Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4171
Vi har alle vært igjennom hele eller deler av det obligatoriske norske skolesystemet på en eller annen måte, og mange av oss har gått eller går på videregående skole. Da jeg gikk på skolen fikk jeg høre mye om at det store for tiden var "Ansvar for egen læring". Ansvar for egen læring innebærer at skolen tilrettelegger for at elevene selv kan tilegne seg informasjon og kunnskap. Elevene er også i større eller mindre grad med på å velge hva de blir vurdert etter, for eksempel hvordan større oppgaver skal utformes. Dette virker fint i teorien, men i praksis tror jeg at det senker læringsnivået betraktelig. Spørsmålet er:

Har "Ansvar for egen læring" blitt "Frihet til å gi faen"?

Barn og ungdom tilbringer fra en tredjedel til halvparten av den våkne delen av døgnet på skolen. I denne tiden er lærerne de eneste autoritetsfigurene elevene har å forholde seg til, og i løpet av et døgn tilbringer den gjennomsnittlige elev mer tid med lærere enn sine egne foreldre.

I den tidlige delen av livet er man avhengig av autoritetsfigurer for å lære om rett og galt, moral, etikk og generell folkeskikk. Foreldre man sjelden ser er i mine øyne ikke nok for å lære barn og ungdom alt de trenger å lære om disse emnene. Hvis lærerne har en så passiv rolle i barns oppdragelse og bare er der for å "tilrettelegge og veilede", tror jeg det fører til at barn og ungdom følger mindre med på skolen, blir mindre motivert, og finner ut at de heller vil leke og slappe av enn å gjøre skolearbeid.

Som et resultat av den nedsatte arbeidsviljen og motivasjonen gjør de fleste elevene det ganske dårlig på skolen i forhold til kravene som settes. Dette fører igjen til at lærerne etter hvert har begynt å gi karakterer basert på resten av klassen, ikke basert på læreplanen. Jeg mener at elever nå for tiden får alt for gode karakterer for alt for dårlig arbeid. Karakterene 1-4 deles ut til det som burde vært 1-2, og 5 deles ut til de som burde fått 3-4, og sekseren er relativt enkel å oppnå, selv med en del feil og mangler, på tross av at dette burde vært en svært sjelden karakter som kun deles ut til nestenperfekte elever.

La mer bruke meg selv som eksempel: Helt siden jeg begynte på videregående har jeg vært umotivert og ofte brukt tiden på andre ting en jeg skulle. Jeg gjorde nesten aldri lekser, og hvis jeg gjorde dem så var det i timen. I stedet spilte jeg kort, surfa på nettet og bretta papir. Jeg fikk en kommentar fra lærerne i ny og ne, men de var såpass vant til slik oppførsel fra elever at de ikke gjorde noe særlig med det. Jeg endte opp med 4,2 i snitt i andre klasse, og 4 i snitt i første. Selv føler jeg at jeg fortjente ca. en toer. Alt jeg trengte å gjøre var å være positiv og virke engasjert hver gang vi skulle vurderes, så fikk jeg gode karakterer. Jeg fikk aldri noe mindre enn en 4 på prosjekter og framføringer, som oftest 5 og 6. Jeg skal innrømme at jeg er flink på slikt, men det burde ikke overskygge det faktum at jeg ikke hadde fulgt med eller gjort oppgaver i ukesvis for så å bare lese i 10 min og fylle en post-it med stikkord.

Nok om meg. Se på ungdom og unge voksne i dag. Norskkunnskapene er fryktinngytende dårlige. Det samme gjelder grunnleggende matte. Jeg tror de færreste av de du kunne spurt under 25 hadde klart å svare på hva kvadratroten av 16 er. Hvor mange ganger har du sett folk i marketing skrive "Ole's bud bil servise" eller noe liknende? Vi har en media- og kommunikasjonslinje på skolen jeg jobber, og jeg har sett på oppgavene andreklassingene har gjort. Skrivefeilene florerer som AIDS i et utviklingsland, og allikevel får de gode karakterer. Burde ikke et grunnleggende krav for å gå MK være at man kan skrive korrekt norsk og engelsk?

Jeg mener at skolen i dag rett og slett er for slapp. Ingen passer på at elevene gjør det de skal, og ingen passer på at lærerne gir objektive karakterer basert på læreplanen. Jeg vet at om ting ville vært strengere ville jeg lært mer på skolen, og jeg tror kunnskapsnivået i gjennomsnittsungdom ville økt betydelig.


Ett par spørsmål til slutt:
Er du enig meg mine synspunkter? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Om du går på skolen, syntes du du gjør en god nok innsats og prøver du å sette deg inn i alt du skal?
Om du er ferdig på skolen, syntes du sluttkarakterene dine stemmer overens med dine ferdigheter i de aktuelle fagene? Skulle du ønske du hadde lært mer?
Og til sist, har du noen ideer om hva som kan gjøres med situasjonen?
Sist endret av Pantheon; 24. januar 2007 kl. 10:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp. Eg er fullt ut einig i dine synspunkt. Problemet er at det blir stilt for få krav, og elevane sine rettar står forst erkt.

På GK elektro var det veldig sterk justis i klassen. Dersom du forstyrra fekk du beskjed om å dra deg ut. Ein fekk beskjed om å følge med og gi fan i andre ting... Det førte til et godt læringsmiljø, og eg vil sei justisen ikkje gikk på bekosting av et godt miljø i klassa. Vi hadde også frihet til å arbeide med ting slik vi ville, sålenge det viste igjen at vi arbeida. Eg har aldri hatt et så artig skuleår, og eg lærte ting som låg langt utanfor pensum... Fordi vi måtte ta ansvar for å få arbeidet gjort om vi ikkje ville følge læraren si undervisning.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hei, interessant tema, men jeg tror det er elevene det er noe galt med - ikke skolesystemet. Jeg har vært gjennom hele møljen selv, men nå som jeg studerer på universitetet der ALL ANSVAR FOR LÆRING faller på dine skuldre så ser jeg at det er et MYE bedre system. Riktignok har vi mindre fag på en gang her, men pensum er mer omfattende, og mye tyngre.

