Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194913
Tror ikke det vil bli noe stor forandring, eller tror ikke noe vil bli forandret.
Jeg er pessimist, same shit in different raping tror jeg det blir viss det hele tatt skjer noe. Norge er i steinalderen angående ruspolitikk, der følelser, moral og uferdige eksamensoppgaver ifra en svensk student styrer politikken.

Synes det er morsomt at partiet krf er en sterk tilhenger av straff, ikke overraskende. Synes det er interessant at ett såkalt kristent parti er så glad i straff, ikke overraskende. Men ironien er der... Men den er vell igrunnen er trofast følgesvenn når det kommer til religion. :P
Sist endret av sneipen; 14. desember 2017 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg håper de nå kan begynne å behandle cannabisbrukere som alkoholikere. Da får vi være i fred.
Det er ganske tydelig at de vil gå etter Portugal modellen da, som har fungert utmerket der. Som flere før meg her har sagt så vil nok ikke dette forandre så veldig mye for oss rekreasjonelle brukere foruten om at istedenfor å få bot hvis man blir tatt med noe bare konfiskerer de det. Modellen i Portugal fungerer i all hovedsak slik: Alt under en brukerdose (uansett rusmiddel) blir konfiskert uten videre konsekvenser, og hvis man blir tatt med noe mer enn det blir man sendt til "utredning" hvor, hvis jeg har forstått det riktig, man må stå foran et panel med leger og advokater etc hvor de skal anse om du er en som trenger hjelp eller ikke (som regel i form av terapi eller samfunnstjeneste). Folk som gror, selger eller distribuerer narkotika vil fortsatt straffes på vanlig måte (dog vil nok en naturlig konsekvens av dette bli at generelle straffer også blir lavere).

Normale mennesker vil altså ikke merke store forskjellen på dette, men det vil gjøre en enorm forskjell for de som har havnet i feil miljø og trenger hjelp til å komme seg videre i livet. Jeg applauderer Norge for denne hyggelig overraskelsen!

Det som kan bli "skummelt" og som har skjedd så og si alle land hvor avkriminalisering og legaliseringer har skjedd, er at det har vært en relativ stor økning i bruk den første tiden etter lovendringen - hvor det da også bruk gikk mye ned en periode etter dette igjen. Det handler om landet det skjer holder ut og godkjenner denne kurven.

Det som også har blitt litt negativt i land som Portugal på dette området er at gateselgere jukser systemet litt ved å bare ha 1 brukerdose på seg til enhver tid og kan dermed ikke straffes for dette med mindre de blir tatt i akten (i salget). Vi skal ikke se bort ifra at det kan bli en økning på slike ting her i Norge også.

Fra Wikipedia om hvordan Portugal fungerer:
In July 2001, a new law maintained the status of illegality for using or possessing any drug for personal use without authorization. The offense was changed from a criminal one, with prison a possible punishment, to an administrative one if the amount possessed was no more than a ten-day supply of that substance.[1] This was in line with the de facto Portuguese drug policy before the reform. Drug addicts were then to be aggressively targeted with therapy or community service rather than fines or waivers.[11] Even if there are no criminal penalties, these changes did not legalize drug use in Portugal. Possession has remained prohibited by Portuguese law, and criminal penalties are still applied to drug growers, dealers and traffickers.[12][13] Despite this, the law was still associated with a nearly 50% decrease in convictions and imprisonments of drug traffickers from 2001 to 2015
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Altså.

Det er snakk om ein fleirtalsmerknad i eit budsjettdokument. Regjeringspartiet Høgre, gjer det klart at dei ikkje har til hensikt å følge det opp meir konkret. Det mest interessante her er at det er fleirtal på Stortinget for ei slik retning. For det er nettopp retning det er snakk om - Stortinget indikerer at dei ønsker å ta politikken i ei ny retning. Det er ikkje bindande uttale, og det fører ikkje til umiddelbare endringer i hverken politiet, helsevesenet eller andre aktører sin praksis. Endring av legemiddellova og straffelova vil vere eit separat stortingsvedtak.

