Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 15239
XFX 6870 kortet er'kke på tilbud lenger, så det koster 2095 kroner nå (:
Kan jeg foreslå 6950 kortet til kraftriggen? Vet jeg har mast om det rundt på forumet, menmen :P

Er tross alt et kort som havner i en egen prisklasse på 2400-2500 kroner, og med tanke på den veldig gode ytelsen og relativt ikke-så-veldig-høye strømforbruken, ville iallefall jeg anbefalt det som skjermkort (:
Jeg har ikke fått sett på tester av HD 6950-kortet så jeg vet ikke helt enda. Men det er absolutt et godt alternativ, regner jeg med.

Uansett er HD 6870 et meget godt kort til en meget bra pris og det finnes fortsatt til ca. 1800,-, selv om tilbudet til komplett på XFX' versjon ikke gjelder lenger.

---------

Takk for innspill, Empathy! Venter fortsatt på svar om å få redigere trådstarten, noe som absolutt er på sin plass ihvertfall etter at snart hele HD 69XX-serien og 5XX GTX-serien er ute.

Vil tro at HD 6950 til kraftriggen og 560 GTX vil være gode kandidater til å erstatte det som nå er satt opp! Jeg angrer vel også litt på at jeg valgte HD 6870 til budsjettriggen, 460 GTX ville nok vært et mer logisk alternativ.

Sier ifra her så fort redigeringen er gjennomført!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har noen meninger eller erfaringer om Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU?
Sitat av plipp Vis innlegg
Noen som har noen meninger eller erfaringer om Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU?
Vis hele sitatet...
Det er en meget bra PSU mtp. prisen! Det er noen ting som er bedre på Corsairs strømforsyninger (m.f.), men det gir seg stort sett størst utslag om du tyner hva PSUen er god for. Hardware.no testet lillebroren på 750W og den fikk knall kritikk.

Jeg ville ikke ha nølt med å kjøpe denne PSUen om den passet mitt budsjett! Men Corsair leverer fantastiske strømforsyninger med fantastisk garanti og det er ofte et av komponentene som blir stående gjennom et par oppgraderinger. Om det likevel er verdt å bruke det dobbelte på en strømforsyning fra Corsair er vanskelig å si - de fleste vil aldri merke forskjell uansett.

Uansett, det er et godt kjøp til 825,-.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en 850 watt gold fra Corsair siden de er utrolig gode strømforsyninger som også ser bra ut. Men siden det var så godt tilbud på Chieftec sin 850 watt så tenkte jeg at jeg sparte litt penger.

Så tror jeg går for den. Skal huske å skrive på komplett hva jeg syntes.
Sitat av plipp Vis innlegg
Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en 850 watt gold fra Corsair siden de er utrolig gode strømforsyninger som også ser bra ut. Men siden det var så godt tilbud på Chieftec sin 850 watt så tenkte jeg at jeg sparte litt penger.

Så tror jeg går for den. Skal huske å skrive på komplett hva jeg syntes.
Vis hele sitatet...
Skriv en lang avhandling her og! Er ekstremt nysgjerrig på Chieftec sine strømforsyninger. Veldig fin pris, men vil vite om forskjellen mellom Chieftec og Corsair sine produkter er merkbar. Har lest en god del tester, men det holder liksom ikke.

Vil forresten si at den strømforsyningen er et røverkjøp ifølge tester, ytelse og pris. Chieftec har skoret godt på et par tester i det siste og ser ut til å ha blitt kvitt sitt noe.. frynsete rykte innen strømforsyninger. Så får vi håpe at disse strømforsyningene holder lenge da, og ikke ryker fort. Hadde vært fint om Chieftec virkelig hadde begynt å konkurrere mot Corsair mtp strømforsyninger.

Håper bare at det er Delta gruppen som har disse chieftec'ene som ligger på komplett. I Usa er det visstnok mange selskaper som reproduserer Chieftec, så kanskje noe av det kjipe ryktet stammer derifra.

Chieftec's super series 750 watt er visst bygd på PSH plattformen, mer eller mindre den samme som Corsair TX 750 watt. Er også bygd av CWT, et selskap som lager strømforsyninger og selger de til produsenter som Corsair, Chieftec osv. Så føler meg rimelig trygg på Chieftec nå. Vet ikke med BPS serien til Chieftec, men tror de er bygd på samme plattform som Corsair GS serien, uten at jeg skal si meg for sikker. Er ganske sikker på at CWT står bak BPS serien ihvertfall. 750 watt'ern fikk gode kritikker fra Hardware, såeh. Dette er jo sånn passe gamle strømforsyninger da, men samma det.

