Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3163
Hjelp strømmen er tatt pga manglende betaling, jeg har ikke betalt strøm på 1 år og venter på at nav skal behandle søknad om å betale skyldig strøm noe dem skulle gjøre pga min økonomiske situasjon men det var uansett behandlingstid. hva kan jeg gjøre for å få strøm i dag, kan jeg bytte strømleverandør via elskling.no f.eks? får jeg da levert strøm og starter på «scratch» hos ny leverandør?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Dette styres av netteier og det kan du ikke bytte.
fesk_'s Avatar
Trådstarter
og hva er dette med pliktstrøm, gjelder ikke den loven ved manglende betaling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fesk_ Vis innlegg
og hva er dette med pliktstrøm, gjelder ikke den loven ved manglende betaling?
Vis hele sitatet...
Kun om det er fare for liv og helse, eller materielle verdiar av betydning. Gitt temperaturane som er ute no over store delar av landet, er det neppe tilfelle - med mindre du er avhengig av CPAP eller liknande medisinsk utstyr.
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha forventet noe annet?

Betal regningene dine og ikke tro at Nav skal betale alt så du slipper unna..Sånne søknader er forresten bare nødstøtte om det gjelder et par måneder, man kan ikke bare droppe tegningene sine i et år og sende en søknad til nav og tro at problemet er ute av verden. Nå må du ringe strømselskapet og be om en nedbetalingsavtale, og låne deg penger til å få nedbetalt den. Bare det å endre livsstilen sin kan i mange tilfeller gjøre at man plutselig har 5-6 tusen til overs av penger i måneden, for eksempel om man vanligvis bruker penger på rusmidler, online poker, fyll eller drikker to liter brus hver dag.

Flaks de tok den på sommern nå da, hadde vært enda værre om det var vinter og du ikke fikk oppvarmet leiligheten.
Sist endret av celtseus; 29. juni 2020 kl. 20:07.
Vel nå vet vi jo ikke noe om situasjonen til ts utover det han forteller her, så hvorvidt nav vil dekke restansen eller ei tror jeg ikke vi har noe grunnlag for å vurdere. Da kan være gode nok grunner til etterslepet og kanskje vil nav dekke dette. Det er jo nav som fatter vedtaket.

Ts, det du må gjøre er å ta kontakt med Nav straks de åpner i morgen. Gjør dem oppmerksom på at du har levert søknad om å få dekt strømmen men pga behandlingstiden så er nå strømmen kuttet. Da vil Nav ha mulighet til å rykke opp søknaden av haugen og faktisk ta en rask avgjørelse. Om de velger å ta den regningen så vil du nok ha strøm i løpet av dagen eller max et par dager. Strømselskapene har gjerne digitale målere nå og kan koble ut og koble inn igjen en som ikke har betalt via noen tastetrykk på pc'n. Slik at de ikke er avhengig av å sende ut en "montør" eller hva de nå kalles for å få deg koblet på igjen. Så det bør gå fort å få strøm om bare nav klarer å hastebehandle saken, og Nav har rutiner på at dersom du faktisk er en slik situasjon at de hjelper deg med strømmen så kontakter de strømselskapet slik at strømmen blir åpnet raskest mulig. Såvidt jeg har hørt må du være obs på at det du kanskje må ned til selve måleren å trykke på en reset knapp når de har åpnet måleren din. Har hørt det er blitt slik nå.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2020 kl. 20:30.
Såvidt jeg vet så dekker ikke nav gjeld.
Sitat av suwoop Vis innlegg
Såvidt jeg vet så dekker ikke nav gjeld.
Vis hele sitatet...

Nav kan dekke strømrestanse, har selv hjulpet folk med søknader til nav for å dekt gamle strømregninger. De to jeg hjalp fikk begge dekt all utestående strøm slik at de ikke skulle bli uten strøm.