Endring av politiet sin praksis er det som teoretisk sett kan gå kjappast, ved riksadvokaten sender ut nytt rundskriv om påtalepraksis. Men gitt at ett av to regjeringsparti (som og har justisdepartementet) seier nei til retningsendringa, og det andre regjeringspartiet var tvilande i den interne debatten dei hadde tidlegare i år.

For realiteten er at dette ikkje er overraskande; det var klart i vår at Høgre, SV, Venstre og AP støtta ei slik endring. Så dette er stadfesting av at dei fire har stortingsfleirtal...
Vis hele sitatet...
Politikk...
Ja, du har nok desverre rett i alt du skreiv.
Og det er "Svært beklagelig" som de sier, og kommer til å si om straff for rusbruk en dag, om maaaange år.

Sitat av Qon Vis innlegg
Jeg håper de nå kan begynne å behandle cannabisbrukere som alkoholikere. Da får vi være i fred.
Vis hele sitatet...
Håper de nå kan begynne å behandle cannabisbrukere som alkoholbrukere, jeg. Også kan vi gjerne behandle de som er avhengige av stoffer, samme hvilket rusmiddel, som likeverdige mennesker som evt bare trenger hjelp

Tenkte jeg burde nevne at det endelig står flere steder enn VG. Men spørsmålet er om de bare har det i kjeften som vanlig...

Det ser jo ikke lovende ut mtp overskrifta, uttalelser og holdninger. At en eller annen klossmajor fortsatt skal uttale seg om ting han åpenbart ikke har greie på er bare trist lesing.

https://www.nrk.no/norge/dette-vil-s...ika-1.13824511 og det er flere artikkler relatert til denne allerede
Sist endret av knert1; 14. desember 2017 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Leste på nrk: HASJ: Blir du tatt med hasj i lomma, kan konsekvensen være et møte med lege, sosialarbeider og eventuelt foreldrene, ifølge stortingsflertallet.

Så du får ikke straff, men kan lege/politi ta fra deg hasjen før møte med lege/sosialarbeider? :S
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hva skjer med rulleblad, får man fortsatt prikk for besittelse og bruk når dette går igjennom?
Prikk på rullebladet får man jo for kriminelle handlinger. Så hvis det blir "avkriminlaisert" kan jeg ikke helt skjønne hvordan det skal skje.
Men det har ikke skjedd før det har skjedd som vidarlo påpeker
Sist endret av knert1; 15. desember 2017 kl. 15:41.
Bra med et antydet musesteg i riktig retning for ny Norsk narkotikapolitikk, og lover ...
Men det vil gå vinter og vår før man aner svaret på mange av de spørsmål som stilles
i denne tråden. Det er mange ukjente farvann vi som nasjon skal gjennom og finne gode
nye løsninger, overgangsordninger og folkelig forståelse for et "paradigmeskifte" .

På høy tid, men en viss tålmodighet er fremdeles nødvendig, da kvernen maler sakte ...
Jeg tenker at "begrenset avkriminalisering" er defensivt og utilstrekkelig som virkemiddel
i en større sammenheng enn for de som har store problemer med avhengighet og "misbruk".
- hva med oss som kan nyte en rev bak øret , innimellom , og lever greit med det .

Legaliser mildere "stoffer" nå .

Det blir en (nødvendig) endring snart (neste år) , og så får vi se, ogt påvirke så godt vi kan,
hvor omfattende og virksomt, med lover og forskrifter og endrede forpliktelse, det blir.

Lykke til !
Sist endret av radion; 15. desember 2017 kl. 19:40.
EVOLUTION=REVOLUTION
VingerOgHjul.no's Avatar
4 5
vingeroghjul.no/avkrim

Der er det info oppsummert om avkriminalisering i Norge.

▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En liten stund siden dette var i media, noen som vet om mer har hendt? Prøvde å søke litt selv men fant lite
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En liten stund siden dette var i media, noen som vet om mer har hendt? Prøvde å søke litt selv men fant lite
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker og får ikke sjekket det nå, men mener saken skal opp til behandling i Stortinget i april eller mai.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sondriz Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker og får ikke sjekket det nå, men mener saken skal opp til behandling i Stortinget i april eller mai.
Vis hele sitatet...
Saksgangen i ei såpass omfattande sak vil stortsett vere at regjeringa først lager eit utkast som verdt sendt på høyring, på eige iniativ. Deretter kjem alle som vil med innspel og kommentarer til forslaget. Så går regjeringa gjennom det, og endrer sitt forslag, som så kjem til handsaming i den eller dei relevante komiteane på stortinget. Så vedtar eller avviser stortinget det, med eller utan endringer.

Imidlertid har regjeringspartiet Høgre gjort det klart tidlegare at dei ikkje har til hensikt å følgje opp merknaden. Dvs. at stortinget i så fall må pålegge regjeringa å lage eit lovforslag som går i den retninga, om stortinget ønsker at regjeringa skal gjere den jobben. Då må regjeringa lage lovforslaget, og sende det ut på høyring. Så vidt meg bekjent har ikkje stortinget bedt regjeringa om nettopp det.

FRP har og markert at dei er imot endringa. Som sikkert kjent er FRP partiet som har hatt justisministeren. Og det er neppe ei stor kampsak for nokon av dei andre regjeringspartia å trykke det gjennom.

Så nei, eg trur ikkje det kjem til Stortinget i april eller mai. Min spådom er at det ikkje kjem opp i stortinget i spesielt stor grad i inneverande periode.

Det er og eit alternativ til på bordet: regjeringa kan be politiet endre kurs, og gje midlar til behandling til helsevesenet. Det vil i utgangspunktet ikkje komme opp i stortinget i heile teke. Det kan t.d. skje gjennom rundskriv frå riksadvokaten om korleis politiet skal prioritere ulike sakstyper. Då vil lovverket vere slik det er i dag, men praksisen er at politiet ikkje tar tak i enkelte typer narkotikakriminalitet. Ettersom narkotika stortsett verdt anmeldt av politiet sjølv vil det stortsett sei at det i praksis vil verte avkriminalisert.
Sist endret av vidarlo; 24. mars 2018 kl. 18:23.
Jern-Erna skriver dette på Facebook i dag:

"Hjelp, ikke straff! Regjeringen har styrket arbeidet for å hjelpe rusavhengige siden dag 1. Nå tar vi neste steg. Den blågrønne regjeringen ønsker at rusavhengige skal møtes med helsehjelp og respekt – ikke straff og fordømmelse. I dag har vi satt ned utvalget som skal forberede hvordan den nye reformen skal gjennomføres. Arbeidet vårt får også internasjonal oppmerksomhet. Her kan du lese en kronikk i The Independent fra flere førende stemmer i Norge og internasjonalt. De mener rusreformen kan bli et eksempel til etterfølgelse for resten av verden:"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
[...] I dag har vi satt ned utvalget som skal forberede hvordan den nye reformen skal gjennomføres. [...]
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart noko eg har gått glipp av! Takk for informasjonen

Det vil uansett ta ei stund før konklusjonen er klar, og det vert nok ein del medieoppslag når konklusjonen frå utvalet kjem. Eg kan og tenke meg at det gjerne kjem på grunn av at Venstre kom inn i regjeringa. Venstre har jo hatt slikt på programmet i nokre år no.
Sist endret av vidarlo; 24. mars 2018 kl. 19:12.
Sitat av random98688 Vis innlegg
Håper Sandberg ikke forblir justisminister.
Vis hele sitatet...
Sandberg mener at det å styrke ressursene til politiet og tollvesenet, gjennom å for eksempel lære opp flere narkotikahunder og investere i mer og bedre teknisk utstyr, heller er veien å gå for å bekjempe narkotikaproblematikken.