Chieftec er visst virkelig et godt og rimelig alternativ til Corsair sine høykvalitets strømforsyninger.
Kan hende er mye av det jeg har skrevet feil, men det er rimelig sent nå og jeg tror jeg gjorde god nok research og hukommelsen min funket.

Og kom gjerne tilbake om 3 år for å fortelle oss hvordan Chieftec psu'en klarte seg!

Forresten, kanskje det kunne vært lurt å gå over førsteposten en gang til? Er en del priser som har endret seg/gått opp, noe som utgjør forskjeller på prisen på de forskjellige oppsettene. Og i kraftriggen - vil ikke de store viftene på minnebrikkene komme i veien for monsterkjøleren Noctua?

I tillegg er jo Corsair Vengeance kommet, med lav voltage, gode overklokkingsmuligheter, høy ytelse og veldig fin pris (spesielt på 4GB settet). Er jo også knall at med Vengeance brikkene får du 4 GB på EN brikke, og ikke må ty til to.
Er jo verd å ta en titt på, men skjønner jo det ikke er bare bare å finne tid til å vedlikeholde slike tråder som dette hele tiden
Sitat av Empathy Vis innlegg
Forresten, kanskje det kunne vært lurt å gå over førsteposten en gang til? Er en del priser som har endret seg/gått opp, noe som utgjør forskjeller på prisen på de forskjellige oppsettene. Og i kraftriggen - vil ikke de store viftene på minnebrikkene komme i veien for monsterkjøleren Noctua?
Vis hele sitatet...
Se heller prisene som veiledene, har hverdt jul med det som kommer med det pris messig, og nå byner januar salgene mandagen som kommer så holde det oppdatert med exacte priser vill bli nermest umulig den neste måneden
Sitat av Beezie Vis innlegg
Se heller prisene som veiledene, har hverdt jul med det som kommer med det pris messig, og nå byner januar salgene mandagen som kommer så holde det oppdatert med exacte priser vill bli nermest umulig den neste måneden
Vis hele sitatet...
Jo, det er sant nok. Samtidig var ikke prisforskjellene så fæle at det ga en spesielt stor forskjell på prisen på noen av riggene. Synd for oss som ikke kan ta del i de etter-juls salgene, men gleder meg til å se hva Sandy Bridge har å by på som kommer nå snart =)

Gleder meg også til GTX 560, håper det gir solid konkurranse til 6950 mtp strømforbruk, temperatur og ytelse kontra pris. Detaljene ble lekket for noen dager siden, leste en kort artikkel om det på Hardware, og det så ganske spennende ut. Blir også spennende med Kepler som erstatter Fermi iløpet av året, men det er jo langt fram i tid. Håper vi kommer oss fra 40nm og ned til 28nm snart, slik at ytelsespranget mellom generasjonene blir litt større. F.eks, er jo ikke en oppgradering fra et 5870 kort til et 6970 nødvendig, siden ytelsesforskjellen ikke er så stor og å punge ut med 3000 for et 6970 når man har et 5870 er rimelig dumt.

Kort sagt, 2011 kan by på mye spennende når det gjelder maskinvare
har kommet frem de siste dagene at du kan flashe biosen till HD 6950 og clocke den till HD6970, noe som kan øke verdien på 6950 for de som tar sjangsen du bryter garantien
http://www.techpowerup.com/articles/...ng/vidcard/159
Sitat av Beezie Vis innlegg
har kommet frem de siste dagene at du kan flashe biosen till HD 6950 og clocke den till HD6970, noe som kan øke verdien på 6950 for de som tar sjangsen du bryter garantien
http://www.techpowerup.com/articles/...ng/vidcard/159
Vis hele sitatet...
Hardware.no har skrevet en artikkel om det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-9DE5927C7F83

er det jeg har satt sammen for øyeblikket, en del kommer herifra, men er usikker på om det faktisk vil virke og om det er verdt det eller om noe bør byttes ut for økt ytelse, jeg vil helst ikke gå opp mer i penger. vær så snill og hjelp meg
Sitat av efuen Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-9DE5927C7F83

er det jeg har satt sammen for øyeblikket, en del kommer herifra, men er usikker på om det faktisk vil virke og om det er verdt det eller om noe bør byttes ut for økt ytelse, jeg vil helst ikke gå opp mer i penger. vær så snill og hjelp meg
Vis hele sitatet...
Der har du en ganske brutal PC. Kjøp gjerne et nytt 580 når du får penger, hvis du ikke er fornøyd med ytelsen. Noe jeg tror du blir.
Sitat av efuen Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-9DE5927C7F83

