Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6287
Aftenposten skriver i dag om nye tall fra SSB, som slår fast det mange har trodd lenge; befolkningsveksten drives kun av innvandring. Fra spranget fra 4.6 millioner innbyggere til 5.1 millioner, har ikke antallet nordmenn steget med en eneste mann. I dag utgjør etniske nordmenn under 80% av befolkningen i landet sitt, og dette tallet synker for hvert år. I 2055 blir vi i mindretall i vårt eget land, skal vi tro kalkylene til SSB som tar utgangspunkt i et mindre innvandringstempo enn det vi ser i dag.

Er dette bærekraftig? Noen europeiske land har allerede satt bremseklossene på, som i nabolandet vårt Danmark som har spart milliarder med innstramminger i innvandringspolitikken. Brochmann-utvalget fra forrige regjering skrev tydelig at vi må velge mellom velferdsstaten og innvandring.
Tar du valget?

http://www.aftenposten.no/nyheter/De...e-7401488.html
Sist endret av Minervia; 10. desember 2013 kl. 20:35.
Veldig bra å få fokus på dette hvis det skal bli en endring.

Jeg kan ikke garantere for hvem jeg blir forelsket i i fremtiden, men jeg er mest vant til å ha kontakt med norske jenter.

Verden og kjærligheten er fri.

Men hvis vi snakker om norske verdier som blir satt i fare ved at det forekommer for mye innvandring - Så har du et godt poeng. Det eneste vi kan gjøre med det er å stemme riktig parti i den sammenhengen, eller å bli en like lidenskapelig forkjemper for demokrati på fritiden som det utlendingene er for sin religion og tro. Vi har et valg.

Eller vi kan godta at verden egentlig er grenseløs, at vi alle er brødre og søstre, og at å leve i fellesskap er den eneste måten for varig fred.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Halvparten av innvandrarane er frå Europa. Fleirtalet av dei er det så godt som ingen diskusjon rundt - det er almenn støtte på Stortinget til Schengen, og det ser ut til å vere rimelig bra oppslutning i folket også om det.

10000 søker om asyl i Noreg ifølgje kjapt googlesøk. Det vil sei 0.2% av Noregs befolking. Om vi antar det talet har vore statisk dei siste tjue åra (det har det ikkje; artiklane om ti tusen hevder det er rekord), vil det sei to hundre tusen, 4% av befolkninga.

I tillegg er definisjonen av nordmann her ein som har besteforeldre frå Noreg. Det vil sei at rimelig mange av mine venner, frå familier som utelukkande er å oppfatte som norske, vil gå som innvandrarar fordi det er litt svensker og plukk inne i bildet. T.d. ei eg kjenner, som har svenske foreldre, svensk statsborgarskap, snakker kav haugesundsdialekt, og har butt i Noreg heile livet.

Kort sagt så er det ikkje veldig interessant innlegg i diskusjonen om innvandring, fordi talet ikkje seier spesielt mykje.

Sitat av Taurean Vis innlegg
eller å bli en like lidenskapelig forkjemper for demokrati på fritiden som det utlendingene er for sin religion og tro. Vi har et valg.
Vis hele sitatet...
Kva verd er det du er i? Einaste fanatiske utlendingae eg kjenner er amerikanarar som insisterer på at gud elsker Amerika. Hugs at halvparten av alle utlendingane (ifølge aftenposten) er europearar. Og at 20% er asiatar. Og at svært få av dei er asylsøkjarar, men heller folk som kom som arbeidsinnvandring på syttitalet, eller under Schengen-paraplyen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Veldig bra å få fokus på dette hvis det skal bli en endring.

Jeg kan ikke garantere for hvem jeg blir forelsket i i fremtiden, men jeg er mest vant til å ha kontakt med norske jenter.

Verden og kjærligheten er fri.

Men hvis vi snakker om norske verdier som blir satt i fare ved at det forekommer for mye innvandring - Så har du et godt poeng. Det eneste vi kan gjøre med det er å stemme riktig parti i den sammenhengen, eller å bli en like lidenskapelig forkjemper for demokrati på fritiden som det utlendingene er for sin religion og tro. Vi har et valg.

Eller vi kan godta at verden egentlig er grenseløs, at vi alle er brødre og søstre, og at å leve i fellesskap er den eneste måten for varig fred.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den "oss/dem"-retorikken du legger opp til i mesteparten av posten (og den helt ekstremt ufunderte generaliseringen som følger av dette) - spesielt når du lander så fint på siste linje. Nå vel.

