Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 665
http://www.minerva.as/2011/01/03/legaliser-alt-na/

Tidsskriftet Minerva tar opp legaliseringsspørsmålet på lederplass. Selv syns jeg det er interessant å se argumentasjon ikke utelukkende basert på skadereduksjon, men også at en tar opp mer prinsippielle spørsmål knyttet til forbud:

Ikke minst etter at Economist løftet saken ifjor, har flere begynt å se Vestens forbudspolitikk i sammenheng med de globale skadevirkningene av krigen mot narkotika. Norge kan gå foran, og bør gå foran, fordi det i alle tilfeller er den riktige politikken for Norge, og fordi det vil tjene både oss og verden om Vesten finner en ny narkotikapolitikk.

Noen tenker at det i første rekke er naivliberalere, krampeliberalister eller gamle hippier som støtter en legalisering av narkotika. Det kan være en trøst for konservative at tanken om at forbud er veien å gå på rusfeltet, ble tilbakevist allerede av Edmund Burke:

“Under the pressure of the cares and sorrows of our mortal condition, men have at all tims, and in all countries, called in some physical aid to their moral consolations, – wine, beer, opium, brandy, or tobacco. I consider therefore the stopping of the distillery, economically, financially, commercially, medicinally, and in some degree morally too, as a measure rather well meant than well considered. It is too precious a sacrifice to prejudice.”
Vis hele sitatet...
Jeg ser denne kronikken i sammenheng med en interessant legaliseringsbevegelse av det mer seriøse slaget som har vist seg det siste året. Derfor vil jeg gjerne dra frem en post jeg selv postet, men som har blitt stående ubesvart: http://freak.no/forum/showthread.php...ghlight=vienna

Jeg vil anbefale alle interesserte å lese gjennom The Vienna Declaration.