Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 10493
Her er saken:
For noen dager siden bestillte jeg et tegnebrett fra Komplett av denne typen:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495659+

Da jeg hentet pakken på posten i dag oppdaget jeg til min store overraskelse at det lå en iPad inne i esken inkludert litt ekstrautstyr:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618121

Eskene til iPaden og ekstrautstyret er enda ikke pakket opp

Spørsmålet mitt er vel egentlig hva burde jeg gjøre?
Den ene delen av meg sier at jeg burde ringe Komplett for å si at de har gjort en feil og sende pakken tilbake.
Den andre delen av meg vil beholde iPaden og pakke den opp med en gang for så å bruke den.

Vet noen hvordan loven er rundt dette her? Er veldig blank på hva jeg burde gjøre akkurat nå.

Takker for alle gode tips og råd!
Loven er på din side, kos deg med en ny ipad!
Jeg ville nå heller hatt tegnebrettet, men men.

Hvis du bestiller et nytt tegnebrett har du betalt 1.535 kroner ekstra og må slite med en iPad i tillegg. Hvis du prøver å selge iPaden kan det oppstå problemer med manglende kvittering. Det virker litt muffins å selge en helt ny uoppakket iPad og ikke ha kvittering. "Jeg bare fant den", liksom.
gratulerer, heldige jævel! hvis du er i tvil så kan du jo vente en ukes tid og se om det er noen reaksjon fra komplett? hvis ikke beholder du den
Trodde Komplett hadde krav på å få varen tilbake og du får den du har bestilt..
Bare og si du trodde det var en gave om de ringer?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Bare og si du trodde det var en gave om de ringer?
Vis hele sitatet...
nettbutikk gir random nordmann gave til 4-5000 kroner? funker sikkert fett bare vent en uke du, har du ikke hørt noe er det nok trygt
Sitat av Xillion Vis innlegg
Ops, var visst en iPad 2 og ikke 1 generasjonen :P
Vis hele sitatet...
heldige jævel!!!

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
nettbutikk gir random nordmann gave til 4-5000 kroner? funker sikkert fett bare vent en uke du, har du ikke hørt noe er det nok trygt
Vis hele sitatet...
Kan jo bare si at en annen åpnet pakken og ga den til han. :P
La den ligge og se om komplett gir lyd fra seg, om de ikke har tatt kontakt innen en måned tar du den selv.
Eller, om du ikke har samvittighet til å ta den selv; Ring og si fra, er du heldig får du allikevel en liten bonus fra dem.
Vel, siden du driver med tegning, det finnes en app som heter "Brushes", så hvis du kjøper en stylus, har du strengt tatt det du trenger.
Gratulerer!
Dette er alltid slik som skjer andre. Aldri meg. Det er bare å beholde den og ikke si noe til Komplett. Det er ikke ditt ansvar at de ikke greier å sende riktig vare.
Nei fydda, jeg hadde klaget og krevd erstatning for feillevering og dermed forsinket levering.
Sånn eplebrett kan ikke sammenlignes med å sitte med wacom tegnebrett!
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Nei fydda, jeg hadde klaget og krevd erstatning for feillevering og dermed forsinket levering.
Sånn eplebrett kan ikke sammenlignes med å sitte med wacom tegnebrett!
Vis hele sitatet...
Prisen. Han har bestilt noe til 1600kr og fått noe til 5,000 - 6,000.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ser ikke helt for meg at du har noen sak om komplett tar kontakt og ber deg sende den tilbake, nei.
spørsmålet er vel mer om de har kontrollsystemer som oppdager dette, noe jeg vil tro de har mtp. mengden utsendelser de har.
Vil ikke tro Komplett sitter å ser over ordrer de har sendt ut med mindre de mottar en klage over feillevert vare.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Huztle Vis innlegg
Vil ikke tro Komplett sitter å ser over ordrer de har sendt ut med mindre de mottar en klage over feillevert vare.
Vis hele sitatet...
det tror ikke jeg heller.
men at de har automatiske KS-systemer derimot.
komplett vil aldri i verden merke dette. Fikk en gang en større TV en det jeg hadde bestillt. Ringte komplett, å de hadde i sine registre at jeg hadde fått riktig vare. Behold ipaden. Jeg angrer på at jeg nå har en 42" LCD tv istede for en 46" LED tv stående i stua.
Problemet dukker vel opp når han som skulle ha ipad får tegnebrett.
Men vent et par uker hører du ikke noe behold det. Hvis det er noe du har lyst til å bruke da.

