Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 20645
Hvis man har planlagt et attentat, og la oss si tar seg en tur på døra til en person og slår et par ganger, og dette blir anmeldt, hva kan man forvente av straff? Om ingenting blir brekt, bare en haug blåmerker?

Greit nok, det står jo mye på hva slags skader som forekommer osv, men sånn ca?
kommer ann på om politiet har ressurser til og anlegge sak!
Sitat av kimmag Vis innlegg
Hvis man har planlagt et attentat, og la oss si tar seg en tur på døra til en person og slår et par ganger, og dette blir anmeldt, hva kan man forvente av straff? Om ingenting blir brekt, bare en haug blåmerker?

Vis hele sitatet...
Henleggelse av saken vil jeg tro
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ok. Men i værstefall da? Bøter og evt fengsel?
Det er mange grader av vold. Du vet aldri hvor mye skade du faktisk påfører personen. For alt du vet kan et slag litt feil plassert skade en mann for livet, og jeg syns du skal tenke nøye gjennom om det er verdt å risikere det!

http://www.groruddalen.no/drept-som-...555-77747.html.

Om du blir dømt for grov vold kan du regne med både oppreisning til offeret på alt i fra 20 000kr og oppover, og muligens noen mnd bak murene. Pluss at du fucker opp livet ditt da!
Sist endret av Krokodille; 5. april 2011 kl. 00:26.
tort og svie og uprovosert angrep på privatperson i eget hus høres drøyt ut uansett om du knuser kjeven eller gir et blått øye spør du meg..

På en annen side er det feigt.
Man skal være trygg i sitt eget hjem.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Det med hjemmet var et eksempel. La oss si at man møter en person på bensinstasjonen da : ]

For all del, jeg har ikke skrevet at jeg planlegger et attentat, jeg bare vil vite det om fremtiden bringer noe som må fikses på den måten. : )
Sist endret av Bruskork1; 5. april 2011 kl. 00:33.
Det med hjemmet var et eksempel. La oss si at man møter en person på bensinstasjonen da : ]
Vis hele sitatet...
Vold er vold. Konsekvensene er det samme. Hold deg for god for dette da. Å "banke opp" en kar på en bensinstasjon er rett og slett flaut.
Straffen for overtredelse av § 228 første ledd er bot eller fengsel inntil 6 måneder. Etter annet ledd kan fengsel inntil 3 år anvendes dersom en legemsfornærmelse har til følge skade på legeme eller helbred eller betydelig smerte. For det tilfellet at legemsfornærmelsen har døden til følge, eller skaden er betydelig, kan fengsel inntil 5 år anvendes. I tillegg heves den øvre strafferammen dersom legemsfornærmelsen er utført på en måte som beskrevet i § 232.

Straffastsettelsen ved overtredelse av § 228 første ledd varierer både når det gjelder reaksjonsvalget og utmålingen. Mye avhenger av de individuelle omstendigheter i den enkelte sak, ikke minst om voldshandlingen var fremkalt av en forutgående provokasjon, om gjerningspersonen tidligere er straffet for vold (§ 230), om handlingen var ekstraordinært farlig eller rå m.m. (§ 232) eller om vedkommende var under 18 år på gjerningstiden (§ 55).
Du som virker så snill ^_^
Om du drar på døra til en person for å banke han opp, i det du trer over dørterskelen så kan den personen du skal banke forsvare seg med alle mulige midler, til og med drap. Så fremt den personen har ringt polititet først for si fra at en person står utenfor og truer den personen som er inne i den nevnte leilighet/hus/hybel hva enn det nå er. Finnes eksempler på folk som frikjennes for drap på den måten. Så tenk deg om, løser virkelig vold noen problemer??
RESpekt:
Alvorlig feil påstand av deg. Du kan påberope deg retten til nødverge, etter straffeloven § 18.
Les straffeloven først du.

Forøvrig er Lovdata.no en grei kilde før en spytter ut synsinger.
Sist endret av Troennes; 5. april 2011 kl. 01:15.
Hvorfor bruke penger ETTER det har skjedd når du heller kan bruke dem FØR? Betal noen andre til å gjøre det.

Du burde uansett ha en jævlig god grunn for å skade noen fysisk.

For all del, jeg har ikke skrevet at jeg planlegger et attentat, jeg bare vil vite det om fremtiden bringer noe som må fikses på den måten. : )
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvem du er, og hvem du vil hevne deg på.
Pass deg, hvis ikke så kan dette oppfattes som trusler, for di som vet om dette.. Vet at det er en grunn til at du spør
Vel, etter nødvergeloven har du en god grunn. Ellers mener jeg at sivilister ikke ubegrunnet bør skade andre.