Begynte for øvrig å tenke over hva som egentlig er "norske" verdier, da det Obstfelderaktige bylivet snarere vitner om det jeg mener er tegn på noe som bare blir mer og mer dekadent. Jeg skulle bodd et annet sted.

Noen som vil prøve seg utpå? Tar vi i det hele tatt vare på verdiene "våre"?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Halvparten av innvandrarane er frå Europa. Fleirtalet av dei er det så godt som ingen diskusjon rundt - det er almenn støtte på Stortinget til Schengen, og det ser ut til å vere rimelig bra oppslutning i folket også om det.

10000 søker om asyl i Noreg ifølgje kjapt googlesøk. Det vil sei 0.2% av Noregs befolking. Om vi antar det talet har vore statisk dei siste tjue åra (det har det ikkje; artiklane om ti tusen hevder det er rekord), vil det sei to hundre tusen, 4% av befolkninga.

I tillegg er definisjonen av nordmann her ein som har besteforeldre frå Noreg. Det vil sei at rimelig mange av mine venner, frå familier som utelukkande er å oppfatte som norske, vil gå som innvandrarar fordi det er litt svensker og plukk inne i bildet. T.d. ei eg kjenner, som har svenske foreldre, svensk statsborgarskap, snakker kav haugesundsdialekt, og har butt i Noreg heile livet.

Kort sagt så er det ikkje veldig interessant innlegg i diskusjonen om innvandring, fordi talet ikkje seier spesielt mykje.
Vis hele sitatet...
Takk. Veldig fin og nyanserende post.

Allikevel er det verdt å debattere problemstillingen, fordi ved mange skoler på Oslo øst er det allerede et overveldende flertall av innvandrerbarn på skolene; f.eks. Tveita, hvor kjæresten min jobber som reservelærer.

Det er ikke et problem i seg selv, så lenge integreringen av disse barna fungerer godt nok - og de føler seg som fullverdige nordmenn som bidrar positivt til det norske samfunnet.

I mine øyne er ikke innvandringen i seg selv et problem; Norge trenger arbeidskraften. Men når jeg leser artikler som dette: http://www.ta.no/nyheter/article1193009.ece så blir jeg trist, primært av to grunner:
  1. Hvorfor har vi feilet så sinnsykt med integreringen av somalske menn og kvinner?
  2. Er det virkelig slik at vi fortsatt diskriminerer denne gruppen så mye at de ikke får seg jobb? (eller er det noe med deres kultur? eller en kombinasjon?)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva verd er det du er i? Einaste fanatiske utlendingae eg kjenner er amerikanarar som insisterer på at gud elsker Amerika. Hugs at halvparten av alle utlendingane (ifølge aftenposten) er europearar. Og at 20% er asiatar. Og at svært få av dei er asylsøkjarar, men heller folk som kom som arbeidsinnvandring på syttitalet, eller under Schengen-paraplyen.
Vis hele sitatet...
Bor på planeten Jorden. Så vet du det.

Nå var diskusjonen rundt hva vi kan gjøre med at Norske verdier gradvis forsvinner. Ikke en statistisk analyse av hvor mange og når innvandrere kom til Norge.

Har du noen tanker rundt dette med utvanning av Norsk kultur og hva vi kan gjøre for å holde fast på det? Noen konkrete forslag?

Sitat av Cormorant Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den "oss/dem"-retorikken du legger opp til i mesteparten av posten (og den helt ekstremt ufunderte generaliseringen som følger av dette) - spesielt når du lander så fint på siste linje. Nå vel.

Begynte for øvrig å tenke over hva som egentlig er "norske" verdier, da det Obstfelderaktige bylivet snarere vitner om det jeg mener er tegn på noe som bare blir mer og mer dekadent. Jeg skulle bodd et annet sted.

Noen som vil prøve seg utpå? Tar vi i det hele tatt vare på verdiene "våre"?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver bare å tydeliggjøre poengene ved å bruke oss/dem. Folk får tolke det som dem vil. Hvis du ikke vil ta poengene jeg lager - Helt ok for meg.

Forøvrig er jeg enig med deg. Urbaniseringen og informasjonsalderen har tatt over mye av de gamle tradisjonene vi levde etter.