er det jeg har satt sammen for øyeblikket, en del kommer herifra, men er usikker på om det faktisk vil virke og om det er verdt det eller om noe bør byttes ut for økt ytelse, jeg vil helst ikke gå opp mer i penger. vær så snill og hjelp meg
Vis hele sitatet...
Veldig fin maskin det der, men et par ting å tenke på. Intel har nettopp kommet med Sandy Bridge (LGA1155) og komplett.no er veldig dyrt. Jeg valgte også en annen skjerm, men til gaming er det diskuterbart hvilken som er best (velg gjerne en rimelig skjerm med TN-panel som BenQ HD2420HDBE). Mtp. at du får HD 6970 på dustinhome.no til 2799,- ville jeg ikke personlig valgt GTX 580, men her er meningene delte (og oppsettet mitt valgte derfor "ditt" skjermkort, mus og tastatur).

Kabinett har jeg ikke valgt siden dustinhome.no ikke har NZXT Phantom-chassiset, men her legger du til det du vil ha. Corsair, Lian Li og Antec har flere gode kabinetter - spør om du trenger hjelp (og pass på at den gedigne CPU-kjøleren får plass). Jeg har også valgt en standard PSU (ikke modulær) for å spare penger, men vil du oppgradere her velger du AX 850W. Det samme gjelder CPU - velg gjerne i7 2600K.

Click for large view - [color=#A7A7A7]Uploaded with Skitch[/color]

Jeg brukte altså http://www.dustinhome.no/.
Sist endret av httpwhat; 12. januar 2011 kl. 10:02. Grunn: Bildet ja...
ok skal se over takk for forslag og slikt, skal ta en titt på det

det med og gå radeon kortet istedet for gtx 580, hvorfor ville du heller gjort det ?
Sitat av efuen Vis innlegg
ok skal se over takk for forslag og slikt, skal ta en titt på det

det med og gå radeon kortet istedet for gtx 580, hvorfor ville du heller gjort det ?
Vis hele sitatet...
Fordi det er billigere, antar jeg. Men har du penger så har du penger, og 580 er den kraftigste enkeltkjernen på markedet, så gogo.
Sitat av efuen Vis innlegg
det med og gå radeon kortet istedet for gtx 580, hvorfor ville du heller gjort det ?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg mener det gir mer ytelse for pengene, rett og slett. Du har en rigg som er klar for en oppgradering når det skulle behøves også!
tror faktisk jeg kommer til å gå for radeon koretet for å spare inn litt der og fordi jeg ikke spiller de mest krevende spillene tusen takk for hjelpen

slik ser den ut nå
ASUS RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
ASUS P8P67 DELUXE P67 S-1155 ATX
CORSAIR GS 800W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC
NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3
BENQ ML2441 24" WIDE TFT TV LED BLACK (er dette en bra skjerm ?) http://www.dustinhome.no/pd_5010461503.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010364418.aspx istedet
Sitat av efuen Vis innlegg
tror faktisk jeg kommer til å gå for radeon koretet for å spare inn litt der og fordi jeg ikke spiller de mest krevende spillene tusen takk for hjelpen

slik ser den ut nå
ASUS RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
ASUS P8P67 DELUXE P67 S-1155 ATX
CORSAIR GS 800W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC
NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3
BENQ ML2441 24" WIDE TFT TV LED BLACK (er dette en bra skjerm ?) http://www.dustinhome.no/pd_5010461503.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010364418.aspx istedet
Vis hele sitatet...

Hvorfor 6970? man kan jo tydeligvis klokke 6950 til 6970 om man endrer BIOS på kortet, fikk og beskjed om det rett før jeg kjøpte kortet men.. gikk for 6970 likevell, og kan ikke si meg annet enn utrolig fornøyd, eneste er at det ikke støtter physx da
overklokking er ikke neo jeg har noen videre store planerom å begi meg utpå enda, men 1 ting hva har physx og si. Beklager, men som sagt har jeg liten peiling
Sitat av efuen Vis innlegg
overklokking er ikke neo jeg har noen videre store planerom å begi meg utpå enda, men 1 ting hva har physx og si. Beklager, men som sagt har jeg liten peiling
Vis hele sitatet...
Det er ikke overklokking, 6950 og 6970 er akkurat samme kortet, med forskjellig bios installert. du kan oppdatere biosen og øke frekvensen, så er det samme kortet. så vil ikke akkurat kalle det overklokking..

