Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  229 146025
Linux har lenge manglet en fullverdig MSN klient, men nå har folka bak aMSN og emesene har gått sammen om å lage aMSN2. Synes det virker veldig lovende, da aMSN egentlig er en genial klient bortsett fra utseendet.

aMSN2 blir en total "rewrite" av aMSN 0.x, og vil ikke bli skrevet i tcl/tk men python. ^^

Mer info her.

Edit: Kanskje gammelt nytt, men er sikkert en del som ikke har fått det med seg.
Sist endret av Unb0und; 16. juli 2008 kl. 00:39.
Til msn synes jeg Emesene funker strålende. Har alt du trenger, om ikke mer.
http://www.emesene.org/
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
Ser ut til at det meste jeg bruker har blitt nevnt her før, men disse tror jeg ikke er nevnt:

GParted er et partisjoneringsverktøy som er kraftig og lett å bruke.

Workrave er et artig lite program som kan være veldig nyttig hvis en har hatt en del nakketrøbbel og lett får protester fra nakke og hode hvis en ikke tar nok pauser fra maskinen (urk).

Seahorse er et GNOME-program for håndtering av krypteringsnøkler.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Yersinia ( http://www.yersinia.net/ ) ;3
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke om det er blitt nevnt før, men xmonad kan være verdt å sjekke ut.
XMonad er en "tiling window manager" skrevet i Haskell. Kan være litt stress
å sette opp første gangen, men etter mye knoting med å få til en bra config
må jeg si det imponerer stort.

Og for de som ikke gidder sette seg inn i Haskell så finnes også Awesome,
som er mye det samme, men enklere å konfigurere.
Sist endret av tzel; 13. oktober 2008 kl. 02:52.
Deluge er en bra torrent klient.
IRC: XChat
MSN: Pidgin
Musikk: Audacious
Programmering: Komodo Edit
Browser: Firefox
▼ ... over en måned senere ... ▼
har brukt ubuntu 8.10 en stund nå, å jeg syntes pidgin er rotet, å samt at firefox henger seg alt for mye :P

noen gode erstatninger??
aMSN er jo et greit alternativ. Det støtter også de fleste funksjoner som msn-protokollen innehar.
Jeg kan ikke forstå at jeg ikke har skrevet om dette programmet i denne tråden før, men det får så være.

Jeg har to anbefalinger å komme med:
1) Torrentflux:
Dette er en torrentklient som er helt genial. Den kjøres på en webserver (apache) som gir deg den fordelen at du ikke trenger å ha den lokalt på maskinen din. Min kjører på serveren min og så kan jeg aksessere den fra hvorsomhelst. På denne måten står programmet alltid på og gjør det lettere å få god ratio på priv. trackere. Alt jeg laster ned til servern kopierer jeg bare til laptopen over lan når jeg trenger det. Torrentflux støtter rss-feeds og autonedlasting av disse.

Les mer og le på http://torrentflux.com/

1) Ampache
Dette er en server for streaming av musikk. Som torrentflux kjører den også på en webserver og kan akksesseres fra hvorsomhelst. All musikken min ligger på serveren og så kan jeg streame den fra der jeg er. Utrolig praktisk å ikke drasse rundt musikken, men bare streame den over nettet. Ok nok kvalitet på streamen også.
Mange fiffige muligheter!

Les mer og smil på http://ampache.org/

Ellers har jeg forelsket meg i rsync i kombinasjon med crontab for jevnlig backup av systemet mitt.
hmmm, amsn virker lovende det nå!!! ser jo litt mer brukervennlig ut. men hva kan man bytte ut firefox med da? som funker bra ?
Hvis det er Ubuntu du bruker vil jeg anbefale å fortsette å bruke Firefox. Jeg bruker Opera av gammel vane, men er ikke helt fornøyd enda.
▼ ... noen uker senere ... ▼
noen har sikkert nevnt det før, men:
- ettercap: Utrolig morsomt leketøy eksperimenter med plugin's-ene
- nano: filredigeringsprogram for terminal. Min personlige favoritt. apt-get install nano
- aircrack-ng: Slik at du kan cracke wifi
- LAMP: server som kjører php, mysql og apache-webserver