Jeg vet ikke hvorfor jeg var så slapp som jeg var på videregående. Jeg angrer nok noe på at jeg ikke fikset meg en bedre karakter i Fransk, for det er jævla surt å faktisk ikke kunne språket. Men dette er helt og holdent min egen feil. Det er et holdningsproblem vi må ordne opp i, for elevene er MER enn kapable til å komme seg gjennom en studiekompetanse på egenhånd. Skolen er jo tross alt der for elevenes del, og ikke omvendt...
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
[quote=Tias]Hei, interessant tema, men jeg tror det er elevene det er noe galt med - ikke skolesystemet. Jeg har vært gjennom hele møljen selv, men nå som jeg studerer på universitetet der ALL ANSVAR FOR LÆRING faller på dine skuldre så ser jeg at det er et MYE bedre system. Riktignok har vi mindre fag på en gang her, men pensum er mer omfattende, og mye tyngre.[quote]

Du glemmer at du antakeligvis begynte på videregående i en alder av 15 år. Du er mye voksnere nå, og er i stand til å takle ansvaret.
Problemet med grunnskole er at skolen/staten bestemmer hva du skal lære i 10 år av livet ditt. Jeg tror at barn/ungdommer i den alder har behov for å velge litt hva de ønsker å lære.

Jeg har gått på grunnskole i 9 år (ja, jeg begynte før reform), og var drittlei av skolen. Også var jeg så vant med at skolen "lærer" oss istedet for at vi skal lære på egen hånd. Og det var helt annerledes i videregående. Du må plutselig velge hvilken linje du vil gå på, og jeg ante ikke hva jeg ville velge. Så jeg valgte allmenn siden det gir større muligheter å velge etterpå, men da må jeg gå enda flere år med kjedelige allmenn (noe likt fra grunnskole, bare mer arbeid - og heldigvis mer valg).

Jeg syns at det bør være mer valgmuligheter i grunnskole, som gir mykere overgang til videregående skole. Barn/ungdommer vil sikkert like å føle at de har "ansvar" for livet, og dersom de får mer "frihet", vil det kanskje føles som belønning. Men det kan også misbrukes av sløve elever som er lei av skolen. Sånn som jeg var.

Og allmenn-karakterene mine bryr jeg ikke noe særlig om. De har lite å si i feks film- eller animasjonlinje jeg har tenkt å søke på i høyskolene, for det er faktum film jeg er flink til, ikke allmennfagene. Men dessverre ser det ut til at høyskolene bare bryr seg om karakterene og poeng, framfor hva man faktisk kan innenfor feltet man søker på (som betyr mer enn gjennomsnittkarakter/poeng). Det er nok en av grunnene til at flere og flere velger privatskoler, og det er trist.
Sitat av Tias
Hei, interessant tema, men jeg tror det er elevene det er noe galt med - ikke skolesystemet.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at ingen er motiverte for å arbeide, og derfor må man gjøre noe for å enten få en holdningsendring blant elever, eller bare få dem til å jobbe gjennom strengere regler.

Ansvar for egen læring fungerer bare hvis du gjør noe du liker, og jeg kan si ganske sikkert at de aller fleste i grunnskolen og videregående ikke liker fagene de tar! Problemet er at ungdommen ikke er moden nok til å se at dette er noe de kan få bruk for senere. I tillegg har det, ihvertfall der jeg gikk, blitt kult å gjøre så lite arbeid som mulig.

Hvis noen fulgte med på Internatet som gikk på tvnorge i 2005 var det tydelig at ungdommene jobbet bedre, og fikk bedre karakterer når det var mer disiplin. Selv husker jeg også fra videregående at det var i de fagene der læreren hindret tull i timene at vi fikk best utbytte av tiden.

On another note:
På universitetene kommer man over til et helt nytt miljø der man ofte studerer med voksne folk (jeg har en på 63 i klassen ) og når de arbeider så godt som de gjør får man mer lyst å arbeide selv også. På universitetet har jeg fått en mye større arbeidslyst, og jeg gir all æren for dette til miljøet hvor folk faktisk er der for å lære, ikke fordi de må!
Tror feilen ligger i at alle skal være så forbanna høflige og korrekte hele tida. Klassen vår i fjor var full av en gjeng idioter! Seriøst, de skjønte faen ingenting! ikke ville de heller! Jeg kjenner folk med dysleksi, ADHD og en med innvandrerbakgrunn. De klarte ikke så mye de heller, men de PRØVDE!
Og de kunne forklare hvorfor... at de ikke greide å konsetrere seg om mye stoff samtidig eller at lærerne forklarte med altfor avanserte ord.

Hvorfor de norske jentene i klassen min som umulig kan ha hatt ADHD/dysleksi hele gjengen ikke skulle klare noe som helst, fatter jeg ikke. Endte med at de frøs meg ut og baksnakket med pga jeg faktisk fulgte med, skjønte noe og klarte å formulere det jeg ikke skjønte og ikke bare si "jeg skjønner ikke noe ting av dette!" men heller si "jeg skjønte ikke helt akkurat dette avsnittet, forklar en gang til?"

Hadde jeg vært læreren vår, hadde jeg bedt dem dra til helvete ut av skolen og komt igjen når de greide å oppføre seg som de 2.klassingene på videregående (flere gikk om igjen fra andre linjer og var i sitt 3 år....) de var. Dette nivået har man ikke i 2. klasse på barneskolen engang! Der VIL de ihvertfall noe. Ikke sitte og se deilige ut hele tida. Men hadde jeg sagt dette som lærer, at om dere skal være stokk dumme så gå et annet sted og la de få som faktisk skjønner noe her være igjen, hadde jeg vel blitt anmeldt og saksøkt og gud vet hva av foreldrenes deres.

Man snakker ikke stygt til elevene sine. Man skal forstå at de sliter og forstå at det ikke er lette å være dem, man skal ikke skrike eller kjefte. Man skal tolerere... Det fungerer bare ikke. Man MÅ kunne si ifra at "du får en 2er, begynn å følg med eller spør om hjelp for det du ikke skjønner, ellers går du til helvete ut herfra! vil du ikke lære noe så gå en annen plass!"

Som ei i klassen min sa og, hun var forresten 19 det året, gikk om igjen.. "jævla drittkjerringa av en lærer ga meg 2 på prøven og sa at jeg måtte begynne og følge litt med! herregud hva feiler det henne da..."


