Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3216
Hei, i det siste har jeg begynt å studere fra klokka 20 på kvelden til klokka 04 på natta, jeg opplever jeg har mye bedre flow enn hvis jeg skulle studere på dagen. Jeg drikker en del kaffein mellom kl 20 -kl 01 og jeg opplever at jeg er like uthvilt etter 3-4 timer søvn som jeg vanligvis er etter 6-7 timer søvn.
Hvor helsefarlig er dette?
Vanskelig å si. Leger og forskere anbefaler jo en mest mulig stabil døgnrytme, med lite nattevåk for helsens skyld. Feks nattarbeid og turnus er ansett som en helserisiko målt opp mot ordinært arbeid. Så er det noe med den dype søvnen også. Husker ikke når i søvnfasen den inntreffer men den dype søvne er vesentlig å få, aller helst vær eneste natt. Dyp søvn hjelper på alt fra at kroppen får hvilt nok, noe som er viktig for blant annet hjertet, og at hjerne får hvilt nok. Har lest at spinalvesken presses opp i hjerne under den dype søvnene og flusher ut avfallsstoffer. Opphoping av "plakk" kan føre til dårlig hukommelse, og kan resultere i demens eller Alzheimer visstnok. Derfor kan det være svært god helse i å ha et godt og ansvarlig søvnregime. Rent generelt så anbefales 6-9 timers søvn.

I det siste har det vært skrevet endel om at det er mulig å ta inn tapt søvn feks i helgene. Og at man kan "sove seg opp" når en vet det blir lite søvn, dette er jo i stor kontrast til hva de har sagt tidligere. Om dette stemmer så kan du kanskje forsøke å få mer søvn i helgene?

Potensielt så vil søvn på kun 3-4 timer kunne påvirke dine kognitive evner negativt. Også hukommelse og det å få flyttet minner fra RAM til HDD kan bli påvirket av lite søvn, noe som ikke er ønskelig i en studiesituasjon. Da kan kunnskapen du nå forsøker å tilegne deg forsvinne om den ikke flyttes fra hurtigminnet til langtidsminnet.

Så er det helt sikkert mange individuelle behov. Opp gjennom tidene så har det vært mange store personligheter som er blitt både forskere, professorer, kunstnere eller presidenter som har vært kjent for å sove så lite som 3-4 timer. Om dette er noe de har "skrytt på seg" for å virke mer overmenneskelig eller om det er fakta er jo vanskelig si. Tror ikke det er forsket på disse "kjendisene" og deres søvnmønster så det baserer seg på hva de har fortalt selv.
Sist endret av random67489; 9. oktober 2018 kl. 00:24.
Du sover ca. halvparten av det som et voksen menneske bør for å opprettholde god helse. For lite søvn kan føre til en rekke alvorlige helseplager. Disse kan du lese om selv.

Her for eks:
https://www.huffpost.com/entry/scary...ects_n_2807026
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vanskelig å si. Leger og forskere anbefaler jo en mest mulig stabil døgnrytme, med lite nattevåk for helsens skyld. Feks nattarbeid og turnus er ansett som en helserisiko målt opp mot ordinært arbeid. Så er det noe med den dype søvnen også. Husker ikke når i søvnfasen den inntreffer men den dype søvne er vesentlig å få, aller helst vær eneste natt. Dyp søvn hjelper på alt fra at kroppen får hvilt nok, noe som er viktig for blant annet hjertet, og at hjerne får hvilt nok. Har lest at spinalvesken presses opp i hjerne under den dype søvnene og flusher ut avfallsstoffer. Opphoping av "plakk" kan føre til dårlig hukommelse, og kan resultere i demens eller Alzheimer visstnok. Derfor kan det være svært god helse i å ha et godt og ansvarlig søvnregime. Rent generelt så anbefales 6-9 timers søvn.

I det siste har det vært skrevet endel om at det er mulig å ta inn tapt søvn feks i helgene. Og at man kan "sove seg opp" når en vet det blir lite søvn, dette er jo i stor kontrast til hva de har sagt tidligere. Om dette stemmer så kan du kanskje forsøke å få mer søvn i helgene?

Potensielt så vil søvn på kun 3-4 timer kunne påvirke dine kognitive evner negativt. Også hukommelse og det å få flyttet minner fra RAM til HDD kan bli påvirket av lite søvn, noe som ikke er ønskelig i en studiesituasjon. Da kan kunnskapen du nå forsøker å tilegne deg forsvinne om den ikke flyttes fra hurtigminnet til langtidsminnet.

