Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5390
Har et enkeltmannsforetak og jobber innleid i et annet firma.

Er det mulig å sette opp dette på en annen måte slik at jeg kan unngå å betale så mye skatt? NUF? AS registrert på en spesiell måte?

Med et AS kan du få noe mer kontroll over når du tar ut lønn, så det kan jo kanskje brukes til å utsette inntekt og kanskje redusere skatt ?
Hvis f.eks du har en partner som ikke jobber så kan jo denne personen ansettes i selskapet å få ut en lønn.(2 lave lønninger gir lavere total skatt enn en høy pga toppskatt).

Uavhengig av selskapsform så er vel det å sikre seg at man får alle fradrag som er mulig inn. Litt avhengig av hva du jobber med selvfølgelig, men telefon, pc, internett er vel noe man trenger for all næringsvirksomheten.
Hvis du jobber innleid i ett-1 annet firma kan du ikke fakturere som enkeltmannsforetak hvis dette er din primærinntekt. Da blir du ansett som ansatt og skal motta lønn.

Ellers som dggr få med alt av fradrag du kan.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Hvis moderselskapet til NUF’er er registrert i utlandet, betaler jeg da skatt til utlandet eller Norge?
Sitat av tadada Vis innlegg
Hvis moderselskapet til NUF’er er registrert i utlandet, betaler jeg da skatt til utlandet eller Norge?
Vis hele sitatet...
Norge, med mindre man driver med masse kreativ bokføring vil jeg tro.
Generelt så tror jeg du skal kontakte en regnskapsfører for å få skikkelig vurdering av hvilken selskapsform som er best for deg.
NUF er for det meste akkurat det samme som et AS, men den ene forskjellen at det er en norsk avdeling i utenlandsk foretak. Alle drift i Norge skal også skattes i norge. Samme gjelder plikter til styret og daglig leder fungerer på samme måte som i et AS.

Eneste forskjellen er noe krav om revisjon om jeg ikke husker feil, og at du ikke trenger å sette inn egenkapitalen når du starter det.
If it sounds to good to be true...
Hva da tenker du Dough? Revisjonsplikten eksisterer ikke for NUF og heller ikke kravet om aksjekapital. Om du har registrert selskapet i feks UK og slenger inn en tier i aksjekapital så får du org.nr og har alt du trenger for å starte et NUF. Kravet til NUF er kun at selskapet skal være registrert i et annet land og det er ingen krav til aksjekapital i det norske foretaket. Dette er ikke hokus pokus eller guttedrømmer. Det er realiteten som følge av eøs avtalen. Bortsett fra nix aksjekapital er det lite som tilsier at det er verdt å registrere et NUF. Det kan gjøre det vanskeligere å vinne fram i kontraktsforhandlinger, og det vil nærmest være umulig å få varer på kreditt, spesielt første driftsår når det ikke finnes historikk på selskapet. Mange ser på NUF som noe som ikke er veldig stuerent, grunnet negativ oppmerksomhet rundt denne foretaksformen tilbake til den tiden det kostet 100.000 i aksjekapital for å etablere et AS. Endel skurker startet vel opp NUF og kjørte det i grøfta eller hva som skjedde. Men første driftsår er det jo null vesentlig info slik at ingen tør å gi kreditt eller sende faktura. Ville nok ikke valgt NUF med mindre spesielle hensyn gjør at NUF blir lønnsomt.
If it sounds to good to be true, it probsbly is...

Jeg venter fortsatt spent på hvordan "unngå å betale så mye skatt".

Ikkeeksisterende revisjonsplikt og fravær av krav om aksjekapital løser ikke ikke skattekrav.
Nei det er ikke slik. Og selv om du bruker kjente ordspill så blir ikke det du sier mer korrekt. Det er tusenvis av selskaper i Norge som har tatt store grep for å spare skatt. Og de som holder seg innenfor regelverket får man ikke tatt i noe galt men de kan spare millioner eller milliarder i skatt pga smart selskapsstruktur, slik at overskuddet havner i nullskatt-land.