Hva nav gjør i denne saken vet jeg jo ingenting om, jeg kjenner ikke til ts historie, hva som er årsaken til at strømmen ikke er betalt om hvorvidt ts har inntekter og evne til å dekke strømmen selv. Men det er viktig at NAv blir informert raskest mulig om at strømmen nå er tatt, slik at de får hastebehandlet søknaden. Siden det er sommer er det nok ikke like kritisk med strøm som det er vinterstid, men likevel så har jeg tro på at Nav vil prioritere den søknaden straks de blir informert om at strømmen er tatt.
Når jeg ikke betalte strømmen kom de ganske fort og kuttet den. For å få den tilbake må du betale regningen din, og du må betale 5000kr for at de skal komme å skru den på igjen.
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Når jeg ikke betalte strømmen kom de ganske fort og kuttet den. For å få den tilbake må du betale regningen din, og du må betale 5000kr for at de skal komme å skru den på igjen.
Vis hele sitatet...

er det mulig du husker feil mtp prisen for å bli tilkoblet? De to jeg hjalp med søknader hadde fått trusselbrev om at strømmen ville bli kuttet, og såvidt jeg erindrer så var 1500 kr for "åpningsgebyr" og det skulle også inn i tillegg til all utestående strøm før de ville åpne om regningene ikke ble betalt innen dato for kutting.
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Når jeg ikke betalte strømmen kom de ganske fort og kuttet den. For å få den tilbake må du betale regningen din, og du må betale 5000kr for at de skal komme å skru den på igjen.
Vis hele sitatet...
i dag skrur de av og på strømmen via måleren. de drar ikke fysisk ut for å koble ut strøm med mindre det er hos en kunde med tinnfolie-hatt og "el-sensitivitet"
Sist endret av DSlhm; 29. juni 2020 kl. 21:30.
Det kommer sikkert ann på hva slags strøm leverandør man har, men husker ganske godt at det va 5000 fordi jeg hadde ikke råd til og betale det å måtte få familie til og hjelpe meg!
Jeg bodde i et leilighetskompleks og hadde en strøm boks uten for inngangs døra mi, plutselig en dag hørte jeg noe styr utenfor døra mi åpna døra å fikk et papir i hånden der det sto hvorfor de tokk strømmen min og Jordan å få den tilbake dette er ca 2år siden.
nå har vel alle fått "smartmåler" hjemme. men før alle fikk det så var det jo fysisk avkobling som var gjeldende, men lite vits å bruke tid å ressurser på å kjøre folk ut for å gjøre en jobb man i praksis kan gjøre mens man sitter komfortabelt på kontoret
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha forventet noe annet?

Betal regningene dine og ikke tro at Nav skal betale alt så du slipper unna..Sånne søknader er forresten bare nødstøtte om det gjelder et par måneder, man kan ikke bare droppe tegningene sine i et år og sende en søknad til nav og tro at problemet er ute av verden. Nå må du ringe strømselskapet og be om en nedbetalingsavtale, og låne deg penger til å få nedbetalt den.
Vis hele sitatet...
Nav betaler ofte strøm, husleie eller begge deler hos veldig mange av de som søker livsopphold og/eller nødhjelp.
Nødhjelp i seg selv er faktisk en ytelse som ofte blir brukt til å stoppe feks strøm fra å bli stengt av.

Så han har faktisk all grunn til å tro at det faktisk skal bli betalt om da søknad og dokumentasjon er i orden.
Nødhjelp varer forresten kun 1 uke av gangen, ikke i ett par mnd.



