Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2126
Jeg har en AMD K6/2 533Mhz. Hvor mye er det mulig å overklokke den? Bør jeg kanskje kjøpe meg en ny vifte?
Visst jeg skal overklokke den, kan jeg da bare skifte jumperne, eller må jeg stille volten opp og?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvor høyt du kan klokke den kommer vel ann på hovedkort og kjøling.

Om du trenger å stille opp volten kommer vel ann på hvor høyt du skal klokke den...
demoscene
zaronix's Avatar
Trådstarter
Ok.
Men jeg bør vel klare å få den opp i 6-700Mhz glatt vel?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
tja.. 600 bør du klare. det er forskjellig hvor mye som tåles fra cpu til cpu. og du bør ha en stor vifte beregnet til overclocking. ikke lurt å svi cpuen.
Med en forholdsvis kraftig vifte (burde holde med en som er beregnet for ca. 1GHz) burde du kunne overklokke en del.

Du kan sansyneligvis skru opp system bussen til 112MHz så kan du begynne å skru opp multiplieren. Skru opp ett og ett hakk, og sjør 3D Marks 2001 for vert hakk. Når maskinen begynner å bli ustabil (3D Marks ikke vil starte) skrur du opp strømmen til maskinen blir stabil igjen.
Du bør ikke ha mere spenning en 1,85 V, men dette kan være for mye for noen maskiner!
du kan få systembusen enda høyere hvis du prøver deg med en ny chipset vifte og litt artic silver. Det lønner seg å ha høyeste mulig systembus for da får du mer ut av systemet f.eks 133*10 er bedre enn 100*14 osv. du har sikkert pc100 ram og da skal du kanskje klare å få systembusen opp i 120+ hvis du kjøler alt godt nok
men som sagt det kommer mye ann på hovedkortet ditt
Når man først er inne på OC, noen som har en norsk guide på hvordan jeg "låser opp" en locked AMD T-Bird cpu?
Ismester:
tror ikke han klarer 120 akkurat, hovedkortet hans vil da sansynelig hvis bli veldig varmt!
Hvis du mot all formodning klarer det, så
GRATULERER!!!

Tror også det er lurt med litt kjølepasta, men jeg ville heller ha brukt articsilver 2
Opprinnelig postet av zeth

Når man først er inne på OC, noen som har en norsk guide på hvordan jeg "låser opp" en locked AMD T-Bird cpu?
Vis hele sitatet...
Sett på overklokking.no??
Opprinnelig postet av elukS


Sett på overklokking.no??
Vis hele sitatet...
Jah, kall meg blind - men jeg finner ikke noe der..
hva med å bruke øynene
her er det http://www.overklokking.no/guides/index.html
prøv å trykk på guider..... det er vel overklokkings guider han var ute etter................
sorry leste feil trodde du mente xp prosessor først....
tror det bare er en jumper på hovedkortet ditt.........
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
vel, jeg anbefaler deg å bare kjøpe ny cpu
Du bør klare å få den opp litt, men ikke sats for høyt. 600 mhz kanskje 650 700 skal du ha litt peil for å klare. TROR JEG. Sett opp multiplier, fsb og volt litt om hverandre, så ser du fort om det går. sett opp volten hvis pcen har pes med å starte...
Lykke til.
Totto
demoscene
zaronix's Avatar
Trådstarter
ThanX Folks!
Jeg bør kanskje sette ei ekstra vifte inni pc'en. Slik at hovedkortet, og alle de andre komponentene blir godt avkjølt...Ellers risikerer jeg å brenne opp hele dritten
du brenner ikke opp hele shaiten..... du merker at systemet er ustabilt og sånn før det begynner å brenne..... vet ikke om noen overklokker som har brent opp cpuen av en lett overklokking. skaff deg et monitor program eller sjekk cpu temp i bios når du overklokker.....
demoscene
zaronix's Avatar
Trådstarter
jeg har ikke cpu temp i biosen. I de nyeste biosene nå kan du jo overklokke i biosen, bare ved å stille på noe greier. Er det mulig at min gamle bios kan oppdateres slik at jeg kan få slik og? og se CPU temperaturen der?
zeth: Det er ikke så veldig store beskrivelsen som skal til.