Så er det helt sikkert mange individuelle behov. Opp gjennom tidene så har det vært mange store personligheter som er blitt både forskere, professorer, kunstnere eller presidenter som har vært kjent for å sove så lite som 3-4 timer. Om dette er noe de har "skrytt på seg" for å virke mer overmenneskelig eller om det er fakta er jo vanskelig si. Tror ikke det er forsket på disse "kjendisene" og deres søvnmønster så det baserer seg på hva de har fortalt selv.
Vis hele sitatet...
tenker å sove 3-4 timer på ukedager og sove vanlig i helgene. forskningen jeg har sett på er at det da blir alt i balanse igjen etter man har sovet litt ekstra
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
tenker å sove 3-4 timer på ukedager og sove vanlig i helgene. forskningen jeg har sett på er at det da blir alt i balanse igjen etter man har sovet litt ekstra
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slik det fungerer. Å få så lite søvn som du forspeiler vil være negativt for studieprestasjonen din.
Så lite søvn er definitivt helseskadelig. Dessuten vil det å forstyrre den naturlige rytmen din i såpass stor grad trolig komme med betydelige problemer. Les om circadian rhytm hvis du lurer på hva. Det er riktig at dyp søvn er veldig viktig. Etterhvert som kroppen opplever større og større søvnmangel, vil den dype søvnen både opptre tidligere i søvnfasene og den vil vare lengre, men med 3-4 timer vil du aldri klare å kompensere for de tapte timene.

Jeg har tidvis drevet på tilsvarende det du beskriver når jeg har jobbet natt. Jeg var riktignok forsiktig med alltid å sove minimum 8 timer hver 3. dag, men langtidskonsekvensene er kjipe likevel. Selv etter at jeg sluttet å jobbe regelmessig natt hadde jeg milde helseplager i månedsvis.
Selv om du jobber bedre så er søvn viktig for å lære det du har jobbet med. Når du sover bearbeider hjernen dagen din, og ting brenner seg inn i langtidshukommelsen. Dessuten så vil søvnmangel føre til veldig nedsatt konsentrasjonsevne og det vil redusere evnene dine til å huske og bruke hva du har lært. Med andre ord; selv om du jobber bedre så vil mye mulig disse bivirkningene føre til at resultatene dine blir verre.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Nei, det er ikke slik det fungerer. Å få så lite søvn som du forspeiler vil være negativt for studieprestasjonen din.
Vis hele sitatet...

Den nyeste forskningen på området er litt endret i forhold til hva som er sagt tidligere. Var noe skriverier om dette tidlig i sommer angående et par rapporter der konklusjonen ble at man kan både "sove seg opp" og "ta igjen søvn". Tidligere har dette vært konsekvent avvist blant de som forsker på søvn men nå virker det som de er mer åpne for at det er mulig.

En må heller ikke glemme naturlige variasjoner fra person til person. Noen har feks forskjøvet døgnrytme, noen trenger eller føler de trenger minst 10 timers søvn andre kanskje 12. Og noen beholder kognitive funksjoner selv med lite søvn over lengre perioder.

Men ja for de aller fleste vil nok stemme som du sier, at god søvnhygiene er vesentlig for å sikre studieprogresjon og være best mulig rustet på eksamen til å faktisk hente opp og "få på papir" den kunnskapen som er akkumulert på harddisken.

Flyttes ikke lærdommen over til langtidsminnet vil mye gå tapt før eksamen og resultatet kan bli mange sorte hull.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Den nyeste forskningen på området er litt endret i forhold til hva som er sagt tidligere. Var noe skriverier om dette tidlig i sommer angående et par rapporter der konklusjonen ble at man kan både "sove seg opp" og "ta igjen søvn". Tidligere har dette vært konsekvent avvist blant de som forsker på søvn men nå virker det som de er mer åpne for at det er mulig.
Vis hele sitatet...
Nei. Det ble oppdaget at om en hindret noen fra å få REM søvn så ville de påfølgende dager få mer REM søvn, det indikerer ikke at en kan sove seg opp men at REM søvn er viktig. For hva er uvist men det finnes flere teorier. Det er dokumentert flere negative effekter av søvndeprivasjon til og med over kortere tid, noe TS garantert opplever allerede om han sover så lite.

Sitat av random67489 Vis innlegg
En må heller ikke glemme naturlige variasjoner fra person til person. Noen har feks forskjøvet døgnrytme, noen trenger eller føler de trenger minst 10 timers søvn andre kanskje 12. Og noen beholder kognitive funksjoner selv med lite søvn over lengre perioder.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes naturlig variasjoner blant mennesker, det vil nok uansett være normalfordelt blant unge voksne på rundt 8 timer, 3-4 timer er så langt unna gjennomsnittet at det er særdeles usannsynlig, om ikke umulig.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Men ja for de aller fleste vil nok stemme som du sier, at god søvnhygiene er vesentlig for å sikre studieprogresjon og være best mulig rustet på eksamen til å faktisk hente opp og "få på papir" den kunnskapen som er akkumulert på harddisken.

