Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1110
Ja, først å fremst kan jeg jo fortelle at jeg klarte å ødelegge det gamle hovedkortet mitt. Skulle teste en cpu for en kamerat, men da jeg skulle ta av vifta mi pressa jeg litt for hardt ned med skrujernet da jeg glapp vifte "tingen" og traff _hardt_ i hovedkortet. "Kutta" over noen ledere ved socketen, og det var det..

Når jeg først skal ha meg nytt hovedkort, vil jeg ha med DDR ram, og når jeg først er i gang, hvorfor ikke CPU også? Det jeg har tenkt å kjøpe sålangt er:

AMD CPU Athlon XP 1600 1.4GHz Socket A 266MHz Tray 1379,-
Asus A7V266, Mainboard Socket-A VIA KT266 ATX Audio AGPPro 1446,-
Apacer Memory 256MB PC-266 DDR Original PC2100 529,- (2 stk)

Alle prisene er hentet fra psdata.no. Jeg vil nå si at XP 1600 gir desidert mest for pengene av de ulike XP typene som til nå er kommet. Hovedkortet ser også flott ut. Er ikke så interessert i RAID, ettersom jeg har 1x20gb og 1x80gb harddisker. Det er mulig jeg kan få kjøpt en 512 DDR minne brikke av en kamerat, da sparer jeg jo enda litt

Det jeg lurte på var om noen hadde noe å anbefale meg, enten et bedre hovedkort, eller om det kommer til å komme tilbud på noe av dette iløpet av jula elns. Det er sikkert noen her som sitter med informasjon som ikke allmenheten (er det egentlig et ord?) vet om.

Jeg trenger også en vifte, helst en som går stille - men at det alikavell ikke går utover ytelsen på cpuen. Noen som har noen tips til det? Har forøvrig fått tips om Zalman CNPS5005CU og CGK760.
Eneste jeg kommer på er at hvis du skal ha AMD CPU så er det nok greit å ha et hovedkort med VIA chipset...som skal være / er raskere enn andre chipsettene...Hvis jeg er ikke helt uoppdatert da!
Jepp, ASUS A7V266 har Via..
Da er det bare å løpe og kjøpe!!!!
Selv har jeg billig varianten ASUS A7A266 som jeg er helt fornøyd med. ASUS eller ABIT liker jeg best og anbefaler de to hovedkort produsentene til de aller fleste. Det er verdt å merke at jeg har sikkert ikke mest peiling på komponenter men snakker bare fra erfaring som jeg har akkurat fra disse to merkene.

Abit bx og bx2.0 ah med en Celeron cpu, gode gamle tidene

Kjøp mye heller -E versjonen av samme hovedkort, fordi da får du med KT266A chipsettet som øker ytelsen med over 20% i forhold! Evt. Abit's KT266A baserte hovedkort for å spare litt penger... Ikke kjøp det du har skrevet her!
Sist endret av LurveLeif; 9. desember 2001 kl. 23:11.
Jeg har egentlig bare 2300,- å bruke, så det blir for dyrt
Da hadde jeg heller venta en måned til og spart de siste 400 kronene eller.no sånt
Jeg endte opp med:

AMD Athlon XP 1600+ Palomino 1400MHz/1.4GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk Socket A 1383,-

EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX 1046,-

512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 986,-

Taisol CGK760092 copperbase cpu-cooler SocketA (max 1.4GHz) 223,-

Hva tror du om det, LurveLeif?
Kjenner ikke altfor godt til hovedkortet, men:

Jeg tror du får det fint jeg
Opprinnelig postet av rl1
Jeg endte opp med:

AMD Athlon XP 1600+ Palomino 1400MHz/1.4GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk Socket A 1383,-

EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX 1046,-

512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 986,-

Taisol CGK760092 copperbase cpu-cooler SocketA (max 1.4GHz) 223,-

Hva tror du om det, LurveLeif?
Vis hele sitatet...

utmerket valg. det hovedkortet er sinsykt bra, og med en ny bios kan den overklokkes sinsykt... bare les her: http://www.hardware.no/nyheter/desem..._8kha+_oc.html
Vel, cpu vifta burde ha støtte for enda større cpu hastigheter ...
Opprinnelig postet av wiz
Vel, cpu vifta burde ha støtte for enda større cpu hastigheter ...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var litt despo da jeg bestilte. Ville ha det til jul så jeg kan LANe i romjula, samtidig som jeg ikke vil ha noe bråkete. Solgte bordtennis bordet idag, så jeg har litt penger igjen, blir nok ny vifte dersom det skulle trenges.