Sandberg nevner også strengere straffer som et mulig tiltak.
Vis hele sitatet...
Artikkel i nettavisen.
Kan bli noe vrient med Sandberg ja om han ikke har endret mening de siste 7 åra.
Sist endret av meitemark; 15. august 2019 kl. 14:39.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jern-Erna skriver dette på Facebook i dag:

"Hjelp, ikke straff! Regjeringen har styrket arbeidet for å hjelpe rusavhengige siden dag 1. Nå tar vi neste steg. Den blågrønne regjeringen ønsker at rusavhengige skal møtes med helsehjelp og respekt – ikke straff og fordømmelse. I dag har vi satt ned utvalget som skal forberede hvordan den nye reformen skal gjennomføres. Arbeidet vårt får også internasjonal oppmerksomhet. Her kan du lese en kronikk i The Independent fra flere førende stemmer i Norge og internasjonalt. De mener rusreformen kan bli et eksempel til etterfølgelse for resten av verden:"
Vis hele sitatet...
Dævven, det var jo positivt. Gledelig å lese kommentarene. Virker som holdningene til mannen i gata har endret seg. De som er negative blir som regel slaktet.
Helt ubevisst gikk det raskere enn det jeg trodde.
MEN DET VAR FAEN MEG PÅ TIDE
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Artikkel i nettavisen.
Kan bli noe vrient med Sandberg ja om han ikke har endret mening de siste 7 åra.
Vis hele sitatet...
Jeg blir rett og slett forbannna av mennesker som har meninger han, dem har tross alt hatt ca 50 år på og vise til straff og fordømmelse er best. Person som han fortjener og sitte med sprøyta i handa og få behandligen han mener er rett, nesten som han ønsker politistat. Idioter som fortjener behandlingen dem mener andre skal gjennom.. Hva skal til for at slike mennesker skal begynne og tenke på alternative løsninger, erkjenne at straff osv har store negative sider?
Sist endret av sneipen; 25. mars 2018 kl. 12:30.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg blir rett og slett forbannna av mennesker som har meninger han, dem har tross alt hatt ca 50 år på og vise til straff og fordømmelse er best. Person som han fortjener og sitte med sprøyta i handa og få behandligen han mener er rett, nesten som han ønsker politistat. Idioter som fortjener behandlingen dem mener andre skal gjennom.. Hva skal til for at slike mennesker skal begynne og tenke på alternative løsninger, erkjenne at straff osv har store negative sider?
Vis hele sitatet...
Tror ikke slike folk er så veldig reflekterte, eller så mangler de rett og slett kunnskap. Sandberg er også en vrang mafakka som ikke bytter mening pga. stolthet, av egen erfaring.

Skremmende at slike folk har så mye makt.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Hva skal til for at slike mennesker skal begynne og tenke på alternative løsninger, erkjenne at straff osv har store negative sider?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg handler i stor grad om holdninger, og lite kunnskap og erfaringer. Samtidig tror jeg det handler like mye om makt. FrP er redd for å virke kontroversielle og støtte forslag som kommer fra venstresiden og dermed miste velgere. At Høyre nå tar et så tydelig standpunkt er imidlertid svært positivt.

Dessuten er det snakk om bare noen stortingsvalg frem i tid da ungdommen kommer på tinget. Det er vel et flertall av ungdomspartiene som ønsker liberalisering av dagens lovgiving.

Vi får bare håpe at veteranene får oppleve at en annen måte å håndtere rusmisbruk på fungerer.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Saksgangen i ei såpass omfattande sak vil stortsett vere at regjeringa først lager eit utkast som verdt sendt på høyring, på eige iniativ. Deretter kjem alle som vil med innspel og kommentarer til forslaget. Så går regjeringa gjennom det, og endrer sitt forslag, som så kjem til handsaming i den eller dei relevante komiteane på stortinget. Så vedtar eller avviser stortinget det, med eller utan endringer.