Laurentius: Akkurat det jeg mener, du er i et flott miljø pga folk VELGER å gå der og VELGER hva de vil lære. Men det er jo sånn på vgs og, ihvertfall om man velger yrkesfag, da har man liksom bestemt at man vil bli det man går på... ikke sitte der og være idiot. Så derfor syns jeg klassen min var helt ekstremt, her har de valgt VK1 selv og vil fortsatt ikke lære noe... hadde det vært ungdomskole/allmennfag hvor man lærer mye "unyttig" skal jeg forstå dårlig motivasjon. Men ikke når halve timeplanen er om faget de har valgt selv.
Sist endret av Lille My; 24. januar 2007 kl. 12:35.
Jeg er uenig. Jeg syns det blir for fordelt, og at det er derfor det er fuxxd skiolesystem. I mitt tilfelle, får jeg ikke nok frihet til å gjøre det bra, samtidig som dem ikke gidde rå gjøre noe emd det fordi jeg har får frie tøyler i hva jeg gjør i timene, som det er obligatorisk å være i, og fagene som det er obligatorisk å lære. Jeg store psykiske problemer med gym, men jeg kan ikke kutte det ut uten å få styra masse med en psykolog. Det ser ut til å ordne seg nå, men jeg har styra siden August. Med større frihet, ville jeg hatt problemet ute av verden i løpet av noen dager og jeg kunne konsentrert meg mer om ting som betyr noe, som engelsk og samfunnsfag. Rusbruken min har også ødelagt litt, men det er ikke i fokus her.

Du blir revet mellom at man får litt frihet, men hvis man er for sliten eller lignende for å gå på skolen, kan man ikke unngå fravær, noe som jeg lsiter med på grunn av gymen. Det har røtter i at fravær teller, noe som ødelegger mye og at man derfor -ikke- får frihet i likes tor grad som jeg vil ha. Med mindre frihet, ville jeg ikke hatt noe større problem, grunnet at jeg kunne fortalt om mine poroblemer og skolen ville ordnet det internt. Også da ville det vært løst fort.

Poenget mitt er at vgs er for delt i dag, og at det derfor blir vrient å forholde seg til.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Laurentius: Det er akkurat det jeg mener, vi må få en holdningsendring. Disiplin er greit for min del også, men da forsvinner jo litt av poenget med ansvar for egen læring . 100% enig i at de eldre hjelper til her. Skolene må bli flinkere til å sette begrensninger på grupper, og fordele elevene med gode holdninger ut blandt de som har dårlige holdninger. Jeg syns også det er viktig at elevene selv skjønner at nå er det de det handler om, og at deres innsats og vilje bærer hele dritten. Hvis lærere står fremme og tvinger folk til å jobbe så forsvinner litt av poenget...

q_Werty: Joa, holdningsendring har i alle fall skjedd, men jeg nekter å bli voksen!
Sist endret av Tias; 24. januar 2007 kl. 16:08.
Du har et innmari godt poeng der. Selv er jeg ukonsentrert, men kan jobbe hvis jeg vil/må. Akkurat nå skulle jeg ønske noen tvang meg til å gjøre lekser, men det gjør de ikke, noe jeg skjønner.

Jeg bør ta ansvar for min egen læring, men jeg er også enig i at det er for lettvint å slippe unna. Jeg har klisterhjerne, noe som gjør at jeg kan lese til en prøve kvelden før, og få shitgod karakter på prøven dagen etter, selv om jeg aldri har jobbet godt nok med stoffet.

Jeg synes "Ta ansvar for din egen læring"-planen er ganske lur, men jeg synes de fokuserer for mye på prøvene. Jeg får 5 og 6, men hadde de overrasket meg og tatt meg med ut fra en time, for så å sjekke hvor mye jeg har jobbet eller hvor mye jeg har fått med meg, så ville de fort finne ut at jeg ofte ikke får med meg noenting. Jeg synes egentlig ikke jeg er verdig gjennomsnittet mitt. Jeg er ikke uintelligent, men i enkelte fag bør jeg ha fått mye dårligere karakter.
jeg er veldig enig med deg, Går selv i tiende klasse på ungdomsskolen, og synes ikke akkurat at disiplinen er så sterk. Merker på en måte at jo lenger jeg kan få slappe av før jeg bilr tvunget til å arbeide i timen, jo bedre er det. Kan egentlig ikke fatte at noen av lærerne er så tålmodige (ellers så er de vel bare blinde, hva vet jeg). Femmerne og sekserne ligger alt for lavt etter mitt syn, eller så er det vel bare jeg som synes skolen er for lett.
Men når jeg tenker på at det er dagens ungdom som en dag skal styre landet, blir jeg litt bekymret
Jeg kan med jånda på hjertet si jeg ikke har gjort lekser siden 5 klasse og jeg liker på et greit 4.5 snitt, jeg gjør nesten aldri lekser på skolen heller.
Må si meg enig i det du sier.

Eksempel fra virkeligheten: Heromdagen, i en mattetime på første klasse VG, stilte jeg læreren et spørsmål til det vi holdt på med. Han klarte/ville ikke svare, men sa derimot: "Se i boka, det står godt forklart der".
Hva er da lærerens oppgave om ikke å undervise??? Hva får de betalt for?
(Verdt å nevne er kanskje det at forklaringa på siden læreren refererer til er en side vi akkurat har lest/gjennomgått, og hele klassen satt fortsatt like forvirra)

Jeg syns det er opp til hver enkelt hvor mye man gjør, hvordan og så videre. Selv prøver jeg å gjøre det som er forventa av meg, men helst ikke mer...
Dette er fordi på kort sikt får man ikke noe ut av det. Snakker av erfaring fra ungdomskolen, der en venn av meg ALDRI gjorde lekser, bråkte i timene, og stadig irriterte lærerne - han gikk ut med 0.4 under meg i snitt, og da hadde jeg jobbet forholdsvis godt...
Torsken: Ser jo på skrivinga de at du ikke har gjort leksene

