Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3137
Hei

Har i lengere tid nå røyket endel med venner og slappet av hjemme med litt hasj (5-6mnder). går som regel 5 gr i helgene og kan hende jeg røyker 2-3 ganger i uka. Føler meg ikke noe spessielt forandra egentelig, kan lett ta en uke pause uten noe inntak av hasj. Eneste litt dårlig søvn som er ganske vanelig. Har en ganske så tung jobb i industri så liker godt og slappe av litt ekstra i helgene og la tankene flyte litt. Hvor lang tid vil det ta før jeg er clean? altså ikke noe kan vises via urin prøver osv. Har forresten endel grenser og bryter dem aldri. kun hasj og flein!

Hvor går grensen på missbruk?
Hvor hardt er det og slutte og røyke etter ett par år med hasj røyking?
jeg trur da ikke helge bruk er misbruk, men at det ligger i 7 år? det fester seg i fet, å vis du er ei jævli feit kar som hele tiden legger på deg, kan det vel hende at det ligger en stund i deg. så vidt jeg har forstått så skifter man ut fettet iløpet av et par måner vis du er realtivt ok form og aktiv.
Etter 8 timer er alt delta-9-THC nedbrutt til avstoffer uten virkning, etter 5 dager er hjernen din 100% "vedlike" igjen, etter ca. en måned kan ingenting spores i urin eller blod.

Missbruk har etter min mening ingenting å gjøre med mengde. Røyker du for å få en hvilken som helst form for rus eller for å "komme bort fra virkeligheten" kan det i noen tilfeller klassifiseres som missbruk.

Å slutte er nok ingen problem. Større problem er det hvis du blander med tobakk og slutter med dette samtidig, tobakk er et helvete...

Hagr
Sist endret av Jesse_P; 30. mars 2009 kl. 00:44.
7 år? Jeg ville heller sagt maks. en måned.
Hvis føler at alt går grei så gjør det kanskje det. Det er litt vanskelig for andre og fortelle fasit røyketimeplanen. men jeg ville sagt at det hadde vært for ofte for meg hvis jeg skulle hatt et ålreit forhold til cannabis.

Det er min mening ovenfor meg selv, sikkert andre her som synes at det er midt i blinken.

Det er hardt og slutte med hasj røyking. Det blir nesten en vanesak og røyke etterhvert. Det sitter så hardt psykisk - det kan føles som om at kutter ut et vennskap til en god venn når legger bongen på hylla.

Jeg ville sagt en månede så er du 'clean' plus minus i forhold til hvor mye du røyker.
Hvor går grensen på missbruk?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen vitenskapelig definert grense mellom bruk og misbruk, men personlig mener jeg at grensen er nådd når bruken begynner å gå ut over dine normale funksjoner i hverdagen. En prosess som går så gradvis og kommer så snkende at du gjerne ikke merker det selv før det har gått langt over grensen.
Hvor hardt er det og slutte og røyke etter ett par år med hasj røyking?
Vis hele sitatet...
Det er så hardt som du gjør det til selv.
Trådstarter
2 0
Er ikke så feit så det gjør noe. ligger vel på 75-80kg, alder er 20 år!
hittil har jeg ikke noe dårlig erfaringer med og røyke. men prøver og ta noen pauser og se om jeg føler meg tipptopp!
Slutte med tobakk har jeg ingen planer om. røyker fast!


bare litt redd får og havne i en klemme med mye deprisjon og angst. mange som svader om at man kan dra på seg sånt med langvarig bruk.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Er du trist flere ganger daglig? Liker du deg selv? Liker du å tilbringe tid med venner uten at rus er involvert? Har du et problem med å komme deg på jobb eller skole?
kenokid:
Etter regelmessig bruk av rusmidler har nervecellene tilpasset seg. Når en da slutter med rusmidler kommer abstinensreaksjoner. Cannabis kan gi sterk psykisk tilvenning. Den fysiske tilvenningen er mer skjult fordi stoffene går sakte ut av kroppen. Abstinenssymptomer er angst, irritasjon, søvnforstyrrelser og depresjon. De alvorligste reaksjonene varer oftest en til tre uker, men det kan ta betydelig lenger tid før nervesystemet fungerer godt igjen. I tillegg kan det komme sug eller trang etter der igjen, og det kan dukke opp flere år etterpå. Suget eller trangen etter stoff skyldes en slags innlæringsmekanisme i hjernen som vi ennå ikke riktig har forstått.