Gi oss en update på hva som evt skjer.
Sist endret av Putas; 10. mai 2011 kl. 22:19.
Hvis de ringer og spør om du har fått feil produkt kan du jo også bare spille dum og si at du fikk riktig!
Behold den xD. Du bryter ikke loven så vidt jeg er klar over, og en iPad 2 er jo slettes ikke en dårlig fangst
Sitat av Settoz Vis innlegg
Prisen. Han har bestilt noe til 1600kr og fått noe til 5,000 - 6,000.
Vis hele sitatet...
Hva skal man med en Ferrari om man trenger en hjertestarter?

Selv om man får ett "kult"/fancy/dyrt produkt istedet så synes jeg det er slett behandling av kundene å sende feil produkt.

Det er jo ikke akkurat sånn at en "tablet" gjør jobben til en tablet, jeg ville ringt komplett og hørt "om tegnebrettet mitt kommer snart?"
Trådstarter
Greia nå er jo at jeg heller vil beholde iPaden.
Tegnebrettet kan jeg alltids kjøpe en annen gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Loven er på din side, kos deg med en ny ipad!
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kjelde? Det er jo åpenbart at vedkommande har mottatt eit produkt han ikkje skulle motteke. I rettsaker der folk har fått penger inn på kontoen ved feil har det jo blitt slått fast at dei, gitt at det har vore av en slik størrelsesorden at dei burde oppdaga det, vore slått fast at dei må tilbakebetale beløpet, inkludert renter.

Her er det /åpenbart/ at kjøper må ha oppdaga feilen, og det virker rart på meg om ein då ikkje har plikt til å kontakte selger og informere om det.

http://e24.no/it/faar-endelig-pengen...tefeil/2335201
Sitat av Putas Vis innlegg
Problemet dukker vel opp når han som skulle ha ipad får tegnebrett.
Men vent et par uker hører du ikke noe behold det. Hvis det er noe du har lyst til å bruke da.

Gi oss en update på hva som evt skjer.
Vis hele sitatet...
EN ipad feillevert oppdager de nok neppe, men ettersom det er roboter som plukker varene til komplett så kan det være en palle med iPad'er som har blitt feillevert til alle som skal ha tegnebrett, og det oppdager de nok
Nå blir det storbestilling av tegnebrett fra freaks!
Er det en eneste person her som kan vise til at han "har loven på sin side" ?
Det heter seg i de fleste nettbutikkers kjøpsvilkår at "Produkt er selgers eiendom til det er fullt betalt", og ipaden er per definisjon ikke fullt betalt. Ja, nettbutikken har gjort en feil, og i mine øyner plikter kjøper å opplyse om dette.
Om det er en iPad med 3g, så har denne et unikt serienummer som enhver butikk med respekt for seg selv kan spore historikken på.

Hva om det viser seg at Komplett har krav på å få iPaden tilbakelevert, og kjøper har tatt den i bruk og ripet den opp?

Helt ærlig, dere burde slutte å synse og hyle "BEHOLD DEN HAHAHAHAAHHA!" uten hjemmel i lovverket/referansesaker, da det i teorien kan skape problem for kjøperen.
Sitat av prenix Vis innlegg
Nå blir det storbestilling av tegnebrett fra freaks!
Vis hele sitatet...
Tenker tanken:P suger hvis man faktisk får tegnebrettet da:/
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Tenker tanken:P suger hvis man faktisk får tegnebrettet da:/
Vis hele sitatet...
Angrerett, fjorten dager.

Edit: Ta den på kredittkjøp, da slipper du i tillegg utgifter for å prøve, bortsett fra returfrakt.
Sist endret av prenix; 11. mai 2011 kl. 09:59.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Vil ikke tro Komplett sitter å ser over ordrer de har sendt ut med mindre de mottar en klage over feillevert vare.
Vis hele sitatet...
Fikk feil CPU engang, bestilte en 965 og fikk en 1100T i posten, tok ikke lange tiden før jeg ble kontaktet
gentleman #1
ViceR's Avatar
Fy søken, så heldig! Ville beholdt iPaden og bestilit nytt tegnebrett selv.
det er veldig mye synsing her. Send en mail til forbrukerrådet så får du ett sikkert svar.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
det er veldig mye synsing her. Send en mail til forbrukerrådet så får du ett sikkert svar.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er du pliktig til bytte varen, det kommer forbrukerrådet til å si også. Spørsmålet er derfor a) din samvittighet, b) om Komplett kommer til å oppdage dette
Jeg syns du burde levere den tilbake av ærlighet og med tanke på din samvittighet. De ekstra 4.000 kr du har fått nå kommer faktisk fra en plass. Kanskje det var julebonusen til lagersjefen ute i Sandefjord?

