Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1839
Jeg tok en runde på nettet i dag og fant en del steder hvor jeg ikke ønsker å stå oppført.

Blant annet 1881.no.

Jeg er klar over at det finnes en lov som sier at teleselskaper kan levere ut informasjon til katalogtjenester dersom kunden ikke har reservert seg mot dette.

Jeg har skrevet en epost til 1881 hvor jeg sier at jeg ikke samtykker til at de har mine oppføringer i katalogen sin.
Som svar får jeg at de IKKE kommer til å slette mine data dersom jeg ikke aktivt reserverer meg mot dette hos min teleoperatør.

Her mener jeg at det skal holde at jeg gir beskjed til 1881 at de ikke har mitt samtykke, av forskjellige grunner ønsker jeg ikke å reservere meg helt mot kataloger men jeg ønsker ikke å være oppført hos 1881.

Hva tenker dere? I forhold til gdpr bør jeg vel ha mulighet til å velge selv hvem som får publisere min informasjon uavhengig av ett generelt samtykke som jeg gav da jeg godtok vilkårene hos min operatør?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg er klar over at det finnes en lov som sier at teleselskaper kan levere ut informasjon til katalogtjenester dersom kunden ikke har reservert seg mot dette.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er sant (jeg, for the record, vet ikke), har du vel lite grunnlag for kravet ditt. Det kan også hende at de har tekniske grunner til å være vanskelige, og ikke bare er det for moro skyld.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis dette er sant (jeg, for the record, vet ikke), har du vel lite grunnlag for kravet ditt. Det kan også hende at de har tekniske grunner til å være vanskelige, og ikke bare er det for moro skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke loven foran meg så jeg vet ikke ordlyden i den, men jeg var av det inntrykket at denne loven var ment for at katalogene skulle være sikret tilgang til data fra operatørene og ikke for å kunne sette seg selv over personvern.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De setter seg ikke over personvern, du har en måte å forhindre det på, som du er klar over. Hvorfor bruker du ikke den?
Kan man ikke logge inn og slette det selv?