Det er dette suget som fører til avhengighet. Hjernen lærer at rusmidlene er viktig for å overleve, på samme måte som vann og mat. Brukeren får en sterk trang til å bruke rusmiddelet på nytt. Rusfølelsen og velværefølelsen er størst den første tiden man bruker rusmiddelet. Etter noen måneders bruk svekkes velbehaget. Da ønsker man kanskje å slutte med stoffet. Men da har hjernen "lært" at den vil ha rusmiddelet, og derfor fortsetter trangen etter stoff. Hos de som er blitt rusfrie, er suget størst de første tre-fire månedene etter at man har sluttet med rusmiddelet. Selvom suget blekner etter hvert kan den vekkes igjen etter flere år. Ikke sjelden er det situasjoner eller hendelser som minner om rusmisbruket, som vekker opp suget.

Kilde: Rus og psykisk helse, et informasjonshefte fra Rådet For Psykisk Helse. Informasjon er hentet fra forskjellige artikler og satt sammen her.

Det er en individuell risiko for alle typer rusmidler, og cannabis er intet unntak. Noen mennesker kan bruke det over lang tid uten å bli psykisk avhengig av det. Andre blir avhengige etter kort tids bruk. Dette varierer med individuell disposisjon for avhengighet og hvordan man har brukt stoffet. Arv har trolig også betydning. Man kan også komme i et sosialt avhengighetsforhold til brukermiljøet, men dette defineres ikke som avhengighet i medisinsk forstand. Det ser ut til å være ulikt hvor raskt hjernen lærer seg å bedømme om bruken er viktig. Dermed varierer det også hvor lang tid det tar å utvikle sug og tenningsreaksjoner. Som jeg var tidligere inne på, er det disse mekanismene som kan føre til avhengighet. All tilvenning fører med seg noen symptomer uansett om tilvenningen er blitt så sterk som avhengighet eller ikke.

Dette kan som nevnt føre til fysiske reaksjoner som for eksempel økt svetteproduksjon. I tillegg kan det oppstå psykiske reaksjoner som angst, irritablitiet og depresjoner. Varigheten på slike symptomer kan variere, men er oftest fra en til tre uker, deretter svekkes symptomene gradvis. Dette er avhengig av tilvenningsgraden til brukeren, der sterk psykisk tilvenning er det en kan regne som sikkert vil gi slike bivirkninger og lengst varighet. Moderat til lett psykisk tilvenning kan lettere form av symptomene opptre, eller være totalt fraværende. Ingen psykisk tilvenning klarer du deg mest sannsynlig med de normale abstinensreaksjonene som er svette, irritabilitet, søvnløshet og "tomhet".

Du kan, under visse betingelser som nevnt over, pådra deg angst og depresjon etter langvarig bruk av cannabis. En eventuell kortvarig nedtrapping i dose og hyppighet av inntak kan kanskje hjelpe. Nedtrappingen strekker seg til et moderat forhold og deretter kan en slutte. Perioden for nedtrappingsfasen bør ikke vare for lenge, en to-tre uker er kanskje greit. Dette vil variere forskjellig fra folk, noen vil kanskje ikke greie nedtrapping og disse bør selvsagt stoppe umiddelbart, hvis total stopp av cannabisbruk er målet.

