Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2412
Hei alle sammen , muig jeg har missfostått litt men jeg har funnet noe som jeg ønsker å vite hva er , jeg tror det er en Hex kode men hvordan får jeg det om til vanelige bokstaver og tall?

Kode

06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd

jeg leste litt her om temaet men skjønte ikke så mye...http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=kryptografi


mvh noobpower
En slags 256bits checksum x2 ?
Sist endret av plohg; 13. august 2009 kl. 23:55.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om det er en checksum, eller en hash, eller en kryptering, kan du bare glemme å kunne dekrytpere den der.
Selv en toppmoderne tallknuser ville brukte flere år på det. Nesten umulig å finne ut hva den er uten original data. Litt av poenget med en slik verdi.
06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd som er gjengitt 4 ganger etter hverandre.
Sitat av meitemark Vis innlegg
06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd som er gjengitt 4 ganger etter hverandre.
Vis hele sitatet...
fuck du var før meg, men den hash er md5 gjen gitt 4 ganger.
Noen som prater norsk her?

jeg er en jævla noob som dere sikkert vet, så forklar litt mindre avansert

Sitat av goofy6980 Vis innlegg
google it baby, google it
Vis hele sitatet...
jeg har prøvd og får ikke noe resultat..
Sist endret av noobpower; 14. august 2009 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
verdien du kom med er bare md5 crypterings alorytme.
eks: http://www.miraclesalad.com/webtools/md5.php der kan du genere TIL hash, men ikke like lett å få tilbake fra hash'en.

Sitat av goofy6980 Vis innlegg
google it baby, google it
Vis hele sitatet...
hva F har det med saken ? når du ikke veit hva du skal google etter.

jeg hadde den ikke i mindatabase, kansje noen andre har den.
Sist endret av ranvik; 14. august 2009 kl. 00:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv www.freerainbowtables.com

det går ganske fort der, hvis de ikke finner hash keyen i databasen sin, så vil den crackes av et stort nettverk de har for hash cracking

lykke til
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Prøv www.freerainbowtables.com

det går ganske fort der, hvis de ikke finner hash keyen i databasen sin, så vil den crackes av et stort nettverk de har for hash cracking

lykke til
Vis hele sitatet...
hørtes meget fornuftig ut egentlig
skal merke meg den liken til en senere anledning
takk for svar. men hva blir koden?
Sitat av noobpower Vis innlegg
takk for svar. men hva blir koden?
Vis hele sitatet...
mest sannsynlig "noobpower er en idiot". Ikke vet vi hvorfra du har fått den fra, vi aner ikke om den er saltet heller, så den kan være hva som helst, om enn jeg nå mest tror på mitt forslag.

Les deg opp på HVA md5 er, og SÅ tenker du på hvor idiotisk spørsmålet ditt er.
Hadde vært litt enklere å finne ut hvis du forteller litt mer hva dette er? Hvor du har fått/funnet den fra...? Er dette ett passord, tekst, checksum av en fil...eller noe slikt?

Hvis det er ett passord eller tekst som ikke er saltet så er det mulig å finne ut hva det er med litt tid til hjelp...
Sitat av meitemark Vis innlegg
mest sannsynlig "noobpower er en idiot". Ikke vet vi hvorfra du har fått den fra, vi aner ikke om den er saltet heller, så den kan være hva som helst, om enn jeg nå mest tror på mitt forslag.

Les deg opp på HVA md5 er, og SÅ tenker du på hvor idiotisk spørsmålet ditt er.
Vis hele sitatet...

Å kalle meg en idiot pga manglende kompetanse innen kryptografi ,sier vel egentlig mer om meitemark og tankemønsteret hans..

Mulig jeg hadde et idiotisk spørsmal men, jeg henvendte jo meg her på forumet fordi jeg trodde noen kunne hjepe meg..
Sist endret av noobpower; 16. august 2009 kl. 23:05.
Se om du får lastet ned en fungerende md6. Helst etter v2.66. Da tenker jeg det ordner seg, men tid tar det hvis ikke du har en drøss med pcer du kan bruke.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Å kalle meg en idiot pga manglende kompetanse innen kryptografi ,sier vel egentlig mer om meitemark og tankemønsteret hans..
Vis hele sitatet...
Jeg kaller deg ikke idiot fordi du ikke kan noe om kryptografi, selv jeg er ganske dum på det området. Det jeg bruker nedlatende navn på deg for er fordi du oppfører deg som om du forventer at vi skal knekke koden for deg uten at du har bedt oss om å gjøre det. Du bare forventer at noen magisk skal ta seg tiden til å knekke koden for deg.

Hvor mange ganger hintes det til her i tråden at det kunne vært gøy med litt mer informasjon? Hvor har du denne MD5 saken fra?

