Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 12598
Proff skeptiker.
Hei Freakers...
Jeg er for å si det mildt veldig forvirret nå.

Kan noen forklare meg forskjellen på de forskjellige tabellene, eks 7100,7106,7107 osv...

Jeg var inne på Skatteetaten sine tabell sider, og la inn hva jeg tjener før skatt og ble veldig overrasket...

I følge tabellen jeg har (7106) så skulle jeg betalt litt over 7000 i skatt, mens jeg betaler over 10000 nå. Altså rundt 3 tusen for mye hver mnd, kan noen forklare hva som kan være grunnen til dette? Da jeg personlig er helt blank da det gjelder dette...

Kan også informere om at jeg har kjøpt leilighet å har rundt 3 mill i lån hele 2014 ( som jeg ikke har rapportert inn til skatteetaten enda)
Beklager dårlig formulering, men Ipad`en er et helsikken å skrive på..

Gode svar takkes med kvalitetspoeng og en virtuell klem!
Tabellen forteller egentlig hvor mye du forventer å tjene i året. Hvert lønnstrinn har sin egen tabell.
Utifra den tabellen, så får du % skatt utifra hvor mye du tjener den måneden. Noe som betyr: Tjener du mye mer enn du skal i utgangspunktet, så skatter du mer. Tjener du mindre, så skatter du mindre.

Om man ikke bommer så mye på tabellen, så havner man normalt på +/- noen hundrelapper i slutten av året.


Om du ligger jevnt på 3000 mer i skatt enn det du skal, så trenger du ikke å frykte det så mye. Du får igjen alt du skatter for mye. Slik at du da kanskje kan forvente deg 36 000 igjen på skatten til neste år... Gode penger å kose seg med i ferien det


Dette forutsetter jo også at du har oppgitt samme info til skatteetaten, som du har på kalkulatoren deres.
Har man mye i lån, så får man mindre å skatte.
Sist endret av Blackkoz; 16. oktober 2014 kl. 00:20.
Proff skeptiker.
Trådstarter
Først og fremst *virtuell klem*
Jeg forstår liksom ikke helt hvorfor arbeidsgiveren min trekker meg for så mye, da det er snakk om veldig mye penger som "hadde" vært greit å fått utbetalt on the fly aswell... Men rent hypotetisk viss jeg betaler rundt 3k for mye hver mnd,så kan jeg se for meg 36k ? og da jeg har hatt lån på rundt 3mill hele året, så kan det hende at jeg får enda mer igjen på skatten, siden lånet "skal" gi meg lavere skatt?
Sist endret av Pope; 16. oktober 2014 kl. 15:00.
Sikkerhetsklarert
Arbeidsgiver er pålagt å trekke det som skattekortet ditt sier.

Du er selv ansvarlig for å fylle ut skattekortet ditt korrekt. Jeg ville ha logget inn på altinn og korrigert det slik at du trekker riktig.

Lånet gir deg ikke lavere skatt, det er det du har betalt i gjeldsrenter i løpet av et år som gir fradrag. Har du tatt hensyn til dette da du fylte ut skattekortet?
Proff skeptiker.
Trådstarter
Arbeidsgiver betaler tydeligvis inn for mye. Jeg fikk lånet utbetalt etter at jeg fikk skattekortet mitt, så det er ikke lagt inn noe informasjon om lånet på altinn. Noe jeg tror jeg må ringe de opp i morgen å sjekke... Takker for svar!
Du får skattefradrag for 28% av alle gjeldsrenter som blir betalt.
Dvs. at du kan vente deg en lavere skatteprosent neste år. Du vil få fratrekk for alle renter innbetalt i år - og om det er som du sier, at du skatter 3k for mye i måneden, så kan du vente deg en god del igjen på skatten neste år!

Sett at du har et lån på 3000000 med en rente på 3.5% så vil du skatte 29400 mindre neste år.
Sist endret av tanx; 16. oktober 2014 kl. 01:36.
Skattekorta er vel fult automatisette no? Eg fekk beskjed frå min arbedidsgiver om å ikkje foreta meg noko med tanke på skatten i år...
Det benyttes forskjellige tabeller avhengig av inntekt og fradrag. Så vidt jeg har forstått systemet innebærer dette at en person med 500'000 i inntekt og 0 i gjeldsrenter har en annen tabell enn om du har 500'000 i inntekt og 100'000 i årlige rentekostnader. Dette for at skatten skal bli mest mulig korrekt.

Hvilken tabell/prosentsats du har på skattekortet bestemmes ut fra tidligere ligning. Skatteetaten gjør en (automatisk) beregning av forventet inntekt og fradrag for året og sender skattekortet til arbeidsgiver. Du kan be arbeidsgiver trekke mer enn hva som står på skattekortet, men ikke mindre. Har du ikke gitt noen melding til arbeidsgiver skal du trekkes ihht mottatt tabell.