Edit:
En kan selvsagt pådra seg angst og depresjon i perioden en bruker cannabis også, i ditt tilfelle innen de to årene, men det er mer sammensatt igjen. Dette vil i aller høyest grad variere fra individ til individ!
Sist endret av paranoy; 30. mars 2009 kl. 05:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I mine øyne er misbruk er når du ''må ha det'' eller trenger det. eventuelt hvis du blir skikkelig grinete når du ikke får det. Jeg vil også kalle det misbruk hvis det går ut over jobb, skole og ditt sosiale liv.
Narkotiske stoffer sitter i hårene i mange år og man kan hente ut informasjon med ganske nøyaktig datering til når du har vært påvirket
Hvor hardt det er å slutte etter noen års bruk av hasj tror jeg er veldig individuelt. Selv har jeg ikke brukt hasj kontinuerlig, men har flere bekjente som har brukt hasj hver dag i flere år. En av dem sa til meg en gang at han er forundret over at han ikke har hatt mye angst og depresjon, siden han har vært ganske tung misbruker i flere år. Men etter en episode med fyllekjøring fikk han ganske mye angst. Da bestemte han seg for å slutte med rusmidler generelt, også hasj selfølgelig. Det gikk overaskende bra, ifølge ham selv. Han har hele tiden hatt fast jobb, og etter at han ble tatt for fyllekjøring spillte han med åpne kort overfor arbeidsgiver angående hans misbruk. Etter noen uker på rehab var han tilbake på jobb igjen. Nå bruker han bare rusmidler ved spesielle anledninger. Tiden der han var avhengig av å røyke både "nattings" og "mornings" er altså forbi. Nå sier han faktisk at han ikke skjønner hvorfor han brukte så mye tid på å røyke hasj. Ikke skjønner han hvorfor han røykte bøtte heller. Nå tar han en joint i ny og ne og trives med det. Å røyke hasj i bøtte blir man jo utrolig stein av.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er nok den psykologiske avhengigheten som er desidert vanskeligst å overvinne når man skal slutte med et rusmiddel, og da blir det veldig individuelt.
Som mentalmelt påpeker er det så hardt som du gjør det til selv. Mens litt utover det blir du jo påvirket av din livssituasjon og motivasjon til å slutte. Har du ingen grunn til å slutte eller ingenting å tape på å gi opp å fortsette røyking vil det for de fleste være vanskeligere å slutte.
Det er ingen andre enn deg selv som kan definere om forbruket ditt er overforbruk, og det er ikke nødvendigvis så lett for deg heller. Det at du stiller deg selv spørsmålet er jo et tegn på at du i det minste har et forsvarlig syn på rus. Ettersom vi i all hovedsak snakker om eventuell psykisk avhengighet er det veldig individuelt hvor vanskelig det kan være å komme seg ut av det. Det er viktig å huske på at det er ikke vanskeligere enn du gjør det til selv. Åndens seier over materien er ofte undervurdert.

Men nå er det kanskje ikke slik at du nødvendigvis trenger slutte helt, kanskje en liten pause for å kjenne litt på kroppens signaler kunne vært en ide? Eller trappe ned til å utelukkende røyke i helger etc. Noen enkle begrensninger kan gjøre underverker. Kanskje vi kunne trengt en slutte/trappe ned samletråd der vi spurt om råd, gitt tips osv. Ser at det fra tid til annen dukker opp tråder som omhandler dette aspektet ved bruk av rusmidler.
Sist endret av Brell; 30. mars 2009 kl. 18:30.
Jeg driver selv å slutter med å røyke hasj, har ikke røyket på 4-5 uker nå!

Kan forklare litt hvordan det har vert hitill for meg.

Jeg har røyket fast i ca 2 år med en pause på 3 månder, ellers så har smoka gjennomsnittlig hver dag i de 2 år og det har nok gått noen kiloer igjennom kroppen min.

Begynte å merke at jeg ble anderledes, dummere på noen måter, smartere på andre måter og svekket sykisk og trolig noen sykiske sykdommer som jeg ikke har skjekket, men har merket det på meg selv.

Etter å ha merket de tinga over og merket at det ble værre å værre så bestemte jeg meg for å sluttet.

Først "sluttet" jeg på dagen, det funket dårlig og jeg var raskt tilbake til pipa.
Prøvde å slutte på dagen noen ganger, men skjønte til slutt at det ikke nyttet.
Da fant jeg ut at jeg skulle trappe ned, trappet ned først til 2-3 ganger i uken og holdt meg der i 1-2 uker, så gikk det over til bare helger og holdt meg til helger i 2-3 ukers tid.
Nå smoker jeg ikke lengre i helgene ( drikker en del da) men hvem gjør ikke det?
Det er 4-5 uker siden jeg smoket sist og syns det har gått bra, klarer meg fint uten, men føler selvfølgelig at jeg får lyst på noen ganger, men da tar jeg med en 0,33l pils og at går bra!