Imidlertid har regjeringspartiet Høgre gjort det klart tidlegare at dei ikkje har til hensikt å følgje opp merknaden. Dvs. at stortinget i så fall må pålegge regjeringa å lage eit lovforslag som går i den retninga, om stortinget ønsker at regjeringa skal gjere den jobben. Då må regjeringa lage lovforslaget, og sende det ut på høyring. Så vidt meg bekjent har ikkje stortinget bedt regjeringa om nettopp det.

FRP har og markert at dei er imot endringa. Som sikkert kjent er FRP partiet som har hatt justisministeren. Og det er neppe ei stor kampsak for nokon av dei andre regjeringspartia å trykke det gjennom.

Så nei, eg trur ikkje det kjem til Stortinget i april eller mai. Min spådom er at det ikkje kjem opp i stortinget i spesielt stor grad i inneverande periode.

Det er og eit alternativ til på bordet: regjeringa kan be politiet endre kurs, og gje midlar til behandling til helsevesenet. Det vil i utgangspunktet ikkje komme opp i stortinget i heile teke. Det kan t.d. skje gjennom rundskriv frå riksadvokaten om korleis politiet skal prioritere ulike sakstyper. Då vil lovverket vere slik det er i dag, men praksisen er at politiet ikkje tar tak i enkelte typer narkotikakriminalitet. Ettersom narkotika stortsett verdt anmeldt av politiet sjølv vil det stortsett sei at det i praksis vil verte avkriminalisert.
Vis hele sitatet...
Jeg setter pris på informasjonen, tenkte ikke over at det faktisk er mye mer omfattende behandling enn at det bare skal tas opp i Stortinget.

Jeg vet at "partiet for folk flest", altså FrP er en motstander av forslaget. Det kommer ikke akkurat som en overraskelse når det er snakk om et så autoritært og høyrevridd parti.

Rødt er uansett veldig for det, etter portugalmodellen. De har markert seg godt på tinget i år, og håper derfor de gjør en sak ut av dette også. Jeg tror derimot ikke at portugmodellen ville fått noe flertall i Norge, men er klart det jeg personlig hadde foretrukket. MdG gjorde også dette til en valgkamp sak, så jeg håper de også følger dette opp!

Men ja, føler fremdeles det er grunn til å være skeptisk. Håper uansett noe gjøres og at det får god mediedekning når saken først blir behandlet.

Her er lenken jeg fikk mine tanker fra:

https://www.stortinget.no/no/Saker-o...r/Sak/?p=69738
Noen andre enn meg som har opplevd å få påtaleunnlatelse for besittelse av hasj i det siste?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Noen andre enn meg som har opplevd å få påtaleunnlatelse for besittelse av hasj i det siste?
Vis hele sitatet...
Betinget eller ubetinget?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Altså.

Det er snakk om ein fleirtalsmerknad i eit budsjettdokument. Regjeringspartiet Høgre gjer det klart at dei ikkje har til hensikt å følge det opp meir konkret. Det mest interessante her er at det er fleirtal på Stortinget for ei slik retning. For det er nettopp retning det er snakk om - Stortinget indikerer at dei ønsker å ta politikken i ei ny retning. Det er ikkje bindande uttale, og det fører ikkje til umiddelbare endringer i hverken politiet, helsevesenet eller andre aktører sin praksis. Endring av legemiddellova og straffelova vil vere eit separat stortingsvedtak.

Endring av politiet sin praksis er det som teoretisk sett kan gå kjappast, ved riksadvokaten sender ut nytt rundskriv om påtalepraksis. Men gitt at ett av to regjeringsparti (som og har justisdepartementet) seier nei til retningsendringa, og det andre regjeringspartiet var tvilande i den interne debatten dei hadde tidlegare i år, er det heller tvilsomt om det er av dei tinga regjeringa vil settje mest inn på å følgje opp.