Vi sier at det er MD5, og da forventer vi andre at du skal lese litt på HVA MD5 er.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Å kalle meg en idiot pga manglende kompetanse innen kryptografi ,sier vel egentlig mer om meitemark og tankemønsteret hans..

Mulig jeg hadde et idiotisk spørsmal men, jeg henvendte jo meg her på forumet fordi jeg trodde noen kunne hjepe meg..
Vis hele sitatet...
Hei noobpower,

En MD5 hash er resultatet fra en såkalt hashing-algoritme kalt MD5 (duh! ;-), eller en "trapdoor"-funksjon om du vil. Slike funksjoner har den egenskapen at de er lette å utføre en vei, men veldig vanskelige ("umulige", selv om dette ikke er helt sant) å reversere.

MD5 produserer små heksadesimale sjekksummer (slik som 06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd f.eks.) basert på hva de får som input, og input kan være hva som helst slags data. Teorien er at forskjellig data produserer forskjellige hasher, slik at hver hash fungerer som et slags fingeravtrykk for inputdatene til funksjonen. For eksempel er MD5-hashen til strengen "passord"=56f491c56340a6fa5c158863c6bfb39f.

MD5 benyttes da også til å lagre passord i databaser og på datamaskiner, fordi man dermed ikke lagrer passordet direkte, men heller hashen av passordet. Når noen skal logge inn, blir det passordet som brukeren oppgir hashet igjen, og hashen sammenlignet med hashen i databasen/på datamaskinen. Hvis disse matcher, har brukeren oppgitt riktig passord, og blir logget inn.

Nå skal det også sies at MD5, SHA-1 osv. også benyttes til mange andre ting (flere er nevnt over), så det er ikke sikkert det er et hashet passord du har fått tak i. Men det er altså relativt vanskelig å finne ut hva 06a01aaecc7bf40635f8c4ae4747aedd er hashen av, på grunn av trapdoor-funksjonaliteten.
Sist endret av carmaa; 17. august 2009 kl. 00:35. Grunn: Skriveleif
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg kaller deg ikke idiot fordi du ikke kan noe om kryptografi, selv jeg er ganske dum på det området. Det jeg bruker nedlatende navn på deg for er fordi du oppfører deg som om du forventer at vi skal knekke koden for deg uten at du har bedt oss om å gjøre det. Du bare forventer at noen magisk skal ta seg tiden til å knekke koden for deg.

Hvor mange ganger hintes det til her i tråden at det kunne vært gøy med litt mer informasjon? Hvor har du denne MD5 saken fra?

Vi sier at det er MD5, og da forventer vi andre at du skal lese litt på HVA MD5 er.
Vis hele sitatet...
aight...forstår at det kan ha virket slik meitemark, men jeg forventer ingen ting, hele mening med denne tråden var jo å få hjelp til å finne ut av av denne MD5 koden, men jeg forventer ikke at noen skulle greie det.

Her kommer litt gøyal info: Det er mest sansynelig et passord .


"Vi sier at det er MD5, og da forventer vi andre at du skal lese litt på HVA MD5 er."

Ja jeg har lest dette og skjønner ingen verdens ting.
Forklaringen til carmaa derimot var mye mer forståelig. danke!
Sist endret av noobpower; 17. august 2009 kl. 01:03.
kan legge til at en hash-prosedyre er ikke en 1-1 funksjon, derfor er den umulig å reversere. og ikke bare nesten som pekt ut over. Eneste måten å knekke den på er prøving og feiling. Hvor folk har prøvd forskjellige odr, kjørt den gjennom MD5 algoritmen og tatt vare på svaret. Så slår de opp hashen i databasen sin, og ser hvilke ord som ga det svaret etter algoritmen. Men dette forutsetter at de på et eller annet tidspunkt har prøvd å hashe akkurat det ordet du er ute etter og det er lagret i databasen. MD5-prosessen kan ikke direkte revereseres slik som krypteringsmetoder.
Sitat av etse Vis innlegg
kan legge til at en hash-prosedyre er ikke en 1-1 funksjon, derfor er den umulig å reversere. og ikke bare nesten som pekt ut over.
Vis hele sitatet...
Enig, det var litt upresist å skrive reversere... Poenget mitt er at MD5 er ødelagt [og nå går vi off-topic her] som hashingfunksjon, og har vært det ganske lenge. Det er blant annet mulig å generere kollisjoner (to verdier av inputdata som gir samme MD5-hash) relativt enkelt, og rainbowtables og distribuerte crackere tar seg av passordhashene.

Anbefaler å titte på Alexander Sotirovs (kul type) arbeid med å lage en falsk CA som et eksempel på hvorfor man ikke bør benytte MD5 til sikkerhet lenger: http://www.phreedom.org/research/rogue-ca/ og http://www.phreedom.org/research/rog...isions-1.0.ppt