sist endret av Biggie smalls; 24. november 2011 kl. 17:23.
Brace for impact!
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Kjøpe ett par 25 skudds batterier, ta utav hver enkel kule fra hver sylinder, ta kruttet utav de og plassere kruttet i en thermos eller noe..
Vis hele sitatet...
Slike oppfordringer foreslår jeg at du holder deg for god for her inne.. For det første er ikke dette pyroteknikk, og for det andre er det farlig (ja, farlig - komersiellt fyrverkeri kan inneholde stoffer som er meget sensetive.. Hvertfall viss de blir blandet med de riktige stoffene, noe de kan viss du blander masse forskjellige saker fra effektbatteriene).

Var veldig mye: "Jeg skal kjøpe stjerneskudd og ferdigfyrverkeri." - jeg vil derfor informere om at dette er et forum for pyroteknikk, og foreslå derfor at alle dere som ikke har annet å biddra med enn "Jeg skal kjøpe stjerneskudd og ferdigfyrverkeri." lar være å poste. (ikke for å være kjip, men for å holde tråden ryddig og on topic.)

Takk
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En morro ting for de som vet litt hva de holder på med, er å ta et slikt 50-kroners batteri og lage en mine.
Liften er der, så man har alt man trenger om man bare har liggende en 4" mortar.

Mye mer spektakulært enn alle termosbomber man kan tenke seg, men det varer ikke like lenge som om man bare fyrer batteriet vanlig.
Et alternativ da er jo å kjøpe 25 batterier og lage 25 miner og lage batteri av det
Sitat av Up Vis innlegg
En morro ting for de som vet litt hva de holder på med, er å ta et slikt 50-kroners batteri og lage en mine.
Liften er der, så man har alt man trenger om man bare har liggende en 4" mortar.

Mye mer spektakulært enn alle termosbomber man kan tenke seg, men det varer ikke like lenge som om man bare fyrer batteriet vanlig.
Et alternativ da er jo å kjøpe 25 batterier og lage 25 miner og lage batteri av det
Vis hele sitatet...
Orker rett og slett ikke å søke, hva er en mine? hva er forskjelden på det og et vanelig 25skudds batteri? har et 25skudds batteri liggenes...
Sitat av BeWee Vis innlegg
Lage en 10 kilos røykbombe som http://www.youtube.com/watch?v=fMhlQAuvD64
Vis hele sitatet...
Dette må være den beste videon jeg har sett på YouTube haha!
Sitat av Awareness Vis innlegg
Orker rett og slett ikke å søke, hva er en mine?
Vis hele sitatet...
Håper du kan engelsk, orker rett og slett ikke å oversette

Sitat av Pyroguide
A mine is a ground firework that expels stars and/or other garnitures into the sky. Shot from a mortar like a shell, a mine consists of a canister with the lift charge on the bottom with the effects placed on top. Mines can project small reports, serpents, small shells, as well as just stars. Although mines up to 12 inches in diameter appear on occasion, they are usually between 3 and 5 inches in diameter, with hobbiests making mines much smaller than this.
Vis hele sitatet...
Sitat av Awareness Vis innlegg
Hva er forskjellen på det og et vanelig 25skudds batteri? har et 25skudds batteri liggenes...
Vis hele sitatet...
Du vet vel hva et batteri er? Hvis ikke står det her.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Et alternativ da er jo å kjøpe 25 batterier og lage 25 miner og lage batteri av det
Vis hele sitatet...
KP!

I år blir det nok heller magert, antakelig ingenting. Dels fordi interessen skranter noe, dels fordi tiden ikke strekker til. Blir nok noe billig kommersielt ræl, tenker jeg.
Harr nå fått tak i leverandør av de fleste chems, så i år blir det hjemmelaget, samt miner fra batterier som jeg gjorde i fjor og.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Awareness Vis innlegg
Orker rett og slett ikke å søke, hva er en mine? hva er forskjelden på det og et vanelig 25skudds batteri? har et 25skudds batteri liggenes...
Vis hele sitatet...
Om du ikke orker søke, lærer du lite. Basicly, så skyter man opp alle 25 shellsa på en gang, fra én mortar.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
En morro ting for de som vet litt hva de holder på med, er å ta et slikt 50-kroners batteri og lage en mine.
Liften er der, så man har alt man trenger om man bare har liggende en 4" mortar.

Mye mer spektakulært enn alle termosbomber man kan tenke seg, men det varer ikke like lenge som om man bare fyrer batteriet vanlig.
Et alternativ da er jo å kjøpe 25 batterier og lage 25 miner og lage batteri av det
Vis hele sitatet...
Hvem skulle tro at selveste up drev med demontering av fyrverker..uffameg
Sitat av sven Vis innlegg
Hvem skulle tro at selveste up drev med demontering av fyrverker..uffameg
Vis hele sitatet...
Ikke ned til pulverstadiet. Har man litt peiling så går det bra.
Fant forresten en pose med noe gammelt fyrverkeri her om dagen (hjemme, ikke ute eller noe) Lurer bare på om det er mulig å bruke dette, eller eventuelt lager noe annet gøy av det? Er også en del pinne raketter der.