For realiteten er at dette ikkje er overraskande; det var klart i vår at Høgre, SV, Venstre og AP støtta ei slik endring. Så dette er stadfesting av at dei fire har stortingsfleirtal...
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re/a/24209948/

Sånn som det står forklart her er det ikke dere ønske, men deres faktiske valg? Har dem stemt for det eller "er det bare flertall?"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re/a/24209948/

Sånn som det står forklart her er det ikke dere ønske, men deres faktiske valg? Har dem stemt for det eller "er det bare flertall?"
Vis hele sitatet...
Ja, dei har stemt for merknaden. Men det har ingen rettsvirkning at stortinget vedtar ein merknad til eit budsjett. Det er i realiteten eit ønske om at regjeringa jobber i den retninga.
Da blir det for dumt, trodde Stortinget i hovedsak stod over Regjering i maktfordelinga, hvorfor sier dem ikke bare GJØR DET?
Anonym bruker
"Tykk Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Needle Vis innlegg
Tror ikke slike folk er så veldig reflekterte, eller så mangler de rett og slett kunnskap. Sandberg er også en vrang mafakka som ikke bytter mening pga. stolthet, av egen erfaring.

Skremmende at slike folk har så mye makt.
Vis hele sitatet...
.... og du fremstår mer eller mindre som en fascist. Jeg er for legalisering, og har ikke sansen for Per Sandberg - men er det noe jeg har bitt meg i gjennom utallige legaliseringsdebatter så er det at slike arrogante holdninger som er på grensen til personangrep ikke gjør annet enn å sette oss legaliseringsforkjempere i et dårlig lys.

Stay humble.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Da blir det for dumt, trodde Stortinget i hovedsak stod over Regjering i maktfordelinga, hvorfor sier dem ikke bare GJØR DET?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ei tredeling av makta. Stortinget kan instruere regjeringa, innanfor visse rammer, og om regjeringa ikkje vil gjere det stortinget seier, kan regjeringa stille kabinettspørsmål - altså velje å gå av om dei får stortingsfleirtallet imot seg. Då kan stortinget halde fast vedtaket, eller modifisere det.

Viare så har regjeringa tradisjonelt eit visst handlingsrom når det kjem til saker stortinget ber dei om, t.d. her.

Det du bommer fundamentalt på er kor viktig saka er. Svaret er at den er ikkje viktig. Det er for alle praktiske formål ei fillesak, som svært få bryr seg om. At den har fått brei omtale på freak har meir med klienteller her på berget å gjere enn generelle strømninger i folket. Det er ikkje ei sak som engasjerer internt i partia, og det er ikkje stemmesanker, og brukarorganisasjonane representerer relativt få.

Satt på spissen: eg er antakeleg usedvanleg engasjert i legalisering for å hverken bruke narkotika sjølv eller vere pårørande. Eg har argumentert for det, og eg er positiv til det - og eg er ikkje redd for å flagge standpunktet i diskusjoner utanfor freak.no. Men det er ikkje inne på topp ti saker eg vel parti etter. Knapt nok på topp tjue heller.
Sist endret av vidarlo; 27. mars 2018 kl. 00:30.
Sitat av Potetmix Vis innlegg
Betinget eller ubetinget?
Vis hele sitatet...
Ubetinget.
Interessant at Norge faktisk har endret rus lovene sine, trodde ikke det ville skje før flere år i fremveien. Er litt usikker på mine meninger i forhold til dette fordi jeg ikke har nok informasjon, men det ser bra ut. På samme tidspunkt er jeg litt bekymret for at vi ikke kan komme noe lengre etter dette, vinn litt og tap litt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
.... og du fremstår mer eller mindre som en fascist. Jeg er for legalisering, og har ikke sansen for Per Sandberg - men er det noe jeg har bitt meg i gjennom utallige legaliseringsdebatter så er det at slike arrogante holdninger som er på grensen til personangrep ikke gjør annet enn å sette oss legaliseringsforkjempere i et dårlig lys.

Stay humble.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett. Politikk er vanskelig. Blir ofte litt for skarp og usaklig til tider.

Stay humble
Slik jeg har skjønt det, så skal det bli avrusning for de tyngste brukerne og sosial oppfølging for de som blir tatt med liten dose. F.eks samtale med lege og foreldre hvis man ikke er myndig enda.

