Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1584
Begynner å gå litt lei av banken min nå, det virker som de trekker gebyrer for morroskyld.
Iløpet av de siste 6mnd har de trekt meg for nesten 1000kr. (får meg til å tenke over hvor mye de har trekt de 18 årene jeg har hatt den banken..)

Har hørt med min mor som har samme bank og hu får nesten ikke gebyrer i det hele tatt.

Har også tatt kontakt med banken, da fikk jeg bare til svar at det var ''helt normalt.''

Er det bare jeg som overreagerer eller ikke har skjønt dette helt, eller er det faktisk helt normalt?

Kjipt å miste det lille man har av penger nå like før jul :/
Hvilken bank bruker du? Når det kommer til vanlige brukskontoer virker det som om de store og tradisjonelle bankene(DNB, Sparebanken osv) ofte er en del dyrere enn typiske nett-banker som Ya-Bank, Skandiabanken, Norwegian osv.

Selv bruker jeg Ya-Bank. Disse tilbyr riktignok ikke huslån, men den eneste avgiften jeg betaler er en avgift på 250kr for Visakortet i året. Ellers er alt av dagligdagse banktjenester gratis og de har en grei rente på 3.05% på bruks-kontoen.
Sist endret av legalize_it; 22. november 2014 kl. 14:55.
Bruker Strømmen Sparebank (lokalbanken der jeg bodde før) de er vel en del av Eika gruppen tror jeg.
Vurderer sterkt å bytte bank, men da må jeg vel styre med nytt kontonummer ogsånt?
Ja du får selvsagt nytt kontonummer om du åpner en ny bankkonto.
Har selv Lillestrømbanken (Eika dette og). Byttet dit for et år siden, i og med at de ville gi meg boliglån. Nå etter et år bytter jeg tilbake til dnb etter Lillestrømbanken trekker gebyrer på alt. ble passe sinna når jeg fant ut at det f.eks. er 3,- gebyr på varekjøp under 500,-
Jeg bruker Kragerø sparebank, den er også med i eika gruppen. Jeg ringte inn å spurte om hvorfor jeg hadde så store gebyrer (type 1000 kroner i året kun for å ha vanlig Visa). De kunne løse det ved å gjøre meg til totalkunde. innebar blant annet at de satt opp en BSU konto jeg aldri bruker, og at jeg fikk et vivo kredittkort (Kan ikke helt huske om jeg fikk det som del av totalkundegreiene, eller om jeg ba om det i tillegg).

Ring med banken og hør, det var det jeg gjorde. De var hyggelige og fant raskt en løsning.
Har selv fått mange gebyrer med variert verdi. På infoen står det bare "gebyr". Fant senere ut at det var pga jeg kjøpte så mye ting på ebay. For meg koster det 5 kroner gebyr hver gang jeg kjøper noe fra utlandet. Bruker paypal. Hadde kanskje 50 transaksjoner der hver transaksjon var på under 30 kroner. Liker å kjøpe billigt stash fra ebay.
@Villsvin, Hvorfor ikke sette inn et større beløp på paypal? da får du vel kun 5,- i gebyr?
Jeg søkte boliglån i Skandiabanken kl 03.00 om natten på en Torsdags kveld. Denne ble innvilget kort tid etter. I tillegg til dette er tjenestene deres nesten fri for gebyrer, sett bort i fra visa-avgiften de ikke kan gjøre noe med.

Jeg skal aldri tilbake til en fysisk bank der jeg er nødt til å polere mine pensko og kle meg i dress for å søke om å kjøpe meg inn som en kunde. Sparebank1, DnB og alle disse bankene mangler denne servicen som setter meg som kunde i høystolen.
Sitat av Lounacy Vis innlegg
@Villsvin, Hvorfor ikke sette inn et større beløp på paypal? da får du vel kun 5,- i gebyr?
Vis hele sitatet...
Riktig. Viss jeg legger mange ting i handlekurven og betaler alt på en gang så kommer det som bare ett gebyr. Men jeg gjorde det på en annen måte. Dyrt og lagde historikken på transaksjonene veldig uoversiktelig.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg

Ring med banken og hør, det var det jeg gjorde. De var hyggelige og fant raskt en løsning.
Vis hele sitatet...
Har sendt de mail og ringt før, det jeg fikk som svar da var at det er helt normalt, da jeg spurte om det så hadde jeg handla litt online, men ganske lenge siden jeg har gjort det nå :/
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har sendt de mail og ringt før, det jeg fikk som svar da var at det er helt normalt, da jeg spurte om det så hadde jeg handla litt online, men ganske lenge siden jeg har gjort det nå :/
Vis hele sitatet...
Det kan nok lønne seg å hinte om at du ikke har noe i mot å bytte bank.. Jeg var veldig klar på at "jeg ikke var interessert i å betale nesten 1000 kroner i gebyrer når flere andre banker, som f.eks. DNB tilbyr gebyrfritt".
Bare let litt på nettet og finn en annen bank som har mindre gebyrer. Henvis til dette i kontakt med banken og si at du vurderer å bytte siden dette begynner å bli litt dyrt for deg. Enda sterkere står du hvis du også kan vise til f.eks høyere innskuddsrente i konkurrerende bank, kanskje også bedre betingelser på boliglånet om du har slikt.

Selv byttet jeg bank for 4-5 år siden og det utgjorde over 1000 kr/mnd i bedre betingelser generelt. Ja, du får nytt kontonr og må skrive under litt papirer, men bankene ordner alt det praktiske slik at du bare kan slappe helt av til alt er ordnet. Vips-bedre råd :-)
Okei takk for hjelpen ^^