Slå dere løs
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ang torrentflux

Kan man også lagre på annen pc i nettverket hjemme? Siden jeg har større og flere hdd'er i en stasjonær som pr i dag kjører vista (men har tenkt å installere mandriva)

mvh D
Hei

Fant ikke ut av redigerings metoden.. Jeg prøver meg med torrentflux, men for å installere så må jeg untar fila til en mappe står det. også videre kopiere innholdet i html mappe til min webfolder.

Hvordan skal jeg da untar den fila? Til en mappe jeg velger selv?

mvh D
Bare untar til der du selv ønsker ja...

Og ja, torrentflux kan du ha på hvilken som helst maskin. Du styrer den over nett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
morten@ubuntu:~$ sudo apt-get install BitchX
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Couldn't find package BitchX
morten@ubuntu:~$

hva gjør han feil ?
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
morten@ubuntu:~$ sudo apt-get install BitchX
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Couldn't find package BitchX
morten@ubuntu:~$

hva gjør han feil ?
Vis hele sitatet...
Feilen er at ikke bitchx ligger i repos (Fer hvor programmer vanligvis ligger.)
Løsningen er å installere manuelt...

http://www.bitchx.com/faq.php

Merkelig at bichx selv sier at det skal ligge i repos, men jeg kan ikke finne det der jeg heller...
om det er ubuntu så ligger det ikke i standard repositorie da det er en gammel klient som ikke lengere oppdateres...

edit: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=451373.
Sist endret av harryy; 12. januar 2009 kl. 17:50.
Ser ut som om hele bitchx-prosjektet er dødt for tiden. Ble tatt ut av repos i 2007... Anbefaler deg å se på irssi hvis du har ønsker om en klient for konsollen.

Og harryy beat me.
Sist endret av Halalgeir; 12. januar 2009 kl. 18:00.
ja jeg kom et stykke så stoppa hele greia opp faktisk

på gmake
Som Halalgeir, sjekk ut irssi, helt grei og enkel klient...
Lurte litt på om det var noen bedre programmer enn wine ettersom jeg spiller litt nettpoker og det ikke finnes noe poker klient som støtter linux (pokerstars)
Jeg følte wine bugga litt med diverse ting..

(Wine, cedega, winex, crossover)

men er noen bedre enn noen andre ?
Sist endret av Incogn1to; 14. januar 2009 kl. 16:45.
Jeg kjører XP i en virtuell maskin for progammer som ikke fungerer med wine.
Last ned VirtualBox og installer XP.

atlef.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke om det er nevnt.. men jeg har så hodepine at jeg ikke gidder bla 8 tråder :S

KolourPaint (med K!) er en god "substitute" for Gode gamle Windows sin Paint
GIMP er jo en mulighet for photoshop .. selv om jeg ikke synes det "kompliserte" er best ;]
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Xtrax Vis innlegg
Er mer ute etter spesifikke programmer, ikke linker til f.eks Freshmeat, sourceforge og linuxapps.com.
Et program jeg virkelig kan anbefale er xine (xine.sourceforge.net), et meget bra avspillingsprogram for film.
Vis hele sitatet...

Jeg anbefaler også xine til film. Selb ha jeg hatt litt problemer med avspilling av både lyd og film i Gstreamer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vmware server tygger bra unna.

For de som er kjent med ESX er dette veldig greit å holde på med, gratis er det også.

Brukes primært for å kjøre de få windowsapplikasjonene jeg trenger som jeg ikke har fått portet enda, og for å ha et lokalt testmiljø.