Er ikke alle som lager smalahove, danser halling og ber rundt bordet lenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nå var diskusjonen rundt hva vi kan gjøre med at Norske verdier gradvis forsvinner. Ikke en statistisk analyse av hvor mange og når innvandrere kom til Norge.
Vis hele sitatet...
Og norske verdier er rimelig paneuropeiske. Eg har ikkje lagt merke til veldig store skilnader mellom europeiske land.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har du noen tanker rundt dette med utvanning av Norsk kultur og hva vi kan gjøre for å holde fast på det? Noen konkrete forslag?
Vis hele sitatet...
Innsjå at kultur er i endring? Den urnorske reinlenderdansen kjem frå Rhinland. Polsen kjem frå Polen. Kristendomen vart importert på rimelig kort tid for drøyt tusen år sidan. Heck - sjølv Odin var importvare. Kultur endrer seg - verdiar endrer seg - og har gjort det så lenge det har eksistert mennesker.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Nå var diskusjonen rundt hva vi kan gjøre med at Norske verdier gradvis forsvinner. Ikke en statistisk analyse av hvor mange og når innvandrere kom til Norge.

Har du noen tanker rundt dette med utvanning av Norsk kultur og hva vi kan gjøre for å holde fast på det? Noen konkrete forslag?
Vis hele sitatet...

Hvis vi hver enkelt holder hevd i de tradisjoner, normer, tradisjoner, og andre ting vi selv synes er riktig å bruke energien vår på, hva mer skulle man forventet av folk? Å tvinge disse tingene på en befolkning er vel ikke bedre enn å tvinge andre ting på dem.
Hvorfor bekymrer du deg over disse tingene?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og norske verdier er rimelig paneuropeiske. Eg har ikkje lagt merke til veldig store skilnader mellom europeiske land.
Vis hele sitatet...
Det er da ganske stor forskjell på norske og danske verdier. Det så vi jo klart i nasjonalromantikken. Sett bort ifra bokmål så er det mye forskjellig.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvis vi hver enkelt holder hevd i de tradisjoner, normer, tradisjoner, og andre ting vi selv synes er riktig å bruke energien vår på, hva mer skulle man forventet av folk? Å tvinge disse tingene på en befolkning er vel ikke bedre enn å tvinge andre ting på dem.
Hvorfor bekymrer du deg over disse tingene?
Vis hele sitatet...
Fordi uten vår kultur og våre tradisjoner så er det ikke mye igjen av en nordmann. Hvis du tar bort norske dialekter, norske bunader og norsk natur (olje og modernisering ødelegger naturen) så er det ikke mye igjen av "Norge". Da er det ikke noe som skiller oss fra andre land. Nasjonalitet vokste mye frem etter Wien-avtalen og det er en grunn til det. Belgere er ikke nederlendere, italienere er ikke østerikse.
Sist endret av Xernox; 10. desember 2013 kl. 21:56.
I mine øyne er ikke innvandringen i seg selv et problem; Norge trenger arbeidskraften.
Vis hele sitatet...
Njaa, med respekt å melde, det er strengt tatt feil.

Eneste måten den påstanden kan gi mening, er hvis man har en midlertidig storjobb som den innfødte befolkningen enten ikke evner å utføre grunnet manglende kunnskaper eller, pga manglende årsverk, fullføre i rimelig tid. Eksempler på slike ting kan f.eks være St.Petersburg i Russland, byen ble i sin tid bygget av tyske ingeniører som ble leid inn av den russiske tsaren. Samme gjelder forøvrig brygga i Stockholm, ble visstnok bygget av skotter.

Norge kan trenge spesifik arbeidskraft på enkelte felter, f.eks enkelte typer ingeniører(uten at det blir spesifisert hvilke ingeniører man har for få av). Men på generelt nivå har ikke Norge noe behov for arbeidskraft, noe annet ville tilsi at nordmenn ikke selv evner å utføre samfunnsoppholdende oppgaver.

Det er også mulig at dette "behovet" egentlig henviser til oppgaver som strengt tatt er rein luksus, hva mange vil kalle sysselsetting. Et eksempel kan kanskje være Høyskolen i Oslo som har forferdelig mange renholdsarbeidere, samtlige av dem så vidt jeg vet er utlendinger(de snakker kun engelsk). Det de gjør hver bidige dag er å feie over gulvet og kaster søpla iblant, oppgaver vi studenter strengt tatt ikke trenger å få utført daglig, vi kunne til og med gjort dem selv.