physx.. er noe som bare nvidia støtter, ingenting du trenger og tenke på mest sannsynlig
Sitat av ghettokid Vis innlegg
du kan oppdatere biosen og øke frekvensen, så er det samme kortet. så vil ikke akkurat kalle det overklokking..
Vis hele sitatet...
Når du øker frekvensen så overklokker du.
ok, men jeg tror alikevel jeg vil safe med 6970. tusen takk for all hjelp elsker dette forumet
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Når du øker frekvensen så overklokker du.
Vis hele sitatet...
ikke nødvendigvis, ikke om du ikke øker frekvensen til over det ''orginale''

mine brikker måtter automatisk stilles opp til 1600mhz fra 1333, var dette overklokking?

og om du flahser til 6970 bios så vil jo da kortet være ett 6970, og da er det jo egentlig ikke overklokking før du øker frekvensen til 6970
Sist endret av ghettokid; 13. januar 2011 kl. 00:13.
noen som har en anelse om når 6990 kommer på markedet ?
Sitat av efuen Vis innlegg
noen som har en anelse om når 6990 kommer på markedet ?
Vis hele sitatet...
Ryktene skal ha det til at det kommer i løpet av første kvartal av 2011.
hmm ok takk
Hola! sitt og tenke på ein bærbar pc! ska i garden no i april og e keen på å ha ein bærbar som e goodie! sitt og tenke på enten
ASUS : ASUS G73JW
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616333

Eller
MSI : MSI GX660R-490NE
http://www.multicom.no/MSI-GX660R-49...00561/p3627621


Asusen kjøre et gtx 460m og Msien kjøre et Radeon 5870 ka e da som e best av dei 2 ? vil helst ha ein pc te ca 13k som vare lengst mulig!
Sitat av Svalbard Vis innlegg
Hola! sitt og tenke på ein bærbar pc! ska i garden no i april og e keen på å ha ein bærbar som e goodie! sitt og tenke på enten
ASUS : ASUS G73JW
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616333

Eller
MSI : MSI GX660R-490NE
http://www.multicom.no/MSI-GX660R-49...00561/p3627621


Asusen kjøre et gtx 460m og Msien kjøre et Radeon 5870 ka e da som e best av dei 2 ? vil helst ha ein pc te ca 13k som vare lengst mulig!
Vis hele sitatet...
Jeg ville valgt asusen, rett og slett pga at det har ett nvidia kort, støtte for physx. Den er og heftig rå!
sitt og tenke på Asusen.. men googla litt og ryktes om nye Gaming bærbare no i februar og da har eg ingen problem med å venta på om eg får bedre te ca samme pris noken som veit noke om detta??
Hei, har 9, 000 kr og skal kjøpe ny pc fra komplett. "bygge selv" (får hjelp) men trenger kabinett og all innmaten. Se for deg at du skulle kjøpt pc'en selv, hvilke deler ville du valgt?
Jeg regner med du er ute etter gaming PC imed dette er en Gaming-PC -tråd. Jeg ville selv gått for denne hvis jeg skulle hatt ny til 9k.

Nye sandy brigde CPU.
1600Mhz RAM.
XFX 6950 2GB GDDR5.
650W modulær Corsair PSU.
▼ ... over en uke senere ... ▼
lurer på om noe her har peiling på nettverkskort og hvor jeg eventuelt kan finne om det fordi jeg trenger en oppgradering kraftig og det bør ha god rekkevidde. også lurer jeg på hva jeg skal gjøre siden sandy bridge motherboardsene har en feil på sata II portene om det er noen andre alternativer. Jeg har egentlig bare 2 hardisker og 1 dvd leser så burde jeg ikke da klare meg med III portene, men problemet er også at sidene som komplett og dustinhome har sluttet å selge de
Sist endret av efuen; 3. februar 2011 kl. 18:06.
Ram-spørsmål:

Jeg ser dere har anbefalt 1 brikke med 4 giabyte ram til budsjettriggen. Er 1x4 å foretrekke fremfor et 2x2 brikkesett - altså 2 brikker med 2 gigabyte hver? Ser at prisen blir omtrent den samme.

Og vil det hjelpe merkbart på spill-ytelsen om man investerer i dyrere brikker med høyere herz og lavere latency i denne budsjett-riggen?
Sist endret av Nocturnalis; 8. februar 2011 kl. 08:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Komponent spørsmål:

Tenkte å enten kjøpe en SSD eller et nytt hovedkort. Hva vil jeg få mest utbytte av?