Kan nesten ikke vente til sommeren, da har jeg vært rein i noen månder Og det gleder jeg meg virkelig til, å kunne si til folk at jeg ikke røyker mere, klare meg fint ute, ikke føle "sug" og føle meg generelt bedre og generelt mere opplakt, bedre hummør, raskere i hodet, "smartere"
Alt i alt, føle meg mye bedre med meg selv, det gleder jeg meg virkelig til!


Til alle stonere: ikke gå i samme fella som meg, hasjen feller deg og legger deg ned i grusen og tråkker på deg vis du ikke er forsiktig!
Hold deg til en gang i blandt! da mener jeg max 12 ganger i året! da blir rusen mye bedre også!
Hvis hovedinteressen begynner å dreie seg rundt røyking kan forholdet til stoffet lett bli destruktivt. Hasj er ikke ufarlig.

På samme måte som det å drikke alkohol hver dag ikke er sunt er det heller ikke sunt å røyke hver dag (selv om substansenes forskjellige natur gjør alkoholinntaket mer skadelig etter min personlige mening).

Personlig mener jeg at for å opprettholde et konstruktivt forhold til cannabis bør det ikke inntas mer enn en gang i måneden, og da gjerne med et bevisst formål. Sikkert mange som er uenig med meg, men jeg tror det kan være lurt å knytte stoffet til mer kreative, sosiale og givende ting enn ren mediefortapelse.

Selve avvenningen finnes det vel utallige informasjonskilder om. Om du har fortsatt tenkt å benytte deg av stoffet må du nesten selv finne ut av hvordan du vil forholde deg til det.

Lykke til!
Sitat av kenokid Vis innlegg
bare litt redd får og havne i en klemme med mye deprisjon og angst. mange som svader om at man kan dra på seg sånt med langvarig bruk.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Det fins folk som er på avrusing til og med. bare på grunn av hasj. Fordi de ikke gadd noen ting osv. Deppresjoner er det også noen som får.
Var en fyr inne på Norshroom som fikk anti depressiva, han sa han bare hadde tatt hasj.

også er det psykoser da blablabla.

Å slutte mekker du greit dersom du faktisk vil slutte.

Men mulig du får en del ekstra drømme aktivitet/mareritt, i tja en mnd etter kansje mer siden du bruker det ofte. (tror ikke du får det før du er i ferd med å bli helt rein da.
det jeg personlig ser som det største problemet med å kutte ned er alle assosiasjonene du har med bruken av det.

er du vant til å f.eks ta en blås før \ etter maten, eller har spesielle hobbyer som du bruker tid på når du er påvirket, vil motivasjonen forsvinne noe fra dette.
blir også vanskeligere å la være å tenke på hasjen (psykisk bruk) da man forbinder dette med de aktivitetene man pleide å gjøre under \ før \etter påvirkning.

er man dog kun vant til å røyke for å sløve i sofaen, kan tankegangen lettere overføres til noe spennende ved å f.eks gjøre aktiviteter du aldri har gjort før (under rusen.) da man slipper å holde tankegangen til at "dette pleide jeg å gjøre når jeg var rusa, det var så morsomt da."

utforsk andre hobbyer, helst de du aldri har vært i nærheten av hasj med. hvis ikke vil du minnes på det hele tiden, og har da lettere for å kanskje ta deg en blås igjen.

vet tråden ikke omhandlet nedtrapping slik jeg beskriver det, men tips er alltid greit å ha


- T
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis du må spørre er du vel usikker nok til at det ikke er kontrollert nok.
Ellers kan man se det på en annen måte: Hvis du tenker langt nok til at du faktisk klarer å stille et slikt spørsmål har du et kontrollert nok forbruk.

Hvis du derimot ikke tenkte over dette selv før noen andre påpekte det får (vann)pipen en annen lyd.
Jeg kan si at jeg har røyket i 4 år aktivt før jeg bestemte meg for å slutte. Følte at jeg hang igjen et par år etter (psykisk) enn hva andre venner av meg var. Jeg pakket baggen å flyttet til Bergen. Jeg har lovet meg selv å aldri oppsøke noe rusmiljøer igjen, unntak; røyke et par ganger i året hvor anledningen byr seg virkelig!