TS, om de har brukt mer enn 2mnd på å behandle søknad så ville jeg ringt fylkesmannen og forklart saken samt også søke om penger til strøm via nødhjelp hos NAV.
Kjipt når alt av mat i frysere og kjøleskap må kastes, spesielt når man ikke har verdens beste økonomi.
Nav dekker ikke saker som er gått til inkasso. Regner med strømregningene dine er gått til inkasso siden strømmen er stengt av.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Nav dekker ikke saker som er gått til inkasso. Regner med strømregningene dine er gått til inkasso siden strømmen er stengt av.
Vis hele sitatet...
Hvor står dette? Generelt så dekker de ikke gjeld nei. Men her er det flere faktorer. TS virker å være ny bruker hos NAV. Det er og noe som heter primærbehov vi som nordmenn har krav på være seg mat, klær og bolig. Det er ikke sånn at NAV er rigide, det er ingen her som kan vite noe mer om TS's søknad og behov. Hvis TS tilfelle inkluderer å gjøre opp gammel strøm for å få tilbake strømmen så har hin en god sak og faktisk NAV en utfordring der.
Sist endret av Dough; 29. juni 2020 kl. 22:48.
Jeg har fått strøm stanset pga regninger. Dette er, spesielt på vinteren, en hastesak hos nav. Regner med det tok 3 dager fra strømmen ble stengt og nav betalte det jeg skyldte og den ble satt på igjen.
Dette var pga noen regninger jeg hadde glemt for lenge siden, og med postkasseangst hadde gått til inkasso.
Stikk på NAV du og si at strømregningene haster og forklar situasjonen, så har du strøm igjen før helga(Hvis du er heldig).
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Nav dekker ikke saker som er gått til inkasso. Regner med strømregningene dine er gått til inkasso siden strømmen er stengt av.
Vis hele sitatet...

joda nav gjør det, vet konkret at strøm som er forfalt, gått til inkasso og der trussel om stenging førte til at de fikk dekket restansen av Nav.

Men det kommer nok helt an på situasjonen. Dersom folk har både midler og helse til å fikse livet selv så hjelper det ikke å tro at Nav skal ordne opp.

Men alle er jo på en slik plass i livet. For noen er hverdagen kaos, både i økonomi, inne i hodet og de har kanskje så lavt funksjonsnivå at de faktisk ikke makter helt vanlige ting som å hente posten sin, åpne posten og faktisk betale regninger.

Nav vurderer hver enkelt sak utifra det behovet de ser hos den som søker. Om nav anser at ts ikke vil ha andre muligheter til å dekke kravene på tidligere strømregninger og heller ikke har økonomi, oppsparte midler eller inntekter store nok til å dekke kravene så tror jeg det er stor sjanse for at Nav bare løser saken raskt.

Strøm er faktisk kritisk. Folk trenger varmtvann, kjøleskap og fryseboks. Det meste andre er jo "luksus" vi strengt kunne klart oss uten. Tror dette løser seg for ts, men ts må kontakte Nav i morgen tidlig straks de åpner, og gjerne avtale å sende over dokumentasjon elektronisk for det er vel fortsatt vanskelig å få til fysiske møter med Nav ansatte pga corona?
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvor står dette? Generelt så dekker de ikke gjeld nei. Men her er det flere faktorer. TS virker å være ny bruker hos NAV. Det er og noe som heter primærbehov vi som nordmenn har krav på være seg mat, klær og bolig. Det er ikke sånn at NAV er rigide, det er ingen her som kan vite noe mer om TS's søknad og behov. Hvis TS tilfelle inkluderer å gjøre opp gammel strøm for å få tilbake strømmen så har hin en god sak og faktisk NAV en utfordring der.
Vis hele sitatet...
Jeg har erfaring selv med at de nekter å betale regninger som er gått til inkasso, inkludert strømregninger.
Mia nå kjenner jeg jo ikke til saken din, eller hvordan Nav vurderte totalbildet i din situasjon. Det er jo ikke engang sikkert at de gjorde en korrekt jobb i din sak, så det blir kanskje vanskelig å konkludere. Men nav må se både på situasjonen akutt og fremover, før de kan fatte vedtak i slike saker. Kanskje var inntektssiden forskjellig i din sak kontra ts sak? Eller at du hadde formue etc?

Ts håper du oppdaterer tråden når du har snakket med nav og straks du evt. har fått igjen strømmen.
Sist endret av _abc_; 30. juni 2020 kl. 10:16.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg har erfaring selv med at de nekter å betale regninger som er gått til inkasso, inkludert strømregninger.
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mia nå kjenner jeg jo ikke til saken din, eller hvordan Nav vurderte totalbildet i din situasjon.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at Nav kan gi folk en sjanse. Hjelpe deg opp. Men hvis du da fortsette å tulle kan du kjapt få nei neste gang.