Hovedkort: Crosshair IV Formula
SSD: vet ikke, men tror denne er bra til prisen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323

Hva jeg har fra før:
Hovedkort: M4A79XTD EVO
HDD: Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM
AMD 6950 GPU
4GB 1600MHz RAM
AMD Phenom II 955 3.2 @ 3.8GHz Black Edition

Takk for svar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Komponent spørsmål:

Tenkte å enten kjøpe en SSD eller et nytt hovedkort. Hva vil jeg få mest utbytte av?

Hovedkort: Crosshair IV Formula
SSD: vet ikke, men tror denne er bra til prisen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323

Hva jeg har fra før:
Hovedkort: M4A79XTD EVO
HDD: Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM
AMD 6950 GPU
4GB 1600MHz RAM
AMD Phenom II 955 3.2 @ 3.8GHz Black Edition

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Du vil nok få mest utbytte av SSD. Du trenger vel ikke helt ærlig nytt HK? Det er vel ikke feil med det du har? Er det kun for å få ett kulere HK? Ett som ser bedre ut og som har bedre spec som du ikke trenger? Evt bytt til bedre HK når du trenger bedre CrossFire Modus. Du vil bli mer fornøyd med ett mye raskere OS.
Sist endret av Ruudi; 4. mars 2011 kl. 13:34.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du vil nok få mest utbytte av SSD. Du trenger vel ikke helt ærlig nytt HK? Det er vel ikke feil med det du har? Er det kun for å få ett kulere HK? Ett som ser bedre ut og som har bedre spec som du ikke trenger? Evt bytt til bedre HK når du trenger bedre CrossFire Modus. Du vil bli mer fornøyd med ett mye raskere OS.
Vis hele sitatet...
Nei men tenkte siden HKet er det viktigste komponentet i PCen burde den jo levere. Derfor jeg lurte.
Og ja den er jo litt kul
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nei men tenkte siden HKet er det viktigste komponentet i PCen burde den jo levere. Derfor jeg lurte.
Og ja den er jo litt kul
Vis hele sitatet...
Og det du har nå leverer ikke altså?
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Og det du har nå leverer ikke altså?
Vis hele sitatet...
Det gjør den nok, men det var såpass stor forskjell fra mitt første hovedkort til det jeg har nå at jeg lurte på om jeg ville merke det samme fra M4A79XTD til Crosshair IV.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av aleks505 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på prisen du vil legge i det. Du burde også vurdere 1155.
prisen er rundt 4,5k. skal brukes til spilling. og 1155 er intel?
Sist endret av aleks505; 2. august 2011 kl. 23:29.
Sitat av aleks505 Vis innlegg
prisen er rundt 4,5k. skal brukes til spilling. og 1155 er intel?
Vis hele sitatet...
1155 er intel ja, og de er milevis foran AMD for øyeblikket. Om budsjettet er så lavt derimot funker vel AMD også.
Ok . Ser det greit ut til spilling?
kof er denne tråden komt så langt opp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det mulig å få en oppdatert budsjettrigg? Et eller annet sted mellom fire og seks tusen hadde passet meg utmerket i pris.
Hvordan vet man at oppsett og etc passer bra sammen? Jeg har aldri skjønt det.
feks: hvordan vet jeg at dette passer sammen at all? Og om det passer inn i kabinettet osv.
eksemplet er litt dyrt, men hvis det viser seg at oppsettet passer seg kjøper jeg det så snart jeg har råd, satser på at jeg og dama klarer å sette det sammen xD
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvordan vet man at oppsett og etc passer bra sammen? Jeg har aldri skjønt det.
feks: hvordan vet jeg at dette passer sammen at all? Og om det passer inn i kabinettet osv.
eksemplet er litt dyrt, men hvis det viser seg at oppsettet passer seg kjøper jeg det så snart jeg har råd, satser på at jeg og dama klarer å sette det sammen xD
Vis hele sitatet...
ta print screen og legg ut på f.eks tinypic.com, går ikke ann å dele handleliste på dustinhome..
Sitat av aleks505 Vis innlegg
ta print screen og legg ut på f.eks tinypic.com, går ikke ann å dele handleliste på dustinhome..
Vis hele sitatet...
My bad
http://bildr.no/image/952658.jpeg
http://bildr.no/view/952658
Sist endret av olaPola; 16. august 2011 kl. 23:33.
Sitat av olaPola Vis innlegg
My bad
http://bildr.no/image/952658.jpeg
http://bildr.no/view/952658
Vis hele sitatet...
bytt mot i5 2500k istede, den kan overklokkes
Det er ikke nødvendig for noen, men de fleste hadde satt pris på en DVD-rom til å installere OS osv...