Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1242
Dette er bare en teoretisk historie:

Jeg har lånt vekk noen tusenlapper til en person, han er veldig treig med å gi meg tilbake pengene, men i gjengjeld har han stjålet moren sitt kredittkort, så da kan han kjøpe noen ting jeg er veldig interrsert i, da selvfølgelig til verdi av så så mye penger jeg har lånt denne personen. Er det ulovlig for meg å motta disse tingene istedenfor pengene? Noen tips til åssen jeg kan gjøre det uten å bli tatt?
Ja, siden du vet hvordan dette foregår. Eller vet du ikke?
Sist endret av tomiz; 21. juni 2007 kl. 02:04.
Trådstarter
4 0
Jeg har snakket med han om bestillingene av disse tingene så jeg er vell på en måte involvert, snakkingen har foregått over MSN, om det var dette du mente?
Vel, fyren betaler med et kredittkort som ikke er hans, tipper det telles som tyveri. Tingene han kjøper blir vel da gjerne tyvedgods, og hvis du tar i mot dette kan du straffes for heleri (Caplex: heleri, jur. Den som bevisst mottar til eie, pant el. bruk, skjuler, forvarer, forbruker tyvegods, straffes med bøter el. fengsel inntil tre år). Nå er jeg ikke noen jurist da, men det virker logisk i mine øyne.
Sist endret av charz0r; 21. juni 2007 kl. 02:07.
Dette er jo såklart ikke lov! Selv om du har lånt penger av han kan du ikke stjele tilbake pengene dine fra hans mor! Hva med og få han til og snakke med moren så skal du se dette ordner seg
Dette kalles heleri, og er selvsagt er det ulovlig, og jeg vil si at sjansen for at du blir tatt absolutt er tilstede. Denne helvetes drittkuken av en venn du har, som stjeler fra mora si, kommer aldri unna med det, og det er enkelt å finne ut av hva kortet er brukt til.

Edit : Hvis det faktisk stemmer at du er 27 år gammel, er dette noe av det laveste av det laveste jeg har hørt om på ei god stund. En ting hadde vært om du var fjorten, og stjal en hundrings som lå på kjøleskapet, men du er da en voksen mann! Jesus altså, og unnskyld for moralprekenen, men jeg klarte ikke på holde meg.
Sist endret av DonTomaso; 21. juni 2007 kl. 02:09.
Det er hans problem at du ikke har fått igjen pengene. Dersom du har blitt informert om at pengene/tingene som du får tilbake er stjålet, er dette også ditt ansvar. Det du bør gjøre er å slutte å låne bort pengene dine til usikre kilder.

Pek på tingene du vil ha, få dem i fanget og RING moren til den personen som stjal koret, og si sannheten. Bytt inn varene ( 14 dagers angrerett m/kvittering ) eller gi dem til "moren", og Krev penger av han som skylder deg.

edit: ..og drit i idioten du lånte pengene til.
Sist endret av d0nk3y; 21. juni 2007 kl. 02:10.
Trådstarter
4 0
Det var dette jeg var redd for, charz0r.

EXzlator: Det er jo ikke jeg som stjeler pengene, det er personen som jeg lånt penger til, og han betaler tilbake ved å gi meg noe som kan erstatte kontantene. Så jeg regner med det blir uvlolig ja.
Hadde du ønsket dine penger tilbake om noen hadde tatt de indirekte?
Blir nok en form for sak ut av dette vil jeg tro.

Sørg vertfall for å lukke kjeften på han som er i besittelse av kortet.
Så har vi posten, den skal fram til eieren av kortet, eventuelt adresse.
Her stopper det meste opp for gutter! Think..

Edit:
Noe av det DonTomaso sa.
Sist endret av tomiz; 21. juni 2007 kl. 02:14.
Vet ikke helt hva dette går under i straffeloven, men tipper det er heleri eller medvirkning. Tviler på at det er den beste måten å betale ned gjeld på, skal litt til for at mora _ikke_ finner det ut. Noen tusenlapper tjener man fort ved noen strøjobber.
Trådstarter
4 0
Moren finner det ut det vet jeg, det er bare spørsmål om tid. Men han fyren her er ikke redd for at moren finner det ut, fordi hun har kontroll over hannes 70000 kr som er på sparekonto, og dette er bare en måte å "ta dem ut på" fordi han ikke har kontroll over den kontoen selv. Han regner også med at moren bare tar ut de pengene som er blitt "frastjålet", men så vet no ikke jeg..