Om noe er det motsatte sant, innvandringen av asylanter og tilhørende, resulterer i høyere kostnader per hode(man tar ut mer enn man putter inn). Det betyr til eksempel at det etter hvert blir flere syke og gamle, men færre og færre helsearbeidere per hode, dette uavhengig av den norske eldrebølgen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stormen Vis innlegg
Allikevel er det verdt å debattere problemstillingen, fordi ved mange skoler på Oslo øst er det allerede et overveldende flertall av innvandrerbarn på skolene; f.eks. Tveita, hvor kjæresten min jobber som reservelærer.
Vis hele sitatet...
Heilt einig. Men da må vi bestemme oss for om vi diskuterer innvandring (inkludert arbeidsinnvandring og schengen), eller asylsøknader. For FRP sin asyldebatt inkluderer kun asylsøknader ser det ut til.

Eg har ei veninne som er lærer, og nevner samme problematikken - for mange polakker som ikkje er interessert i å lære engelsk. Det er to heilt seperate typer innvandring, men kan i ein del tilfeller føre til liknande problem, men debatten er litt vel grunn...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi uten vår kultur og våre tradisjoner så er det ikke mye igjen av en nordmann. Hvis du tar bort norske dialekter, norske bunader og norsk natur (olje og modernisering ødelegger naturen) så er det ikke mye igjen av "Norge". Da er det ikke noe som skiller oss fra andre land. Nasjonalitet vokste mye frem etter Wien-avtalen og det er en grunn til det. Belgere er ikke nederlendere, italienere er ikke østerikse.
Vis hele sitatet...
Men DU kan jo være så nordmann du vil, hvorfor må vi andre være det? Jeg dyrker jo sinnsykt dype tradisjoner selv, og er glad i dem, men det greiene her høres mer og mer ut som om du vil skremme/overtale andre til å være like opptatt av det som du selv er?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Men DU kan jo være så nordmann du vil, hvorfor må vi andre være det? Jeg dyrker jo sinnsykt dype tradisjoner selv, og er glad i dem, men det greiene her høres mer og mer ut som om du vil skremme/overtale andre til å være like opptatt av det som du selv er?
Vis hele sitatet...
Du blir jo tvunget til å følge norske lover, og det går jo helt fint. Om du ikke liker norske lover så kan du bare flytte ut av Norge?
Vel, ja? Eller bruke stemmerett på å gjøre en forskjell i den retningen jeg vil. Men tror ikke tvang av norske tradisjoner noen gang kommer til å bli en del av lovene i landet. Ei heller vil norske tradisjoner bli stort nok tema til at det blir fanesaken til et politisk parti med makt.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Vel, ja? Eller bruke stemmerett på å gjøre en forskjell i den retningen jeg vil. Men tror ikke tvang av norske tradisjoner noen gang kommer til å bli en del av lovene i landet. Ei heller vil norske tradisjoner bli stort nok tema til at det blir fanesaken til et politisk parti med makt.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var ikke ment til å legge kulturen i lovene, mer som en sammenligning.
Om vi legger bort kulturen og våre verdier så kommer andre kulturer og verdier til å ta over. Det ser vi jo med globalisering. Etterhvert så kommer alle land til å være like, alle har like tradisjoner, alle har like kulturer. Hva er det som gjør Norge forskjellig fra Japan om vi skulle hatt lik kultur og tradisjon? Vi kunne like så godt vært ett stort land.
Mange skoler i Oslo har en innvandrerandel på opp til 97%, flere ligger på rundt 90%.
Etnisk norsk ungdom blir trakassert og mobbet ene og alene grunnet deres etnisk-norske nasjonalitet.
her ser vi hvordan forholdene i Oslo er pr. dags dato

Det er lite trolig at denne utviklingen vil gjøre noe annet enn å eskalere med årene.
Ja, nå er virkelig ragnarok nært forestående. Det er jo i hvert fall ikke sånn at Norge er helt avhengig av arbeidsinnvandring for å gå rundt. Alle kommer "de" hit for å utnytte systemet. Alle vet jo at etniske norske aldri ville finne på å NAVe. Det er dessuten helt greit å brødfø trygdesnyltere så lenge de er etnisk norske, litt svinn må man jo regne med.

