Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6273
Denne guiden fungerer 100% for Vista og Windows 7 i motsetning til de fleste av guidene der ute. Jeg har sett mange nettsteder / blogger som har "Installer Vista fra USB-guide", men enten med ufullstendig trinn eller i ustand. Jeg har også sett noen guider som ikke bruker de riktige kommandoene i denne veiledningen.

Jeg installerte Windows 7 Ultimate x64 med denne metoden. Den største fordelen er at ved å bruke USB-stasjonen vil du kunne installere Windows 7/Vista på bare 15 minutter. Du kan også bruke denne bootable USBen til å installere Windows 7 på en maskin som ikke har et optisk drev.

Metoden er svært enkel, og du kan bruke uten problemer. Unødvendig å si at hovedkortet må støtte USB Boot for å kunne boote fra USB.

Krav:
  • USB Minnepenn eller ekstern harddisk (minimum 4 GB)
  • Windows 7 eller Vista-installasjonsfiler.

Følg punktene nedenfor for å opprette en oppstartbar Windows 7/Vista USB-stasjon som du kan installere Windows 7/Vista på.

1. Plugg i din USB og flytt alt innholdet fra USB-stasjonen til et trygt sted på systemet.

2. Åpne Ledetekst med admin rettigheter. Bruk en av metodene nedenfor for å åpne Ledetekst med admin rettigheter.
  • Skriv inn cmd i start-menyen sitt søkefelt og trykk Ctrl + Shift + Enter.
Eller
  • Gå til Start > Alle programmer > Tilbehør. Høyreklikk på ledetekst og velg kjør som administrator.
3. Skriv inn følgende kommandoer i ledeteksten:

Først skriv DISKPART og trykk enter for å se den nedenforstående meldingen.

http://www.intowindows.com/wp-content/uploads/2009/01/12.jpg

Skriv så LIST DISK og merk deg disk nummeret (eks: Disk 1) på din USB enhet. Dette gjør du ved å se hvor mye plass hver av diskene har.

4. Skriv så alle kommandoene under én etter én. Her vil jeg anta at harddisken er "Disk 1", bytt ut tallet med det din USB enhet har.

Så nedenfor er kommandoene du trenger for å skrive og utføre én etter én:

Kode

SELECT DISK 1

CLEAN

CREATE PARTITION PRIMARY

SELECT PARTITION 1

ACTIVE

FORMAT FS=NTFS

(Formateringen kan ta en liten stund, alt etter størrelsen på disken. ha tålmodighet.)

ASSIGN

EXIT
Ikke lukk ledeteksten ettersom vi trenger den for å utføre enda en kommando ved neste trinn. Bare minimer den.

http://www.intowindows.com/wp-content/uploads/2009/01/115.jpg

5. Neste steg er å sette inn Win7/Vista DVD'en. I denne guiden er min DVD stasjon "D:" og USB stasjonsbokstaven er "H:" (åpne Min Datamaskin for å sjekke). Bytt ut med ditt eget oppsett.

Eller:
  • Mount Win7/Vista image filen med ditt favorittprogram (eks. Daemon Tools). Så finner du ut av stasjonsbokstaven på den virtuelle disken.

6. Maksimer ledeteksten og skriv inn:

Kode

D:
D: er stasjonsbokstaven hvor Windows filene ligger.
Så må vi inn i mappen hvor boot-filene ligger:

Kode

CD BOOT
7. Så må du skrive inn en kommando for å oppdatere USB enheten med en BOOTMGR kompatibel kode.

Kode

BOOTSECT.EXE /NT60 H:
(hvor H: er din USB minnepenn/ekstern harddisk)

http://www.intowindows.com/wp-content/uploads/2009/01/14.jpg
Slik skal det da se ut om alt går bra.

8. Kopier så over alle filene fra diskstasjonen til USB lagringsenheten.

9. USB-stasjonen er klar til å starte opp og installere Windows 7/Vista. Eneste du trenger å endre er boot prioritet i BIOS til USB.

Merk: Hvis du ikke klarer å starte opp etter å ha fulgt denne guiden betyr at du ikke har satt BIOS prioritet til USB. Hvis du har noen problemer i følge denne guiden, nøl ikke med å spørre.

Håper noen hadde nytte av denne guiden.

-Viva la sk33to.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Viste ikke at det var så enkelt. Dette må prøves ut

KP
I XP blir ikke usb enheter listet med ommandoen list disk
▼ ... over en uke senere ... ▼
Får opp en feilmeldig på punkt 7 i CMD:
Det kan gjøres enda eklere for de som ikke tør rote i cmd.
http://www.mydigitallife.info/2009/1...rom-iso-image/
Det er fordi du bruker x32 og prøver å lage en bootable partisjon av x64, eller vice versa.