Ehh, hva skjer nå? Er siste posten seriøs begynner jeg undre meg meget, tilfellet at 2 motparter konfronteres slik her er vel mot reglene eller? Og en dårlig måte løse noe problem på.
Sist endret av Troennes; 5. april 2011 kl. 01:30.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Vel, etter nødvergeloven har du en god grunn. Ellers mener jeg at sivilister ikke ubegrunnet bør skade andre.

Ehh, hva skjer nå? Er siste posten seriøs begynner jeg undre meg meget, tilfellet at 2 motparter konfronteres slik her er vel mot reglene eller? Og en dårlig måte løse noe problem på.
Vis hele sitatet...
Jeg er seriøs, men går på ingen måte imot han og konfronterer..

Jeg sier bare at denne personen burde tenke litt lenger enn nesa når det gjelder å banke opp folk, for den filletingen det gjelder.. Dette ønsker jeg ikke gå ut med, men mitt forslag isåfall er at han lar det ligge.

Og straffen for å banke opp noen, er noe på rullebladet. Som du ikke vil ha når du skal søke jobb..
Vel, i og med at handlingen er planlagt, slik det fremgår av første innlegg så vil det legges ganske mye vekt på det, og en høyere strafferamme vil nok være aktuelt, enn litt fyllebråk med et par blå øyer og noen ribbein.
Jepp, det er utført med forsett og skjerpende forsett. Som straffeutmåling referer jeg en gang til til Lovdata.no og overtredelse av paragraf 228/229 og straffeutmålingen der.
Når jeg var 18 slo jeg ned en fyr (var ikke uprovosert vold, men heller ikke selvforsvar), han gikk rett i brosteinene og ble liggende der. Jeg gikk inn på festen og drakk øl og hadde det ganske gøy i ca 10 minutt før politiet kom, ble "angrepet", lagt i bakken og satt på håndjern - den natta lå i arresten på politistasjonen.

Dagen derpå ble jeg informert om at offeret ikke ville anmelde, men at politiet allikevell gikk videre med saken og jeg ble presentert for et forelegg på 8.000. Jeg godtok denne på stedet. Jeg måtte også betale ca 1400 kr til offeret, så han fikk dekket inn legeregningen (han måtte sy 4 sting på ene øybrynet) og kjøpt ny tskjorte og skjorte da de var full av blod.

De andre festdeltakerne hadde informert snuten om at offeret hadde irritert meg kraftig, dyttet meg og spyttet meg i trynet før jeg slo han ned. Han eldste snuten ville la meg overnatte på politihuset, og slippe meg ut dagen derpå uten noen bot, som en slags lærepenge. Men det var selvfølgelig en topcop som skulle ta over vakta hans på lørdagsmorran..det var han som ga meg boten.

Har tenkt litt i ettertid på om jeg faktisk kunne ha sluppet unna denne boten, da offeret utøvde sterk provokasjon og fortsatte å dytte meg selv om jeg informerte 2-3 ganger om at jeg kom til å slå... ?
Tja, du handlet forsåvidt i nødverge da(forutsatt at fornærmede begynte provokasjon samt dytting), men retten ble utøvet for meget. Er litt vanskelig å si for sikkert utfallet, men du ville trolig blitt dømt etter §228, samt at fornærmede kanskje hadde blitt dømt etter samme paragraf pga provokasjon og dyttingen.
Som sagt flere ganger her, det kommer an på situasjonen. Drar du på døra til en kar får det sterke konsekvenser, da dette blir sett på som planlagt. Skjer det på byen blir det absolutt mindre konsekvenser, spessielt om man har blitt provosert. Men retten hører alltid på begge parter, og beregner utifra det hvor hard straff man skal få.
Har selv blitt frikjent etter godt planlagt vold mot person, da fortiden vår var svært provoserende fra hans side.

Poenget er, at uansett hva som har skjedd er det umulig å spå straff, selv for den flinkeste advokat. Man vet aldri hva som vil bli sagt i retten, ei heller hvordan dommer/jury reagerer/tror på hver enkeltes forklaring.

Edit: for å besvare spørsmålet til TS må du forberede deg på fengsel, og heller håpe på det beste..
Sist endret av enanthate; 5. april 2011 kl. 03:02.

Vis hele sitatet...

tror ikke du har peiling på hva et attentat er,,, bli voksen først
En planlagt voldshandling vil gi betraktelig større konsekvenser enn noe gjort på impuls. Forøvrig er jeg enig med Phero; Du bør ha en jævlig god grunn til å skade noen fysisk. Psykisk også, for den saks skyld.