Jeg har mye idioter i klassen som faktisk går grunnkurs om igjen og fortsatt gir FAEN..
Og alt de gjør, går utover de som prøver å lære seg noe..
Når folk rundt meg snakker sammen og maser på meg klarer jeg ikke å konsentrere meg, så det er et problem å lære noe i klassen når lærerene forklarer alt så dårlig når nesten ingen hører etter..
Og lærerene sender aldri noen ut heller, det skal MYE til ....
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Jeg er gjest hos q_werty og jeg underviser på universitetet, i kurset mitt er folk som har sitt første kurs etter videregående. Vi merker hva "ansvar for egen læring" har ført til, fordi studentene som begynner hos oss er ikke vant til å bli stilt konkrete krav til. Vi må bruke mer og mer tid og krefter på å lære bort studieteknikk og å få folk til å forstå at hvis de ikke jobber, stryker de. Fordelen for oss er at vi har studenter som faktisk ønsker å studere, så de får fart i serken når de skjønner konsekvensene av å gi faen.
En annen ting jeg opplever er at studentene ikke er vant til å få ros når de gjøre en god jobb. Og at de ikke er vant til å bli tatt alvorlig. Når vi virkelig tar dem alvorlig og regner med at de er ansvarlige, men SAMTIDIG stiller store krav, jobber de hardere og har det morsommere. Jeg opplever også at når studentene har jobba skikkelig hardt i et kurs, er de veldig fornøyde etterpå fordi de har lært så mye.
Jeg mener at ansvar for egen læring skal bety at lærerne faktisk tar elevene på alvor, har respekt for dem og melder klart i fra hva man forventer. Og at de som jobber ikke bare skal få gode karakterer, men tilbakemeldinger så man faktisk skjønner at man har lært noe. Og det er lærernes jobb å sørge for et godt arbeidsmiljø, dvs. at folk får jobbe i fred, og at bråkmakere og andre useriøse folk får finne seg et annet sted å slå ihjel tida. Det er faktisk læring som er målsettingen, men en 15-åring trenger både strukturer, støtte og press for å få det til.
Jeg går på vgs (visuelle kunstfag), og syns det er jævlig digg med så mye frihet som vi har nå.
Det er altfor lett å gi faen som du sier - uten at det får noe større konsekvenser karaktermessig.
Så man må jo liksom holde motivasjonen oppe om man skal få med seg noe, de tvinger ikke på oss læringa lenger, som på barne- og ungdomsskole.
Personlig liker jeg det sånn, da jeg kan vri oppgaver stort sett slik jeg vil og dermed gjøre det interessant og gøy å jobbe med.
Men har jo også mine slække perioder der jeg skulle ønske ikke alt var så jævla alternativt stress.
Man får jo ikke med seg noen ting om man ikke noterer febrilsk i visse fag, og er konstant lutter øre med altoppslukende klisterhjerne.

Dette med karakterer er jo forskjellig fra lærer til lærer - noen gir ikke over fire, andre gir deg en femmer for å smile i gangene.
Skrivefeil er imidlertid samtlige slække på, så lenge vi "får fram meininga vår" skal ikke en dum skrivefeil stå i veien for karakteren, er vel de flestes holdning. Noe som virkelig er synd.
Det er rett og slett synd å se en seriøst ment artikkel bli ødelagt av en rekke feil som ikke hører hjemme i ei fjerdeklassestilbok engang.

Edit: skrivefeil lolpops.
Sist endret av Poke; 24. januar 2007 kl. 17:42.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg er helt enig i at mange ungdommer har for dårlige ferdigheter innen f.eks. norsk, og har ingen problemer med å tro at dette skyldes manglende motivasjon og følgende lite oppmerksomhet i skolen. Mye av dette kunne nok absolutt forbedret seg dersom lærerne hadde fulgt opp elevene mer aktivt. Jeg tror imidlertid prinsippet om at man skal ha ansvar for egen læring er svært viktig, og er helt enig med Tias i at det er en langt bedre måte å lære på. Dessverre tror jeg at dette ansvaret er totalt fraværende hos flesteparten av elevene i den videregående skolen. På ungdomsskolen lå ansvaret hos læreren, denne skulle dytte elevene foran seg. På videregående er læreren fratatt dette ansvaret, men jeg tror det er veldig naivt å regne med at majoriteten av elevmassen er modne nok til å plukke opp dette ansvaret av seg selv. Det kunne kanskje vært en idé å lært opp elevene til å overta dette ansvaret? Samtidig er det jo en gang slik at videregående skole er frivillig, og bør være noe man går fordi man har lyst til det, ikke fordi man føler at man må det. Kanskje burde man i typiske lese-fag (men ikke i f.eks. realfag og språkfag) lagt opp undervisningen som på universitetet, med forelesninger som dekket sentrale temaer, og så latt elevene lese resten av pensum på egen hånd, for så å bli vurdert ut fra en eksamen eller en semesteroppgave. Dette ville kanskje ført til enda dårligere kunnskap innen enkelte tema, men det er i det minste en sjanse for at elevene raskere ville skjønt at det faktisk krevde en viss egeninnsats av dem å lære stoffet i pensum.


Selv har jeg aldri hatt noen problemer med det der. Jeg føler jeg var svært heldig med lærerne mine på videregående, spesielt på VK2. Etter noen lengre diskusjoner med disse, godtok de argumentene mine om at dersom jeg skulle ha ansvaret for min egen læring, trengte jeg ikke nødvendigvis å møte opp i timene. Jeg gikk ut fra videregående med over fem i snitt, og nesten 40 dager fravær andre termin i andre klasse (noen vil kanskje si at det er idiotisk å ha et så høyt fravær med tanke på jobbsøking og sånt, men ærlig talt, et vitnemål fra allmenne fag ikke er verdt en dritt med mindre man faktisk bruker det til å søke seg inn på høyere utdanning, og der har som kjent fravær ikke noe å si). Men ikke misforstå: Det var ikke slik at jeg droppet omtrent en fjerdedel av undervisningen i vårsemesteret for å jobbe med skolearbeid på egen hånd. Neida, jeg koste meg hjemme og gjorde stort sett alt annet enn skolearbeid. Om jeg mener jeg fortjente karakterene mine? Nja. Jeg mener absolutt jeg fortjente de sekserne jeg fikk, spesielt på de skriftlige norskeksamenene. Ellers er jeg litt i tvil, mest fordi jeg er usikker på hva en sekser egentlig betyr. Dersom den betyr at man skal oppnå de målene som står i læreplanen vil jeg si at jeg fortjente alle mine karakterer. Dersom man derimot skal vurdere om man har fremragende kunnskap i faget (formuleringen er hentet fra en definisjon av karakteren A på universitetet, som jeg syns det bør være mulig å sammenligne med en sekser), var nok mange av karakterene ikke fortjente. Grunnen til det tror jeg imidlertid er at folk har vidt forskjellige oppfatninger av hvor høyt et toppnivå egentlig bør ligge. Uansett hvor mye man kan om et tema, kan man nesten være sikker på at det finnes noen som kan enda mer. Selv mener jeg at kravene til samtlige karakterer burde heves betraktelig, for ærlig talt, det finnes alt for mange "skoleflinke" mennesker som får gode karakterer, men som i realiteten er stokk dumme og ville blitt stående og gape dersom de hadde blitt presentert for et problem i en annen setting en den enkle, trygge skolen.