Det begynner å bli 2 måneder siden jeg flyttet å jeg har ikke merket noe som helst av bivirkninger. Eneste er vel at jeg tenker sånn "Nå hadde det passet med ett bongtrekk" osv. Hadde igrunn glemt litt åssen det var å ikke være sløv. Deilig er livet!
vil si at misbruk er når du bruker stoffer fordi du trenger det. eller da på noen måte føler at du trenger det...
som sagt tidligere av andre og, fex. for å flykte fra virkeligheten eller problemer o.l... won't work, må bli klein en elleranna gang uansett "lizm" :P

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis du må spørre er du vel usikker nok til at det ikke er kontrollert nok.
Vis hele sitatet...
ville kansje heller sagt at nettopp FORDI han spør så er han bevisst nok til å kontrollere seg selv.
Sist endret av random42099; 2. april 2009 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kenokid Vis innlegg
Hei

Har i lengere tid nå røyket endel med venner og slappet av hjemme med litt hasj (5-6mnder). går som regel 5 gr i helgene og kan hende jeg røyker 2-3 ganger i uka. Føler meg ikke noe spessielt forandra egentelig, kan lett ta en uke pause uten noe inntak av hasj. Eneste litt dårlig søvn som er ganske vanelig. Har en ganske så tung jobb i industri så liker godt og slappe av litt ekstra i helgene og la tankene flyte litt. Hvor lang tid vil det ta før jeg er clean? altså ikke noe kan vises via urin prøver osv. Har forresten endel grenser og bryter dem aldri. kun hasj og flein!

Hvor går grensen på missbruk?
Hvor hardt er det og slutte og røyke etter ett par år med hasj røyking?
Vis hele sitatet...
Grensen er individuell. Det er bare du og til en hvis grad de rundt deg som vet om bruken din er ett misbruk. Jeg vil si grensen går hvis du føler at du sier nei til noe i livet fordi du vet at det kommer i veien for røykinga di enten det er vennebesøk eller jobb relatert. Så fort du oppdager at rusmiddelet er viktigere for deg enn det som faktisk betyr noe i livet så vet du at det er ett mildt misbruk på gang. Da bør du tenke på reduksjon uannsett hvor relativt lite eller mye du røyker. Dette har jeg levd ved i 16 år nå og det har aldri oppstått noen problemer som ikke lett kinne løses via denne metoden/tankegangen. Jeg har kuttet ned og i perioder kuttet ut helt slik at andre viktigere ting i livet kommer først.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 21:20.
▼ ... over en uke senere ... ▼
fra den siste dagen d røyket sist. tar det mellom 4-6 uker før hasjen er ute av urinen..fattern er snut og jeg røyker så ganske enkelt å fortelle med en gang
Min definisjon på misbruk (som også da vil være "avhengihet" er når man prioriterer anderledes enn hva man ville gjort før.
Dette kan gjelde alle ting. for eksempel gaming, der jeg mener man er avhengig av et spill, når man velger å ikke følge med i en skoletime som man normalt følger med i, fordi man vil game.
Hva cannabis angår, så går det jo fint å leve med det.
Dvs du funker greit stein, kan gjøre vanlige oppgaver osv.
Det har forholdsvis lav helse risiko sammenlignet med andre rusmidler som feks alkohol og tobakk.
De fleste jeg kjenner røyker cannabis daglig.
Jeg er også en daglig røyker, men pleier å ta T-breaks (tolleranse pauser) på alt fra 14 dager til en måned ca hver tredje måned.

Daglig røyking er det jo mange med kroniske lidelser som driver med.
De ser jo ut til å trives helt fint. smiler gjør de også

Så du skal ikke frykte at du blir en misbruker med det første.
Og, om du skulle bli avhengig (som om det skulle skje) så er det jo ikke noe stress da du fint kan leve med det uansett..

Neida, men sånn noenlunde seriøst:
Som mange sikkert har nevnt tidligere i tråden, så er du vel en misbruker når det blir et problem for deg selv og folk rundt deg, familie venner, arbeid, osv. Eller at du begynner å slite følelsesmessig, blir deprimert, tafatt og får et generelt dårlig almeninntrykk.
Noen vil vel også si at du er en misbruker når du røyker for å flykte fra realiteter, problemer osv.

Vet ikke helt hvor jeg vil med det her, men det jeg sier er: hmm glemte det visst.

Kunne forsåvidt slutta på dagen-