@Ungar: Den boten skulle du aldri fått, stemmer det. Om det er sant som du sier at flertallige vitner kunne bekrefte at det var kraftig fremprovosert, og det ikke stoppet etter at du uttrykkelig advarte om at en solid omgang knoke ville finne sted om han ikke gav seg. Folk som oppfører seg som rasshøl i fylla og vet det, men alikevell velger å drikke seg sørpe dritings til alles forergrelse fortjener å få flaska kjørt dit sola sjeldent skinner, akkompagnert av en hagleladning.
Kan jo nevne i forbindelse med denne tråden at et par kompiser tok turen hjem til en som de var i konflikt med. Vedkommende ringte politiet som sendte en patrulje bevæpnet med MP5 og skuddsikre vester. De prioriterte denne saken relativt høyt, så jeg ville vært forsiktig med hva jeg gjorde om jeg var i dine sko.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg vet hvem du er, og hvem du vil hevne deg på.
Pass deg, hvis ikke så kan dette oppfattes som trusler, for di som vet om dette.. Vet at det er en grunn til at du spør
Vis hele sitatet...
Greit nok at du vet hvem jeg er og alt det der. Men den personen du mener jeg skal "hevne" meg på har ingenting med dette å gjøre faktisk.

Er vel heller innlegget ditt som virker som en trussel her, men.

Jeg skjønner forsåvidt at det var et veldig feil tidspunkt å spørre om dette, for dem som kjenner til situasjonen Laxzii.

Men faktisk, så har det ikke noe med den saken der å gjøre, har ingen planer om å ta noen for den saken der, som er bare snakk om litt overdrivelse i en historie fra en eller annen.

Men nå skal jeg rekke et fly, brb :]
Sist endret av Bruskork1; 5. april 2011 kl. 06:02.
Med denne forumtråden er det uansett bare å glemme framtidig voldsbruk.
Uten at jeg på noen måte tror du kommer til å utøve noe. Bare dumt når det i framtiden kan bevises planlegging allerede nå.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Om du drar på døra til en person for å banke han opp, i det du trer over dørterskelen så kan den personen du skal banke forsvare seg med alle mulige midler, til og med drap. Så fremt den personen har ringt polititet først for si fra at en person står utenfor og truer den personen som er inne i den nevnte leilighet/hus/hybel hva enn det nå er. Finnes eksempler på folk som frikjennes for drap på den måten. Så tenk deg om, løser virkelig vold noen problemer??
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha kilder på dette. Jeg vet ikke om du husker det, men noen år tilbake ble en huseieren straffet for vold mot en tyv.
Vi lever heldigvis ikke i USA.
Sist endret av prenix; 5. april 2011 kl. 08:39.
prenix: jeg har vel vist kilder på det motsatte, etter nødvergeloven. Od det ville være rimelig å anta at retten følger lovteksten noenlunde, situasjonen tatt i betraktning.
Jeg vil også se kilder på at noen har blitt frikjennt for drap på denne måten, uten at nødvergeloven ga grunn for en slik handling!
Folk snakker om at man bør ha en jævla god grunn til å skade noen fysisk?
uansett om man har grunn til å skade noen fysisk eller psykisk så skal det ikke gjøres.

Hvis en person kommer og slår deg ned, så skal ikke du gå dagen etterpå å banke vettet ut av hodet hans. Da er det heller politiet som tar "samtale" og spør om du vil annmelde forholdet.
Man skal ikke tenke på å skade noen fysisk i det hele tatt. Det blir bare for dumt og det er lavmål.

Når man gjør dette så er du et menneske ingen ser opp til. Du er da e person som ikke har noen rett til å gå fritt rundt i gatene her i Norge eller andre steder i verden hvis man gjør sånne ting.
Så og i det hele tatt ha tanken på å gå bort til en person og ha blind vold er bare galt og rett og slett lavmål av deg som person.
Nikon01:
Jeg mener at nødvergeloven er nødvendig, som et forsvar for mitt og andres legeme. Men handlingen bør vøre alvorlig, og andre løsninger umulige før jeg vil utøve min nødverge.