Jeg vet også at jeg overhodet ikke hadde kommet til å gjøre det selv. Sikkert åpnet den og tatt den i bruk så fort jeg så den.
Selv sier jeg, behold det! Selv om et tegne brett hadde vært kult, men iPad 2 er enda kulere :P
Jeg bestilte akkurat samme tegnebrett fra komplett rett før månedskifte, jeg fikk heldigvis det jeg bestilte.
Wacom tegnebrett er fantastisk!
Jeg bestilte engang noe i postoppkrav. til min store overraskelse var det ikke satt på postoppkrav når jeg hentet pakken. Men grunnet min samvittighet sendte jeg brev om å få en faktura så jeg kunne betale for varen. Ærlighet varer lengst?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg bestilte engang noe i postoppkrav. til min store overraskelse var det ikke satt på postoppkrav når jeg hentet pakken. Men grunnet min samvittighet sendte jeg brev om å få en faktura så jeg kunne betale for varen. Ærlighet varer lengst?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk utlevert en pakke som var fortollet, men postkontoret glemte å ta betaling, og den kom rett hjem i postkassen. Ikke min feil, selv om det er et beløp jeg selvfølgelig ville betalt om jeg fikk etterkrav. Jeg sparte riktignok en liten sum, for kravet kom aldri.
Spørsmålet her er vel om du har bruk for en ipad eller ikke. Det er vel en grunn til at du bestillte tegnebrett og ikke ipad i utgangspunktet Du kan jo fortsatt åpne ipaden og ta den i bruk. Om komplett vil ha den tilbake kan du bare si at du trodde tegnebrettet lå inne i ipad-esken og ville sjekke

Bare ikke tro komplett kommer til å overse feilleveransen. Du blir nok kontaktet av komplett veldig snart skal du se
Bare ring til Komplett å si at du ikke har fått TEGNEBRETTET ditt, så ser du om de sier noe om ipaden du fikk. kan prøve å si at du ikke fikk noe ipad om de nevner det (det er sikkert mer opp til hvem du snakker med på komplett om de tror deg eller ikke, posten kan også gjøre feil kan du si :P)
Jeg hadde dog ikke fått noe dårlig samvittighet når et stort firma som komplett mister et par lapper pga en feil de gjorde.
Sitat av schkmenebene Vis innlegg
Bare ring til Komplett å si at du ikke har fått TEGNEBRETTET ditt, så ser du om de sier noe om ipaden du fikk. kan prøve å si at du ikke fikk noe ipad om de nevner det (det er sikkert mer opp til hvem du snakker med på komplett om de tror deg eller ikke, posten kan også gjøre feil kan du si :P)
Jeg hadde dog ikke fått noe dårlig samvittighet når et stort firma som komplett mister et par lapper pga en feil de gjorde.
Vis hele sitatet...
Som NightLook sa;
Sitat av nightLook Vis innlegg
Om det er en iPad med 3g, så har denne et unikt serienummer som enhver butikk med respekt for seg selv kan spore historikken på.
Vis hele sitatet...
Så har det ikke noe å si om det komplett som har gjort feilen. Hvis de lurer på hvor det har blitt av Ipaden, så kan de bare sjekke om den har vært i bruk. Og da blir altså TS "bøsta".
jeg grøsser av mange av svarene her. Selvfølgelig skal du beholde ipaden. det er ikke du som har gjort noe feil. for alt de vet så kan det jo ha vert en gave til en som ikke viste hva han skulle få å derfor ikke ble oppdaget av mottager

vil du ikke ha paden er det jo bare å selge den på finn for prisen av 2 tegnebrett
Sist endret av skukketrure; 11. mai 2011 kl. 15:09.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
det er ikke du som har gjort noe feil. for alt de vet så kan det jo ha vert en gave til en som ikke viste hva han skulle få å derfor ikke ble oppdaget av mottager
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg sier det, men jeg forsto ikke helt hva du mente der.
Wow, mange er ganske griske hær og bryr seg ikke om at det går ut over noen andre.
Det er greit komplett har gjort en feil, men du har ikke betalt for varen du fikk og hvis de oppdager det kan de kreve at du returnerer produktet eller betaler for det.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Det er ingenting som tilsier at du kan beholde ipaden, det er tross alt snakk om ganske stor prisforskjell.