På t-bird cpu'en så står det L1 vedsiden av der så er det 8 prikker.
fram med en spiss blyant og tegn en strek mellom prikkene slik at det ser slik ut

||||

Husk bly leder strøm så om du skulle bomme litt er viskelær en kjekk ting.
siste jeg ville gjort er å høre på disse n00bsa her..

ta deg en titt på www.overklokking.no (evt www.hardware.no)

alt du trenger av kunnskap står der.. og ja det går fint an å tegne på Lx broene slik at multiplieren blir låst opp på duron prosessorer.. (dont try this at home kids)
Opprinnelig postet av mongob0ffel
siste jeg ville gjort er å høre på disse n00bsa her..
Vis hele sitatet...
j00 so l337!

[.. og ja det går fint an å tegne på Lx broene slik at multiplieren blir låst opp på duron prosessorer.. (dont try this at home kids)
Vis hele sitatet...
jeg kjøpte meg amd duron 600mhz i fjor på denne tida, hadde kjøpt meg trykkblyant og greier for å koble sammen de broene, men jammen hadde jeg ikke fått en ulåst cpu selv om disse var utgått fra de fleste butikker.. juhu
For å få en best mulig kjøling på denne lønner det seg å vippe av metall-dekselet på prosessoren. Varm den opp med f.eks en hårføner, og vipp forsiktig men hardt rundt kanten med en liten skrutrekker. OBS: Dekselet sitter gansk hardt fast.
Dette hjelper for å tyne ut de siste 20-40 Mhz'ene. Uten dekselet ligner den på en T-bird. Du bør vel greie å få den opp i 600-650 Mhz. Hvis driftspenningen er som på K6/450, kjørte jeg opp fra 2,2 V til 2,9 V og fikk økt hastigheten til 560Mhz (5*112)
demoscene
zaronix's Avatar
Trådstarter
Kong_Tom:
Kan ikke du sende meg en PM, der du forklarer meg nøyaktig hva jeg skal gjøre?
Den metallgreia jeg skulle vippe av, er det den det står AMD k6/2 bla bla bla på?!? Den sølvgreia oppå prosessoren?!?
det hadde vært bedre om han posta det.... kanskje andre er intressert i hvordan man gjør det
Har knipsa noen bilder av en K6-2/450 jeg har vippa lokket av.

Bruksannvisning:
Lokket sitter godt fast!
Varme hjelper ikke. (selv om jeg skrev det tidligere)
Beina på prosessoren er myke!
Finn en skrutrekker som passer godt mellom lokket og prosessoren og vipp fra et hjørne og inn mot senter av en av sidene. Vipp ikke for hardt da du er helt på hjørnet av selve prosessoren. På siste bilde ser du hvor limet sitter, men det er også limt oppå selve kjernen. Det kan være greit og finne det hjørne som sitter dårligst og begyne derifra, for har du først fått opp ett går resten greit. Som du ser langs kanten på prosessoren har det blitt brukt makt.

Lykke til... (på eget ansvar)
Sist endret av Kong_Tom; 7. desember 2001 kl. 16:54.
/me bøyer seg i støvet for de l33te skrujern skillsa til Kong_Tom
Opprinnelig postet av zeth


j00 so l337!

Vis hele sitatet...
indeed
hadde jeg enda skjønt hva du skrev.....
demoscene
zaronix's Avatar
Trådstarter
Overclock Failed...
Cpu: 533Mhz --> 650Mhz
Jeg sette opp volten litt, og pc'en funka en liten stund...Men så ble skjermen svart!!! Stinka svidd lang veg!
Zar0niX Needs new equipment