Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5704
Hei folkens! Håpte noen kan hjelpe meg med et lite problem jeg har.

Tenkte og bare ta historien fra begynnelsen, så kan dere se selv om det er noe jeg kan gjøre.

Høsten 2014 skulle en kamerat av kjøpe hus, og jeg skulle leie leiligheten i huset.

Før kjøp betalte kameraten min leie på hele huset, og jeg leide leiligheten av han og mottok nøkler av han, med kun en muntlig kontrakt på hvor mye jeg skulle betale

Noen mnd gikk og det ble kluss i papirene så han fikk ikke kjøpt huset allikevel. Huseieren kom på døra og spurte hva jeg betalte i husleie, og ville jeg skulle sette dette inn på deres konto istedenfor.

Kameraten min flyttet og jeg betalte husleie til dem, fortsatt uten kontrakt frem til dags dato.

Tidlig denne mnd sendte jeg hus eier en melding om at jeg har fått jobb i en annen by, og derfor flytter jeg ut av leiligheten i slutten av August.

Huseier mente jeg måtte forholde meg til kontraktens oppsigelse tid på 3 mnd, noe jeg sa var uaktuelt siden jeg ikke har hatt noen kontrakt med han.

Senere fikk jeg melding om at når det ikke foreligger en skriftlig avtale så er det huseierloven som gjelder og der står det tre måner gjeldende fra første hele mnd.

De mente de skulle legge ut leiligheten til leie og at det ikke er noen problem og leie den ut, men det er 3 uker siden og de har enda ikke gjort noe. Har purret på de flere ganger men de sier bare de er på saken og skal få gjort det fortløpende.

Tenkte jeg skal få en advokat til og se på saken, for er ikke interessert i og betale 2 mnd husleie om jeg ikke bor der engang.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke den muntlige kontrakten jeg hadde med min kamerat og si vi hadde 1 mnd oppsigelse, eller om det er noe annet jeg kan gjøre.


Håper noen kan hjelpe meg her, er sure penger og kaste ut av vinduet..

Mvh
Kim Andre
Husleieloven gjelder når du ikke har kontrakt. Jeg har pleid å gjøre en innsats selv for å skaffe ny leietaker når jeg vil ut på kortere varsel. Tror nok du risikerer å kaste penger ut vinduet hvis du engasjerer advokat også.
Ja, er vel kanskje eneste utvei..

Ble bare litt forbanna når huseier sa for over 3 uker siden at de skulle legge ut leiligheten til leie med en gang, og de har enda ikke gjort det. Svarer ikke på telefon eller SMS heller og jeg flytter i slutten av August.. Så om jeg klarer og gnu meg unna så vil jeg helst det.
Må nok legge husleieloven til grunn.

Og så lenge ikke annet er avtalt, så er det 3 mnd som gjelder.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet kompisen din som igjen kontaktet utleier og bekreftet at dere hadde avtalt 1 mnd oppsigelsestid. Da har du ditt på det tørre.

Regner med at du ikke har betalt depositum? Isåfall har du uansett ingenting å tape på å flytte ut 31. august.

At utleier ikke klarer å få lagt ut en annonse på finn, er ikke noe som skal være til ulempe for din del.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

At utleier ikke klarer å få lagt ut en annonse på finn, er ikke noe som skal være til ulempe for din del.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis man har 3 mnd oppsigelsestid så har ikke huseier noen plikt til å få inn noen tidligere for at leietaker skal slippe leie i oppsigelsesperioden.

At du har muntlig kontrakt med tidligere utleier med kortere oppsigelse er kanskje noe du burde nevnt for den nye huseieren før?

Slett ikke sikker på om du har ditt på det tørre her nei. Virker uansett bare barnslig og kranglete. Hiv nå inn en annonse på hybel.no eller noe og få noen inn til 1.sept. Bor du nær et studiested då skal det være gjennomførbart.
Pratet med kameraten min, er det godt nok om han sier at vi hadde en muntlig avtale med 1 mnd oppsigelse?