Hardingfelen og norrøn mytologi er mer eller mindre utryddet allerede og tacoen har intatt plassen som uoffisiell nasjonal rett - eller var det noe annet du mente med "norsk kultur".
Hvis du mener norrøn mytologi er norsk kultur kan ikke du mye om norsk kultur. Norsk kultur som vi kjenner til begynte å vokse frem på 1800-tallet, ikke 800-1000-tallet med vikingene dine.
Sist endret av Xernox; 10. desember 2013 kl. 22:30.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Innlegget mitt var ikke ment til å legge kulturen i lovene, mer som en sammenligning.
Om vi legger bort kulturen og våre verdier så kommer andre kulturer og verdier til å ta over. Det ser vi jo med globalisering. Etterhvert så kommer alle land til å være like, alle har like tradisjoner, alle har like kulturer. Hva er det som gjør Norge forskjellig fra Japan om vi skulle hatt lik kultur og tradisjon? Vi kunne like så godt vært ett stort land.
Vis hele sitatet...
Og det er et problem fordi du som individ ikke liker det, men hva om flertallet er ok med at det skjer? Skal du jobbe mot demokratiet fordi du er glad i lusekofte og lutefisk? Vi kommer til å ligge seks fot under lenge før scenarioet du beskriver blir en realitet uansett.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Ja, nå er virkelig ragnarok nært forestående. Det er jo i hvert fall ikke sånn at Norge er helt avhengig av arbeidsinnvandring for å gå rundt. Alle kommer "de" hit for å utnytte systemet. Alle vet jo at etniske norske aldri ville finne på å NAVe. Det er dessuten helt greit å brødfø trygdesnyltere så lenge de er etnisk norske, litt svinn må man jo regne med.
Vis hele sitatet...
Så du ser ikke på denne utviklingen som et reelt problem i det hele tatt? Stoltenbergregjeringens utvalg sa jo selv at innvandring kom til bryte ned velferdsstaten som vi nyter så godt av i dag.


Ser at spindoktor spørsmålet dukker opp; hva er [sett inn nasjonalitets] kultur?

Hva er Irakisk kultur? Hva er Nederlandsk kultur? Finnes det noen kulturer i hele tatt? Hvor stor er en stein?
Dette er en ting som ikke går an å definere enkelt i en setning, man må heller gå inn på hva kultur egentlig er.

Kultur er et sett tanker, ideer og atferd som er typisk blant en gruppe mennesker til enhver tid. Kulturer er i stadig endring, men i møte med fremmede kulturer og innvandring kan disse endringene noen ganger foregå så raskt eller være så store at det oppstår konflikt fordi kulturgrunnlagene som kolliderer er svært forskjellige.

Enhver liten kulturnyanse som kan sies å være norsk kan man ikke redegjøre for på så liten plass, men i grove trekk er den norske kulturen i sterk grad fundert på en såkalt vestlig kulturtradisjon, med opphav i hellenistisk tid.

Det som er typisk for en vestlig kultur i dag er blant annet:

- Rasjonalisme. Med dette følger et stort fokus på menneskerettigheter, kvinnefrigjøring, ytringsfrihet, religionsfrihet, individuell frihet, og sist men ikke minst den vitenskapelige ide.

- Kapitalisme, som muliggjør frihandel og økonomisk velstand

- Idrett. Den vestlige kultur kjennetegnes av idrett som folkebevegelse. Fokuset på idretten er sterkt, det finnes svært mange former for idrett en kan drive med, og enhver kan drive idrett relativt fritt

- Kunst. I vestlig kultur kan man som kunstner uten store unntak fremføre sin kunst helt fritt uten tabuisering eller sensur

Selv om dette er en helt røff oversikt over noen sentrale særtrekk, vil du raskt finne at ingen av disse kulturegenskapene lar seg fargelegge særlig godt med islamisme, som er den aller største trusselen med den ikke-europeiske innvandringen.