Det med lave krav for å oppnå en viss karakter er ikke noe som bare gjelder den videregående skolen. Senest i desember fikk jeg B på en eksamen i utviklingsgeografi på 15 studiepoeng, etter å ha lest kanskje tjue sider av et pensum på godt over 1500 sider. Jeg klager naturligvis ikke på det, og kan selvfølgelig velge å tro at jeg faktisk er så flink i faget, men faktum er at vurderingsformene som brukes, ikke strekker til når man skal teste studentens kunnskap om pensum i faget (dette gjelder iallfall samfunnsfag). Det man tester er om studenten har en grov oversikt over forskjellige tema inne faget samt hvor smart vedkommende er, først og fremst hvor flink han eller hun er til å gjøre skriftlig rede for seg. Også på en eksamen i kvalitative metoder i høst, opplevde jeg å få en B etter et par timers forberedelse. Noen vil kanskje oppfatte denne forklaringen min som et arrogant utspill fra meg for å vise hvor "flink" jeg er. Det er det ikke. Poenget er at det ikke er rart at jeg begynner å stille spørsmål ved om vurderingsformene faktisk virker slik de skal, for jeg ser mange som får C og D på disse eksamenene som har vært på samtlige forelesninger og pugget samtlige pensumbøker fra perm til perm, og da kan det umulig være det som testes på eksamen.

Beklager hvis posten ble både rotete og litt off-topic.
Sist endret av aybara; 24. januar 2007 kl. 19:37.
Sitat av q_Werty
Jeg endte opp med 4,2 i snitt i andre klasse, og 4 i snitt i første. Selv føler jeg at jeg fortjente ca. en toer. Alt jeg trengte å gjøre var å være positiv og virke engasjert hver gang vi skulle vurderes, så fikk jeg gode karakterer. Jeg fikk aldri noe mindre enn en 4 på prosjekter og framføringer, som oftest 5 og 6. Jeg skal innrømme at jeg er flink på slikt, men det burde ikke overskygge det faktum at jeg ikke hadde fulgt med eller gjort oppgaver i ukesvis for så å bare lese i 10 min og fylle en post-it med stikkord.
Vis hele sitatet...

Det er nesten som du beskriver meg...

Jeg føler det akkurat sånn som deg... Har tenkt en del på det i det siste faktisk. Da jeg startet på VGS i fjor, var vi de første som fikk bærbare pc'er. Vi brukte disse konstant! Dette gikk selvfølgelig ut over læringen, men, jeg klarte liksom ikke å stoppe. Det var jo mange som fulgte med mye mindre enn meg, og lærerne var helt fra seg.

Selv om det er lett å få gode karakterer hos enkelte, er det enda noen som setter høye krav hoss oss. Norsk og Fransk f.eks.
Nei til tider skulle nå jeg ønsket at vi fortsatt hadde det gamle prinsippet, hvor lærerne hadde mer ansvar for å lære deg ting. Da hadde kvaliteten på lærere kommet mye bedre frem, og det hadde vært viktigere for en lærer å "være god".

For det er en veldig forskjell i hvor dyktig lærere er. Jeg har en lærer i KRL som absolutt ikke burde ha vært i den stillingen. Det sier jeg ikke som et barnslig resultat av en dårlig karakter, eller en konflikt, men på grunn av denne personens manglende evne til å lære bort ting og å respektere elever. Han har for eksempel prestert å si at han kommer ikke til å så mye som prøve, å respektere noen før de viser den største respekt for han først.

"Ansvar for egen læring" eller ei, lærer har MYE å si på hvordan elevene oppfatter et fag.
I staden for å endre læringsformen vi har i dag med "ansvar for eigen læring" så burde skulane få meir midla til og hjelpe dei elevane som faktisk sliter i faga. Resursane som er i det norske skulesystemet er ikkje store nok til å hjelpe alle gruppene av eleva.
Det er ganske stor forskjell på nivået på elvane, sjøl har eg aldri vert noke skuleflink.. Det eg savna når eg gjekk på VGS var ei meir individuel oppfølging av lærarane og kanskje ei undervisning som kunne hjelpt meg personleg med å komme på eit litt høgare nivå, slik at eg kunne klart og fulgt med i undervisnigna.
Ett anna problem eg hadde på skulen min var at lærarane prioriterte dei elevane som var flinkast og la læringsnivået på det eg kallar 6'ar elevar. Vi som sleit litt i faga hadde da ikkje noken moglegheit til og få hjelp til undervisninga vår.
Hva skal vi ha lærere for hvis vi har "ansvar for egen læring"? Mesteparten av hva jeg kan med datamaskiner, har jeg hatt "ansvar for egen læring" hjemme på rommet mitt. Når jeg kom på IKT-driftsfag forventet jeg å lære av en lærer det jeg ikke har klart å lære meg selv... Neida, her hadde de lagt vekt på "ansvar for egen læring". Virker som en god unnskylding fra lærerne å fraskrive seg ansvaret med å prøve å lære oss opp.
Må faktisk si meg enig med masse her, kan gi eksempel fra meg selv:

På GK elektro hadde vi en grei lærer, veldig streng, men han var grei på samme tid. Passa på at vi gjorde det vi skulle osv. og ble pizza + film i ny og ned. Der lærte jeg mye, men det var slit.

Nå går jeg IKT, på en annen skole, annerledes lærere osv. Her går flere timer om dagen med til CS compoer i klassen, og Tower Defence på Warcraft samt lvling på WoW.

