Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2804
hei jeg er en kar på 20 som har hatt veldig mye trøbbel i familien siden jeg vare liten, problemer som i overbeskyttende, nedvergende og en en uro konstant i meg. Det er veldig vanskelig å skrive hvordan det var, men jeg sitter med en pressende følelse og veldig høy hjertebank. Jeg fortalte historien til NAV så de betalte meg ut fra foreldrene mine og er klar over situasjonen.

Jeg har ingen depresjoner,sosial angst eller noe. Er veldig aktiv, drevet med MMA i 12 år nå og akuratt flytta for seg selv med dama. Nylig begynte jeg å få noen sjuke angsanfall og panikkanfall hvor hele kroppen strammet seg og jeg fikk ikke puste, det svartnet rundt meg og jeg følte jeg ikke var i min egen kropp, dette har aldri skjedd før.

Jeg er ingen lege person, jeg har knekt både kjever,arm,fingre, ribbein you name it man lege var aldri noen utvei. Etter et par anfall orket jeg ikke mer så jeg ned til legen for å høre om noe som hjalp, da han startet med å nevne cirpalex. Jeg veit at deppe og sosial angst ikke er noe jeg sliter med så jeg sa at jeg ikke trenger det.


Det endte med 10 piller av 10mg sobril som gjorde meg fin med generell uro men den var ikke i nærheten av å stoppe anfallene. Dro tilbake og sa det funka dårlig på anfallene, så jeg fikk 20x 2mg vival....
jeg tok 13 piller på et døgn og det hjalp ikke litt på selve anfallet, føler jo en ro og blir mer laidback. Men når angsten kicker så er den for treg og veik.

jeg dro ned igjen til legen og de spør meg om jeg er avhengig, og at hvis jeg skal ha sterkere så kunne de gi henvisining til DPS først?

så mitt spørsmål er: Hva må jeg igjennom nå for å få en medisin som stopper anfallene når jeg får det? Kan en Psykiatiker fikse meg noe som funker? og hvordan funker programmet dems for at jeg skal få det?

jeg skal ikke gå på noe C-Preparater som cipralex jeg er positiv på at jeg ikke trenger. det vet jeg selv og alle som kjenner meg.
13 vival på en dag? Det vil ikke legen din bli glad for å høre.
Jeg anbefaler deg å ikke være for opptatt av å få benzodiazepiner. Det er forståelig at det er det du vil ha, jeg som er/har vært rusmisbruker forstår det. Samtidig vet jeg at benzodiazepiner i mange tilfeller kan gjøre vondt verre.. Jeg er ingen lege, så du skal ikke vurdere mitt svar som kvalifisert, men jeg har veldig god erfaring med Seroquel som er et C-preparat. Jeg tar 200mg hver kveld, det slår meg totalt ut, jeg klarer ikke holde meg våken, og sovner. Dagen etterpå våkner jeg opp med litt hangover som varer i store deler av døgnet, men angstfri
Seroquel kombinert med hard trening som MMA er tror jeg nok kan bli vanskelig for TS, da man blir altfor slapp og tiltaksløs av å gå på denne medisinen. Men samtidig er det vanskelig å finne en angst medisin som ikke demper eller gjør deg sløv.

Benzo kunne jo ha fungert, men sånn i og med at TS har kjørt i seg 13 Vival på en dag uten nevneverdig effekt, tror jeg potensiale for store rusproblemer overskygger evnt. virkning av stoffet.

Det er ingen lett løsning på angst problematikk. Terapi kombinert med f.eks Cipralex over lengre tid kan hjelpe bra. Husk at du må stå på Cipralex i ca 6 mnd før du får full angstdempende effekt av det. Hvis jeg ikke husker feil virker Zoloft ganske umiddelbart så kanskje det kunne vært noe du kunne prøve.

Jeg ville sørget for henvisning til psykiater, fått en ordentlig utredning.
Xanor fungerer best for panikk-anfall, men med forbruket ditt kommer det ikke til å ta mange ukene før du er junkie eller verre. Er enig med han over, skaff deg henvisning til psykiater eller psykolog.
Sitat av downlow Vis innlegg
Seroquel kombinert med hard trening som MMA er tror jeg nok kan bli vanskelig for TS, da man blir altfor slapp og tiltaksløs av å gå på denne medisinen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, jeg overså det at han driver med MMA, men jeg tror heller ikke at benzodiazepiner er bedre på det punktet, det er jo muskelavslappende blant annet.. Jeg orker ihvertfall ikke løpe maraton etter å ha tatt 10 mg Sobril.
Finnes flere angstdempende medisiner som ikke er et benzo, typ atarax eller truxal. Disse har hjulpet meg i perioder der angsten har herjet dag ut og dag inn. var sånn en gang at jeg tok flere ganger om dagen. men atarax er ganske god det. Og truxal er også god.
ettersom du fortsatt er ganske ung kan det å få sobril/ vival osv vanskelig å få skrevet ut som en medisin med mindre det er engangs tilfeller, siden disse preparatene er sterkt vanedannene vil ikke leger og psykiatere skrive ut til unge mennesker osv.
Benzo er lure medisin til angs, det hjelper lite siden anfallet starter igjen med en gang effekten er ut. Man skal utredes før man får riktig medisin men zoloft i riktig dose hjelper som regel på angst. Men og opprettholde trening er alfa og omega i slike tilfeller
Takk for svar,