Flyttes ikke lærdommen over til langtidsminnet vil mye gå tapt før eksamen og resultatet kan bli mange sorte hull.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn hukommelse fungerer, ingen nyere nevrovitenskapelige teorier ser på det slik. Du har flere teorier men den som har mest empiri bak seg er at minner er nevrale baner for den informasjonen du har eksponert deg selv for og med øving og repetisjoner styrkes disse banene gjennom LTP.
Det er empiri for at søvn er med på konsolidere disse minnene som allerede er lagret i langtidshukommelsen, men i hvor stor grad er uvist.

Den ledende teorien på søvn sier at det hovedsaklig er for å "rense" hjernen, hva er uvist men adenosin og beta-proteiner er foreslått og har empiri bak seg.
Det sies vel at man skal ha fra 6-10 timers søvn.
10 er lurt hvis du trener hardt og har behov for god restitusjon.

Jeg føler det har litt med hva man er vandt til. Før sov jeg 6 timer og våknet uten vekkerklokke helt uthvilt.
Etter å ha sovet 8 timer i lang tid er det ekstremt tungt å stå opp etter 6 timer.

En som faktisk kun sover 3-4 timer pr. natt er Donald Trump. Si hva du vil om han, men han er 72 år og har energi som en tenåring.
Sammenligner man en som sover 3,5 timer med en som sover 8 timer ser man at man får 1643 flere våkne timer(68 hele døgn) i løpet av ett år. Sånn sett får du mer ut av livet, men 3-4 timer tviler jeg på er tilstrekkelig for alle og enhver.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Nei. Det ble oppdaget at om en hindret noen fra å få REM søvn så ville de påfølgende dager få mer REM søvn, det indikerer ikke at en kan sove seg opp men at REM søvn er viktig. For hva er uvist men det finnes flere teorier. Det er dokumentert flere negative effekter av søvndeprivasjon til og med over kortere tid, noe TS garantert opplever allerede om han sover så lite.



Ja, det finnes naturlig variasjoner blant mennesker, det vil nok uansett være normalfordelt blant unge voksne på rundt 8 timer, 3-4 timer er så langt unna gjennomsnittet at det er særdeles usannsynlig, om ikke umulig.



Det er ikke sånn hukommelse fungerer, ingen nyere nevrovitenskapelige teorier ser på det slik. Du har flere teorier men den som har mest empiri bak seg er at minner er nevrale baner for den informasjonen du har eksponert deg selv for og med øving og repetisjoner styrkes disse banene gjennom LTP.
Det er empiri for at søvn er med på konsolidere disse minnene som allerede er lagret i langtidshukommelsen, men i hvor stor grad er uvist.

Den ledende teorien på søvn sier at det hovedsaklig er for å "rense" hjernen, hva er uvist men adenosin og beta-proteiner er foreslått og har empiri bak seg.
Vis hele sitatet...
Ok, er jo ikke noe jeg har gjort research på men søvn er et tema jeg finner fascinerende, så jeg forsøker å lese det jeg slumper til å komme over rundt dette. Og det at det er så mange kjente personer gjennom historien som skal ha klart seg med lite søvn stort sett hele livet er jo i seg selv spennende. Problemet der er jo at vi vet ikke om det stemmer, det er jo selvrapportert.

Men rent matematisk så sover jo vanlige bort nesten en tredel av livet, mens disse super kvikke folka som påstår de trenger kun 3-4 timers søvn har langt mer disponibel tid per døgn til alt mulig annet - ser man på søvn isolert vil det jo kunne virke fornuftig at de har kommet langt i livet og lykkes godt i det de setter seg fore. For de har jo langt mer tid å ta av. Nå blir jeg nok ikke hverken amerikansk president eller verdenskjent forsker, men det er jo likevel mange ting som kan ha forbedringspotensiale om man finner sin optimale søvnmengde. Det kan jo resultere i alt fra mer overskudd og energi til bedre hukommelse, og det alene kan jo bidra positivt i livets lotteri.