Dette vil si at salg fortsatt vil straffes med bøter og fengsel, og hvis man tatt med store doser.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noe nytt?
Hei du sinder22
Per idag er statusen den samme.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er mye å være redd for her. Blant annet at utvalget skal anbefale fortsatt straffemidler for bruk, erverv og besittelse av små mengder.
At politiet fortsatt skal beslaglegge brukerdoser. Men det er en viktig og negativ forankret grunn til at det vil bli "bedre" selv om hjemlene forblir. Tas opp her blant annet: https://www.dagsavisen.no/nyemeninge...form-1.1037875

Det er reformutvalget som skal passes på at gjør en skikkelig jobb, og så må man få regjering og storting til å følge opp anbefalingene til utvalget. Det er også trolig at det i mange usynlige tilfeller vil føre til en bevisst eller ikke-bevisst nedprioritering fra politiets side, men sjansen for å bli påtalt når man først tas vil forbli til en lovendring faktisk gjøres. Samtidig skal vi huske på at toleranse for homofile kom lenge før lovendringen, og det som skjer nå må kunne ses på som "vårtegnene" for en ekte reform.

Grunnen til at selv en svak avkriminalisering vil føre til langt færre saker, har med helsevesenet å gjøre.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. juni 2018 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er redd du har rett, meaculpa. Ser en del folk er i overkant optimistiske. Jeg spår at vi må vente minst ti år før rekreasjonell bruk av cannabis avkriminaliseres i Norge.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er all grunn til optimisme, men det er jo ikke akkurat lett å gjøre den følelsmessige switchen vel vitende om hvor treg, vanskelig og smertefull denne "fødselen" har vært. Jeg vakler mellom å tvile og å se på det jeg har engasjert meg for (lik mange andre) begynne å bli virkelighet.

Dette med at helsevesenet ikke står klar til å erstatte de som i dag får forelegg for bruk, syns jeg er veldig overbevisende.
Det er ikke bare å trylle frem ny effektiv behandling, nytt personell og nye plasser. Gjelder alt fra sykepleiere til medisinske spesialister.

Men det virker ikke som reform i Norge er helt enig eller har fått det med seg, fordi den vinklingen har jeg kun sett fra få.

Kort sagt: Avkriminalisering blir "de-facto" om ikke på papiret fordi det er fysisk umulig å ruste opp en helsetvang-erstatning.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. juni 2018 kl. 21:10. Grunn: en d for mye
Dessverre er de ikke for noen form for legalisering enda

Samtidig er det samme flertallet tydelig på at dette ikke medfører noen form for legalisering. Målet er skadebegrensning og god hjelp til å komme ut av sitt rusmisbruk.
Vis hele sitatet...
"Målet er skadebegrensing og god hjelp til å komme ut av sitt rusmisbruk."

Fordi alle i samfunnet som per idag bruker illegale rusmidler er jo misbrukere hele gjengen. Sukk, sier jeg bare.
Politisk synes jeg dette er flott, personlig, ikke så mye.

Gir bare min mening - leste ikke tråden.
Sist endret av Ridge; 5. juni 2018 kl. 09:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser på dette som et lite skritt i det som kommer til å være en lang prosess.
Jeg antar at det kommer til å ta lang tid, og jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig tro på at Norge vil være ledende på dette området, men det er ikke utelukket.
Anbefaler folk å følge med på debatten på politiforum, dukker av og til opp noen innlegg der for avkriminalisering, for eksempel 1 og 2 .
Så lenge Jan Erik "Knuseren" Bresil og Norsk Narkotikapolitiforening blir tatt seriøst tror jeg det er langt igjen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noe nytt?