Installasjonen er grise-enkel og på ubuntu enda enklere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
To veldig artige og kraftige leketøy:

GStreamer (gst-launch) er til media det bash er til tekst, dvs at du kan pipe lyd og bilde gjennom codecs og filtere og ut til fil eller skjerm.

xdotool lar deg scripte alt som har med X å gjøre, feks flytte musa eller aktivere vinduer.
Anbefaler Gnome Do (funker på KDE/xfce også). Veldig handy til launch/søk.

http://do.davebsd.com/index.shtml
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gmount - Til håndtering av ISO-filer. Det er både enkelt og effektivt, ikke så mye krimskrams heller.
Rythmbox - Musikkavspiller, nokså avansert spiller som krever lite av maskinen din. Tar til og med din nyeste ipod!
Wicd - Nettverksbehandler, funker som fjell! Enkel og god =)
VLC - Den beste videospilleren?
GnuCash - Problemer med økonomien, rydd opp i den med GnuCash.
Beagle - Når du trenger å søke effektivt gjennom harddisken(e) for filer.
Synfig Studio - Mekke tegneserier eller lignende?
GIMPshop - GIMP, utviklet til å ligne mest mulig på photoshop. Er jo egentlig bare vissvass..

Kom over et ganske bra online spill her om dagen, hvertfall til linux å være: Savage
Har ikke fått prøvd Savage2 ettersom dette koster penger, men er sikkert enda bedre!
▼ ... over en måned senere ... ▼
- ntfsclone lager en komplett klone av hele NTFSpartisjonen (mao. Windows) din, som i ettertid kan skrives tilbake til disken for å gjenopprette hele OS'et, noe mange brukere av Windows finner nødvendig sørgelig mange ganger i året.

- dd har nok alt vært nevnt, men for fullstendighetens skyld:

'dd if=/dev/sda of=/tmp/mbr_backup.img bs=512 count=1' lager en lignende backup av boot-sectoren din (muligens må du sjekke om boot-disken faktisk er /dev/sda). Dette kan være kjekt for dem som vil beholde sære bootloadere som kommer inkludert med maskinen (fx. for å gi et fullstendig produkt ved videresalg) mens de leker med mer brukbare ting som Grub og Smart Boot Manager. Du skriver bootsectoren tilbake til disk slik:

'dd of=/dev/sda if=mbr_backup.img bs=512 count=1'

- sfdisk kan brukes til å lage en partition table dump, noe som fort kan bli nyttig i sammenheng med prosessene nevnt over, fx:

'sfdisk -d /dev/sda > /tmp/partition_table_sfdisk.dump' lager en dump som kan skrives tilbake til disken i ettertid med:

'sfdisk /dev/sda < partition_table_sfdisk.dump'

Hvorvidt alle disse kan regnes som "programmer" i forstanden trådoppretter opprinnelig mente kan sikkert diskuteres, men de er utvilsomt nyttige.
Sist endret av Mantelium; 10. september 2009 kl. 00:34.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Frets on fire funker fett i linux! For de som liker gitar hero så er det pc varianten
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av random101 Vis innlegg
hmmm, amsn virker lovende det nå!!! ser jo litt mer brukervennlig ut. men hva kan man bytte ut firefox med da? som funker bra ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Opera i Ubuntu. Funker minst like godt som firefox
Emesene og firefox ftw!!
Sitat av TKM117 Vis innlegg
Jeg bruker Opera i Ubuntu. Funker minst like godt som firefox
Vis hele sitatet...
Er det webcam support på emesene? Liker egentlig emesene bedre. Men bruker aMSN på Linux PCen og Windows PCen

Sitat av moniix Vis innlegg
Emesene og firefox ftw!!
Vis hele sitatet...
Er det webcam support på emesene? Liker egentlig emesene bedre. Men bruker aMSN på Linux PCen og Windows PCen

Siterte feil innlegg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er fin webcamsupport på aMSN, og den supporterer opptak av cam out of the box.