hmm...
Forstår dere ikke at dette er en elitistisk stat? En stat der de flinke skal frem og de ikke-fult-så-flinke skal destrueres på veien til det perfekte land for det perfekte mennesket? Og vi kaller oss kristne, når Crowley's lov råder. Jeg vil kalle oss en egoistisk og elitistisk stat bygget for å nedbryte de "svake" i systemet. Skolen er kun et ledd i prossessen til adskillelsen av de "gode" og de "dumme". Jeg er blandt de "dumme", og går min undergang i møte med sminke på meg og elitismen godt innlært, dóg jeg prøver å bry meg om andre, i motsettning til systemet. Jeg vil oppfordre ungdom til å revolusjonere, for dette er et system ingen liker.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gest^^
Forstår dere ikke at dette er en elitistisk stat? En stat der de flinke skal frem og de ikke-fult-så-flinke skal destrueres på veien til det perfekte land for det perfekte mennesket? Og vi kaller oss kristne, når Crowley's lov råder. Jeg vil kalle oss en egoistisk og elitistisk stat bygget for å nedbryte de "svake" i systemet. Skolen er kun et ledd i prossessen til adskillelsen av de "gode" og de "dumme". Jeg er blandt de "dumme", og går min undergang i møte med sminke på meg og elitismen godt innlært, dóg jeg prøver å bry meg om andre, i motsettning til systemet. Jeg vil oppfordre ungdom til å revolusjonere, for dette er et system ingen liker.
Vis hele sitatet...
Så stiller du med våpen og ammunisjon eller skal jeg ta med spretterten til lillebror?
Sitat av q_Werty
Så stiller du med våpen og ammunisjon eller skal jeg ta med spretterten til lillebror?
Vis hele sitatet...
Ingen nevnte væpnet revolusjon? Jeg syns bare vi burde ta tak i det. Men det er vel umulig, så overse det
Sitat av Gest^^
Forstår dere ikke at dette er en elitistisk stat? En stat der de flinke skal frem og de ikke-fult-så-flinke skal destrueres på veien til det perfekte land for det perfekte mennesket?
Vis hele sitatet...
Jeg får ofte inntrykket av at det er de flinke som ødelegges i det norske skolesystemet, ikke de mindre flinke. Undervisning tilrettelegges ikke for flinke elever, og de blir nødt til å fungere som "påhengsmotorer", i min egen lærers ord, for grupper med svakere elever. Akkurat hva er det som fremmer det elitistiske i det norske likhetsskolesystemet? Det er en drøy påstand som sikkert kan argumenteres for - og derfor jeg er interessert i å høre resonnementet
Sitat av ivioyner
Jeg får ofte inntrykket av at det er de flinke som ødelegges i det norske skolesystemet, ikke de mindre flinke. Undervisning tilrettelegges ikke for flinke elever, og de blir nødt til å fungere som "påhengsmotorer", i min egen lærers ord, for grupper med svakere elever. Akkurat hva er det som fremmer det elitistiske i det norske likhetsskolesystemet? Det er en drøy påstand som sikkert kan argumenteres for - og derfor jeg er interessert i å høre resonnementet
Vis hele sitatet...
Gest^^ svarer på venns bruker: De flinke fikk og får på skolen min ekstra undervisning for å bli flinkere. De som fikk 3 og 2 i matte fikk og får ikke noen hjelp, annet enn de 2 minuttene læreren i gjennomsnitt har å avse i uka. Derfor er det de svake i skolen som destrueres på veien, og blir svakere og svakere med tiden.
Skolen som institusjon er elitistisk fordi den frembringer de flinke, og tilsynelatende liker best de beste, og ikke vier spesielt mye hjelp til de svake, i alle fall utifra mine erfaringer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gest^^: Nå er jo ikke den Norske skolen SÅ veldig vanskelig at det gjør noe. Har du behov for tilrettelagt undervisning pga. funksjonhemminger, psykiske lidelser eller problemer etc. så kan dette fint ordnes gjennom PPT. Jeg tviler sterkt på at grunnskolematte er SÅ vanskelig at man ikke klarer bedre enn 2 - da går det heller på innsats.

Det er heller ingenting i veien for å danne studiegrupper utenom skoletid, med andre som er i samme posisjon. Da lærer man av hverandre, vinn vinn situasjon mao.
Tias: Grunnskolematten er ikke såå vanskelig nei (ok man har algebradritten i 10. men selv der kan man gjøre enklere oppgaver om man ikk fatter de vanskelige, vi fikk ihvertfall valget i leksene, 5 vanskelige eller 10 lette f eks).

Det går mye på innsats til folk. Dagens ungdom gidder ikke å gjøre noen ting! og å faktisk sette seg ned og prøve å lære noe på egenhånd (som studiegrupper), nei det har de ikke tid til! Msn og å henge utenfor det lokale kjøpesenteret tar opp for mye tid. Og da blir resultatet dårlige karakterer, og som jeg skrev i forrige innlegg "jævla lærer som gir meg dårlige karakterer".

Mitt inntrykk etter 6 års barneskole, 3 års ungdomsskole og 2 år yrkesfag: Det er de smarte som sliter mest. Siden flertallet ikke får til noe (noen pga lærevansker det respekterer jeg, men flertallet gidder bare ikke noe..) må læreren bruke ekstremt mye tid på å gjennomgå ting igjen og igjen, og forklare for enkelte elever ENDA engang på egenhånd.

Jeg har alltid vært skoleflink og lært meg mye på egenhånd. Jeg fikk noen ekstraoppgaver til av samme type vi nettopp hadde løst, som om jeg lærer noe som helst av å gjøre 5-6 oppgaver av samme type til? Jeg ville heller gjort de vanskeligere oppgavene i neste kapittel, men neida måtte vente til de andre skjønte dette... pga læreren hadde måtte bruke litt tid på å forklarte meg dette, heller enn å hjelpe idiotene.. og flertallet kommer først.

Som jeg så på grunnkurs, læreren forklarte ganske enkel matte, minst et par ganger. Mange ropte "skjønner ikke" men han ga til slutt og faen og ba folk gjøre de oppgavene og prøve selv og heller prøve å finne ut hva de ikke skjønte. Var ikke så vanskelig når man prøvde selv mente han.
Det gikk 2 min så roper 2 jenter på hjelp "vi skjønner ikke" .. læreren svarte :"HVA skjønner dere ikke da?" "ehm ingenting?/vet ikke helt..." "hva går oppgaven ut på da?" "aner ikke har ikke lest ennå, men vi skjønner ikke noe så du må komme og hjelpe"...

når de fleste ungdommer ikke klarer å si hva de ikke skjønner hvordan faen skal skolesystemet hjelpe dem?
Lille My: På min skole sleit jeg aldri noe særlig. Jeg gjorde aldri en dritt, men jeg hadde selvinnsikt nok til å skjønne at jeg kunne klare det om jeg gadd, jeg lot som om jeg gadd og satt igjen med 4 i matte. Men de som fikk 5 og 6, de fikk tilbud om ekstra-timer for å lære matte for 1. vgs. De som var enda svakere enn meg i matte, de fikk ikke noe tilbud. jeg vet ikke hva dere kaller det, jeg. Jeg ba aldri læreren min om hjelp, for jeg trengte det ikke.