Og nei, jeg har ikke betalt noe depositum. Så hva skjer om jeg bare rydder ut, vasker ut og flytter før tiden er ute?
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Pratet med kameraten min, er det godt nok om han sier at vi hadde en muntlig avtale med 1 mnd oppsigelse?

Og nei, jeg har ikke betalt noe depositum. Så hva skjer om jeg bare rydder ut, vasker ut og flytter før tiden er ute?
Vis hele sitatet...
Du sa jo først til ham at du ikke hadde kontrakt, og når han viser til husleieloven så har du plutselig muntlig avtale som gjelder? Som du ikke har nevnt for ham før?

Nei, jeg vil si at du juridisk sett ikke har rett i det hele tatt. Du kan selvsagt være drittsekk og bare flytte ut og ikke betale, og satse på at han ikke gidder å gjøre noe. Men hvorfor ikke bare være litt grei og prøve å få inn en ny?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Og nei, jeg har ikke betalt noe depositum. Så hva skjer om jeg bare rydder ut, vasker ut og flytter før tiden er ute?
Vis hele sitatet...
Alt frå ingenting til at det dumper ned eit krav i postkassa.

Eit langt betre alternativ er at du bruker femten kalorier på å finne ny leigetaker. Hiv ut annonse på hybel.no, og sjå om nokon bit. Får du nokon så er jo problemet over. Og det tar deg neppe over ein time å gjere det.
Sitat av entropi Vis innlegg
Du sa jo først til ham at du ikke hadde kontrakt, og når han viser til husleieloven så har du plutselig muntlig avtale som gjelder? Som du ikke har nevnt for ham før?

Nei, jeg vil si at du juridisk sett ikke har rett i det hele tatt. Du kan selvsagt være drittsekk og bare flytte ut og ikke betale, og satse på at han ikke gidder å gjøre noe. Men hvorfor ikke bare være litt grei og prøve å få inn en ny?
Vis hele sitatet...
Som sagt så leide jeg av kameraten min, hus eier kom på døra og sa jeg bare skulle sette inn leie på hans konto når min kamerat ikke skulle fortsette og leie der.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alt frå ingenting til at det dumper ned eit krav i postkassa.

Eit langt betre alternativ er at du bruker femten kalorier på å finne ny leigetaker. Hiv ut annonse på hybel.no, og sjå om nokon bit. Får du nokon så er jo problemet over. Og det tar deg neppe over ein time å gjere det.
Vis hele sitatet...
Planen var i begynnelsen og finne en ny leietaker, men når han rett og slett sitter og lyger til meg om at han har lagt ut annonse blir jeg litt forbanna, er 3 uker siden han sa han skulle legge ut leiligheten for leie.

Var en som ringte med i begynnelsen av denne uka og spurte om det er en leilighet til leie her, og jeg sa ja men at de må snakke med huseier siden jeg bare er leietaker idag. Og han som ringte fortalte at han fant ikke noe telefon nr i annonsen, så jeg sendte melding til huseier og spurte hvor han hadde lagt ut annonsen, og han sa "finn.no"

Jeg sjekker finn bare for gøy for og se bildene fra leiligheten før jeg flyttet inn + jeg tenkte og dele den på noen lokale facebook sider for og få bedre respons. Men eneste annonsen han har ute er "leiligheten" over som er til leie som ble tom denne mnd, ikke min. Og når jeg spør hvorfor jeg ikke kan finne annonsen til min leilighet får jeg bare beskjed om at de er på saken uten at noe skjer.

Kjenner de som bodde over meg og de hadde masse problemer med hus eieren selv, de hadde kontrakt igjennom jobb ink strøm, tv og internett. Dette fikset han ikke på flere mnd etter de hadde flyttet inn etc.

Jeg mener enkelt og greit "what comes around, goes around" prøvde og ringe han 2 ganger idag + sendte han en mld. Ingen svar.

Ringte han igjen nå, og han sa det var broren som jobbet med dette og jeg fikk nr hans nå. Han mente også at det hadde vært god respons på leiligheten tidligere siden den er såpass stor og sentral at det ikke skulle bli noe problem.

