Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6057
Hei kjære med freaks

Jeg lurer på hvordan skatteregler er rundt privatpersoner som selger på finn, jeg ser jo folk som legger ut halve huset sitt (gamle leker etc) og sikkert flere som tjener over 20-50K på dette.

Hvor går grensen mellom skattebelagt salg og ikke?

Kan jeg f.eks selge varer og tilby montering/installasjon gratis?

Håper noen kan opplyse meg om hva som er greit og ikke her.
Ikke alt salg som gir fortjeneste.
Ofte selger folk ting de har kjøpt nye til en lavere pris brukt.
Sist endret av dggr; 19. juni 2018 kl. 20:23.
Trådstarter
14 4
Joda, sant. Men er da fler som selger inn stort parti av ting og selger nytt og dyrt. Det er her jeg lurer på reglene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lohfern Vis innlegg
Joda, sant. Men er da fler som selger inn stort parti av ting og selger nytt og dyrt. Det er her jeg lurer på reglene
Vis hele sitatet...
Om det har preg av næringsverksemd er det næringsverksemd, og du skal betale skatt av overskotet, og MVA om du når MVA-pliktig omsetning.

Ein vurderingsfaktor i så måte er vel om det er egna til å gå med overskot over tid.
Ja det er vel slik at det kommer an på hvilken type salg du driver med. Selger du dine egne brukte ting? Eller driver i realiteten butikk der du kjøper inn varer for å selge varene til andre? Om du tømmer loft og kjeller og selger brukt så ville jeg med god samvittighet puttet pengene i egen lomme uten å gjøre mer med det. Og ja, selv om du skulle selge dine brukte ting med både hjemkjøring og montering inkludert.

Om du kjøper inn varepartier for så å selge disse på finn, så er det jo i realiteten en butikk du driver. Bare at du ikke fast utsalgssted. Da er du skattepliktig for fortjenesten. Og du må selv oppgi dette og evt. vurdere når du bør skaffe deg et org.nr i brønnøysund slik at du også passer på mva og melder ifra når omsetningen passerer 50 000 slik at du får mva etter org.nr. Da er du mva pliktig.
Trådstarter
14 4
Okei, da har jeg er par spørsmål til;
1. 50 000,- det er fortjenesten? Eller er det totalt?

2. Alt må altså faktureres og registreres under 50.000 i tilfelle man staten kommer inn å sjekket at du er under? Eller hvordan fungerer det.

Takk for svar folkens
For og svare enkelt på spørsmålet ditt, du betaler jo ikke skatt av summen du selger bilen din for, er forskjell på og selge masse ting man har ved f,eks flytting og det og selge 20 nye hettegensere i uka f,eks

Og for og svare på det andre spm ditt, du kan selge tjenester (beise terrasse osv) for 6000 kr per år skattefritt, enten i helhetlig sum eller fordelt
Sist endret av freebird; 20. juni 2018 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av freebird Vis innlegg
For og svare enkelt på spørsmålet ditt, du betaler jo ikke skatt av summen du selger bilen din for, er forskjell på og selge masse ting man har ved f,eks flytting og det og selge 20 nye hettegensere i uka f,eks

Og for og svare på det andre spm ditt, du kan selge tjenester (beise terrasse osv) for 6000 kr per år skattefritt, enten i helhetlig sum eller fordelt
Vis hele sitatet...
Slutt nå, du kan ikke helt uten videre selge tjenester skattefritt. Du kan tjene penger inntil grensen for frikort (du mangler kanskje en null i tallet ditt) men dersom du selger vaktmestertjenester vil selve næringen/virksomheten kunne bli skattet uavhengig av grenser på frikort eller den gamle "hobbygrensen"
Sitat av Rosander Vis innlegg
Slutt nå, du kan ikke helt uten videre selge tjenester skattefritt. Du kan tjene penger inntil grensen for frikort (du mangler kanskje en null i tallet ditt) men dersom du selger vaktmestertjenester vil selve næringen/virksomheten kunne bli skattet uavhengig av grenser på frikort eller den gamle "hobbygrensen"
Vis hele sitatet...
Skulle sitere innlegget, ikke gi kp. Tror freebird er inne på noe, mener jeg har lest noe om at man slipper å skatte av mindre beløp dersom de er fra forskjellig personer. Hva med han som tjente ca en årslønn på måking av hyttetak?
Sitat av Slafs Vis innlegg
Skulle sitere innlegget, ikke gi kp. Tror freebird er inne på noe, mener jeg har lest noe om at man slipper å skatte av mindre beløp dersom de er fra forskjellig personer. Hva med han som tjente ca en årslønn på måking av hyttetak?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, du kan tjene inntil frikort beløpet skattefritt. Men det ble nevnt "selge tjenester", da blir du fort næringsdrivende og ikke bare lønnsmottaker.

Om du måker snø for noen tusen i mnd des, Jan, feb så kommer ikke skatteetaten på døra di, men dersom du måker snø 8 timer om dagen hele vinteren, reklamerer på finn.no og kaller deg brøyte-Lars så driver du butikk og du vil ha ett såpass stort grunnlag for å skaffe deg reell inntekt at det vil regnes som en næring.

Før var det en mye omtalt grense på ca 50 000 (det har ingen sammenheng med frikort) før det ble regnet som en næring, men nå brukes mer fornuft.
Grensen på 50 000 har ikke med skatt å gjøre, det er grensen for når et registrert foretak må inn i momsregisteret.
Når et foretak passerer 50 000 i omsetning blir de momspliktig.

I praksis betyr det at frem til du er blitt registrert i mva registeret så skal du fakturere dine kunder uten mva.
Når du passerer 50 000 kan og skal du registrere dette. Gjøres vel nå via altinn tenker jeg. Da får du mva etter org.nr og du må passe på at du spesifiserer mva på faktura og behandler mva pengene i henhold til regelverket.

Selger du ymse ting fra loft og kjeller som privatperson så trenger du ikke tenke på mva. Ei heller på å rapportere inn inntektene. Som tidligere nevnt så skal det jo svært mye til for at det blir netto av salg av dine gamle dingser, rustne (trim)sykkel da du jo selger disse for et langt mindre beløp enn du betalte for de. Alle pengene under madrassen med god samvittighet.

Kjøper du t-skjorter fra kina, trykker på meme og selger på via finn så er det ikke lenger privatsalg. Da driver du butikk og må forholde deg til mva register, brreg og selskapets regnskapsplikt, evt. revisjon osv.
Det er kun større gevinster det skal evt. skattes av.
Si du kjøper TV for 50k, selger for 50K - 0 i fortjeneste.
Si du kjøper sofa for 100K, selger for 200K, så tror jeg kanskje du må skatte.
Men hvis du får kontanter så kan aldri staten finne ut av det, så jeg hadde ikke brydd meg.
Tror det er en øvre grense på hvor mye fortjenester du kan gjøre før det er skattepliktig.
Tror ikke jeg hadde tenkt så mye på det ved å selge på finn.no, med mindre du selger og har store fortjenester hvor pengene kommer registret inn på konto i banken - da hadde jeg nok skrevet det i selvangivelsen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dere missforstår meg helt, den grensa på 6000 kr gjelder for oss som har fast jobb og betaler skatt fra før, det forutsetter også at man utfører annet arbeid en det man jobber som, f,eks en rørlegger som legger gulv på fritiden osv
om du har fast jobb er jo lite relevant. man kan drive firma på "fritiden".

er jo litt forskjell på å hjelpe naboen med å legg gulv, kontra å legge gulv for hele nabolaget mot betaling. da driver du plutselig butikk