En måte å unngå skatt er å sette opp et holding selskap og et datterselskap. Overskudd i datterselskapet kan taes ut i skattefri utbytte til holdingsselskapet - hvor formålet er å reinvestere pengene. Helt vanlig og brukes hele tiden. Helt legalt og velkjent. En økonom eller jurist med erfaring fra skattetilpasning vil nok kunne gi trygge råd på hvilke andre grep som kan taes for å spare skatt. Dette er et stort fagfelt og det er mange som lever å hjelpe selskaper å spare skatt. Store selskaper bruker triks dagen lang for å spara skatt. Feks moderselskap i skatteparadis. Internfakturering, eller komplekse lisensmodeller brukes for å få overskuddet skattefritt. Feks. Overskudd i datterselskap føres til moderselskap på tvers and landegrenser og blir skattefritt i et skatteparadis hvor det er null skatt evt. svært lav skatt. Flere av disse landene har statisk skatt. Feks 1.000 $ i skatt eller 100 $ i skatt per år uansett overskudd. Gjort korrekt og riktig satt opp er dette helt legalt og noe stort sett alle internasjonale globale selskaper bruker. Microsoft, Google, face etc alle gjør det og foreløpig er det ikke et godt nok regelverk til å stoppe dette. Slik har eliten blitt stadig feitere mens de unngår i bidra til fellesskapet i de landene de tjener penger. Ofte er disse selskapene dog raske med å stille krav til feks infrastruktur. Feks krav til strøm og linje for å sette opp serverparker. Men de blir ofte ikke store bidragsytere lokalt eller nasjonalt. Fordi inntektene sluses direkte til skatteparadiser.
Sist endret av _abc_; 19. desember 2019 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LOL det er snakk om at ts leier seg ut her ikke overskuddet til Google.

Du skriver en lang avhandling om hvordan store konsern kan ta ut overskudd. Ikke noe om hvordan TS kan ta ut siN omsetning som skattefri lønn.

PS: Jeg er selvstendig næringsdrivende, vil gjerne vite mer om dette og fortsetter å vente spent.

If it sounds to good to be true..
Leie seg gjennom ENK - sjekk med skatterådgiver. Eller sett opp et holdingselskap og datterselskap. Ansatt i datterselskap tar ut lønn nok til og klare seg. Overskuddet i datterselskap utbetales som skattefritt utbytte til holdingselskapet. Pengene er overført uten skatt. Så kan du feks bruke det skattefrie overskuddet til å spekulere i verdipapirer eller eiendom. Du det er ikke egne regler for google. Du kan gjøre det samme og ts kan gjøre det samme. Bare legg vekk ENK og endre driftsform.
Du er klar over at dette kommer til å koste mer i rådgivning og regnskapsføring enn en person normalt kan leie seg ut for? Du er fortsatt pliktig å bokføre selvom du ikke er revisjonsplikt.
Du får svar på det du spør og du vrir litt på ting og forsøker å undergrave svarene. Hva han leier seg ut for i året vet jeg ikke og sikkert ikke du heller. Om han gjør ting korrekt trenger han kanskje ikke rådgivning? Det er ikke umulig å lese seg opp på dette, ei heller er det sort magi eller voodoo. Alle må bokføre, du er klar over det? Om du har et ENK eller AS eller NUF det spiller ingen rolle. Du skal ha oversikt slik at avgifter til staten betales tråd med lover og regler. Og du skal kunne fremvise bilag og tall om det blir bokettersyn.

Du la oss nå ta utgangspunkt i at ts faktisk tjener penger og såpass mye at han føler skatten svir, siden ha nå startet tråden mener jeg. Blir rart å sette som premiss i diskusjonen at ts ikke tjener særlig penger for ved lav inntekt blir det jo ikke betalt særlig mye skatt og da ville ikke tråden eksistert. Virker som du bare ønsker å krangle når du vrir og vender på ting og plutselig setter merkelige premisser. Om jeg tar feil og du ikke forsøker å krangle så har jeg bommet. Men for sikkerhetsskyld om jeg har rett så forlater jeg nå tråden og du kan få siste ord om du vil. Ha en fin dag.
Sist endret av _abc_; 19. desember 2019 kl. 14:18.