Jeg forstår din tankegang, men er uenig med deg i at jeg ikke har mulighet til å forsvare meg/andre mot overgrep når andre utveier har blitt forsøkt.
Troennes:

Som et selvforsvar selvfølgelig.
men jeg refererte mere til akkurat det trådstarter snakket om. og utdøve blind vold mot andre og faktisk ha dette i tankene og samt utføre dette.
I selvforsvar så har man rett til å beskytte seg og evt legge personen i bakken (med noen brukkene bein og lignende).
Visst du planlegger ett "attentat" så burde du faen meg også klare å planlegge hvordan du skal komme unna med det, uten å bli gjenkjent? :P
Om du har fått juling av noen kan du søke voldsoffererstatning, det er mest sannsynlig for å hindre at hele samfunnet skal spinne ut av kontroll pga èn slåsskamp.
Er det plutselig snakk om attentat i denne tråden nå? xD

IfølgeTore Sagen er det ikke så dyrt for et mord nå om dagen.
RESpekt:
Alvorlig feil påstand av deg. Du kan påberope deg retten til nødverge, etter straffeloven § 18.
Les straffeloven først du.

Forøvrig er Lovdata.no en grei kilde før en spytter ut synsinger.
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke akkurat meningen å spytte ut synsinger men:P

her http://www.elden.no/nyhet.php?id=323 er den saken jeg hadde i tankene når jeg synset det jeg synset. Dog en gammel sak men for det.

Glemte jo å tillegge at mannen som ble knivstukket rakk vel å true personen som hadde datteren sin hjemme hos seg med verbale drapstrusler. Og når en person truer deg og du har barnet ditt hjemme hos deg. Hvem hadde ikke gjort som han gjorde?

Jepp, digger lovdata.no jeg
RESpekt:

Uttalelse fra statsadvokat viser til overskridelse av nødvergeloven, men forholdene tatt i beregning ble nok tiltalte regnet som utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

Slik jeg forsto din tidligere tråd var at jeg regelrett kunne henrette noen, så lenge vedkommende befant seg i mitt hjem mot min vilje.

I utgangspunktet kan du ikke bruke mere makt en trusselen/makten som blir brukt mot deg under nødvergeloven.
Treadstone operative
UncleAndy's Avatar
Stikke hjem til noen og utøve vold mot de resulterer garantert i ubetinget fengsel.
Det viser overlegg og er hensynsløst. Du kan da heller ikke påberope deg noe som helst affekt.
Løs det på en annen måte..
Attentat går som overlagt drap og strafferammen er her 15 til 21 år. Om du skal banke han opp først kan dette være skjerpende omstendigheter. Husk at personen må være av offentlig interesse, ellers er det bare et mord!

I utgangspunktet kan du ikke bruke mere makt en trusselen/makten som blir brukt mot deg under nødvergeloven.
Vis hele sitatet...
Beklager min manglende posting. Ser den i ettertid, kunne selvsagt skrivd den bedre i posten. Husker bare at jeg reagerte når jeg så saken i avisen. En som ikke ble tiltalt for drap???

Det som er så fint lovverket er det ikke. At den er så åpen for tolkninger at det i bunn og grunn avhenger av hvor god advokat enn har når man havner i rettsvesenet. Men er jo og det som er et av lovens mangler.. Men men..
Vis hele sitatet...
Vi bor i norge, ikke usa. Hold deg til det norske lovverket
Sist endret av ghettokid; 8. april 2011 kl. 15:07.
Beklager min manglende posting. Ser den i ettertid, kunne selvsagt skrivd den bedre i posten. Husker bare at jeg reagerte når jeg så saken i avisen. En som ikke ble tiltalt for drap???

Det som er så fint lovverket er det ikke. At den er så åpen for tolkninger at det i bunn og grunn avhenger av hvor god advokat enn har når man havner i rettsvesenet. Men er jo og det som er et av lovens mangler.. Men men..
Vis hele sitatet...
Veeel, jeg er dels enig med deg. Loven er forøvrig loven, det er forholdene rundt en sak og evt strafferammer man tolker/dømmer forskjellig. Og her spiller kvaliteten på advokatene en stor rolle, det er jeg enig med deg i.

Og jeg skjønner at du reagerte på at noen ikke ble tiltalt for drap. Forresten han var vel tiltalt for drap, men ble frikjent. Nettopp pga omstendighetene rundt drapet. Det lå nært opp under nødvergeloven og tiltalte ble ansett som utilregnelig i gjerningsøyeblikket.
Et drap kan forøvrig være begått aktsomt, uaktsom eller i nødverge, så å kun referere til en slik handling som drap blir litt feil.
Vel bare en sånn liten fyi. Jeg så en fyr ble fiket til i kunst passasjen i oslo og gikk rett i bakken. 3 uker senere måtte jeg til avhør. Jeg syntes det var merkelig for at en fyr ble fiket til at de investerte så mye i å finne meg og at avhøret var så omfattende. Men grunnen var at fyren lå 3 uker i koma før han døde.... Så det kan fort bli legemsbeskadigelse med døden til følge selv om volden som er utøvd er svimlende liten
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vær også obs på at grensen mellom legemsbeskadigelse og drapsforsøk kan være tynn. Det samme gjelder for legemsbeskadigelse med døden til følge og (i tilfellet som nevnes her) overlagt drap.