Men må nesten nevnes at jeg har så og si ingen peiling på sånt som det her, eneste grunnen til jeg spør, hehe.. Har ikke tenkt å gjøre noe dumt om folk skulle begynne bitche over at jeg var uforsvarlig eller noe.
1. Dra langt vekk
2. Tenn på
3. Løp som faen
4. Se hva som skjer

Muligens det kan brenne litt ujevnt, men det er vell verdt et forsøk.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Fant forresten en pose med noe gammelt fyrverkeri her om dagen (hjemme, ikke ute eller noe) Lurer bare på om det er mulig å bruke dette, eller eventuelt lager noe annet gøy av det? Er også en del pinne raketter der.

Men må nesten nevnes at jeg har så og si ingen peiling på sånt som det her, eneste grunnen til jeg spør, hehe.. Har ikke tenkt å gjøre noe dumt om folk skulle begynne bitche over at jeg var uforsvarlig eller noe.
Vis hele sitatet...
Det du gjør er at du tar fra hverandre alt, heller kruttet i en stor beho... Oh shit, så nettopp brukernavnet ditt. Tror ikke jeg skal gi deg noen tips likevel.

Neida, bare husk at det alltid er en risiko for at det skulle gå av hvis du ikke behandler det rett. Siden du ikke har for mye erfaring, som du selv sier, råder jeg deg til å ikke fikle for mye med det. Prøv det som Killkalle1 foreslår, ellers vet jeg ikke om så mye annet. Jeg synes det forresten er veldig gøy å lage kinaputter av Speedfire som du får på Europris.
Sist endret av PyroMartin; 26. november 2011 kl. 12:30.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
... Jeg synes det forresten er veldig gøy å lage kinaputter av Speedfire som du får på Europris.
Vis hele sitatet...
Speedfire er ikke lenger det det en gang var ;( Fjorårets utgaver sugde jo røv, det kom bare røyk og ingenting mer o.O Nei, holder meg til gamle grisehyl hvis jeg skal drive med sånt

Fra en ting til en annen, ideen med starmines var ikke dum Kanskje legge ved et par creamoras også
Sitat av Up Vis innlegg
Om du ikke orker søke, lærer du lite. Basicly, så skyter man opp alle 25 shellsa på en gang, fra én mortar.
Vis hele sitatet...
Høres riscky ut.. håper ikke mange prøver på det
Sist endret av ImsdalFlaske; 26. november 2011 kl. 13:52.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Høres riscky ut.. håper ikke mange prøver på det
Vis hele sitatet...
Det er egentlig jævlig vanlig å lage miner...
Tror ikke det er shells Up snakker om her. Da hadde det isåfall vært 15 stjerner, ikke shells. Tror det hadde vært risky med 25 shells.
Virker som at veldig få i grunnen har håndlaget fyrverkeri på planen, men må bare spørre om at folk holder seg litt mer on-topic..

Jaja.. Ser frem til å se resultatet av det folk har laget...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Var veldig mye: "Jeg skal kjøpe stjerneskudd og ferdigfyrverkeri." - jeg vil derfor informere om at dette er et forum for pyroteknikk, og foreslå derfor at alle dere som ikke har annet å biddra med enn "Jeg skal kjøpe stjerneskudd og ferdigfyrverkeri." lar være å poste. (ikke for å være kjip, men for å holde tråden ryddig og on topic.)

Takk
Vis hele sitatet...
Med tanke på at tråden tar 22. juli i betraktning og stiller spørsmål rundt hvordan dette påvirker nyttårsfeiringen er det vel høyst relevant å poste at man ikke skal ha hjemmelaget fyrverkeri i år?
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Med tanke på at tråden tar 22. juli i betraktning og stiller spørsmål rundt hvordan dette påvirker nyttårsfeiringen er det vel høyst relevant å poste at man ikke skal ha hjemmelaget fyrverkeri i år?
Vis hele sitatet...
Tja, det er nå en ting, men det er nå litt unødvendig med en haug med like poster fra folk som ellers aldri har skrevet på pyroforumet om at de skal kjøpe fyrverkeri.. Det er hvertfall min menig. Og som sagt, jeg ønsker ikke å vøre vanskelig og kjip, ønsker bare at tråden skal være ryddig, og holde seg til topic
Noen er godt i gang med testing av fyrverkeri til nyttårsaften allerde. Videoen er fra Grimstad 26 nov.
Likte 4:50 er det crackling stars?
http://www.youtube.com/watch?v=mtUC7kMAqJo