Som en person over her sa, så er nasjoner tradisjonelt grunnet på nasjonalstaten. Dette begrepet fikk en revitalisering etter første verdenskrig, hvor de mange nye europeiske nasjonene var bygget på en nasjonal etnisk, språklig, kulturell og historisk enhet. Som sagt, det er en grunn til dette. Uten enhet forsvinner staten, og dette har vært opphav i et hav av borgerkriger og løsriveleseskonflikter som på Balkan.
Sist endret av ReRealist; 10. desember 2013 kl. 22:42.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Og det er et problem fordi du som individ ikke liker det, men hva om flertallet er ok med at det skjer? Skal du jobbe mot demokratiet fordi du er glad i lusekofte og lutefisk? Vi kommer til å ligge seks fot under lenge før scenarioet du beskriver blir en realitet uansett.
Vis hele sitatet...
Rent prinsippielt har du rett, demokrati må av ren nødvendighet være et flertallsdiktatur, hvis konsensus ikke er mulig. Men her ligger dog også poenget: I et demokrati hvor graden av konsensus(les:tillit) blir stadig lavere, vil man før eller siden måtte få en borgerkrig, hvor målet enten er frigjøring og dermed en ny nasjon. eller ren maktovertakelse. Alternativet er konstant økende toleranse, som ikke er en positiv ting, men en negativ en.

Appropos toleranse, historien har lært oss at nasjoner/provinser med store kulturelle og/eller økonomiske forskjeller har en ekkel tendens til å implodere i borgerkrig før eller siden. Asylinnvandringen representerer interessant nok både kulturelle og økonomiske forskjeller, do the math.

Demokratier er til syvende og sist basert på tillit, hvis den tilliten forvitrer, forsvinner også demokratiets gyldighet.

PS: Igjen minner jeg om hva toleranse betyr, limer og klipper fra en annen tråd jeg postet i:
Toleranse betyr å ikke foreta seg noe for å endre et fenomen man ikke liker. F.eks du har en katt som pisser midt på stuegulvet ditt, dette liker du naturligvis ikke, men du gjør ingenting. Årsaken til at du ikke gjør noe er ikke relevant.

Bemerk at begrepsbruken gjerne er gradert, med det mener jeg at man snakker gjerne fortsatt om toleranse når to som er uenige om noe debatterer. Man snakker om intoleranse, for eksempel, det øyeblikket en av dem går til angrep på motparten, eller på annen måte oppfører seg illegitimt(i praksis vil det si å bruke andre midler enn overbevisning for å få endre motpartens standpunkt).
Vis hele sitatet...
Det er vel flere definisjoner av etnisk Norsk? En mann som er født og oppvokst i norge, er ikke det en etnisk nordmann?

Blir så rart å definere slike ting når det er så mye mer bak det enn hudfarge og hvem som har bodd her lengst
Jeg forstår hva du mener, Petter H. Men, det er jo ikke en konstant utvikling heller, på et eller annet tidspunkt vil frykten til "gammeldagse" nordmenn bli så stor at fokuset på kultur og tradisjoner tar seg opp igjen, og noen borgerkrig i Norge over dette er sannsynligvis ikke noe vi trenger å bekymre oss over. Tror heller plyndring av norske ressurser utenfra vil være en større trussel, og det vil muligens samle etnisk norske og innvandrere mer som folk og øke aksept for forskjeller samt forståelse og harmoni innad i samfunnet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og norske verdier er rimelig paneuropeiske. Eg har ikkje lagt merke til veldig store skilnader mellom europeiske land.
Vis hele sitatet...
Njaaa. Dette kan i aller høyeste grad diskuteres... Jeg vil si det er rimelig store forskjeller imellom bare et Italia og et Norge, og for ikke å snakke om et Serbia kontra et Norge.

Det har alltid vært enorme forskjeller innad i Europa. I Skandinavia råder sosialdemokratiet - på naboøya og hos naboene Storbritannia råder thatcherismen og markedsliberalismen. I Nord-Europa og sentral-Europa råder deomkratiet, i Spania og Hellas var det langt innpå 70-tallet militærjunta og fascistdiktatur (les general Franco). Og da har vi ikke kommet til øst-Europa, Balkanstatene og Russland...

Forskjellene er forklaringen bak EU - og forklaringen hvorfor prosessen rundt EU er så omstendelig.
Sitat av ReRealist Vis innlegg
Så du ser ikke på denne utviklingen som et reelt problem i det hele tatt? Stoltenbergregjeringens utvalg sa jo selv at innvandring kom til bryte ned velferdsstaten som vi nyter så godt av i dag.
Vis hele sitatet...
Nei, med en arbeidsledighet på 6,9%[1] blant arbeidsinnvandrerene våre, noe som er under OECD-snittet[2]. Det er klart at det er bekymringsverdig at arbeidsledigheten har steget, men vi har helt klart andre faktorer som kan være minst like kritiske for velferdsstaten. F.eks at befolkningen blir stadig eldre på grunn av både bedre levekår og færre fødte pr. innbygger. Sitat fra "Dette er Norge" av SSB:

"Forventet levealder er en ofte brukt indikator på befolkningens helsetilstand.
En nyfødt gutt kan i dag forvente å bli 78,2 år, ei jente 82,7. Dette er en markant
økning siden perioden 1946-1950, da tallene var henholdsvis 69,3 og
72,7 år."