Personlig bruker jeg aMSN over hele fjøla, uansett hvilket OS jeg sitter på.
http://fishshell.org/index.php

Fint shell med syntax highlighting osv.
sry. men er litt noob akkurat installert ubuntu. funker alle disse programmene på ubuntu?
Sitat av TKM117 Vis innlegg
Er det webcam support på emesene? Liker egentlig emesene bedre. Men bruker aMSN på Linux PCen og Windows PCen



Er det webcam support på emesene? Liker egentlig emesene bedre. Men bruker aMSN på Linux PCen og Windows PCen

Siterte feil innlegg
Vis hele sitatet...
Jepp emesene har webcam support vettu! Har masse fancy greier til facebook også faktisk! KAn koble på msn din til facebook slik at man samkjører facebook status og msn PM status=) Kult i starten. Jæævla irriterende etterhvert!
blueproximity, kobler pc mot mobiltelefon via bluetooth. når du går ut av rommet med mobiln, låses pcn. veldig handy app
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
blueproximity, kobler pc mot mobiltelefon via bluetooth. når du går ut av rommet med mobiln, låses pcn. veldig handy app
Vis hele sitatet...
Og låses da opp når du kommer inn i rommet. Da regner jeg med mobilen må være på? Hva med om mobilen streiker? Batteriet slukner eller noe?
Sitat av moniix Vis innlegg
Og låses da opp når du kommer inn i rommet. Da regner jeg med mobilen må være på? Hva med om mobilen streiker? Batteriet slukner eller noe?
Vis hele sitatet...
Da må du vel taste inn passordet manuelt, da? :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av southouse Vis innlegg
sry. men er litt noob akkurat installert ubuntu. funker alle disse programmene på ubuntu?
Vis hele sitatet...
Ja. Linux programmer på Linux distroer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av random101 Vis innlegg
har brukt ubuntu 8.10 en stund nå, å jeg syntes pidgin er rotet, å samt at firefox henger seg alt for mye :P

noen gode erstatninger??
Vis hele sitatet...
Emesene som IM klient (msn)

Google Chrome som nettleser. henger seg mye mindre enn firefox.
http://www.google.com/chrome?platform=linux
Sitat av vfen Vis innlegg
Emesene som IM klient (msn)

Google Chrome som nettleser. henger seg mye mindre enn firefox.
http://www.google.com/chrome?platform=linux
Vis hele sitatet...
Har aldri opplevd at firefox har hengt seg i linux.
Et godt argument for chrome er dog hastighet og måten den bruker en egen prosess per fane, slik at om en fane kræsjer, kræsjer ikke hele browseren.

Jeg vil gjerne legge til et program jeg har brukt mye i det siste for å finne ut hva som spiser diskplass:
jdiskreport

Genialt for ordensfreaks som ikke husker hvor de legger fra seg store filer..
emense og amsn er ubrukelig så lenge det ikke støtter OTR (kryptering). Derfor kjører jeg pidgin. Litt om messenger-sikkerhet her:

http://news.cnet.com/8301-13578_3-9962106-38.html
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Nichotin Vis innlegg
al's msn (amsn)

msn klient til linux. funker 1337
har desverre ingen url
Vis hele sitatet...
Ubuntu terminal: sudo apt-get install amsn

Lett
▼ ... noen uker senere ... ▼
I see you...
NAPse's Avatar
Jeg vil virkelig anbefale OnTv til alle TV-tittere.
Sitat av Synaptic Package Manager
GNOME Applet for monitoring current and upcoming TV programs
OnTV is a GNOME Applet written in Python using PyGTK, it uses XMLTV files
to monitor current and upcoming TV programs. Features include:
* Program descriptions as tooltips.
* Remaining time of/until current and upcoming programs.
* Program search dialog with incremental search.
* Global keybindings for most common actions.
* Program reminders.
* and more...
Vis hele sitatet...
Det er godt forklart hvordan du setter det opp med xmltv på ubuntuforums.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vel........
IM: Pidgin.
IRC: Pidgin
Nettleser: Chromuim (Google Chrome)
Terminal: gnome-terminal
Tekst-editor: Vi IMproved (VIM)
Kryptering: TrueCrypt
Underholdning: BZ Flag (spill)
Webcam: Cheese
Virtual Machine: Oracle VM VirtualBox (Tidligere Sun VM VirtualBox)