Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1862
Hei!


Har tenkt å søke meg inn på psykologistudiet(embedstudie) hos NTNU i Trondheim. Har lest en del, og funnet ut litt av hvert osv, men hadde vært greit å fått hørt fra noen som går/har gått der kan forklare hvordan det er o.l.

Hvordan er miljøet, er det vanskelig, lett å komme seg inn osv.

Vært kjekt om noen kunne ha besvart dette.


Flytt tråden om den ikke ble plassert riktig


mvh

imba
Går ut i fra du snakker om profesjonsstudiet i psykologi. Dette er altså det 6-årige studiet som gir deg yrkestittelen psykolog.

For å komme inn på profesjonsstudium må du søke deg videre med karakterene fra første års psykologistudium. Dvs. karakterene dine fra videregående er irrelevant (hva NTNU gjelder).

Miljøet på psykologi

Tre ting som er verdt å nevne her:
-Psykologi er, i likehet med filosofi, noe som har mulighet for å interessere alle. Det vil si at det finnes alle mulige slags forskjellige mennesker som går psykologi.
-På NTNU er det ca. 80 % jenter som går psykologi. Om du tolker dette positivt eller negativt er opp til deg selv.
-Profesjonsstudium består av klasser på 24, så miljøet her blir uansett tett.

Vanskelighetsgrad

Det er etter min mening ekstremt vanskelig å komme inn på profesjonsstudium på NTNU. Du må ha veldig tett opp mot A i snitt, noe som resulterer i at du må sette av 10 timer til lesing hver dag for å komme inn på første forsøk. Hvis du ikke har ekstrem hukommelse for detaljkunnskap må du derfor nesten belage deg på et rent leseår.
Har ingen personlig erfaring fra psykologstudiet, men har en kompis som går på profesjonsstudiet så har fått høre en del. Det er veldig mye konkurranse om å komme inn på profesjon. Det er folk som tar førsteårsfagene flere ganger for å få opp snittet sitt så de kommer inn. Han jeg kjenner som går der brukte vel rundt 10 timer dagen det første året sitt. Har inntrykk av at de fleste som ønsker seg på profesjon fra ntnu søker på profesjonsstudiet i bergen og evt. andre plasser som tilbyr det(har ikke full oversikt her), pga. usikkerheten på å komme inn på ntnu profesjon. De som kommer inn er selvsagt veldig dedikerte og motiverte så miljøet har jeg bare hørt positive ting om. Lykke til!
imba's Avatar
Trådstarter
Sitat av let_me_follow Vis innlegg
Går ut i fra du snakker om profesjonsstudiet i psykologi. Dette er altså det 6-årige studiet som gir deg yrkestittelen psykolog.

For å komme inn på profesjonsstudium må du søke deg videre med karakterene fra første års psykologistudium. Dvs. karakterene dine fra videregående er irrelevant (hva NTNU gjelder).

Miljøet på psykologi

Tre ting som er verdt å nevne her:
-Psykologi er, i likehet med filosofi, noe som har mulighet for å interessere alle. Det vil si at det finnes alle mulige slags forskjellige mennesker som går psykologi.
-På NTNU er det ca. 80 % jenter som går psykologi. Om du tolker dette positivt eller negativt er opp til deg selv.
-Profesjonsstudium består av klasser på 24, så miljøet her blir uansett tett.

Vanskelighetsgrad

Det er etter min mening ekstremt vanskelig å komme inn på profesjonsstudium på NTNU. Du må ha veldig tett opp mot A i snitt, noe som resulterer i at du må sette av 10 timer til lesing hver dag for å komme inn på første forsøk. Hvis du ikke har ekstrem hukommelse for detaljkunnskap må du derfor nesten belage deg på et rent leseår.
Vis hele sitatet...


Takker for ett knallers svar!
En ting jeg ville kanskje hatt svar på er ang. videregåendeskole karakterer. Som du nevnte så er de karakterende urelevant for å komme inn til profesjonsstudiet, men for å komme inn på det første året (det året før du starter på profesjonsstudiet), krever det mye av meg da? for jeg er rett og slett elendig i allmennfag. har vel 3 i alt bortsett fra engelsk og samfunn, som er de eneste fagene jeg har interesse for.


Har alltid hatt stor sans for psykologi så 10timer med lesing om dagen (tror jeg) skal ikke være noe problem.


Og btw, de såkalte 10timene, det er inkl. de timene på skolen eller er det 10timer på fritiden;b?


mvh

imba
Sist endret av imba; 22. mars 2010 kl. 13:52.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av imba Vis innlegg
En ting jeg ville kanskje hatt svar på er ang. videregåendeskole karakterer. Som du nevnte så er de karakterende urelevant for å komme inn til profesjonsstudiet, men for å komme inn på det første året (det året før du starter på profesjonsstudiet), krever det mye av meg da? for jeg er rett og slett elendig i allmennfag. har vel 3 i alt bortsett fra engelsk og samfunn, som er de eneste fagene jeg har interesse for.
Vis hele sitatet...
Ved hovedopptaket på NTNU Psykologi i fjor var kravet 47,4 i følge Samordna opptak. Er dette ditt siste halvår på videregående har du dermed svært liten mulighet for å komme inn. Har du flere år igjen så får du stå på.