"Men eldrebølgen kommer og i en viss forstand kan vi si at den allerede er her:
Mens det i 1950 bare var vel 8 prosent som var 67 år og over, er dagens andel
vel 13. Men først etter 2015 (når de store etterkrigskullene blir pensjonister)
vil denne andelen øke ytterligere, til 17 prosent i 2030 og 21 prosent i 2050.
Andelen barn og unge under 15 år vil fortsatt synke, til om lag 18 prosent i
2050."

Setter du dette i sammenheng med

"Ser vi bort fra inn- og utvandring,
må det samlede fruktbarhetstallet i
et land være ca. 2,1 for at folketallet
ikke skal synke på lengre sikt. I Norge
har vi ligget under dette nivået siden
midten av 1970-tallet."

I 2050 har vi altså 0.21*~6mill som skal få utbetalt pensjon i ca 13 år - og det er forutsatt en økning i innvandringen av folk i arbeidsfør alder.
Et anekdotisk eksempel; svært mange russere jeg har snakket med støtter Putin av hele sitt hjerte, på tross at Russland blir nesten regnet som et nesten-diktatur på 2010-utgaven av democracy index, og at Putin styrer med jerhånd, samt at "homopropaganda" er som kjent forbudt i Russland.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Tviler på at vi får så mange islamske ekstremister etterhvert uansett. I ett moderne samfunn "trenger" man ikke religion, så tviler på det vil stå like sterkt. Selvsagt; mange vil fortsatt tro, men i hvilken grad? Tviler på at en 3. Generasjons innvandrer som slipper å daglig kjempe om livet har religionen sin som sitt eneste holdepunkt her i livet.

Neida, det går nok bra, kanskje vi får litt flere folk i andre farger, som tilfeldigvis tror på Allah i stedet for den kristne guden, er det så galt da?
@ Choobe; mange innvandrere er også kristne, f.eks polakkene, spanjoler, filippinere og diverse kristne grupper fra Midtøsten. Allerede for noen år siden overgikk antallet katolikker antallet muslimer i Norge.

Jeg tror det er like stor sjangs for å få økt antall av russiske nynazister ála Vjatsjeslav Datsik i takt med økt innvandring fra Russland og øst-Europa, som det er medsinnsyke islamister fra folkegrupper fra Asia/Midtøsten. Men det går seg til etterhvert, sakte men sikkert blir det nordmenn av *dem* også, bare vent og se.

Til og med den tidligere fotballdommeren og nåværende islamist Ubaydullah Hussain har blitt (i relativ grad^^) snill.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. desember 2013 kl. 01:41.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Innlegget mitt var ikke ment til å legge kulturen i lovene, mer som en sammenligning.
Om vi legger bort kulturen og våre verdier så kommer andre kulturer og verdier til å ta over. Det ser vi jo med globalisering. Etterhvert så kommer alle land til å være like, alle har like tradisjoner, alle har like kulturer. Hva er det som gjør Norge forskjellig fra Japan om vi skulle hatt lik kultur og tradisjon? Vi kunne like så godt vært ett stort land.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg uenig i. Økt globalisering kan like gjerne tenkes å øke den kulturelle schizofrenien ved å fragmentere samfunnsinstitusjonene ytterligere i tillegg til å skape grobunn for subkulturelle bevegelser i enda større grad enn vi har i dag (uten at dette sikkert er tilfredsstillende med tanke på ditt personlige ståsted).

Jeg tror for eksempel visse former for identitetsskapning alltid vil formes i negasjonen av et miljø eller en samfunnsordning (om dette bare tjener til å puste liv i en dekadent drittkultur er dog et spørsmål i seg selv). En mulighet er det nå i alle fall. Hvis dette plutselig skulle stagnere, tror jeg vi i hvert fall kan trøste oss med at estetikken aldri vil bli gjort irrelevant. Den vil alltid bane vei for uenighet, åpning av sanser og sinn, og med det verden (kanskje ikke i form av de samme distinkte "dialektene" vi har nå, men på samme måte som mange språk er i fare for å utryddes, er språkpraksis i stor eller liten skala alltid en dynamisk prosess som i stor grad forstås gjennom å være i konstant utvikling).