jeg går ikke rundt med angst til vanlig, og jeg er svært imot å ta piller og holder meg heller til helsekost varer og den type ting. jeg har hatt angst perioder før som kicka kanskje hver andre månede ca, men aldri slike anfall. Så det er ingen konstant greie, jeg bare orker ikke legge meg flat i et par uker den måneden jeg får anfall. Kan en Psykiatiker skrive ut noe bedere enn fastlegen?
Sitat av 37keef Vis innlegg
Takk for svar,

jeg går ikke rundt med angst til vanlig, og jeg er svært imot å ta piller og holder meg heller til helsekost varer og den type ting. jeg har hatt angst perioder før som kicka kanskje hver andre månede ca, men aldri slike anfall. Så det er ingen konstant greie, jeg bare orker ikke legge meg flat i et par uker den måneden jeg får anfall. Kan en Psykiatiker skrive ut noe bedere enn fastlegen?
Vis hele sitatet...
Av natur medisin kan du prøve johannes urte fra apoteket, funker veldig bra for mange
Det har jeg ikke sjekket ut, men tror du det stopper et anfall ettersom 13 vival ikke holdt selve anfallet? Skal definitivt teste det ut tho.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det som trigger angsten ts? Om du finner ut hva som utløser den så finner du kanskje en måte å håndtere den på?

Dette er min erfaring, det virker for meg og kanskje kan det virke for andre også. Vet mange misliker seroquel men sammen med vallergan så ser jeg på de to som det minste av to onder.

For min del så blir angsten sterkere om jeg sover dårlig noen netter på rad. Seroquel og vallergan er ikke angstdempende direkte, men pga grunn av at jeg får sove når jeg tar de så har kropp og sinn mer overskudd til å håndtere evt. angst uten at jeg blir apatisk eller får svettetokter og skjelvinger. Så har jeg feks sobril på lur om jeg likevel MÅ gjennomføre noe på angstfylte dager.

En ting jeg har merket og som jeg ikke har hørt andre nevne er at om jeg tar zopiclone som innsovningsmedisin så har jeg stort sett alltid en angstfri morgen etterpå. Har aldri giddet sjekke opp hva den inneholder men den gjør meg rolig nesten som sobril bare litt kortere varighet.

Grunnen til at jeg foretrekker seroquel og vallergan fast er at jo mer en spiser av benzo jo mer trenger man får å få effekt samt at det jo er eller kan være avhengighetsskapende. Går best for meg å forsøke så langt jeg klarer å ikke ta sobril eller zopiclone før jeg kjenner jeg virkelig må.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom du KAN unngå benzodiazepiner (i allefall regelmessig bruk) vil jeg anbefale det.
Fikk glass på 2mg Xanor og Rivotril om hverandre fra 2008 til rundt 2013. Supplerte litt med blå og rohypnol.

Det var først 2 mnd etter at jeg sluttet med benzo at angsten faktisk nesten ble borte.
En lav dose seroquel/quetiapin roer hodet og tar heller ikke fra deg retten til å ha førerkort om det skulle være aktuelt.
Les om angst, hva det er, mestringsteknikker,og gjerne en psykolog om du er komfortabel med det.

Vil også anbefale en Fidget spinner. Ja, jeg veit, men den tar fokuset!
prøvd lyrica? det er bra for tankekjør/angst.
siden xanor/rivo som anses som best på slikt er svartelistet b prep.
var vertfall lyrica en god del lettere og få vertfall før i tiden, siden det er c prep. ja jeg vet det også er svartelistet av leger.
ganske dyrt om du ikke får det på blå, men da er det kun en time hos psyikater.(som er kjent for og skrive ut sånnt på blå) nok av de, problem solved. good luck! ps: lyrica booster det meste vertfall benzo/opiater,etc. så selv en sobril kan fort få funksjon som sterkere benzo. belive me.
Sitat av 2cb Vis innlegg
prøvd lyrica? det er bra for tankekjør/angst.
siden xanor/rivo som anses som best på slikt er svartelistet b prep.
var vertfall lyrica en god del lettere og få vertfall før i tiden, siden det er c prep. ja jeg vet det også er svartelistet av leger.
ganske dyrt om du ikke får det på blå, men da er det kun en time hos psyikater.(som er kjent for og skrive ut sånnt på blå) nok av de, problem solved. good luck! ps: lyrica booster det meste vertfall benzo/opiater,etc. så selv en sobril kan fort få funksjon som sterkere benzo. belive me.
Vis hele sitatet...

Det var et fett forslag! Jeg har psykolog i kampsport klubben så det er all good. Han sa det å få utskrivd en viss mengde med benzo til nødbruk var en bra måte å løse det på frem til jeg takler det, så slipper jeg å gå på det fast. Et glass hver andre månede eller noe snakket han om. Det er unødvendig å gå på noe faste c-preparater ettersom jeg som sagt ikke sliter med angst bortsett fra de periodene jeg får anfall.

Masse bra forslag og jeg kommer til å ta opp en del av dem med psykiater imorgen