Er det sånn 100% sikkert at cannabis kommer til å bli avkriminalisert?
Ja det er helt sikkert selv om det vil ta mange år. Men du må derimot belage deg på at det blir enda mer faenskap fra andre etater enn politiet.
Virker jo og som det kan bli risiko for å bli tvunget inn i behandling som rusmisbruker på tross av at flertallet ikke er det. Antar helsevesenet dog ikke kommer til å ha nok ressurser til å ta imot alle i behandling, så blir jo mest interessant å finne ut hvordan de i praksis har tenkt å overføre dette til helsevesenet egentlig.
Tror ingenting på at cannabisbrukere vil bli tvunget til behandling. Men at dagens diskriminering i forhold rett til førerkort, omsorg for barn, skoleplass osv bare blir verre. Så kan politikerene glise å si, nå har vi avkriminalisert, vi er så jæla humane.
Lurer nå egentlig på om det ikke var bedre før når folk ikke ble busta pga. digitale spor eller rustester i trafikken som viser at du røyka i går.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Tror ingenting på at cannabisbrukere vil bli tvunget til behandling. Men at dagens diskriminering i forhold rett til førerkort, omsorg for barn, skoleplass osv bare blir verre. Så kan politikerene glise å si, nå har vi avkriminalisert, vi er så jæla humane.
Lurer nå egentlig på om det ikke var bedre før når folk ikke ble busta pga. digitale spor eller rustester i trafikken som viser at du røyka i går.
Vis hele sitatet...
Blir helt latterlig av deg å kalle det diskriminering i forhold til rett på førerkort da fakta er at bruk før kjøring samt kronisk bruk øker sjansen for å være i en (døds)ulykke i trafikken.

Cannabis smoking increases lane weaving and impaired cognitive function. Critical-tracking tests, reaction times, divided-attention tasks, and lane-position variability all show cannabis-induced impairment. Despite purported tolerance in frequent smokers, complex tasks still show impairment. Combining cannabis with alcohol enhances impairment, especially lane weaving.

Link

Forutenom det er jeg helt enig i at cannabis-politikken i Norge ikke er hensiktsmessig, og det brukes alt for store summer på politiarbeid relatert til bruk av det. Men det er definitivt bedre at de i trafikken kan oppdage om du er en risiko eller ikke gjennom en rustest.
Sist endret av Skepty; 13. juni 2018 kl. 23:36.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Tror ingenting på at cannabisbrukere vil bli tvunget til behandling.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenkte vel mer på andre stoffer da håpet er at egenbruk for alle rusmidler tross alt blir helt avkriminalisert etterhvert.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Blir helt latterlig av deg å kalle det diskriminering i forhold til rett på førerkort da fakta er at bruk før kjøring samt kronisk bruk øker sjansen for å være i en (døds)ulykke i trafikken.
Vis hele sitatet...
Å ha røyka rett før du setter deg bak rattet er en ting, men når du mister lappen og får en jævla bot for promillekjøring når det er 3 dager+ siden site joint, da er det noe som er helt på trynet spør du meg.

Det er også veldig mange som har mistet lappen når de har blitt tatt for cannabis uten at det hadde noen med kjøring å gjøre. Det er kanskje folk som røyker en sjelden gang i blant og behandler det som det skulle vært alkohol, plutselig så mister du lappen
Sitat av Alge Vis innlegg
Å ha røyka rett før du setter deg bak rattet er en ting, men når du mister lappen og får en jævla bot for promillekjøring når det er 3 dager+ siden site joint, da er det noe som er helt på trynet spør du meg.

Det er også veldig mange som har mistet lappen når de har blitt tatt for cannabis uten at det hadde noen med kjøring å gjøre. Det er kanskje folk som røyker en sjelden gang i blant og behandler det som det skulle vært alkohol, plutselig så mister du lappen
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er urettferdig at en mister lappen om man blir tatt for cannabis uten at det er relatert til kjøring. Som Elden sa er det at politiet bruker inndragelse av førerkort pga. cannabis som et narkopolitisk virkemiddel helt bak mål.

Poenget mitt var mer at om du tester positivt i en ruskontroll for hasj, eller mister det grunnet manglende edruelig på lik linje med folk som har misbrukt alkohol så er det grunnet i trafikksikkerhet og noe som ikke moralsk sett kan argumenteres imot.