Så ja, jeg er enig. Det letteste og greieste er og finne en ny leietaker. Men jeg blir litt oppgitt når han siter han skal gjøre noe med en gang etc og det ikke skjer noe..
Som sagt så leide jeg av kameraten min, hus eier kom på døra og sa jeg bare skulle sette inn leie på hans konto når min kamerat ikke skulle fortsette og leie der.
Vis hele sitatet...
Nettopp, dvs at du har en muntlig avtale om leiesummen og alt annet er regulert av husleieloven.

At han somler med å sette inn annonse er sikkert irriterende, men det er uansett hans fulle rett å kreve deg for husleie i oppsigelsesperioden. Kanskje han synes du er sløv som ikke gjør noe for å fikse det selv, og derfor ikke gidder å anstenge seg så veldig.

Du må jo ha brukt mye mer tid på å styre med dette nå enn du ville brukt på en annonse på hybel.no. Det tar 10 minutter.
Sist endret av entropi; 31. juli 2016 kl. 22:40.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jo, hvis man har 3 mnd oppsigelsestid så har ikke huseier noen plikt til å få inn noen tidligere for at leietaker skal slippe leie i oppsigelsesperioden.

At du har muntlig kontrakt med tidligere utleier med kortere oppsigelse er kanskje noe du burde nevnt for den nye huseieren før?

Slett ikke sikker på om du har ditt på det tørre her nei. Virker uansett bare barnslig og kranglete. Hiv nå inn en annonse på hybel.no eller noe og få noen inn til 1.sept. Bor du nær et studiested då skal det være gjennomførbart.
Vis hele sitatet...
Jo - utleier har en tapsbegrensningsplikt.

Selv om utgangspunktet er at leietaker må dekke leien i hele resterende leieperiode vil resultatet for leietaker ofte kunne bli noe bedre som følge av utleiers tapsbegrensningsplikt. Hvor mye/hva som kan kreves av utleier i forhold til dette vil variere etter forholdene. Praksis viser imidlertid at utleiers innsatsforpliktelse ikke er særlig streng. I rettspraksis er utleiers tapsbegrensningsplikt formulert slik at leietakers erstatningsplikt forutsetter at: ”(…) utleier må dokumentere tilstrekkelig aktive forsøk på å skaffe nye leietakere, og at eventuell utleie til redusert leiepris kan begrunnes i markedsmessige forhold”. Mer konkret viser rettspraksis at utleier som oftest blir ansett å ha oppfylt sin tapsbegrensningsplikt når han kan dokumentere forsøk på å få leid ut på nytt – for eksempel gjennom annonsering på finn.no eller tilsvarende. Dette begrensede innsatskravet står etter vår oppfatning i sterk kontrast til den innsatsen aktørene i eiendomsmarkedet normalt må legge ned for å få leid ut lokaler i form av annonsering og aktiv bruk av meglere.
Vis hele sitatet...
http://www.hjort.no/fagartikkel654
Nå leser du på en fagartikkel som gjelder utleie av næringsbygg med tidsbegrenset avtale.

Det er rett og rimelig at utleier er den som bør anstrenge seg for å få leid ut leiligheten du bor i, men pga oppsigelsestiden som er på 3 mnd så har ikke utleier noe større behov for å anstrenge seg til å få leid ut før den tid.
Det blir med andre ord din oppgave å enten pushe utleier til å få lagt ut annonse, eller å selv finne ny leietaker. Om dette er en sentral og aktuell leilighet for bekjente av deg, så klarer du fint å spre ordet via facebook og grupper på facebook om denne leiligheten uten noen annonse.


Så du har egentlig kun 2 valg: Spille på en ærlig måte med utleier og følge lovverket eller ta en sleip en og få hjelp av kompisen din til å dokumentere 1 mnd oppsigelsestid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tilfeldigvis var det ei venninne som spurte på Facebook om det var noe til leie, så hun var og så på leiligheten min i helga og vil ta over neste mnd