Før vi har ødelagt jorden helt kan en jo kanskje gjøre et poeng ut av at forskjellige geografiske og klimatiske territorier alltid vil legge forskjellige føringer for kultur. Jeg skjønner at det er denne potensielle nedskaleringen av distinkte uttrykk som plager deg (om det ikke bare er nasjonalisme og frykt, da), og jeg syns også det er trist at vi kontinuerlig utrydder språk, kunst, kulturskatter, dyr, planter og oss selv. Noe må man imidlertid bare leve med og gjøre det beste ut av - det er ikke mange som har mye i mot en nyere allmennkulturell utgave av Asbjørnsen og Mo, Aasen osv.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, Petter H. Men, det er jo ikke en konstant utvikling heller, på et eller annet tidspunkt vil frykten til "gammeldagse" nordmenn bli så stor at fokuset på kultur og tradisjoner tar seg opp igjen, og noen borgerkrig i Norge over dette er sannsynligvis ikke noe vi trenger å bekymre oss over. Tror heller plyndring av norske ressurser utenfra vil være en større trussel, og det vil muligens samle etnisk norske og innvandrere mer som folk og øke aksept for forskjeller samt forståelse og harmoni innad i samfunnet.
Vis hele sitatet...
For det første finnes det vel snart ikke noen gammeldagse nordmenn igjen, for det andre har du små (og man kan kanskje si truede) kulturelle tradisjoner og estetiske praksiser som, istedenfor å rette seg ut, heller blir enda mer eksklusive (sikkert med god grunn og genuin frykt/omsorg for uttrykket) og marginaliserte. Spellemannskulturen/folkemusikkmiljøet kan kanskje tjene som eksempel på en utbredt hverdagslig praksis som nå i større grad har blitt institusjonalisert, men samtidig står i fare for å utslette aspekter ved seg selv de nettopp forsøker å verne om. Eksempelvis som resultat av svært rigide tradisjoner som ikke akkurat åpner feltet i nevneverdig grad, men lukker det (og jeg forstår jo samtidig grunnene til dette, men det vil fortsatt kunne bli problem etter hvert).
Vi har nå imidlertid arkiver med innspilt materiale, leik, dans og spill rundt i landet, samt trofaste spelemenn som bærer de ulike stil/dialekt-tradisjonene videre på mikronivå i tillegg til "folkemusikk/dans" på makronivå.

Jeg tror for øvrig plyndring av ressurser er mer sannsynlig enn borgerkrig i nærmeste fremtid. Lurer på hvordan en borgerkrig her til lands ville sett ut.
Sist endret av Cormorant; 11. desember 2013 kl. 02:19.
Slik jeg ser det nå er dette en utvikling vi bare må venne oss til. Slutten av 1900-tallet og starten på 2000-tallet var preget av massive folkevandringer. Særlig fra den fattige til den rike verden. Dette vil medføre at små etniske og kulturelle grupper vil forsvinne på sikt, eller bli blandet ut med andre kulturer og folkeslag om du vil.

Jeg er jo selvsagt imot utviklingen da jeg mener etnisk og kulturell homogenitet er en forutsetning for et avansert og rolig samfunn preget av tillit mellom borgerne slik Norge tradisjonelt har vært. Man kan derimot ikke argumentere mot den rådende politiske konsensus på innvandringsfeltet (en liberal og "human" politikk) som jeg nepper tror kommer til å endre seg vesentlig det neste tiåret, og man kan heller ikke argumentere mot demografi. Fremtiden tilhører ikke nordmenn lenger, og jeg mener alle må ta sine egne forholdsregler og forberede seg på realitetene i Norge om 10-20 år.

– I 2040 har halve Oslo innvandrerbakgrunn
På under 30 år vil nesten halvparten av Oslos befolkning ha innvandrerbakgrunn, viser ferske utregninger fra SSB.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/norge/halve-oslo-m...runn-1.8032691

Norskspråklige elever kan være i mindretall i Oslo-skolen i 2021, om utviklingen fortsetter.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...p?artid=591839
Det er viktig å huske hvor den virkelige trusselen kommer fra, Sjekk ut denne linken for sjokktall!

http://morgenbladet.no/ideer/2011/dr...d#.Uqia3fTuJQ7