Jeg fant en gang en løsning, som sier at for å få det til kan du bruke bootsect.exe som du har på Vista DVD'en din, og så bare fortsette som normalt.

To those, like me, that are (were) running Vista 32-bit and wanting 7 64-bit:
In step 7, use bootsect.exe from your Vista CD. Barring any other issues, it will work perfectly. It did for me.
Vis hele sitatet...
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Det kan gjøres enda eklere for de som ikke tør rote i cmd.
http://www.mydigitallife.info/2009/1...rom-iso-image/
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd dette, men jeg får et error med alle Windows 7 image filene jeg har prøvd. Kan godt være fordi de er piratkopiert, jeg vet ikke.
Sist endret av Dimergon; 20. januar 2010 kl. 23:20.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Jeg fant en gang en løsning, som sier at for å få det til kan du bruke bootsect.exe som du har på Vista DVD'en din, og så bare fortsette som normalt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg har noen vista cd
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Jeg har prøvd dette, men jeg får et error med alle Windows 7 image filene jeg har prøvd. Kan godt være fordi de er piratkopiert, jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Fungerte for meg på Win7 x64 (pirat).
Det finnes flere programmer i sjangeren, så google gir kanskje andre svar i tillegg til akkurat dette programmet. Det var i mine øyner litt enklere med en alt-i-ett-program
Funker som pokker dette her. Bare man gjør det riktig ! Du har brukt bildene fra en annen guide, men kult at du gadd å oversette alt osv.) Følgte den orginale guiden på engelsk
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Funker som pokker dette her. Bare man gjør det riktig ! Du har brukt bildene fra en annen guide, men kult at du gadd å oversette alt osv.) Følgte den orginale guiden på engelsk
Vis hele sitatet...
Ja, vet jeg har oversatt den og brukt bildene fra en annen side. Men bedre det enn å poste en guide på engelsk som ingen forstår. :P
Ja du burde også adde til at man innstalerer windows mye raskere Tokk meg 8 min totalt ALT ! inkludert restart osv å innstalere windows 7 patcha uten aktiveringskey. Bruker corsair flash voyager 4 Gb !


Acer aspire 5737z

( Jeg leste ikke )
Sist endret av Itsnotover; 20. januar 2010 kl. 23:54.
Har når klart å boote i win 7. Men når jeg skal innstalere kommer det opp noe 32 bit greier :/
Hva mener du? Har du mulighet for å ta et bilde?
Beklager dårlig kvalitet
Booter du fra USB eller bare autokjører du installasjonen inni Windows?

Edit: har aldri vært borti den erroren der. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg.
Sist endret av Dimergon; 21. januar 2010 kl. 00:24.
Jeg restarter pcen så trykker jeg på F12. så kommer jeg inn i en Boot meny hvor jeg velger USB.... deretter starter Innstalasjons sjermen. Så trykker jeg på den innstalasjonstypen som beholder filene, men da kommer denne feilmeldingen
Jeg tror nok han booter opp i win 7 isåfall start pcen din på nytt og boot opp fra usb

Hvis du derimot har allerede innstalert win 7 fra usb og pcen din har restarta seg så sørg for å fjerne usb, elers så booter den opp på nytt og fuker til alt !
Sitat av chripson Vis innlegg
Jeg restarter pcen så trykker jeg på F12. så kommer jeg inn i en Boot meny hvor jeg velger USB.... deretter starter Innstalasjons sjermen. Så trykker jeg på den innstalasjonstypen som beholder filene, men da kommer denne feilmeldingen
Vis hele sitatet...
Vel, da tror jeg nok du er nødt til å ta backup av filene dine og så ta en clean-install. For å gjøre upgrade tror jeg du må være i selve Windows.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Eg har dette problemet men eg har formatert PCN ... Skjønner faen meg ikkje hva som er galt.. :/
Det kommer opp på tom HDD også ; /
▼ ... flere år senere ... ▼
Funket utmerket hos meg. Holdt nesten på å surre det til ved punkt 5. "G:" for mounted ISO og "J:" for minnepenn, men jeg så feilen før den var gjort. Installerte kjapt og knirkefritt, så nå får mora mi kose seg. KP.
Sist endret av Eplekjekk; 31. desember 2012 kl. 22:07.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Tungvind måte.

Lettvind måte
Jaja, jeg søkte bare "windows 7 usb" elns, fikk opp denne tråden, og det funket uten problemer. Så lenge noe funker er jeg fornøyd. Og denne guiden var også ganske oversiktlig og enkelt å følge.