Skolen er og blir elitistisk i mine øyne. Studiegrupper, som Tias sa, kan man jo lage, men folk som får et dårlig bilde av et fag på skolen har aldri giddet å jobbe med det ekstra, fordi det er kjedelig. Slik opplever/opplevde jeg det, i alle fall. Men den diskusjonen kan vi ta en annen gang.
Herregud for en skole du har gått på da Gest^^? Aldri før hørt noen si at de flinke får for mye hjelp... stort sett går mye av tida til å lære det samme igjen og igjen, eller ekstratimer for de som sliter mye. Det er vel slik over store deler av landet har jeg inntrykk av, ikke at de flinke faktisk får noe eget tilbud.
Vel, det er slik jeg har hatt det. Men kanskje var det bare den skolen som var elitistisk. I historie og lignende fag jeg faktisk kan, så følte jeg ofte det ble for mye tid til piss, og aldri noe seriøs læring, og det er først etterpå jeg fikk vite at det jeg ville lære om var universitetstoff Men det tyder jo på at det er stor forskjell på skolene.
dette med læring er en del av en sirkel vil jeg si. Om lærerne hadde vært flinkere til å passe på at elevene gjorde det de skulle. Faktisk ga lekser og sjekket opp at de ble gjort ville elevene faktisk gjøre lekser, og dermed lære mer. Personlig har jeg merket at etter jeg gjorde mer for å følge med og ha interesse i faget og faktisk lære noe har jeg opparbeidet meg en bedre kompetanse i fagene (nå skal det sies at norsk er ikke min sterkeste side, ikke språk generelt egentlig...). Nå forstår jeg mer hva lærerne står å holder foredrag om(skal legges til vi har mange gode lærere) og dette fører for min del igjen til at jeg får mer interesse for faget og arbeider mer med det frivillig etter skolen. Gir man faen i begynnelsen forstår man mindre og det fører til at alt blir tungvindt og kjedelig. Så jeg vil si det er viktig å få med seg folkene og få de til å arbeide helt fra begynnelsen av. Det med karakter-setting ser jeg ikke på som noe problem. 3-4 Skal jo være gjennomsnittlige karakterer. og burde vel derfor gies til en gjennomsnittlig elev?
Er veldig enig der etse, at man må sjekke at elevene faktisk gjør noe og at det får konsekvenser om de ikke har gjort det. Dessverre hadde nok mange gjort leksene på 5min bare for å levere noe, eventuelt skrevet av hverandre, slik at man hjalp venner utav anmerking osv..

Man burde heller fortelle dem hva konsekvensene blir, lek idiot nå og ikke gjør leksene dine, greit da sitter du på rimi resten av livet. Du lærer ikke noe av å late som du kan det, og du lærer ikke så mye av skippertak før prøver. Man må være strengere og faktisk fortelle hva konsekvensen er, den er at resten av verden kommer til å se på deg som en idiot pga du var så jævlig kul på ungdomsskolen og aldri gjorde leksene dine. Så fort en generasjon klarer å forstå viktigheten av å lære seg ihvertfall basic av alle fag, så blir verden et bedre sted å være

Nå langer ikke jeg ut til de med lærevansker, dere har grunn til å slite. Men hva om dere ikke hadde hatt dysleksi/adhd osv? Flertallet har ikke dette, men flertallet gidder ikke å gjøre en dritt likevel. Vet om adhd-ere som jobber flittigere enn "klassens kuleste" fikk dårlige karakterer pga slurvefeil, men han jobba ihvertfall! Satt ikke og snakka med vennene gjennom hele timen.

Vi hadde et opplegg på ung.skole at vi kunne jobbe noen timer hver dag på skolen, da satt han som flittigst og jobba. pga hjemme gjorde han alt annet enn lekser. De "kule" mente vi fikk for mye lekser pga de satt hele ettermiddagen og kvelden og jobbet. De satt og snakka hele jævla jobbetiden, dag inn og dag ut, hold aldri kjeft pga festen i helga osv var så ekstremt mye viktigere enn lekser. Livet består faktisk ikke av å være kul. De som forstår det, blir utstøtt og kalt nerd og det som verre er. Men vi kommer oss faktisk videre i livet .

Om lærerne kunne være litt strengere på dette, kunne si ifra "greit vil du ikke jobbe så dra deg til helvete ut av skolen og ikke ta opp verdifull tid vi kan bruke på de som faktisk sliter med faget og ikke bare driter i det."
Lille My: Dine holdninger til folk som ikke gjør lekser er skremmende dårlig. Jeg ville aldri kalt mine kjære nerdete klassekamerater noe verre det, på en litt kjærlig måte. Jeg orker ikke lekser, for da føler jeg at jeg kaster bort tiden min. Jeg får noia, føle rmeg innestengt og må derfor ut og røyke. Så jeg gjør alt jeg kan i de fagene jeg finner interessante, og får gode karakterer, og får noia av fag som naturfag. Jeg har aldri vært kul, alltid vært litt smålig mobba og aldri brydd meg noe større, for jeg hadde venner overalt ellers enn på skolen. Kul kunne jeg være på fritiden, men i timen satt jeg da og leste bøker, og nå på nFF. ikke ulikt deg, ser det ut som.
når det gjeder det med kul så er det at "oi du gjør lekser, du må være nerd" en ting som forsvinner med alderen og folk innser at "oi han var kanskje smart som gjorde lekser, da får han jo komme på den skolen han vil og jobbe med det han trives med". Og det går fint å kombinere skole og fritid med venner =) handler bare om prioriteringer.
Samme her Gest, å gjøre lekser prøver jeg, men klarer det ikke, er bare født sånn og er ikke noe å gjøre med det.
Men klarer meg fortsatt bedre enn gjennomsnittet på skolen, og det er jeg glad for.
Problemet mitt er at jeg aldri gjør noe, men er fortsatt vanvittig optimistisk, så jeg kommer ikke til å forstå at jeg ikke klarer å komme meg på universitet før det skjer.
Gest: Ja jeg har enkelte folk langt oppi halsen! Legg merke til at jeg skriver "de fleste" de med lærevansker eller de som jobber dårlig men likevel forstår stoffet, de har jeg stor respekt for. Dessverre har jeg gått i klasse med slike idioter i alle år, som ser ned på meg og vennene mine pga vi faktisk gjør det vi skal på skolen, (eller mesteparten av tida da vi var da ikke bare engler...), og selv er de så forbanna kule når de stryker i fag og det er lærerens feil og de hater skolen... hadde de bare gjort EN lekse, så hadde de kanskje lært noe...

Verste var på yrkesfag, klassen jeg gikk med der... uff... virket som det ble status i klassen å ikke forstå noe... jeg forsto pga jeg hadde intresse for faget jeg valgte det jo selv for svarte! Men hvorfor de andre var der... de strøyk i halvparten og skyldte på læreren... som prøvde sitt beste og gikk igjennom ting 4-5 ganger, så at de fortsatt ikke skjønte noe må nesten gå på dem selv.