Dersom du forsto, eller burde forstått, at den volden du utøvet kunne få dødelig utfall vil du kunne tiltales for drap. Dersom du reiser hjem til noen med det formål å banke dem opp vil denne terskelen fort ligge lavere enn om du går i klinsj med noen på en fest.

Når det gjelder nødverge så går den på nødvendig makt. Du har ikke mulighet til å utøve "tilsvarende vold", og du må kunne vise til at det ikke var noen annen utvei. Har du hagle, og motparten kniv, vil det være nok å skyte ham i beina på noen meters avstand. Skyter du ham i hodet risikerer du å dømmes, dog under særdeles formildende omstendigheter. En nødvergesak vil være en frifinnelsesgrunn, du vil sjelden komme unna tiltale og rettsak.
Bare for å nevne at om du skyter noen i beina med hagle på et par meters avstand så har ikke den personen noe bein igjen. Vil bli et jævlig svært hull og personen må nok amputere om du ikke blåser det rett av.
Og i beina går det en hovedpulsåre så for guds skyld ikke sikt mot låret eller lignende. Helst under kneet om du først må skyte noen der.
Tror også at kniv mot hagle vil garantert ende i tiltale. Usikker på utfallet dog. Men husk at et skudd i lufta kan fort også dømme deg for drap som var tilfellet med en som skjøt i lufta når en sto og skulle stjele båten hans. Han som skulle stjele båten ble så redd at han hoppet i vannet og ikke kunne svømme og druknet....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tror også at kniv mot hagle vil garantert ende i tiltale. Usikker på utfallet dog.
Vis hele sitatet...
Fantastisk hvor mye synsing denne tråden inneholder =)

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Men husk at et skudd i lufta kan fort også dømme deg for drap som var tilfellet med en som skjøt i lufta når en sto og skulle stjele båten hans. Han som skulle stjele båten ble så redd at han hoppet i vannet og ikke kunne svømme og druknet....
Vis hele sitatet...
Har du noen linker/artikkler om denne saken plx ?
Sitat av Hightime Vis innlegg
Har du noen linker/artikkler om denne saken plx ?
Vis hele sitatet...
Er nok denne saken han tenker på.

Vis hele sitatet...
21 år. Ett slag er nok til å drepe, i verstefall risikerer du 21 år ubetinget for drap, spesielt hvis man faktisk drar hjem til noen for å "banke dem litt".
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Er nok denne saken han tenker på.
Vis hele sitatet...
Ja har lest forklaringen hans i ettertid og han mente at han kun fyrte av et skudd i lufta for å skremme.
Mener dog saken endte i fengsel for uaktsomt drap eller noe i den duren. Husker ikke akkurat utfallet men husker jeg reagerte på saken da jeg mente dommen var i overkant streng
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Vold er vold. Konsekvensene er det samme. Hold deg for god for dette da. Å "banke opp" en kar på en bensinstasjon er rett og slett flaut.
Vis hele sitatet...
Nåvel, dersom man oppsøker noen i deres eget hjem kan påtalemyndigheten bruke voldsmannens motivasjon som et straffeskjerpende argumment.

I tillegg er straffeutmålingen avhenig av hva slags skader man påfører offeret og om man er tidligere straffedømt.
Det er også viktig å merke seg at norsk rettspraksis er i full gang med å innføre strengere straffer for vold, dette begynner i de mest sentrale rettssalene for så å utbredes til reaten av Norge.

Tidligere i dag så jeg et avisoppslag der en mann i tjueårene var dømt til ubetinget fengsel i 3 måneder for å ha slått en mann to ganger med knyttet hånd i ansiktet.
Det er også verdt å merke seg at den domfelte hadde erkjent straffeskyld og dessuten fikk offeret "bare" et lite kutt som måtte sys.

Dersom man tropper opp på døren til noen for å utdele en god omgang med juling vil jeg tro at man fort kan få 5 måneder i fengsel.

Skriver på mobil så vennligst ikke kom hjem til meg for å slå meg ned dersom det oppdages skrivefeil!
Tror nok det er ganske straffe skjerpende at du planlegger det før du gjennomfører det. Er stor forskjell på en impuls handling og det og handle med forsett.