Jeg har tidligere mottatt f.eks et tastatur jeg aldri har bestilt (600,-) og 2x det jeg skulle ha (høytalere i 500,- klassen).

Ville gjort som jeg alltid har gjort, ringe inn/sende mail og si ifra.

Det vil bli regnet som tyveri hvis de oppdager det, det er ikke mulig at du har mottat ipad og ikke tegnebrett uten å ha lagt merke til de åpenbare forskjellene mellom produktene.

Jeg fikk antageligvis beholde mine ting fordi de koster såpass å sende tilbake (i forhold til produktets pris).

Umulig å si hva de velger å gjøre i ditt tilfelle men jeg hadde heller tatt sjangsen på å ringe enn å A) ha dårlig samvittighet og B) risikere å bli anmeldt for tyveri.
sivillisasjonen er avhengig av et tenkende og samvittighetsfullt menneske. vær det. send den tilbake. utrolig at dette i det hele tatt er noe å diskutere.
Er det tyveri hvis noen ved en feiltakelse har sendt det noe i posten, og de senere oppdager at de har sent noe helt annet enn de trodde??
Det er ikke han som har gjort noe galt.
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er ingenting som tilsier at du kan beholde ipaden, det er tross alt snakk om ganske stor prisforskjell.

Jeg har tidligere mottatt f.eks et tastatur jeg aldri har bestilt (600,-) og 2x det jeg skulle ha (høytalere i 500,- klassen).

Ville gjort som jeg alltid har gjort, ringe inn/sende mail og si ifra.

Det vil bli regnet som tyveri hvis de oppdager det, det er ikke mulig at du har mottat ipad og ikke tegnebrett uten å ha lagt merke til de åpenbare forskjellene mellom produktene.

Jeg fikk antageligvis beholde mine ting fordi de koster såpass å sende tilbake (i forhold til produktets pris).

Umulig å si hva de velger å gjøre i ditt tilfelle men jeg hadde heller tatt sjangsen på å ringe enn å A) ha dårlig samvittighet og B) risikere å bli anmeldt for tyveri.
Vis hele sitatet...
hvor får du fra fra at han kan bli annmeldt for tyveri ? han har fått tilsendt feil vare,det skal da selvfølgelig ikke han straffes for. det er da fult mulig at ts kjøpte dette som gave til niesen sin å ikke har kikket så mye på esken bortsett fra å pakke den inn.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
hvor får du fra fra at han kan bli annmeldt for tyveri ? han har fått tilsendt feil vare,det skal da selvfølgelig ikke han straffes for. det er da fult mulig at ts kjøpte dette som gave til niesen sin å ikke har kikket så mye på esken bortsett fra å pakke den inn.
Vis hele sitatet...
Eventuelt sendt den rett til Nigeria for å støtte dr. Thomas!
Sitat av zulle Vis innlegg
Er det tyveri hvis noen ved en feiltakelse har sendt det noe i posten, og de senere oppdager at de har sent noe helt annet enn de trodde??
Det er ikke han som har gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
at de sender den feil er ikke tyveri. å beholde den er tyveri.

TS har ikke gjort noe galt. enda...
Sitat av skukketrure Vis innlegg
det er da fult mulig at ts kjøpte dette som gave til niesen sin å ikke har kikket så mye på esken bortsett fra å pakke den inn.
Vis hele sitatet...
Det er såklart fult mulig, men tror det blir en tynn forklaring hvis han skulle bli klandret for det.

Jeg villet tro at en ipad eske er litt større enn tegnebrett esken han egentlig kjøpte. Det er ikke svært troverdig forklaring, imo.

Men alt står på moralen hans, og om komplett i senere tid merker dette. Og da ville det være kjipt om han hadde tatt i bruk ipaden. Ville tro de ville ha krevd erstatning, iogmed han har åpnet forseglingen.
Sist endret av phideph; 11. mai 2011 kl. 15:55.