Har du noen gode tips til dypdykk i temaet, virker som du kan mye om dette så tar gjerne i mot lesetips.
Sitat av random67489 Vis innlegg

Men rent matematisk så sover jo vanlige bort nesten en tredel av livet, mens disse super kvikke folka som påstår de trenger kun 3-4 timers søvn har langt mer disponibel tid per døgn til alt mulig annet - ser man på søvn isolert vil det jo kunne virke fornuftig at de har kommet langt i livet og lykkes godt i det de setter seg fore. For de har jo langt mer tid å ta av. Nå blir jeg nok ikke hverken amerikansk president eller verdenskjent forsker, men det er jo likevel mange ting som kan ha forbedringspotensiale om man finner sin optimale søvnmengde. Det kan jo resultere i alt fra mer overskudd og energi til bedre hukommelse, og det alene kan jo bidra positivt i livets lotteri.
Vis hele sitatet...
Den optimale søvnmengden er nok omtrent så lenge som en normalt sover om en har regelmessig søvnrytme og god søvnhygiene. Nå er Trump et stykke opp i årene og i sen voksen alder synker søvnbehovet ganske mye, men tenker meg at de fleste som påstår å sove veldig lite enten lyger eller arbeider gjennom bivirkningene.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Har du noen gode tips til dypdykk i temaet, virker som du kan mye om dette så tar gjerne i mot lesetips.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du har lyst å lære noe om. Generelt om søvn og forskjellige søvnteorier kan du lese om på Wikipedia. For å få bedre innsikt i selve temaet ville jeg anbefalt en innføringsbok i psykologi og en innføringsbok i kognitiv nevroanatomi, så du kan få innsikt i mekanismene bak, men det innebærer selvfølgelig ganske mye arbeid.

Spesifikt til denne diskusjonen kan du sjekke ut denne linken Link og andre relaterte review studier/meta analyser så du får et overblikk over konsensus i forskningsmiljøet per dags dato.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
En som faktisk kun sover 3-4 timer pr. natt er Donald Trump. Si hva du vil om han, men han er 72 år og har energi som en tenåring.
Vis hele sitatet...
Ta i betraktning at han er en profesjonell løgner
Donald Trump er jo kun en av de mange som påstår de klarer seg med så få timer. Det er jo også andre, i forskjellige stadier i livet, merkelig nok er det også et par tidligere presidenter i usa som har sagt det samme om lite søvn. Og at det er både forskere, professorer, politikere og kunstnere på den listen er veldig spennende. De som sier de alltid har sovet lite vil jo frigjøre enormt med tid de kan prioritere på sine interesser eller hobbyer, slik at de kan komme uvanlig langt. Samtidig vil de jo ha masse ekstra tid de kan benytte til å være sosial og knytte kontakter.
Margaret Thatcher og Ronald Reagan hevdet at de sov 4 timer hver natt. De fikk begge alzheimers når de ble gamle. Ikke at det sier noe i seg selv nødvendigvis, men det er to eksempler.
Det er ikke sunt og man er ikke like effektiv som man ville vært med 8 timer.

Her er et intervju med Matthew Walker, en søvn-ekspert på Joe Rogan's podcast. Veldig mye informasjon å hente der, jeg lærte mye.
Sist endret av Bothrops; 10. oktober 2018 kl. 18:30.
De fleste med småbarn har måttet klare seg med svært lite søvn flere netter på rad. Noen takler dette bedre enn andre.

På svært kort sikt så kan det være effektivt å kutte ned søvn for å få mer tid til noe, f.eks. en innlevering eller lignende. Men på lang sikt så fungerer det derimot svært dårlig, og grunnene til det har blitt nevnt over. Immunforsvaret svekkes, så du blir lettere syk og taper derfor tid. Du kan heller ikke ta igjen tapt søvn, bare normalisere søvnrytmen igjen og karre deg tilbake til et mer normalt mønster.

Da jeg var yngre så hadde jeg ingen problemer med å sove lite i perioder, og å snu døgnet frem og tilbake var gjort på et blunk. I senere tid så merker jeg at én dårlig natt forplanter seg utover hele uka. Hvorvidt dette er pga. alder eller en mer aktiv livsstil (kontra studenttilværelsen) kan jeg ikke si for sikkert. Jeg merket da at jeg ble kviknet til veldig rundt 20/21-tiden om kvelden, og hadde det veldig lett for å trigge flyt-tilstanden. Da endte jeg opp med å få unna en god del arbeid til skolen, eller private programmeringsprosjekter, før jeg datt i seng rundt 2-3. Når helga endelig kom så sa derimot kroppen stopp, og tvang meg til å sove mer enn normalen, ofte til 13/14-tiden.

Så å legge deg til en vane å sove mindre vil jeg nok latt være, men hvis du føler du er effektiv og har noe viktig å få gjort innen en tidsfrist, så kan det være noe å tenke på. Anbefaler i så fall å lytte til hva kroppen vil, og ikke lure den med koffein o.l.