At man har litt laber intresse for et fag, og kanskje laber intresse for mesteparten på ungd.skolen, det forstår jeg godt. er ikke alt jeg likte så godt heller. Men jeg dropper ikke alt og står og griner på eksamen når jeg ikke kan noe og sier at det er lærerens feil, når jeg kunne lest selv.

Ble totalt panikk hos mange i 10 klassen husker jeg, pga det som vi KUNNE få på eksamen i et fag, "det har vi jo ikke gått igjennom!!!!" jo det hadde vi gått igjennom 2-3 ganger forrige måned... Da er det jo tydelig at noen har gitt faen og så plutselig går det opp for dem at "åja eksamen!"

Holdningen her på nff tror jeg er veldig annerledes enn ellers i skolen, pga folk flest er nerder og ser ikke noe negativt i det. Om du faktisk intresserer deg for skolen og får gode resultatet pga du ikke leker "tøff" hele jævla timen men faktisk gjør en oppgave eller 2, så er du idiot og nerd og teit.... Sier i kke alle skal bli skoleslaver her, men å faktisk se opp fra Donaldbladet engang i blant skader liksom ikke det...
Lille My: Jeg forstår deg veldig godt, egentlig, for jeg hater idioter som ikke skjønner ting og spør om det tusen ganger selv Personlig har jeg alltid hatt lett for må lære, på ungdomsskolen var min dårligste karakter 3+ og jeg skyldte aldri på skolen. Vel, i HK skyldte jeg på skolen, fordi der fikk jeg 2 fordi jeg satte meg ned når jeg var ferdig med det jeg ksulle, uansett hvor bra jeg hadde gjort var, var denne "giddalausheten" verre.

Jeg har alltid hatt ekstremt lett for å lære, og trengte bare å følge halvhjertet med i annenhver time for å sikre meg en 4. Men det betyr ikke at jeg trodde jeg var noe kulere, det betyr bare at jeg aldri klarte å følge med så lenge hvis interessen for faget ikke meldte seg. Jeg ser opp til dere som faktisk klarer å gjøre lekser uten å få fullstendig vondt i huet fordi det er så fantastisk meningsløst i mine øyne.
Gest: du er lik meg, selv hadde jeg 4-5 i det meste uten særlig innsats. Men så klart, om man ikke lærer så lett så MÅ man nesten gjøre noe selv. Pluss er så som klarer samme som oss, altså må de fleste faktisk gjøre lekser/følge med mesteparten av tida.
Skjønner egentlig ikke hva du vil fram til q_Werty. Det å ikke følge med er elevens ansvar? Vil man fram i livet må man selv ta ansvar for å komme seg dit. Lærerne er her for å rettlede og følge hver enkelt elev fram til det mål den eleven har. Skolesystemet fungerer bra synes jeg. Vil man noen plasser i livet, kommer man seg dit også ved å følge med. Om en elev vil gi faen, la eleven gjøre det. Den personen vil nok angre senere i livet for alle er ikke like vet du
Sist endret av margido; 31. januar 2007 kl. 12:59.
Til dere som mener dere ikke gjør en dritt på skolen men likevel får 4-5 i mange fag: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

Send gjerne pm om dere finner noe nyttig i sida . Vet den hjalp meg mye..

Margido: så enkelt er det ikke, som du ser i mine eksempler, så sier ikke læreren "det er ditt problem, stikk fra skolen og ikke sløs med tida vår", for det har de ikke lov til/er svært lite vanlig, å gi ungdommene selv skylda for dårlige karakterer. Det går utover de som faktisk har et læreproblem eller de som faktisk vil lære noe at flertallet er så forbanna kule at de ikke trenger å følge med..
Sist endret av Lille My; 1. februar 2007 kl. 14:11.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido
Skjønner egentlig ikke hva du vil fram til q_Werty. Det å ikke følge med er elevens ansvar? Vil man fram i livet må man selv ta ansvar for å komme seg dit. Lærerne er her for å rettlede og følge hver enkelt elev fram til det mål den eleven har. Skolesystemet fungerer bra synes jeg. Vil man noen plasser i livet, kommer man seg dit også ved å følge med. Om en elev vil gi faen, la eleven gjøre det. Den personen vil nok angre senere i livet for alle er ikke like vet du
Vis hele sitatet...

Poenget mitt er at så tidlig i livet er ikke de fleste i stand til å ta det ansvaret og/eller se langt nok framover til å pushe seg selv. I hvert fall ikke med de uklare målene og retningslinjene undervisningen har i dag.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, kanskje kravene for å komme inn på videregående burde blitt høyere, da? Så lærer elevene seg enda tidligere at de må bli flinkere til å jobbe, samtidig som man slipper problemet med lowlife kids som sprer dårlige holdninger og trekker ned hele klassen (for disse kommer naturligvis ikke inn ).
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Ja, kravene skulle vært mye høyere. Men ikke karaktermessig, fordi av ovenfornevnte grunner er det veldig lett for idioter og slackere å få gode karakterer. Det skulle vært en omfattende prøve man måtte ta den første uka på vgs som tok for seg grunnleggende kunnskaper innenfor de mest grunnleggende feil. Folk som ikke kan forskjell på å/og og da/når burde ikke få gå videregående.
Vi hadde en slik prøve i matte, engelsk og norsk. Jeg > Engelsk&norsk, men matte > meg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Jeg sendte teksten i førsteposten i denne tråden til rådgiver og noen lærere på skolen jeg jobber, og overraskende nok var de fleste av dem helt enige med meg. Jeg tror at dette er et problem som kommer til å bli tatt tak i etterhvert, for det virker som om flere og flere blir oppmerksomme på det.

Men jeg har enda ikke kommet fram til en løsning som jeg føler ville fungert bra nok. Ingen som har noen flere idéer?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hardere inntakskrav.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
Hardere inntakskrav.
Vis hele sitatet...
Men om hvem som helst kan gå ut fra ungdomsskolen med minimalt av ferdigheter og allikevel nesten 5 i snitt fordi lærerene ikke er strenge nok, hva hjelper hardere inntakskrav?
Sitat av q_Werty
Men om hvem som helst kan gå ut fra ungdomsskolen med minimalt av ferdigheter og allikevel nesten 5 i snitt fordi lærerene ikke er strenge nok, hva hjelper hardere inntakskrav?
Vis hele sitatet...
Den oppfatningen deler ikke jeg. Det skal faktisk litt til å få 5. Jeg kjøper at om man har bittlitt brains, så klarer man enkelt 4, men det er tross alt en skokk med elever som har rundt 3 i snittkarakter. Den der kjøper jeg ikke.