Logger du inn på skatteetaten skal du finne skattekortet som er sendt til arbeidsgiver - dersom det er feil kan du be om nytt skattekort. Da fyller du inn inntekt og fradragsberettigede utgifter (renter) hittil i år, samt forventede inntekter og utgifter for resten av året. I "beste fall" kan du ende opp med at du nesten ikke betaler skatt resten av året, da du allerede har betalt det du skal.

Når du fylte ut kalkulatoren på skatteetaten, tok du da med rentene du betaler på lånet? I så fall er det naturlig at du får et lavere beregnet trekk, siden dette lånet ikke var med i beregningene da skattekortet ble utferdiget.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Skattekorta er vel fult automatisette no? Eg fekk beskjed frå min arbedidsgiver om å ikkje foreta meg noko med tanke på skatten i år...
Vis hele sitatet...
Du burde gå inn på altinn å sørge for at du er satt opp med riktig inntekt. Arbeidsgiver vil laste ned skattekortet ditt fra altinn, så du trenger ikke levere manuelt. Om du gjør endringer kan det uansett være lurt å si ifra slik at de kan oppdatere skattekortet i sine systemer.
Sikkerhetsklarert
Skattekort er automatisert ift til at arbeidsgiver kan hente de ned elektronisk. Du må fortsatt fylle ut evt endringer selv.

Sånn btw, med et beregnet skattetrekk på 7.000 så virker et lån på 3 Mnok relativt høyt ift skattbar inntekt.
Proff skeptiker.
Trådstarter
Hei igjen... takker for gode svar.
Først og fremst: Jeg ringte skatteetaten i dag, og det stemmer at jeg har betalt alt for mye. Jeg quoter nordlenningen jeg snakker med: Du kommer til å få en jævlig god sommer!

Med en inntakt på 360-400k og samboeren min har litt over 300k så 3mill i lån er egentlig ikke så mye...

Grunnen til at jeg har betalt så mye i skatt var tydligvis pga min arbeidsgiver trakk skatt fra "del2" altså 35% skatt noe som er formye for meg!

Men takk igjen for hjelpen...
Sikkerhetsklarert
Ahh, jeg trodde du hadde det aleine.

Gled deg til sommeren du
360-400k i lønn, og 35% er for mye?
Hvilken verden lever du i?

Selv havner jeg på rundt 400k i år, og skatter jevnt 10-15k i mnd. Er redd for å få en baksmell også...

Bosatt i Finnmark/Nordtroms kanskje ?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
360-400k i lønn, og 35% er for mye?
Hvilken verden lever du i?

Selv havner jeg på rundt 400k i år, og skatter jevnt 10-15k i mnd. Er redd for å få en baksmell også...

Bosatt i Finnmark/Nordtroms kanskje ?
Vis hele sitatet...
Rentefradrag etc etc
▼ ... over en uke senere ... ▼
Proff skeptiker.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
360-400k i lønn, og 35% er for mye?
Hvilken verden lever du i?

Selv havner jeg på rundt 400k i år, og skatter jevnt 10-15k i mnd. Er redd for å få en baksmell også...

Bosatt i Finnmark/Nordtroms kanskje ?
Vis hele sitatet...
Bosatt i Haugesund, og i følge tabelltrekket mitt skal jeg trekkes rundt litt over 7k UTEN rentefradrag.

Så med rentefradrag osv ender jeg nok opp på 5-6k jeg skal betale i skatt

Viss du har rundt 400k så er dette "kjapt" regnet 33k i mnd.

Med tabell 7106 så skal du i teorien betale 9774 i mnd.

Her er ikke rentefradrag regnet inn


Ja jeg har lest meg opp på dette nå.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
360-400k i lønn, og 35% er for mye?
Hvilken verden lever du i?

Selv havner jeg på rundt 400k i år, og skatter jevnt 10-15k i mnd. Er redd for å få en baksmell også...

Bosatt i Finnmark/Nordtroms kanskje ?
Vis hele sitatet...
10k høres ganske riktig ut, 15k er alt for mye. Har selv rett under 400k og skatter rundt 9k.
Om du ikke har konkludert med liknende selv, så vil jeg absolutt anbefale deg og skatte litt over grensen. De pengene du får tilbake om sommeren kommer alltid like godt med
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Om du ikke har konkludert med liknende selv, så vil jeg absolutt anbefale deg og skatte litt over grensen. De pengene du får tilbake om sommeren kommer alltid like godt med
Vis hele sitatet...
skattepenger + feriepenger på sommeren er ren glede

Vet ikke hva jobb du har men hvis du kan er det enklere å beregne skatten selv med prosentkort, men det er ikke alle som kan det få det.